Something’s growing…

14 04 2011

and I apologise for my blog absence! I will try to write more often from now on – promise!

Do you remember this box?

P1120588

This is what has become of the content:

P1120981

The gardener sowing his seeds…

P1130035

In the small pots O sowed basil…

P1130036

We definitely need to get some nicer pots for the plants…

P1130037

Let’s see if they survive us going to Spain for 9 days over Easter. Sorry people who are staying in Brussels but I am hoping for a rainy Easter in Belgium…

P1130039
O’s herbal garden: Moroccan mint, rosemary and thyme. We have seeds for chives and oregano but I suggested to O to wait until after Easter to increase the selection of herbs as we don’t know yet if they will survive our absence.

P1130033
Our lovely view


Actions

Information

24 responses

14 04 2011
Brysselkakan

Kör hit dem annars, vi är ju bara borta 25-28 april, i övrigt hemma!

14 04 2011
petchie

Brysselkakan, tack för erbjudandet! Vi får se om vi tackar ja till växtvakt. Kanske vi kan komma förbi snabbt på lördag? Jag hör av mig.

14 04 2011
maria

Det ser väldigt härligt ut! Våren har kommit längre hos er! Undrar om mina solrosfröer och ärtskott överlever helgen i stan medan vi är vid havet…

14 04 2011
petchie

Mor, tack, det var en väldigt härlig helg förra veckan. Sedan dess har det varit rejält kallt igen. En kollega sa att det varit 2 grader en natt. Det är just solrosor och luktärtor som O har sått plus basilika.
Kram!

14 04 2011
Marianne

Vad mysigt med en liten örtträdgård på terrassen! Ja nu ska allt växa, här kan vi nu glädja oss åt utslagna påskliljor och tulpaner, scilla och allt vad det heter. Det är så vackert. Jag ska också ha örter sedan!

KRAMAR!

14 04 2011
petchie

Marianne! Vi måste ha varit inne hos varandra samtidigt! Kom precis från din blogg. Vi får se hur örtagården tar sig, jag brukar ha otur med rosmarin som bara torkar… men nu är det ju O som har ansvaret😉 Det ska bli spännande att se hur långt våren har kommit i Spanien nästa vecka.
Kramar tillbaks!

14 04 2011
olgakatt

Mmm, härligt med en doftande örtagård! Anta erbjudandet om “barnpassning”, tänk om det blir bara sol och torka!

17 04 2011
petchie

Olgakatt, visst skulle vi ha tackat ja till erbjudandet om växtvakt, men nu blev jag förkyld och låg däckad hela dagen igår. Idag har det packats och fixats och så glömdes odlingen bort😦 Får se om de överlever Bryssels utlovade påsksol!?

14 04 2011
emmasofiadedorson

åh, vad inspirerande! “Saker som växer” minns jag att Linda Skugge kallade en blogg för en gång i tiden. Men den läste jag aldrig för hon ville ha betalt för tillträdet. Den handlade iaf om sånt som växte i trädgården och i magen hennes om jag minns rätt…
Jag vill också! Kanske härmar dig här med! P.S Min anslagstavla börjar ta form. Coming up.

17 04 2011
petchie

Emma, jag har inte heller läst någon av Linda Skugges bloggar, bara hennes bok om att vilja hångla med någon😉 Kul att jag tänkt likadant som hon utan att veta om det!
Hi hi, det är bara att härma på!! NI har ju en liten täppa som man skulle kunna få en massa att växa i och så hoppas jag att det börjar växa på andra ställen också snart…
Spännande med anslagstavlan, jag ser framemot avtäckningen🙂
Kram!

15 04 2011
saltistjejen

Å så härligt!!!
Vårigt och ljuvligt. Just kryddor är underbart att odla tycker jag!
Kommer ett svar på ditt mail senare också. Har bara varit så otroligt mycket den senaste tiden.
KRAAAM!

17 04 2011
petchie

Saltis, det härliga vårvädret bara fortsätter… Jag undrar bara när det ska sluta, för det är ju trots allt Bryssel och nu har det varit jättefint väder i snart två månader tror jag!? Kanske blir det värsta tråksommaren??😕
Ingen fara med mailandet, jag vet hur det är…
Stor kram!!

15 04 2011
My

Ååååh vad härligt med saker som växer😉 Spännande spännande!

Jo, jag hade nog eventuellt i alla fall kunnat tvunga mig till en månads uppsägningstid, men eftersom jag mår som jag mår och i stort sett vet att jag inte kommer att kunna jobba hela tiden så känns det inte jättelönt. Min “lön” som praktikant är alltså 500 EUR/månaden när jag jobbar heltid. Missar jag en dag utan sjukintyg eller är jag sjukskriven så får jag ut betydligt mindre än det. Känns inte värt det att bli ovän med chefen (som trots allt är en väldigt bra kontakt) för så lite. Vi har så vi klarar oss eftersom vi har gratis boende, el, vatten och bil. Så det är inga problem! Och så fort jag mår bättre har jag lite idéer för att tjäna lite “fickpengar”, haha.

Hade ändå tänkt börja plugga på distans till hösten. Så att jag äntligen kan bli det jag verkligen vill: lärare, och då kan jag dessutom vara hemma de första åren som mamma. För även om jag fortsatt jobba hade vi inte haft råd med heltidsbarnomsorg nästa år…

Oj, det blev långt det här med! Men du, nu borde vi ju ha svenskfika i Bryssel någon gång frammåt våren.🙂 Vad tror du om det?

17 04 2011
petchie

My, visst är det spännande med saker som växer på olika ställen -och i olika delar av landet🙂
Jag förstår helt hur du resonerar, och jag misstänkte att du inte skulle vilja göra dig ovän med chefen dessutom. Bra att ha bra kontakter i närheten för framtiden, speciellt om de gör god ost😉
Det låter spännande med dina projekt, ser framemot att läsa mer om dem när du mår bättre… Barnomsorg – prata inte om det, jag blir stressad bara jag tänker på det!!
Svenskfika i Bryssel måste det absolut bli senare i vår!! Det är bara att höra av dig när du har vägarna hit i maj!
Kram och lycka till med bröllopsplanerna!

15 04 2011
Jess

Vad det ser mysigt ut med odling på balkongen. Skulle önska att jag också hade gröna fingrar men det är de tyvärr inte så här köps örter i glasburk.🙂

Hoppas att växterna får sig vatten om ni inte anlitar plantvakt..ha,ha..
När ni kommer tillbaka så kanske det verkligen har vuxit till sig mer än ni anar.
Du får paketera och sälja som P & O’s Organic Balcony Herbs.. 🙂

KRAM!

17 04 2011
petchie

Jess, O är den som har skött odlingen hittills och det är kul att se hur han tar hand om sina “telningar”😉 Hans pappa har en stor fruktodling som gjorde dem självförsörjande på frukt när O var liten, nuförtiden är det många träd som har dött och inte ersatts men de har massvis med fikon, äpplen, etc. Oliv- och mandelplanteringarna är utarrenderade. Med andra ord har O vanan inne hemifrån att odla!
Jag hoppas verkligen att växterna inte dör helt när vi är borta. Jag funderar vad som är bäst – att låta dem stå ute och hoppas på regn även om det ser ut att bli SOL hela veckan, eller ställa dem inne där det är mindre sol?
Hi hi, tack för marknadsföringstipset!
KRAM!

17 04 2011
Desiree

Ja ni har ju en stor och fin altan även om eran lägenhet är liten. Jag minns att du visat bilder från altanen som säkert kan erbjuda många fina stunder att njuta på nu när det är vår. Vad vackert och vårlikt det ser ut hos er med träden som slagit ut. Kryddor och örter är så perfekt att odla själv. Så himla gott att ha i mat och underbart att bara kunna gå ut och skörda lite då man behöver.
Kraaam!

17 04 2011
petchie

Desiree, terrassen är verkligen helt underbar nu när det är fint väder!! Det är som ett extrarum och jag älskar sitta ute och äta högt över grannarnas trädgårdar. Vi har fortfarande inte sett våra grannar använda sina terrasser vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på det härliga vädret vi haft!
O har sått solrosor och luktärtor plus basilika, de andra kryddorna köpte vi “färdigvuxna”…
Det ser ut som ni har en härlig roadtrip i Texas! Jag var inne och tittade och läste idag men jag kom av mig innan jag skulle kommentera. Sorry!
Kram

18 04 2011
Annika

Saker som växer ja,,,jag minns LindaSkugges gamla blogg.
Ett tag läste jag den religiöst, men sen spårade den ur, och sen dess har jag inget läst av henne.
Bloggar hon än?
Men er terass ser underbart fin ut!!
Så mysigt att ha den!
Som ett extrarum!!
KRAM!!!

23 04 2011
petchie

Annika, hi hi, som sagt jag hade helt missat att Linda Skugges blogg hette sa. Det ar manga svenska “kandisbloggar” som sparar ut forr eller senare – foredrar att lasa bloggar av okanda manniskor😉
Ja, terrassen ar verkligen jatteharlig – hade lagenheten varit LITE storre, typ ett sovrum till, hade vi nog kunnat bo dar ett tag till…
KRAM

26 04 2011
Bejla

Finurligt.😉
Hoppas att odlingen klarade sig under er Spanientur.🙂

26 04 2011
petchie

Bejla, hi hi, antagligen bara de invigda som förstår det finurliga i inläggets titel😉

6 05 2011
deiyaa

i really love Moroccan mint but i can’t find it anywhere can you please show me how i can get some and thanks

6 05 2011
petchie

Deiyaa, we bought the Moroccan mint at Brico in Brussels…

Leave a Reply

