Random photos from Spain

27 04 2011

Some illustrations to show that we didn’t do much in Spain during the Easter week   ;-)

P1130048
My FIL shelling almonds with a hammer…

P1130051
O cleaned the car (do you see the “souvenir” from my hometown in the trunk?) while I…

P1130058
…listened to the radio station called Rock&Gol. It was actually the closest I got to the big football event of the year (Real Madrid vs Barcelona), as O’s family is probably the only Spanish family where nobody cares about fútbol (and nor do I).

P1130057
Lush greenery outside O’s parents’ house…

P1130062
O’s photos from Sweden on a picture ledge above our bed…

P1130065
Reminders from Christmas 2009, some “snow flakes” I had hung in the lamp above the bed in our bed room and never removed…

P1130053
Our laundry hanging to dry outside the window – just afterwards it started to rain and O’s mother had to start a fire in the fire place to dry all the laundry before we were leaving!


Actions

Information

16 responses

27 04 2011
Jess

Vad roligt att se bilder från dina in-laws. Det ser jättefint ut hos dom.
Är det Kvantum bagen du referrerar till som souvenir?😉
Jag längtar till Sverige när jag ser den…ha,ha..
Vilket jobb din FIL har tagit på sig med att hamra sönder skalen på mandlarna men han kanske har rutin på det?

Vad är det för typ av hus dina PIL’s har? Ett typsikt hus för området eller? Jag är inte så hemma på hur spanska hus ser ut men jag antar att det är kakel/marmor på alla golven.🙂

Har du någon aning om när ni kommer att träffa dem igen?

KRAM!

1 05 2011
petchie

Jess, nja, fotona är kanske lite missvisande, det är ett ganska omysigt hus – tycker jag iaf😉 Vardagsrummet på bottenvåningen är iskallt och mörkt och används ytterst sällan. Jag hänger mest på vårt rum som dock är jättemysigt eftersom vi har inrett det själva. Huset är ovanligt på två sätt – först och främst för att det är ett HUS! De flesta spanjorer bor i lägenheter, ÄVEN i Os hemby!! Och dessutom är det väldigt stort, fem sovrum men så var de ju ett tag 5 barn, farmor och farfar / mormor och morfar (farföräldrarna dog innan Os lillebror föddes men då bodde istället morföräldrarna under längre period hos dem) plus Os föräldrar som bodde i huset! Ja, det är klinkers på golven vilket gör det extra kallt på vintrarna och inte en enda matta eftersom de går in med skorna… Jag tycker att det gör ett hem väldigt kallt och omysigt med stengolv och inga mattor😦
Visst är det ICA Kvantum-påsen som är souveniren hemifrån😀 Jag tyckte det var lite kul att vi lyckats få med oss den till Spanien!
Os pappa har rutin på att hamra sönder mandelskalen – förut hade han ett helt rum i en lagerlokal som var fullt med mandlar. Där satt han och rökte och filosoferade (?) medan han knäckte mandlar… Kanske ett sätt att få lugn och ro?
Det blir nog en ny Spanientur i juni, O vill fira “la fiesta de San Juan” dvs Johannes döparens dag dvs midsommar hemma… Nästa år blir det skånsk midsommar igen, har jag bestämt!
Kram!

27 04 2011
desiree

Kul att få se fler kort på hur ni haft det i Spanien. Synd att det började regna precis då ni hängt ut tvätten på tork. Det var ett orginellt sätt att torka den på genom att tända en brasa som o´s mamma fick göra. Hänger hon all sin tvätt? Jag antar att hon inte har någon torktumlare om hon fick torka eran tvätt genom att just tända en brasa. GIllar o´s foton som ni har i erat sovrum. Hur lång tid tog det er att köra från Bryssel till Spanien?
Ha en fin vecka.
KRaaam!

1 05 2011
petchie

Desiree, det blev inte alls så mycket fotograferat som jag hade tänkt när vi var i Spanien men så var jag mest inomhus och vilade / läste pga förkylningen. Ja, det är bara genom sol ute eller brasa inne som kläderna torkar.. Ingen torktumlare men dock TVÅ tvättmaskiner!! Vi har inte riktigt förstått skillnaden men Os mamma har något speciellt system för vilken tvätt hon tvättar i de olika maskinerna (don’t ask…). Det finns ju ingen centralvärme i huset så det är bara genom vedeldning som det blir varmt på den kallare årstiden…
Det tog 12-13h att köra från Spanien till Bryssel tror jag. Det är 1400 km!
Kram!

27 04 2011
Anna (Sthlm)

Vilken fin lampa!

1 05 2011
petchie

Anna (Sthlm), menar du det?😉 Jag var lite skeptisk till den i början men i allt det vita i rummet är den faktiskt ok…

2 05 2011
Anna (Sthlm)

Underifrån i alla fall!🙂 Men jag gillar gamla saker, och särskilt när man blandar med nytt.

27 04 2011
Anna Malaga

Nice! But I liked the puertorican easter better!🙂 Here in the south it was horrible – rain and thunderstorms!

1 05 2011
petchie

Anna Malaga, tack! Ha ha, puertoricansk påsk är ju iaf VARMARE🙂 Ja, regn och åska även i Aragón! Tredje gången gillt med en kall och grå påsk i Spanien, så nästa år firar vi minsann i Skåne har jag bestämt!

27 04 2011
Mia

Påsk i Spanien, sommar i Lund, häng i Bryssel- herrejösses vilken internationell tillvaro damen har.🙂

1 05 2011
petchie

Mia, ha ha, det har du rätt i. Nu i maj blir det Champagneweekend nästa helg och om tre veckor Sevilla med mina franska tjejkompisar. I sommar ska vi hinna med en tur till Spanien igen plus Skåne! Sedan blir det nog inte så mycket resande på ett tag…
KRAM!

27 04 2011
Bejla

Fint foto av fina foton.😉 Jag har ju sett det förr, men vilken lyx att ha sitt egna rum hos svärfamiljen! Och ni har ju gjort det så superfint dessutom.

1 05 2011
petchie

Bejla, jag får tacka för Os skull😉 Jag älskar de fina blomfotona, de två till vänster är från stranden i Skåne och är typiska strandblommor för mig. Det martorn (grå) och hedblomster (gul) (plus lavendern som väl de flesta känner igen😉 ). Det är en väldigt lyx att ha ett eget krypin hos svärföräldrarna och jag lovar – jag hade blivit galen om vi inte hade haft det rummet!
Kram

27 04 2011
saltistjejen

Hahha jag skrattar åt att O´s familj är de enda i Spanien som inte bryr sig om fotboll! Och sedan åt att din svärmor fick elda för att torka tvätten!
Härliga foton!!!
Kraaaam!

1 05 2011
petchie

Saltis, men det är ju sant😀 De är så totalt ointresserade trots att de är FYRA SÖNER! Helt otroligt men jag klagar inte det minsta eftersom jag är mer en hockey-tjej😉
Och du, att behöva starta en brasa för att torka tvätten visar ju hur KALLT det är i huset ända in i slutet på april… De har ju inga fasta element och stengolv och stenväggar…
KRAM!

28 04 2011
petchie

tack för alla kommentarer på detta och föregående inlägg, lovar svara ikväll!
Nu regnar det i Bryssel😉

Leave a Reply

