Two generational girls’ weekend in Amsterdam

5 03 2011

Most of you guessed right – I was going to Amsterdam last weekend! It is one of the best perks about living “in the middle of Europe” – travelling easily and quick by train to Amsterdam (2 or 3 hours depending on the train type), Paris (1,5 hours) or London (less than two hours)!

I have been to Amsterdam several times and my aunt went a few years ago, but my mother and my sister hadn’t been back since we celebrated my 16th birthday there in 1991! And since my sister was 8 years old back then, she didn’t remember much…

DSC_0735

“I amsterdam” – the new Amsterdam slogan! I also like the WoCo-slogan – Wonderful Copenhagen. I wonder, does Brussels have a slogan? You can find this slogan on Museumplein, the big square between the Van Gogh and Rijksmuseum, but it is difficult to get a good picture of it without lots of tourists posing for their friends!

DSC_0726

The first thing we did on Friday morning was to head to the Van Gogh Museum – thinking that during the weekend it would be too crowded. I visited the museum in 2007 and my aunt in 2008 but my sister and my mother had never been there. My favourite is the almond blossom painting – to the right. When I visited the museum 4 years ago, I got a text message from my friend ErkaPerka telling me that she had given birth to a boy, V who just happened to get the same [Swedish version of the Dutch] name as Van Gogh’s nephew to whom he dedicated this painting. I bought a postcard of the painting, framed it and gave it as a present, I wonder if he still has it?

DSC_0723

There was also a Picasso exhibition at the museum but we didn’t like it too much, or maybe we were just “museumed out” by then? My mother said that she and my father are thinking of going to Danish museum Louisiana to see the Picasso exhibition there, which incidentally my blog friends Marianne and Olgakatt saw a few days ago!

DSC_0733

The museum shop at the Van Gogh museum as well as the shop at Museumplein had lots of irresistible products and we spent a long time browsing through beautiful postcards and posters, books and small trinkets. My sister bought me and herself beautiful Delft-inspired (the blue and white tiles) bracelets, and later on my mother bought one for her sister, and then my sister and I had to buy one for her!

DSC_0736

In 2005 when I visited Amsterdam with a Flemish friend, he had a loooong list of stuff he wanted to EAT and poffertjes were one of the things on his list. Our Dutch friend R brought us to this café on Museumplein to eat poffertjes (small pancakes), but I don’t recall if the skating rink was there then?

DSC_0748
Amsterdammers are not the most rule-abiding people, are they? This sign says “No placing of bikes here”😉

We were staying at a NH Hotel (Spanish hotel chain that I can really recommend) in the Museum area and close by De Pijp-neighbourhood which is full of interesting restaurants and the famous Albert Cuyp-market. After a late lunch on Friday we wandered around the market, looking at beautiful flowers (so cheap!), cheese (not so cheap) and typical market brick-a-brack…

DSC_0757
Albert Cuyp market!

DSC_0758
A garden on the pavement in De Pijp neighbourhood

DSC_0760
The restaurant part of Albert Cuypstraat – I would have wanted to try some Surinamese or Indonesian restaurants but maybe next time?

DSC_0763

An interesting shop as I didn’t see anybody wear a helmet – not the cyclists, nor the people on mopeds / scooters / motorbikes!

DSC_0764

Bikes, bikes, everywhere bikes… and bridges seem to be a favourite place to park your bike.

DSC_0766

Our hotel on the left, the Rijksmuseum in the background and a canal…

DSC_0784

Another canal, in the antiques area of the city! On Saturday we walked to the centre of Amsterdam…

DSC_0790

The bloemenmarkt (flower market)! Unfortunately I had managed to change the settings on the camera without realising and all the photos became very grainy :-(  (O who was in Singapore had the small camera so I was using the SLR camera)

DSC_0791

We couldn’t resist buying some flower bulbs…

DSC_0789

I love the Amsterdam houses! We walked around the Negen straatjes (the nine small streets) area, which is very cosy but unfortunately it started to rain harder and harder and in the end we took refuge in a café before going back to the hotel…

DSC_0802

De Pijp by night – with the Christmas lights still up!

DSC_0810

Sunday was supposed to be another museum day, we had planned to visit the Rijksmuseum but Dutch artists were occupying the museum in protest against budget cuts (national elections this week). So instead of waiting in the looong line outside the museum in the rain, not knowing if we would be able to enter, we decided to take a canal boat tour!

DSC_0811

Taking photos through a rainy boat window is not great…

DSC_0808

but at least you get a feeling of the bad weather!

DSC_0814

In the afternoon my mother, sister and aunt headed to the airport while I met up with my Dutch friend R for a hot chocolate before taking the train back to Brussels. I was very pleased to find a FT Weekend left behind by another traveller, and also to actually get a seat as the train became very full before departure!

A second Amsterdam post will follow shortly…


Actions

Information

19 responses

5 03 2011
saltistjejen

Jag har aldrig varit i Amsterdam men tycker alltid att det verkar vara en så vacker och mysig stad. 🙂 Jag gillar kanalerna och arkitekturen man ser från foto och film. Den känns väldigt europeisk på något vis.
haha, jag skrattade åt era armbandsköp också!!!!😀 Känns typiskgt kvinnligt på något vis. Alltså inte just köp av armband i sig utan att det blir så att alla till slut köpt och fått samma sak av varandra just för att alla tyckte så mycket om dem!😉 Jag har svårt att se t ex M och O göra detsamma om de vore ute och shoppade!😉
Stor KRAAAM!

20 03 2011
petchie

Saltis, Amsterdam är en mycket mysig stad och framförallt är den liten – alltså man kan gå överallt och slipper åka tunnelbana / spårvagn / bussar som i de flesta storstäder i Europa. Ha ha, visst är det en mycket “europeisk” arkitektur i jämförelse med amerikanska städer😉
Hi hi, jo, det var nog ett typiskt kvinnligt beteende att köpa likadana presenter till varandra😀 Nä, M och O skulle nog inte göra samma om de shoppade tillsammans, ha ha.
Kram!!

5 03 2011
emmasofiadedorson

åh, tack -nu känns det som om jag också haft en weekend i Amsterdam. Jag får sån lust att resa dit. Fina bilder, en del riktigt fina. Cyklarna och -jo- bilderna genom de regniga rutorna var mina favoriter. Det ger känslan av att få vara med.

Fin anektot med det inramade Van Gogh-kortet. De bästa presenterna har en historia bakom.

Vilket härligt läge du sitter i. Några timmar till hela Europa. Det gäller att utnyttja det också, som du gör. Jag sitter en biltur ifrån NY, Niagara-fallen, Boston etc. Men det gäller ju att få arslet ur vagnen, eller i vårt fall bilen från uppfarten. Att åka till andra sidan jordklotet däremot…

20 03 2011
petchie

Emma, vad kul att du känner att du fick dig en liten Amsterdamvisit på köpet! Och vad glad jag blir att du gillade mina bilder! Jag märker att jag tar annorlunda bilder nuförtiden med mitt bloggperspektiv men det är också roligare foton än förut…
Jag tycker också att det blev en ovanligt lyckad present till min väns första son! Det är inte alltid så lätt att komma på bra presenter så jag blir mycket nöjd när det riktigt klaffar.
Ha ha, visst försöker vi utnyttja att besöka länderna och städerna runt omkring oss men vi är urkassa på att besöka BELGIEN! Om vi lämnar Bryssel, lämnar vi oftast även Belgien😕 Nästa helg blir det nog ett besök till Aachen precis som förra sommaren för att träffa Os bror och tyska flickvän som passerar på väg från München till norra Tyskland.
Kram!!

5 03 2011
Annika

Inte heller jag har varit där. Skulle gärna åka dit eftersom den verkar så mysig.
Glad att du hade en sådan fin helg där.
Jag tycker att bilderna i regnet var underbara.
Kram!

20 03 2011
petchie

Annika, Amsterdam är en mysig och trevlig stad men det är livsfarligt med cyklisterna!!! Och ja, vädret är inte garanterat… men jag är ju van från Bryssel😉 Helgen blev väldigt lyckad och jag hoppas att vi kan göra om det snart igen – i en annan europeisk stad.
Tack för fotokomplimangen!
Kram

5 03 2011
Taina

Mysig stad! Jag har varit där några ggr men bara i jobbet. Vi har haft chansen att vara ute och käka och sett lite av staden och jag gillar den verkligen. Skulle vilja åka dit privat också. Liisa skulle älska att se Van Gogh Museum då hon har läst om honom i skolan. I ettan!!! Som 7-åring. Knepig unge?

Älskar också husen och när vi åkte längs med kanalen såg man massor av fina byggnader.

Väntar på del 2…

Kram

20 03 2011
petchie

Taina, det är väl inte alltid man har tid / tillfälle att se något av städerna man besöker i tjänsten så vad bra att du faktiskt fått se lite av Amsterdam. Jag är säker på att Liisa skulle gilla Amsterdam med alla kanalerna, Van Gogh-muséet och alla cyklar. Men ja, ganska avancerat att läsa om Van Gogh i 1:an!!
Del två kommer, jag lovar – det är matdelen😀
Kram!

5 03 2011
Brysselkakan

Vilken mysig helg ni hade! T och jag får nog ta en tripp till Amsterdam framöver!

20 03 2011
petchie

Brysselkakan, det tycker jag absolut att ni ska göra!! Amsterdam är en “praktisk” europeisk huvudstad, man kan gå nästan överallt och i varje hörn finns ett mysigt café eller trevlig restaurang!
Kram

5 03 2011
desiree

Van Gohg museet skulle jag hemskt gärna besöka någon dag. Amsterdam är en stad jag känner att jag måste åka tillbaka till. Jag har bara varit där en gång då jag var 15 för att hälsa på en kompis men jag skulle väldigt gärna ta med mig C och uppleva en vår weekend där. Gå på den där tulpanutställningen som du tipsade om. Ni fick en mysig weekend ihop även om vädret kanske inte var det bästa men det var ju inte det vikigaste. Love love love ditt foto på alla cyklarna som står uppställda vid broräcket. Coolt foto.
Hoppas du får en fin helg även denna helg.
KRam!

5 03 2011
Elisabeth

Poffertjes är så gott! Inte för att det smakar så mycket, men gott är det ändå.

5 03 2011
Olgakatt

Fick en flashback till en bok jag läste som barn, De holländska tvillingarna, tror jag den hette. Jag minns mest bilder när dom åkte skridskor på kanalerna. Har aldrig varit i Amsterdam men det lockar mycket efter din eminenta guidning! Tack för den!

6 03 2011
Anne-Marie

Det var ingen dålig guidad tur vi fick av Amsterdam. Tack för den! Tänk att du har så nära till så många stora, intressanta städer. Jag gillar verkligen arkitekturen i Europa jämfört med USA. Kram!

7 03 2011
Stef

Vilka fina bilder! Och det är kul med slogans!🙂 Jag har en likadan ipod också haha😛

8 03 2011
Lia

Hej! Titta, här låg ju alla bilder =), bara att hänga på! Jag har aldrig varit i Amsterdam, men husen ser alltid så pampiga ut på film. Hur är det med vädret, när bör man åka för att få fina dagar i staden? Van Gogh hade jag gärna sett, men jag håller nog med dig, Picasso är inte riktigt min stil. (har ju läst konst och form/sam-ekonomi på gymnasiet). Blir glad av det här inlägget; att ni fick tid tillsammans just the girls, det kan jag sakna ibland. Alltid när vi ses så är ju pappa och J också med, så det blir inte samma sak direkt!
Massor med kramar fina vän, tänker på dig❤

9 03 2011
Anna (Sthlm)

Kul att se och läsa om Amsterdam. Det är en mysig stad. Fina hus m m. Var iofs bara där kort (Amsterdam, Rotterdam och Haag på två dagar).

På tal om slogans, the Capital of Scandinavia är väl ändå bäst?! Kaxigast i alla fall🙂

15 03 2011
Bejla

Vad kul att komma iväg på en sådan familjetripp! Och kul med namnet på din kompisbarn och tavlan! Fast vädret och det inställda museumsbesåoket var ju mindre kul, men när nu det inte är längre bort gör det kanske inte dig så mycket.😉

21 03 2011
Marianne

Amsterdam är en fin stad, men nu var det längesedan jag var där. Kul med surinamesiska restauranger, en av mina bästa kompisar har en av sina bästa kompisar som bor där sedan en 20-30 år tillbaka.

Undrar vad Älmhult har för slogan. The heart of Ikea : )

KRAM!

Leave a Reply

