Survived!

26 04 2011

The plants survived probably the hottest April weather ever in Belgium, despite not having a “plant sitter” to water them. Belgium had the hottest weather in Europe for three days last week (29 degrees according to my colleagues)! While in the south of Spain people were in tears on Good Friday because the Easter processions couldn’t go ahead due to the rain… How crazy is that?

P1130070
The basil is growing veeery sloooowly… don’t know if that is the normal sprouting pace or because the seeds were old (bought them in a sale!)?

P1130072
The sun flowers had grown and the geranium buds as well…

P1130073
The only casualty seems to be the thyme – shouldn’t it be more resistant to a dry spell??

P1130074
O’s mother usually gives us a few roses for the car journey and we also got a few branches of sándalo (sandalwood) that we will try to grow. She said that it should sprout roots after a few days in water.

We arrived back to Brussels at 02 this morning, and it took us an hour to unload the car, make the bed with newly washed sheets etc, so didn’t get into bed until 03. It was tough getting up this morning at 07…


Actions

Information

13 responses

26 04 2011
Maria

Jag tycker ni ska vara nöjda med era plantor. De ser ju jättefina ut!
Våra för en tynande tillvaro, får nog så om… Och min fina, lilla blomma på skolan som överlevt vintern, tålde inte värmeböljan i ett instängt rum, trots att jag satt den i vasken, långt från solstrålarna…
Kram och Lycka till med odlingarna!

28 04 2011
petchie

Mor, jo, vi är väldigt nöjda med plantorna även om jag tycker att O skulle ha DELAT på solrosplantorna när han planterade om dem… Vi får nog köpa fler krukor till helgen! Det är ju O som har hand om odlingarna och han planerar att så fler örter nu när vi är tillbaka.
Vad tråkigt med din blomma på skolan, vad för slags blomma var det?
Kram

26 04 2011
olgakatt

Grattis till fina örter! Det är så lyxigt att knipsa litet egna kryddor, garanterat giftfria, dessutom!

28 04 2011
petchie

Olgakatt, tackar! Eller ja, det är ju O som har hand om odlingarna och inte jag.. Vi har faktiskt inte börjat använda oss av kryddväxterna men det är hög tid nu (förutom basilikan som vi nog låter växa till sig lite mer).

26 04 2011
desiree

Kul att allt har klarat sig så bra. Ni har massor med fina odlingar på altanen. Det verkar som om delar av hettan nått så långt som Sverige också. När vi kom hem igår såg vi att folk var helt sommarklädda och såg även folk som solade ute i bikini på innergården. Svenskarna blir som tokiga då det är 20 grader. Det var iallfall nice att få komma hem och det inte var svinkallt längre.
Oj stackare du måste vara rejält trött idag då om du sovit så lite. Jag är helt seg av jetlaggen iallfall.
KRam!

28 04 2011
petchie

Desiree, det var verkligen en överraskning att växterna hade klarat sig så bra – eller egentligen överhuvudtaget eftersom jag förväntade mig att de skulle vara helt torra och döda.
Belgarna blir också helt galna när det är varmt väder! Igår var det dock kallt och blåsigt men folk gick fortfarande omkring barbenta och kortärmat. Som tur var hade jag själv inte anpassat mig till det belgiska varma vädret utan hade klätt mig varmt som i Spanien så jag frös inte😉
Man blir ju lite jetlaggad av att inte sova ordentligt, oavsett om man har rest över tidszoner eller inte… Jag längtar efter helgen då jag ska sova läääänge!
Kram

26 04 2011
Bejla

Välkomna hem! Kul att plantorna ser ut till att ha klarat sig så bra, trots hettan. Men visst är det knas med vädret i Europa. Här hos oss har det dock varit helt normala minusgrader och snö.😉
Hoppas det blir en natt med mer sömn inatt!

28 04 2011
petchie

Bejla, tack! Det var helt otroligt att växterna inte hade dött av värmen och torkan! Visserligen vattnade jag dem rejält innan vi åkte men det var en vecka av 25+ varje dag så ganska förvånansvärt!
Helt knasigt väder men det är väl därför det kallas för aprilväder😉 Hi hi, hos er har det fortfarande inte slutat snöa – jag undrar om jag hade klarat av så långa vintrar?
Kram

26 04 2011
kidsinorangeroom

Välkomna tillbaks! Vilken resa! Men ni verkar ändå haft det bra trots en del “kultuirkrockar”, fast jag förstår att det är skönt att vara tillbaka hemma igen. Det är det alltid. Hoppas ni får mer sömn nu inatt!
KRAM!!

26 04 2011
saltistjejen

Sorry Petra! Kommentaren ovan är från mig! Råkade vara inne på en annan blogg-id. Har gjort en för E´s dagis men så det råkade bli den. Men det är alltså jag.🙂
Kram!!

28 04 2011
petchie

Saltis, ha ha, jag förstod faktiskt det eftersom jag kommer ihåg att Lill-Skruttans dagisavdelning heter just the Orange room!
Det var skönt att vara iväg men också sååå skönt att komma hem igen. Förutom att stiga upp varje morgon och jobba😉 Jag trivs ju på jobbet men är fortfarande så himla trött… Ska nog lägga mig redan nu kl 22 trots att jag sov en timme när jag kom hem efter jobbet.
Kram

27 04 2011
Anna (Sthlm)

Du luras alltid med rubrikerna, trodde du skulle skriva om hur du överlevt svärföräldrarna🙂

28 04 2011
petchie

Anna (Sthlm), det går att tolka mina rubriker på olika sätt – det är meningen😉

Leave a Reply

