Another cold and rainy Easter in Spain?

17 04 2011

So, the weather forecast for Brussels is sunny and warm weather (19-23 degrees) all Easter week while for Zaragoza it promises rain, wind and not so warm temperatures… I don’t know if my memories are a bit exagerrated but it feels like I am always cold in Spain for Easter!

And when I checked the forecast again I guess that I overreacted – at least regarding the Spanish temperatures: 18-24 degrees in April are not too bad… I guess that I just expected sunshine with that*!

Easter procession, Spain
Easter procession in Spain in 2006

Coming up: Celebrating Easter in Puerto Rico – a definitely hot and sunny experience…

*) And that it would be warmer in Spain than in Brussels😉


Actions

Information

11 responses

17 04 2011
emmasofiadedorson

Önskar er sol och en trevlig resa!

Jag var i Zaragoza för många år sedan. Vi skulle egentligen till San Sebastián men alla tåg var fulla…så det blev Zaragoza helt random och utan entusiasm. Vi var tjuriga hela resan, -jag och mitt sällskap som dessutom var en kanske-framtida-kille men som aldrig blev mer än en kompis säkert p.g.a den där resan, haha. Vi surade omkring där i ett par dagar tills vi kom på att vi skulle göra en utflykt för att liva upp oss lite. Till Tarrazona åkte vi -en liten pittoresk by i närheten som skulle vara fin med en flod rätt igenom etc. Tog bussen dit, det regnade hela dagen men i floden var det däremot inget vatten bara ett gäng sorgsna änder som *gick* omkring och kvackade melankoliskt. Sen missade vi bussen tillbaka till storstan och fick vackert sitta och vänta i 4 timmar i ett sånt där vi-hatar-varandra-tillstånd som bara kan uppstå på resande fot när man är regnblöt och hungrig. Inget lyckat första möte med Zaragoza för min del. Haha. Men vi skrattar gott åt vår usla semestertripp och är fortfarande vänner.

18 04 2011
petchie

Emma, ha ha, vilken urtråkig resa till Zaragoza, och till Tarrazona för den delen!! Jag har för mig att det är i Tarrazona som O studerade på gymnasiet, han gick på ett jesuitinternat… Vi har fortfarande inte besökt staden men han pratar varmt om den!
Tråkigt väder och ändrade planer kan ju förstöra de flesta resor och om man dessutom hade hoppats på lite romantik kan jag förstå att det blev surande istället😉
Ni får komma och hälsa på i Zaragoza när vi är där någongång… Vi hade avskedsfest för en av mina bästa spanska vänner här i Bryssel i lördags, en äkta madrileño och han och hans fru har aldrig varit i Zaragoza. Men hans föräldrar hade precis varit där på en gruppresa och älskat staden!
Kram!

18 04 2011
saltistjejen

Hoppas vädret blir okej för er i Spanien när ni är där. Här känner man ju knappt av påsken alls men jag kommer ju för en gång skull vara “ledig” hahaha!😉 Jobbar min sista dag på onsdag. Sedan är jag officiellt arbetslös. Känns konstigt men faktiskt i NUläget rätt skönt också. Att få andas en stund efter ett mycket hektiskt år hittills.
Hoppas allt är bra med er!
KRAMAR!

18 04 2011
petchie

Saltis, det blir säkert bra men jag förväntade ju mig iaf att vädret skulle vara BÄTTRE i Spanien än i Bryssel🙂
Du får fixa påskfirande i NYC nu när du är ledig för en gångs skull!! Men jag hoppas att du “slipper” vara ledig alltför länge. Jag förstår dock vad du menar, själv undrar jag hur länge jag kommer att jobba och tänker att ett litet uppehåll hade inte varit helt fel (men säg inte det till O😕 ).
Kram och håller tummarna för dig / er!!

18 04 2011
Cosmopolitan

Haha! Och vi kommer ha samma temperaturer här i södra Sverige, fast med soool!!😉 Ok, det är väl inte samma sak, men en fin påsk blir det i Sverige iaf. Mys nu i Spanien med Oscar, familjen och magen.

18 04 2011
petchie

Cosmopolitan, det var ju själva —, sol i hela norra Europa och regn i Spanien?? Ha ha, det är väl som Bella skrev här nedan, OCH som O sa, det regnar alltid på långfredagen i Spanien…😉
Hoppas att ni får en fin påsk och att det kanske blir en liten påskkärring / påskgubbe som tittar ut snart! Tänker på er!
Kram!!

18 04 2011
Bella

Det regnar ALLTID i Spanien på påsk. Det är “gud som gråter”😉

Ha det så härligt i Spanien (ändå!)
Kram

PS. Fler bilder och typiska Petchie funderingar önskas!

18 04 2011
petchie

Bella, ha ha, O sa något liknande igår när jag påpekade att det skulle regna fram till Påskafton (lördag)🙂
Tack, det blir nog en jättebra påsk trots allt. Föregående påskar har jag haft för lite varma kläder med mig och sovit i ett kallt rum med bara en filt – nu har vi dubbelsäng, TÄCKE (halleluja!) och ett litet element plus att jag tagit med varmare kläder än vanligt. Man blir visare med tiden… (har inte firat påsk i Spanien sedan 2007, de senaste åren har vi ju varit i PR)
Det kommer fler (och nyare) bilder och Petchie-funderingar, jag lovar!
Kram

18 04 2011
petchie

Ha ha, kollade igen på väderleksprognosen för Zaragoza – långfredag: Rain 100% chance of precipitation… Så ja, spanjorerna har väl rätt om att Gud gråter på påsken!

18 04 2011
Annika

Hoppas att ni slipper regnet, Petra.
Här i US märks inte påsken.
Jo, det finns gulligt och fint pynt att köpa, men det förstör så mkt att påsken bara varar en enda dag.
jag har slutat fira påsk, pyntar inget alls etc…
Kram!!!

23 04 2011
petchie

Annika, vi slapp tyvarr inte regnet men det gjorde inte sa mycket eftersom jag mest legat dackad i den varsta forkylningen pa lange…
Jag kommer ihag att du inte ar nagot storre pask-fan, vilket jag forstar i USA dar man inte far det minsta ledighet. I Bryssel, om man jobbar for EU har man TRE dagar ledigt – skartorsdag, langfredag och Annandag Pask!! O har dock bara Annandag Pask men tog ledigt tisdag-fredag i paskveckan (hade en massa semesterdagar sparade fran forra aret som han var tvungen att ta snarast).
KRAM!

Leave a Reply

