What did you do a year ago?

21 02 2011

Ys, what did you do a year ago? I just realised that it was exactly a year ago that we had our last visitors in Puerto Rico: my parents and Mrs N[eighbour]! The weekend of the 19-21st February, the five of us went to the island of Vieques, off the East coast of Puerto Rico.

P1090127

We stayed in the cosy guesthouse Casa de Amistad (I have to remember to show pictures of the guesthouse in a separate post!) and despite some rain, car trouble, and almost missing the boat back to the main island, I think we all thought that it was a great weekend!

P1090145
A sweet old couple that walked along the beach hand in hand and then went into the water also holding hands. I hope that O and I will have the privilege to grow old together like that…

P1090155
Car trouble! O had put the car key in his “water proof pocket” in the swimming shorts and apparently just a hint of humidity was enough for the car key to stop working for a certain amount of time (we were told this afterwards by the rental company). But the men, my father and O thought that the car battery had stopped working so some friendly Puerto Ricans helped us with jumper cables.. It didn’t work of course but all of a sudden the car [key] worked again!

P1090152
There are so many beaches on Vieques and some of them are “secret” while others are more official… Until 2003 the US Navy used most of the island’s beaches as practising ground but after violent protests they had to withdraw.

P1090159
It rained… But at least not as much as the first time O and I went to Vieques, exactly two years earlier, with my Finnish ex-colleague P – then we only had one rain-free day.

P1090181
We had one of the best dinners ever in Puerto Rico that weekend. Unfortunately I don’t remember the name of the quite new restaurant!

P1090180
The restaurant that was quite empty as we arrived late… Can it have been El Patio? I have to ask my mother if she wrote down the name!?

P1090190
Most of the beaches were not very crowded…

P1090183
The horses roam freely on the island…

P1090200
We did a kayak excursion at night to the famous bio-bay… Read more about our first bio-bay adventure in Fajardo here!

P1090201
The kayaks that we used to reach the bio-bay… Fortunately the paddling experience was much more calm and easier than the first time in Fajardo!

P1090205
The main town is Esperanza, but we stayed in Isabel Segunda which is where the boat arrives from the main island.

P1090220
Another beach…

P1090225
Island life is relaxed…

P1090233
To the extent that you never really know WHEN the boat to the main island will arrive and depart. We almost missed it… And had to rush to return the rental car, get the luggage from the guesthouse and find something to eat!

P1090236
Back in San Juan we stopped at our favourite La España bakery where Swedish B joined us for a fika and the guests tried some guava juice.

What did you do the weekend of the 19th-21st February 2010?


Actions

Information

23 responses

21 02 2011
Stef

Underbara bilder!🙂 jag var hemma i skåne och pluggade, inte alls lika spännande som vad du hittade på!🙂

23 02 2011
petchie

Stef, tack! Jag glömmer ibland bort vilket exotiskt liv jag levde för knappt ett år sedan… Men för en utlandssvensk finns det mycket som är spännande med att “bara vara” i Sverige – kunna köpa lösgodis, svenska tidningar och böcker etc när man vill😉

21 02 2011
It's all about Me

För exakt ett år sedan var jag AVUNDSJUK PÅ DIG SOM VAR PÅ VIEQUES. Hehe. Har för mig att m och jag nyligen hade kommit hem från PR och vi var aldrig på Vieques, men jag har ju varit där ett par ggr förut (2001 och 2006) AND I LOVE IT. Första tiden jag bodde på PR var Vieques “stängt” och bara öppet för militären, så det var spännande när ön öppnade och jag fick äran att vara bland de första som fick åka dit- puertoricanerna jag åkte med hade av naturliga orsaker därför aldrig varit där själva. Minns att första besöket varpå midsommardagen 2001, och det var då jag lärde känna Colombianen som sedan var min bästa vän genom en bunt år. Vi blev dock ovänner när han var i Sverige och hälsade på sommaren 2007 och betedde sig som ett SVIN, och sedan dess har vi inte hörts:/

Abrazotes!

23 02 2011
petchie

Annaluna, ha ha, det är nog sant😀 Visst hade ni precis kommit hem från PR, så synd att ni inte hann med Vieques – nästa gång! Vad spännande att du fick uppleva Vieques precis när ön blivit “befriad”, wow!
Så himla tråkigt med vänner som uppför sig dåligt, jag hade besök av en utländsk kompis till Sverige för några år sedan och han uppförde sig som en bortskämd skitunge hela tiden. Så var den vänskapen förstörd…
Un besote!

21 02 2011
Annika

ÅH vad det ser ljuvligt ut det där medan regnet vräker ner här och alla färger är beiga och gråa och bruna.
Ni bodde verkligen paradisiskt under de år ni bodde på PR!
OCH, vad BESÖK ni hade under era år på ön. NOG måste du ha blvit LESS till slut?
Vad gjorde jag för ett år sen, lemme check: det var en helt vanlig helg. jag kollade OS och grät och skrek o levde mig in av hela min själ då Sverige tog hem GULD på skidor. HÄÄÄÄRLIGT!!!!!
Kramar!!!

23 02 2011
petchie

Annika, jag vet inte om det syns även på fotot med bilarna och startkablarna att det regnade? Det var en ganska skrattretande situation – vi försökte först putta igång bilen medan regnet öste ner… Welcome to the Tropics😀
Ha ha, nja, jag tyckte faktiskt att det var trevligt med alla besöken – det blev ju som små projekt för mig som var hemma om dagarna. Men visst, det var sååå skönt när vi var ensamma igen🙂 Jag saknar verkligen att inte kunna ta emot besök i Bryssel än, vi MÅSTE få ett större hem snart!
Japp, vi kollade också på OS – dock inte när vi var iväg på ön Vieques. Besökarna tyckte det var väldigt exotiskt att sitta och svettas till vinter-OS😀
KRAM!!

21 02 2011
Marianne

Jag fick kolla i mitt bildalbum på datorn, det är ju som en dagbok bara det : ) Jag hade också besök! Så vi var runt i stan och kollade, men vi var aldrig till någon playa. Det var under den veckan jag upptäckte kryddorna från Nomu i Sydafrika. Måste hitta dem här i Sverige!

Härliga bilder, nu börjar man bli sugen på lite sol och bad igen. Lite värme … Tänk va, hur vi har bott! Vilka bra liv vi har!

KRAM!

23 02 2011
petchie

Marianne, fotoalbum på datorn och bloggen – bästa sättet att kolla vad man gjorde för x antal månader sedan😀 De där kryddorna från Nomu kommer jag ihåg, har du googlat om de säljs i Sverige?
Visst känns det exotiska livet sååå långt borta? Jag måste ibland påminna mig själv om att jag bott bland palmer och ödlor, och det för inte så länge sedan! Ja, vi kan absolut inte klaga på våra liv, de har varit allt annat än tråkiga😉
Kram!

21 02 2011
desiree

Underbara bilder. Åh vad man får längtan till sol och klarblått havsvatten. Längtar du inte tillbaka till PR ibland?
Man kan riktigt se hur regnet vräker ner på en av dina bilder. Men det är väl pga av allt regn som det är så tropiskt grönt och vackert. Jag kommer aldrig någonsin glömma när vi åkte ut till Bio-bay med er. Det är en av mina mest fantasiska upplevelser i livet. Det var bara sååå coolt!
Gillar sista bilden också mycket. Guava är så himla gott!
Nu fick jag iallfall drömma mig bort från vintern ett tag med dina bilder. Tack!
Kram!

23 02 2011
petchie

Desiree, jo, ibland saknar jag Puerto Rico. Framförallt vännerna men även vår stora lägenhet (gissa varför…), utsikten, kulturen och språket. Värmen, nja, inte lika mycket😉
Absolut, det regnar ju nästan varje dag i Karibien och det är ju därför det är så otroligt grönt året runt. Som Irland eller tom Belgien men lite varmare😀
Jag förstår att du kan behöva drömma bort från vintern ett tag nu!!
Kram!

21 02 2011
saltistjejen

Vad kul att läsa om din tillbakablick! Tänk vad mycket som hänt sedan dess. Och att ni bytt världsdel och klimat och hemförhållanden helt. Jag var tvungen att kolla min blogg för att se vad jag gjorde för ett år sedan. Tydligen var det OS då för jag hade många inlägg om det…😉
Och så var vi i Central park med E samt hälsade på hos våra vänner här som då nyligen flyttat ned till huset bredvid. Inte lika lång flytt som er eftersom de bodde endast ca 20 kvarter norrut tidigare. men för vår del var deras flytt otroligt bra eftersom vi träffar dem så ofta nu!🙂
Och du TACK för mail!
Vore superkul att höras på Skype innan torsdag. Beror dock på när E blir bättre. Med den här långsamma tillfriskningstakten kan det nog möjligen bli så att vi är hemma med henne även onsdag…😦 Fast jag hoppas så att hon blir frisk tidigare för hon är så “ynklig” nu och jag tycker så synd om henne….
Stor KRAM!

23 02 2011
petchie

Saltis, det är alltid kul att stanna upp ett tag och kolla vad man gjorde för ett år sedan. Jag fick en “5-års dagbok” av min moster i födelsedagspresent för några år sedan – jag har skrivit i den sporadiskt, till den grad att den varat längre än 5 år, men det är himla kul att snabbt kunna jämföra vad man gjorde ett specifikt datum men olika år.
Jag kan knappt fatta det själv att vi bott i Karibien! Det känns verkligen så otroligt långt borta, både tidsmässigt och geografiskt. Jag kommer aldrig att glömma de åren men jag är trots allt glad att vi bestämde oss för att flytta hem igen. Hoppas dock att vi snart kan åka och hälsa på alla våra fina vänner där.
Stackars lilla E😦 Jag har en annan kompis som har varit hemma med sin son hela veckan – inte roligt, varken för barnen eller för föräldrarna. Hoppas E kryar på sig snart!
KRAM!!

23 02 2011
Anne-Marie

Vilka härliga bilder. Det är något speciellt med tropiska öar. Gillar färgerna i dina bilder. Har ingen aning om vad jag gjorde för ett år sedan. Jobbade antagligen som vanligt. Inget exotiskt med det.😉 Kram!

23 02 2011
petchie

Anne-Marie, färgerna i Puerto Rico var otroliga – både på husen (pastelliga eller väldigt starka) och i naturen. DET saknar jag verkligen, de puertoricanska färgerna! Tack för att du fick mig att tänka på det!
Jobba måste man ju också göra! Men jag har tagit ledigt på fredag, och ska iväg på en weekendresa. Det ska bli så härligt men kanske inte lika exotiskt som för ett år sedan…
Kram

23 02 2011
Maria

… tyvärr, jag missade också namnet på den fina restaurangen i “ladan”!

23 02 2011
petchie

Mor, vad synd, du brukar ju ha koll😉 Men visst var det god mat, även om lokalen var lite kal och ödslig!
Kram

23 02 2011
Millan

Jag ar inte riktigt, riktigt saker men jag tror att det var den helgen (eller helgen innan, och nu maste jag kolla upp det!) som mamma var har och vi handlade min brudklanning. Inte riktigt lika exotiskt som det du gjorde for exakt ett ar sedan.. men lite trevligt anda🙂.

Sa harligt med semesterfoton och sarskilt bilderna pa stranderna. Det ser helt underbart ut!! Langtar sa efter lite sommar och sol…

Kram!

5 03 2011
petchie

Millan, jag tycker att köp av brudklänning är ganska exotiskt det också! Något man förhoppningsvis bara gör en gång i sitt liv, och jag har fortfarande inte fått göra det😉 Jag är säker på att du har ett fin minne av den helgen med din mamma!
Jag börjar faktiskt själv börja längta efter lite sol och värme trots att jag tror att jag inte plågas lika mycket av det vintergråa som andra (som inte bott i Karibien)…😉
Kram!

25 02 2011
Britta

Om du säger det så…………antar att jag var och fikade med er för ett år sen, på La espana. För ett år sen hade jag precis`flyttad ut“!!

Kram saknar er! Hälsa O

5 03 2011
petchie

Britta, ha ha, japp, jag säger att det var precis vad du gjorde den söndagseftermiddagen för ett år sedan! Tänk att det är ett år sedan du flyttade ut…
Stor kram och vi saknar dig också! O är i Spanien den här helgen…

26 02 2011
Anna (Sthlm)

Ser ut som en härlig semester! Vilka stränder! Gjorde inget roligt just för precis ett år sedan men vi hade i alla fall vår Maldiverna-resa planerad då!

5 03 2011
petchie

Anna (Sthlm), det var en härlig helgutflykt även om det faktiskt regnade ganska mycket! Ja, er härliga Maldiverna-resa inklusive förlovning!! Tänk så mycket som hänt er det senaste året!!!
Kram

13 03 2011
Bejla

Vilken härlig resa, trots regn, bilproblem och stressen där tillsist. Tänk hur ens vardag kan förändras på ett år. Själv var jag jobbmässigt i en lika pressad situation i år som förra året vid den tiden, men det var samtidigt minus förkylning och massor av strul omkring vårdnadstvisten…

Leave a Reply

