Mysteries in life…

11 03 2011

Why do some people feel that they are entitled to double-parking their car? Maybe because they have a small car? A few weeks ago this Smart car was parked in front of us and a bigger (Clio?) car next to us – O had to literally BUMP the Smart car in order to get out! And that’s why you should never park with the hand break pulled in countries like Belgium, France, Spain and Italy – countries where double-parking is considered completely normal!?

P1120933

Why does it say “Without salt” on some packages of minced meat in Belgium? Probably because the “normal” packages have salt added! I thought that minced meat was minced meat and nothing else? How is it in other countries, is the minced meat full of added stuff?

P1120946

Why do the “No ads”-signs not work – our letter box gets jampacked with ad brochures all the time!

P1120934

How could somebody have missed that there was a general strike in Belgium last Friday and stood waiting for a tram that would never come…

P1120931

Why are Belgian prisons built like medieval English castles?

P1120938

Why do not more people share their admiration for Elvis with their neighbours?

P1120943

Why are there no early spring flowers like snow drops and crocuses in Brussels? This is the only early spring sign I have seen – a flowering forsythia.

P1120927

Who came up with the inventive (??) name for the former Hilton hotel (here you can see when the signs were put up)? But I am actually more curious about how the fish ended up on the building below…

P1120948

What mysteries in life do you wonder about?


Actions

Information

16 responses

11 03 2011
saltistjejen

Aha så DET är en forsythia! Då tror jag att de blommar i Central park också snart för jag ahr sett sådana “träd” eller buskar som blommar tidigt på våren men itne vetat vad det varit. Tack!
och du det var ett roligt inlägg!! Livade upp min annars rätt stressade tillvaro.🙂
STOR KRAM!

11 03 2011
My

Vilket härligt inlägg.🙂
Snödroppar har vi fullt av här utanför Liege! Men det stämmer, såg aldrig några när jag bodde i Bryssel, trist. Krokusarna har dock inte kommit upp här än, jag väntar spänt!

11 03 2011
Brysselkakan

Det där med salt på köttfärs måste jag missat… Nu köper jag bara nötfärs så kanske därför?
Dubbelparkering… ja, det är mer standard än undantag och visst gör vi det oxå ibland men då sitter en av oss kvar vid ratten beredd att flytta på bilen om det behövs!
St Gilles fängelset! Bodde ju rätt nära innan vi flyttade, stort som en koloss! Och ser ut som om det kom från Medeltiden! Men det stod klart 1884 och ska vara Bryssels största fängelse.
Vi får ingen reklam alls och vi har inte ens en skylt, fast vår brevlåda är innanför en låst port😉 Jag hade annars gärna fått lite, de där inplastade buntarna!
Tror det är samma graffiti målare som gjort fisken som gjort spindeln nära oss, vid stationen Chapelle precis vid skateramperna. Tyvärr minns jag inte hans namn nu…

11 03 2011
olgakatt

Jag undrar över mysteriet med de människor som tror att ALLA i deras närhet delar deras musiksmak och låter den dåna ut över nejden i villakvarteren, från hyreshusbalkonger, på stranden eller ur den stillastående bilen med nedvevade rutor.
Elvisbilden triggade mig, haha!

Fisken är fenomenal! Men jag undrar också hur dom fick dit den…

12 03 2011
desiree

Himla kul inlägg. Det var mycket man kunde undra över här men dubbelparkera måste vara det jobbigaste att råka ut för. Såååå irriterande. Jag skulle bli galen. Köttfärs ska ju bara vara köttfärs och inte innehålla salt håller jag helt med dig om. Men forsythian är ju ett underbart vårtecken. Jag minns att den blommade så vackert i Alabama om våren också. Ha ha lite roligt att belgiska fänngelsen ser ut som medeltida borgar.
Ha en bra helg.
Kraaam!

12 03 2011
Stef

Haha vilket roligt inlägg! Ja man kan ju verkligen undra! Stackars människa som säkert stod där och väntade en bra stund! Hoppas våren kommer snart, är heligt trött på vintern nu!

12 03 2011
Elisabeth

Haha, mycket roligt inlägg detta! Det där med att vissa lyckas missa sådant som inte borde gå att missa (som strejken) har jag funderat över många gånger också. För tillfället undrar jag mest över varför vuxna människor springer runt i strumplästen i offentliga lokaler. Det är för mig ett mysterium.

Så fint med forsythian. Längtar tills de blommar här också!

12 03 2011
Anne

Jag tror det är Annika som brukar säga “typiskt Petra-inlägg”, jag får också säga det för det här känns som ett typiskt härligt Petra-inlägg🙂
Vilket lyxigt fängelse, att sitta i finkan i sån arkitektur istället för de vanliga gråa betongbunkrarna kanske gör det lite lättare för de inburade….
Mysko det där med saltet och köttfärs, osaltat “vanligt” mald köttfärs ska det ju vara.
Det där med tillsatt salt/inte tillsatt salt, jag tycker överlag att det kommer mer sådana märkta produkter, typ krossade tomater med antingen no salt eller added salt. Low sodium soya eller “vanlig” soja (soya eller soja?). Men kanske det alltid funnits bara jag som sent omsider lägger märke till det. KRAMIS!

13 03 2011
Annika

Anne, right on, det är jag som brukar säga det🙂
Du har rätt, detta var ännu ett äkta-Petra inlägg!!
KUL att läsa.
Snygga fängelser ni har i Belgien landet!!!
Snart kommer forsythian här också, den är minsann på g!! DET såg jag idag, så nu dröjer det nog inte många dagar. Märkligt med den saltade köttfärsen…här tycker jag det är lite helknepigt, för att itne säga helknepigt, med bindor och tamponger som är parfymerade. Förr fanns det toapapper som doftade gott också, det kanske det gör än idag. What do I know? I don’t buy it!!
Sojan som Anne skriver om ser man ofta.
Samma med burkmat övh…
KRAM!!!

15 03 2011
Bejla

Hahaha, helt underbara observationer! och tack för tipset med handbromsen – något jag normalt inte kan gå ut ur bilen utan att dra.😉

16 03 2011
Indie

Oh I’ve been gone so long, I didn’t know you’ve moved (?) traveled (?) to Belgium! Wow! This was fun to read. I will tune in more often so I can see what other observations you’re making.

20 03 2011
Mia

Varför lägger de till salt i vissa kött? Är det en form av konservering? Naturlig konservering?

21 03 2011
Marianne

Jag såg någonting på tv rätt nyligen, om en tjej som inte ville ha reklam och gratistidningar. Men hon var TVUNGEN att ta emot gratistidningar – fulla av reklam och mycket lite redaktionell text – därför att tidningen påstod att det var samhällsinformation! Reklamen slapp hon visst. Hennes skäl var att hon ville spara miljön, att hon ändå inte läser de där gratistidningarna.

Jag ska försöka slippa när vi får vår egen brevlåda.

Hoppas verkligen att det bara är malet kött i köttfärsen …

KRAM!

21 03 2011
emmasofiadedorson

Jag var inne här tidigare och kom inte på ett enda mysterium. Att du är så påhittig. Ståuppkomiker brukar vara observanta på samma sätt. Undra saker som varför det är lås på de (24h öppna) sevenelevenbutikernas dörrar och vad som görs med kebabköttsrullen på natten.

Fint inlägg. Petchigt, som det påpekats ovan! Kram

27 03 2011
Karlavagnen

I NL så var köttet fyllt med vatten och låg under speciellt ljus för att se rödare ut. Så när du kom hem med köttet så krympte det till 50%. I NL slutade jag nästan äta rött kött pga den dåliga kvalitén.

14 04 2011
Bloggtips « Lite överallt

[…] jag tipsat om förut. Hon uppdaterar relativt sällan men när hon gör det skriver hon fina, unika Petchieinlägg -vilket gör bloggen väntan värd. Tycker jag och hennes många trogna läsare. Petchie bor i […]

Leave a Reply

