Fika @ Blomqvist’s

1 05 2011

Yesterday we met up with one of O’s colleagues and his very pregnant (1 week overdue) wife at Blomqvist’s – the Swedish espresso bar at Place St Boniface.

P1130083
Forgot to take a photo of the delicious kanelbullar (cinnamon buns)… They also sell tasty pastel de nata, Portugese pastries, and sandwiches.

P1130079
I am a sucker for maps, especially old ones and I would love to have this big map in my living room! My parents actually have an old school map (laminated though) of our region Skåne in their attic that I am planning to get my hands on soon!

It turned out to be a geography lesson as we sat just underneath the big map over the Nordic countries. O jumped up on the bench to show how far north we went in September 2006 (Björkliden, ~250 km north of the Polar Circle) and which Norwegian island we visited (Lofoten). I told our friends that Sweden is the 3rd largest country in Europe after Spain and France (if not counting Russia, obviously).

P1130081
My region, the south of Sweden, just opposite Copenhagen in Denmark.

P1130080
Somebody had tried to be funny about the map scale – yes, the Norwegian crown is valued higher than the Swedish currency but maybe not that much…

P1130075
And a poster I saw this week – if somebody is interested in having a Puerto Rican night in Brussels next Friday…


Actions

Information

17 responses

1 05 2011
saltistjejen

Å ska ni gå på den Puerto Ricanska kvällen?? Det måste ni väl nästan?!🙂
Haha kul också med NOK och SEK. Minns när jag var i Norge för många år sedan då kronan “flöt” och alla norrmän bara skrattade åt oss när vi sa att vi var från Sverige.
Kram!

1 05 2011
petchie

Saltis, njae, tror inte det… Vi är väl minst 10 år för gamla för Gallerie Louise-discot😉 Jag var inte ens där när jag var “ute i svängen” innan jag träffade O😀 Men visst hade det varit lite coolt…
Ja, det var ju lite roligt det där med NOK – SEK-skämtet på kartan, säkert en kaxig norrman som suttit där och klottrat!
Kram

1 05 2011
desiree

Vilken nice fika. Kul att det finns ett svenskt fik. Perfekt då man får en längtans attack efter kanelbullar. Jag älskar kartor också. Finns alltid något nytt eller interessant man kan hitta genom att bara sitta med en kartbok eller genom att titta på en stor karta. Vi köpte en stor USA karta som vi hade där. Jag hade röda små klistermärken som jag satte på de platser vi besökt vilket var kul. Men jag har inte sett till kartan sedan vi flyttade. Jag antar att den måste finnas någostanns bland våra flyttlådor. Hade varit kul att hitta den igen. Nu har jag ju lite fler röda prickar jag skulle kunna klistra på.🙂
Kramis!

1 05 2011
petchie

Desiree, det är ett jättemysigt fik och jag har hört många icke-svenskar som gillar det! Paret vi var där med är indier och engelska, de bor precis bredvid och de är stammisar!
Jaaa, kartor är så fascinerande! Som du säger, alltid upptäcker man något nytt! När O och jag var i London för några år sedan köpte vi gamla antika kartor på en massa regioner / länder vi bott på, som vi tänkt rama in och ha antingen i ett framtida arbetsrum eller varför inte på en gästtoalett😉 Något för gästerna att titta på…
Hoppas att USA-kartan kommer fram snart!
KRAM!

1 05 2011
Anna (Sthlm)

Läser din blogg på ipaden för första gången och vad snyggt WordPress gjort det! Vill nästan byta från Blogger av den anledningen!

Visste inte att det fanns ett svenskt fik i Bryssel! Kanske finns flera?!

1 05 2011
petchie

Anna (Sthlm), vad kul att wordpress har gjort det snyggt för iPadläsarna. Jag är ett stort fan av WordPress och tycker överlag att de är både mer läs- och bloggvänliga.
Det är ganska nytt, Blomqvists fanns inte innan vi flyttade till Puerto Rico – ligger exakt mittemot kyrkan på St Boniface som för övrigt ÄNTLIGEN är färdigrenoverad! (den var täckt med byggställningar när jag flyttade till Bryssel för 9 år sedan och blev “avtäckt” för några månader sedan!) Tror inte att det finns fler svenska fik i Bryssel, kanske i Waterloo??
Kram

1 05 2011
Elisabeth

Jag tycker också om kartor, speciellt lite äldre varianter. Extra roligt med den här kartan är att de gamla länen är med, som det var innan sammanslagningarna.

1 05 2011
petchie

Elisabeth, ja, gamla kartor är bäst! Jag satt och tittade på “tecken-förklaringarna” och hur “pluppen” för Malmö symboliserade tätorter på 100 000 till 250 000 invånare. Lite kul eftersom Malmö precis har passerat 300 000. Jag undrar hur många invånare staden hade när kartan trycktes (måste kolla årtal nästa gång jag är där)?

1 05 2011
Anne

Om det går och inte blir vilda protester så ska du helt klart lägga vantarna på den där kartan i dina föräldrars vind. Jag gillar också kartor, vilket kan tyckas lite märkligt då jag har helt sopigt lokalsinne…. Jag skulle också kunna tänka mig att ha en äldre, stor karta som tavla i vardagsrummet. Rätt bra samtalsämne också, alltid nåt att prata om för gäster när de ser en stor karta på väggen.

7 05 2011
petchie

Anne, jag tror nog att jag ska kunna lägga vantarna på en av kartorna, för det finns faktiskt TVÅ Skånekartor på vinden😉 Och jag resonerar som så att står något på vinden så är det fritt fram för vem som helst att lägga beslag på det😀
Ha ha, jag har ganska bra lokalsinne men jag håller på att bli knäpp i Bryssel – gatorna är absolut inte raka och kvarteren är sneda och vinga, så det är svårt att veta var man hamnar när man går nerför en gata… Amerikanska städer är ju oftast väldigt rätlinjiga, kanske lite tråkigt men lättare att navigera.
Exakt, kartor får alltid folk att prata!! Det var just en kommentar från det indisk-engelska paret om hur LITET Danmark är som fick O att ge en geografilektion. Det såg ganska kul ut där han stod på bänken och fick sträcka sig för att visa hur långt norrut vi varit i Sverige😉 (mao, kartan är STOOOOR!)
KRAM!

2 05 2011
Annika

Kartort är underbara.
Jag älskar dem också!
Så mysigt att förlora sig i kartornas värld.
Den där kartan över norden skulle jag också kunna tänka mig.
Verkligen FIN!!
Kram!!

7 05 2011
petchie

Annika, vi är visst många kartälskare!! Jag älskade geografilektionerna när jag gick i skolan och blindkartstest var nästan de bästa proven🙂 Det gäller att ha högt i taket för att få plats med en sådan stor karta som den på kaféet men visst hade det varit häftigt att ha en sådan hemma! Och jag gillar att den är lite nött och skavd på sina ställen… En Nordenkarta hade passat bra hos dig som har rötter i både Sverige och Finland!
Kram

3 05 2011
Mary T

I LOVE maps too! This is one of my favourite items in IKEA:

http://www.ikea.com/ie/en/catalog/products/70119430

I admire it every time I visit but unfortunately have no place to put it in my house, maybe I should buy it before it is discontinued though!

7 05 2011
petchie

Mary T, you should buy it – you never know when they discontinue products in Ikea! I remember that my parents had an big old world map in the office when I was a child, but then they refurbished the room for my brother and threw it out – such a pity! I think it is a great decoration for a child’s room, it looks great and is a lesson at the same time.
xxx

3 05 2011
Marianne

Du kommer att gilla vårt stora sjökort över Bosporen. Det är en av de finaste tavlor vi har, tycker jag, även om det är mycket nostalgi i det för mig.

Jag kunde se var vi bor, på Sverigekartan du visar! Alldeles på gränsen till Skåne : )

Kramar!

7 05 2011
petchie

Marianne, åh, sjökort är också fina! Vi har ett gammalt sjökort över Hanöbukten i den gamla sommarstugan och jag gillar att titta på det. Alla sorters kartor är fascinerande! Gamla och nya, över välbekanta platser och nya. Mina föräldrar har en inramad gammal metrokarta över Paris métro – så häftig som tavla tycker jag. Ser framemot att få se ert sjökort över Bosporen!
Men visst bor ni på gräsen till Skåne – nästan i “snapphaneland” som mitt östgötske ex kallade det😉
Kramar

18 05 2011
Marianne

Jo det stämmer, jag tror att gränsen är ca 1 mil härifrån. Osby som är närmast ligger i alla fall 2 mil från Älmhult.

Kramar!

Leave a Reply

