The Amber Seekers…

15 02 2011

I hope that my parents forgive me for showing this funny photo on the blog:

P1120111

This is usually the position my mother has when walking on the beach… in search for amber! Which of course she didn’t find when the beach was covered in snow, but below you can see my parents’ beach treasures from two weeks ago! Impressive, eh?

DSC_0943

My father says that they have never before found that many ambers (or pieces of amber?) in one go… The trick is to be patient, and search among the seaweed that has washed up on the beach.

DSC_1624

My aunt and I looking for amber on the beach in May last year. Obviously you have to bend closer to the seaweed to see the amber… That day I actually found my first piece of amber ever (what I can recall at least).


Actions

Information

24 responses

15 02 2011
saltistjejen

Å häftigt! Visste inte att man kunde hitta bärnsten bland tången?!🙂

19 02 2011
petchie

Saltis, jag är så förvånad över att INGEN av bloggläsarna (förutom Taina!!) visste att man kan hitta bärnsten bland tången på stranden! Kanske är det för att de flesta av er är från “uppåt Sverige” där sandstränder inte är lika vanliga… Kanske det inte är lika vanligt att hitta bärnsten på skärgårdens strandklippor?😕

15 02 2011
desiree

Vad coolt att ni hittar så mycket fin bärsten. Det visste jag inte ens att man kunde hitta på stranden. Spolas den upp med sanden eller tången som Saltis skriver? Snart kan du göra ett fint bärnstenshalsband då.
Jag brukar gå som din mamma gör på bilden men då letar jag mest efter snäckor.
Kram!

19 02 2011
petchie

Desiree, japp, bärnstenen spolas upp på stranden och fastnar (?) i tången! Det gäller att ha bra syn eller böja sig ordentligt när man går längs med strandkanten… Och tålamod, vilket jag aldrig har haft – men jag hittade som sagt en rejäl bärnsten förra våren!
Bärnstenshalsband är nog ganska svåra att göra, bitarna ska vara stora och så ska man lyckas borra hål i dem utan att de går sönder. Vi förvarar våra strandfynd i fina glasburkar istället.
Snäckor är inte lika vanliga att hitta på Skånes östkust…
Kram

15 02 2011
Annika

COOLT!!! Verkligen coolt! Visste inte att det fanns så gott om bärnsten i skåneland.
Kram!

19 02 2011
petchie

Annika, visst är det coolt! Jag visste inte heller att det var möjligt att hitta SÅ MYCKET bärnsten på en gång, även mina föräldrar var förvånade! Om man tänker på att min mor letat bärnsten mer eller mindre varje gång hon har gått på stranden i snart 60 år så förstår man hur ovanligt det är att hitta så många😀
Se, ytterligare ett skäl till att besöka Skåne!😉
Kram!

16 02 2011
It's all about Me

Vad häftigt! Visste inte heller att man kunde hitta det sådär. Nu har jag ett bra tips från dig…🙂

19 02 2011
petchie

Annaluna, det är nog lättast att hitta bärnsten efter en rejäl vår / höststorm, och på en sandstrand… Du får åka till Skåne😉
Un abrazo!

16 02 2011
Millan

haha vilket gulligt foto! Jag visste inte heller at tman kunde hitta amber i Skane! Roligt tycker jag. Vad gor de med sina fynd?
Kram

19 02 2011
petchie

Millan, jag kunde ju inte låta bli att ta ett foto på mina föräldrar i de ställningarna😀 Jag tror faktiskt att mor böjde sig ner precis när jag tog fotot…
Bärnstenen hamnar i små glasburkar, de är ju oftast så pass små att man inte kan göra något mer med dem.
Kram

16 02 2011
Marianne

Vad roligt att hitta bärnsten! Jag ska också leta när vi åker till Österlen. När jag jobbade i Malmö hade jag en chef från Polen, och där finns också mycket bärnsten. Så jag har en massa bärnstenssmycken som jag fick av honom. Haha, det lät det där, men han var bara gullig och omtänksam, inget annat. : D

KRAM!

20 02 2011
petchie

Marianne, ni måste komma och hälsa på oss “norr om Österlen” i sommar! Tror att vi kommer hem runt slutet på juli / början på augusti. Då får vi leta bärnsten tillsammans, kanske med experthjälp från min mor😉
Jag vet inte varför men när jag tänker på bärnsten, tänker jag på östra Östersjöområdet, dvs Baltikum och Polen. Kanske de har mer bärnsten där eftersom de har mer sandstränder än i Sverige?
Ha ha, så roligt att du fick smycken av din chef😀 En sådan chef har jag aldrig haft, kanske som tur är😉
Kram!

21 02 2011
Marianne

Ja och ni måste komma till oss! Förhoppningsvis ska vi snart ha så att ni kan sova över också!

Jag fick massor av grejor av den chefen. Parfym, gräddkolor, bärnsten … Men han var som sagt bara gullig och omtänksam, han skulle aldrig få för sig att göra närmanden eller liknande.

Kram!

23 02 2011
petchie

Marianne, det låter som en utmärkt plan! Jag är jättenyfiken på ert snart nya hem och O brukar vara full av idéer och förslag när vi hälsar på renoverande vänner😉
Kram!

16 02 2011
Stef

Nä men gud vad häftigt, jag hade ingen aning om att man kunde hitta bärnsten på stranden! Jättecoolt!

20 02 2011
petchie

Stef, men oj så många som nu har lärt sig var man kan hitta bärnsten – på Skånes sandstränder!🙂 Ut och leta!!

16 02 2011
tankelia

wow, tänk så mycket skatter det finns här i Skåne =). Jättespännande, nu tror jag att vi alla kommer att gå runt som dina föräldrar i sommar, iaf de av oss som besöker Österlen..
Och till Marianne: hahahahaha, ja det lät väääldigt intressant det där, var finns sådana chefer tro!?
Jag blev riktigt glad av det här inlägget, för som “Ny-skånska” så vill man ju att ni som är äktingar lär oss allt ni kan! Precis som med Baloo…

20 02 2011
petchie

Lia, vad roligt att du känne ratt du har lärt dig något nytt om Skåne! Naturligtvis vill jag dela med mig av mina kunskaper men kom ihåg att jag inte bott i Skåne de senaste 10 åren så du vet säkert mycket mer om andra saker. Malmö har jag ju noll koll på😉
Ni måste också komma och hälsa på “norr om Österlen” när vi kommer hem i sommar, då ska vi leta bärnsten tillsammans!
Hi hi, ja Mariannes chef lät väldigt intressant😀
Kram!!

18 02 2011
Taina

Vilken rolig bild!! Gör de något speciellt med bärnstenen?

Det är alltid roligare att hitta sina egna “stenar” om man nu ska ha dem som prydnad eller smycken. De som finns att köpa på affärer är ju ofta kokta för att få bort ev bubblor och på så sättet blir ju färgen också annorlunda. De är inte “naturliga” då, vilket jag alltid finner ointressant med mineraler/stenar/bärnsten. Jag vill ha dem natural😉

KRAM

20 02 2011
petchie

Taina, visst är det en kul ögonblicksbild på mina föräldrar🙂 Nej, de gör inget särskilt med bärnstenen, det är mest “samla på hög” i någon fin glasburk som dekoration i sommarstugan. Min mormor fortsatte på min mors farmor samlande av-havet-slipade-glasbitar. De vackra glasbitarna i olika färger ligger i en stor karamellburk av glas. Så fint!
Jag visste inte att man kokar bärnstenen! Det är sant att bärnstenen man kan hitta i affärer har en annan färg än de man hittar på stranden. Fatta att du är den ENDA bloggläserskan som visste om att man kan hitta bärnsten på stranden!!!!
Kram!

19 02 2011
Erika/Erka Perka

Hej P! Jag saknar dig med. Always.

20 02 2011
petchie

Erika, vi MÅSTE se till att ses i år! Stor kram, min vän!!

28 02 2011
Anna (Sthlm)

Jag visste om att det finns bärnsten i Sverige men visste inte exakt var. Men det är ju vanligt även i de baltiska länderna så jag antar det är kring södra delen av Östersjön? Brukar ni göra smycken och annat av dem? Rolig bild!🙂

5 03 2011
petchie

Anna (Sthlm), det är säkert så att det är på sandstränderna som det är lättast att hitta bärnsten, vilket ju innebär framförallt de södra delarna av Östersjön, både österut och västerut…
Nej, vi sparar bara bärnstenen på hög (eller rättare sagt i fina glasburkar)😉

Leave a Reply

