Happy Easter!

23 04 2011

Not much to tell from Spain;

  • it has been grey, cold and rainy, like every Easter I have spent in Spain,
  • my cold that started last Friday just got worse and yesterday I spent all day in bed – sleeping and reading (finished the last Wallander book plus started and finished Musselstranden by Marie Hermanson),
  • trying to convince my MIL that I cannot eat enormous portions especially for dinner at 23, 
  • had “fika” with my first BIL, his wife and 7 year-old son who was very pleased to get my aunt’s old laptop that O has converted into a Linux computer and filled it with games and other free computer programmes,
  • also had “fika” with my SIL and second BIL – they actually call it fika since BIL No 2, C’s German girlfriend used to live in Stockholm!
  • getting all our laundry done (we brought a shameful amount of laundry from Belgium as we don’t have a washing machine…), 
  • missed the Good Friday procession but O told me that it was cut very short by the rain, 
  • listening to my FIL* using a small hammer to “unshell” the almonds that we will bring back to Brussels, and for my family as a present (you do know that almond have a hard shell just like nuts, don’t you?),
  • we were treated to my favourite tapas in two different bars by my FIL before [the late] lunch..

The sun finally came out today and I finally feel better! The loudspeakers all over the village are playing [religious Easter?] music, and people are out on the streets again talking and shouting – life in Spain is never quiet!

Easter decorations on a plate
Of course no Easter decorations or Easter eggs in Spain, but next year I will make sure that our home gets a little Easter-y…

*) I hope that you have figured out my abbreviations by now – the different “in-laws”.


Actions

Information

16 responses

23 04 2011
Mimi

Sorry about chilly and rainy Easter there. We are having the same kind of weather with a few tornados thrown in. Glad to see you blogging again. Missed your pictures and writing while you were gone. Feel better soon.

28 04 2011
petchie

Thanks Mimi, and welcome to the blog – I don’t think that I have seen you comment before? I will definitely try to keep up the regular blogging now…

23 04 2011
Jess

Så skönt att höra att du mår bättre nu Petra!
Hoppas att vädret också ljusnar under tiden ni är i Spanien.
Ha,ha..ja, det är inte lätt att äta ett maffigt mål klockan 11 på kvällen…🙂
Hoppas att du fått vila ut och bara njuta av att vara ledig även om du varit förkyld.
Trevligt med fika med the inlaws. Vad är typiskt spanskt fika? Har de liknande bullar eller nått?

Många påskkramar från ett soligt Balbriggan med barbien i full gång!🙂

23 04 2011
petchie

Jess, tack det är skönt att slippa snyta sig hela tiden och ha lite mer energi… Men jag var ganska glad att jag hade en bra ursäkt att slippa gå i regnet igår och titta på processionen, protestantisk hedning som jag är😉 De har visat bilder på folk i södra Spanien som GRÄT för att det inte gick att ta ut helgonbilderna för påskprocession pga regnet. Min svägerska tyckte att de var lite galna så det är inte bara jag som tyckte att det var lite överdrivet…
Sitter och väntar på middagen nu, klockan är 22.20 och O som tycker att jag överdriver när jag säger att vi alltid äter vid 23-tiden i Spanien!! Och det är ju alltid minst två-rätters middag…
Spansk fika – inte bullar, det är inte så vanligt, men kakor och pajer av olika slag. Vi hade med oss en massa olika [torra] kakor från Bryssel som svärfamiljen gillade mycket.
Påskkram från Spanien där jag sitter med en filt omkring mig i det kalla vardagsrummet…

23 04 2011
Brysselkakan

Ni tog med smutstvätt😉 Ungefär vad min son gjorde när han besökte oss förra veckan, hela väskan var full med smutstvätt MEN han har både tvättmaskin och tumlare hemma hos sig…

23 04 2011
petchie

Brysselkakan, ha ha, men du kanske resonerar som Os mamma – hon GILLAR att tvätta och stryka Os tvätt!!😉 Jag tycker att det är pinsamt att hon och min svägerska stryker mina underkläder så jag brukar försöka smyga undan mina kläder som jag faktiskt inte tycker behövs strykas…
Kram!

23 04 2011
saltistjejen

Å låter som ett ganska “typiskt” besök hos in laws. Alltså med mycket mat och annat att äta samt fika med olika släktingar och vänner. Trist att du varit så förkyld. Å andra sidan kan det ju ibland vara skönt att få lite mer tid för sig själv när man är borta så som ni är nu, vilket ofta är mer eller mindre omöjligt om man inte är just sjuk.
Och att mandlar har skal vet jag, men jag var rätt gammal när jag lärde mig det. Det var efter vi flyttat hit och jag köpte mandel m skal från vår online affär och när de kom trodde jag först jag fått fel “nöt”! Haha!😉
Varma kramar och hoppas du snart är frisk igen!

28 04 2011
petchie

Saltis, även ett typiskt besök hos sin egen familj, eller hur😉
Hi hi, ja, jag tyckte att det var ganska skönt att ligga till sängs hela Långfredagen – det var lugnt och skönt om du förstår vad jag menar… Dessutom slapp jag gå ut i det kalla regnet och titta på Påskprocessionen (har man sett den två ggr kan man den så att säga!).
Ha ha, jag hade faktiskt inte heller koll på att mandlar hade ett “nötskal” förrän jag fick se Os pappas “mandelrum” som var fullt med mandlar på hela golvet när jag besökte Spanien för första gången för 5 år sedan. Nu har det rummet blivit lagerrum (för annat än mandlar) så nu sitter han lite varstans och knäcker mandlar.
Stor kram!

24 04 2011
Desiree

Vilka fina påskägg. Verkar som ni haft det riktigt bra i Spanien trots dåligt väder och förkylning. Hoppas du mår bättre nu från förkylningen. Skönt att få bli ompysslade och perfekt att ni kunde passa på att fixa en del tvätt. Jag förstår att det är jobbigt att inte ha någon tvättmaskin för egen del. jag är så tacksam att vi har en tvättmasknin i lägenheten även om vi saknar våra stooora som vi hade i USA. Ha en fin avslutning på påsken.
Kram!

28 04 2011
petchie

Desiree, du känner säkert igen påskfotot från föregående påskar – jag har inte haft framme ett enda påskpynt den här påsken och i Spanien har man ju inte påskägg!
Att inte ha tvättmaskin är det VÄRSTA med att bo som vi bor!! Att behöva gå iväg på helgerna och sitta på en tråkig tvättomat, som dessutom känns lindrigt ren, och VÄNTA på att tvätten ska bli klar är verkligen inte kul😦 Saknar också våra stora tvättmaskin och torktumlare i Puerto Rico!!
Kram

25 04 2011
Annika

Tråkigt med förkylning och trötthet…
Men, lite skönt det där att få tvätten tvättad och struken och allt det där. Klart att du smyger undan dina “undisar”. Det skulle jag också göra, you bet ya…
Hoppas du mår bättre nu.
Kramar!!

28 04 2011
petchie

Annika, det var liksom dags för en förkylning kände jag redan några dagar innan den bröt ut (innan vi åkte till Spanien)… Och det var skönt att få krypa ihop under täcket i vårt rum och bara ta det lugnt, läsa mina böcker och sooova – något jag längtat efter i flera månader känns det som!
Ja, mina undisar behöver verkligen inte strykas (eller inspekteras närmare av svärmor…)!
Mår mycket bättre även om jag fortfarande är trött..
Kram

26 04 2011
Bejla

Hoppas du får en riktigt varm, pyntad, svensk påsk nästa år, med mat på vettiga tidspunkter och utan förkylning, hihi.😉
Kram

28 04 2011
petchie

Bejla, det är EXAKT vad jag hoppas på!! Det är dags för en skånsk påsk med konstrunda på Österlen (senast jag var på konstrundan var 1999!), och påskägg! Speciellt som det blir spansk jul i år så får det minsann bli “min” påsk😉
Kram

27 04 2011
Anna (Sthlm)

Komiskt att ni tog med er smutstvätten till ett annat land!😉

28 04 2011
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, ja vår smutstvätt är välberest – den fick följa med till Sverige i julas😉 Så går det när man inte har tvättmaskin hemma…

Leave a Reply

