What’s with all the “hundkex”?

7 05 2011

Lately I have noticed a certain pattern in patterns (trying to be clever…):

Hundkex means dog biscuit in Swedish but is also the name of a flower (some people call it hundloka) that in English is called cow parsley. It used to be one of my favourite flowers to pick around the summer house when I was a child. The flower shouldn’t be confused though with the bigger Giant hogweed (jätteloka in Swedish) that is very poisonous.

P1120565
A mug O got in a “Secret Santa” thing in New Jersey last year… As we don’t really like it and we didn’t need another mug, I brought it to work to drink my tea from.

res_DSC_0235
Is it cow parsley or just plain dill on the summerhouse wallpaper in the kitchen? (A Midsummer buffé from 2008)

DSC_0673
My grandmother’s lamp

Ikea used to have a cow parsley textile but I can’t find it on their website any longer. However, my blog friend Saltis bought it last year to cover some glass doors in their bookshelves.

Isn’t it funny that a flower that most people would call a weed, has become such a popular pattern?

P1130098
And some real life wild cow parsley in Brussels…


Actions

Information

17 responses

7 05 2011
Anna (Sthlm)

That’s funny, have not seen or thought of that pattern.

7 05 2011
Anna (Sthlm)

Nu skrev jag på engelska tydligen🙂

9 05 2011
petchie

Anna (Sthlm), det är ingen fara, du får skriva på vilket språk du vill! Men visst är det lite kul att hundkexmönstret hamnat på väggar, lampor, och muggar från så vitt skilda ställen. Mormors lampor är ju “jättegamla”, tapeterna i sommarstugeköket är inte valda av mina föräldrar utan satt där när de köpte huset, och en mugg från New Jersey (made in China naturligtvis)! Och så Ikeatyget!

8 05 2011
desiree

Jag tycker faktiskt att hundkexblomman är fin både den riktiga ute i naturen och mönstret. Men det är lustigt att mönstret på blomman blivit så poppis att man finner det överallt nästan. Jag har inte ens tänkt på det. Jag minns Saltis som köpt de på dörrarna till IKEA skåpet hon hade. Det blev himla fint.
KRamis!

9 05 2011
petchie

Desiree, jag gillar också hundkexen som blommor, de är så skira och somriga på något sätt. Och så växer de alltid många tillsammans så man kan få ihop en fin bukett.
Det roliga med mönstret är ju att produkterna jag visar kommer från olika länder och från olika årtionden – antar att mormors lampa är från kanske 1960-talet.
Visst blev det fint hos Salts med tyget för glasdörrarna och en himla bra lösning för att få det enhetligt i deras lilla vardagsrum.
Kram

8 05 2011
Jess

Aha, så det är så den heter den blomman..🙂
Jag är kass på botanik men jag vet att den luktar gott. Minns att den fanns överallt när jag var barn. Undrar om den finns över hela Sverige?
Mönstret är jättesnyggt och det var ju faktiskt koppen också men om den är “odd one out” så skulle jag inte heller ha den hemma.🙂

Kram!

9 05 2011
petchie

Jess, ha ha, jag är inte heller någon större botanikexpert och detta är en av de få vilda blommorna som jag kan namnet på – antagligen för att jag alltid plockade den som barn. Kul att du också har barndomsminnen av den, det innebär ju verkligen att den måste finnas i typ hela Sverige eftersom du är från… Norrland? (jag har så dålig koll på vad som ligger i Norrland / Lappland😉 )
Muggen är ok men passar inte riktigt med våra andra… Då tar jag hellre “hand” om en av mormors lampor (det finns två och min syster gillar också dem).
Kram!

9 05 2011
Anne

Hundloka förknippar jag också med barndomens somrar ute på vår dåvarande sommarstuga. Vi har alltid sagt hundloka istället för hundkex. Mmmmm, sköna minnen. Tycker blomman är fin, mönstrena som du visar här är också så fina. Gillar din mormors lampa skarpt, även lampfoten är väldigt läcker. En lampa med karaktär helt klart.

9 05 2011
petchie

Anne, ha ha, vi är många som har barndomsminnen och sommarstugeminnen till hundkex / hundlokan! Kul! Så då finns den även på Åland, och i norra Sverige eftersom Jess känner igen den. Läste att jättelokan har blivit ganska vanlig i Skåne trots att den kommer från Asien ursprungligen!
Jag gillar också mormors lampa (lampor, det finns två) men tyvärr är det minst en skärm som är “bränd”😦 Vi får se om min syster och jag får ta hand om varsin och lampfötterna kan man i varje fall bevara även om man eventuellt byter skärmen.

10 05 2011
Emmapiraya

Jag tycker hundkex är så fint och somrigt! Här finns det massor och de är redan på gång att blomma, ska se till att ge mig ut och ta lite bilder i helgen. De svenska sommarblommorna blommar här redan på våren. Syrenerna är på väg att blomma över redan, doftar så gott i vår trädgård!

Hoppas allt är riktigt bra!
Kram!

15 05 2011
petchie

Emma, visst är det fint och somrigt med hundkex. Det är många “ogräs” som är fina och som jag gärna plockar buketter av. Hundkexen blommar här också, sista fotot i inlägget tog jag förra söndagen när vi hade picknick i en park här i Bryssel.
Mmm, älskar syrendoft – skolavslutningsblomma, eller hur?
Kram!

10 05 2011
Mary T

The passage to my parents house is covered in that during summer, we call it wild carrot for some reason! I like it, although it does make it difficult to see if there is a car coming when you are trying to pull out at a cross roads down country roads!

15 05 2011
petchie

Mary T, that’s a funny name – wild CARROT?? Maybe the roots look like carrots?😕 As I know the narrow roads to your parents’ house, I can imagine that the visibility is not great with high flowers at the side of the roads… but I also like the white flowers, very delicate.

16 05 2011
saltistjejen

MEEEN! Vad konstigt!
Jag kommenterade ju här tidigare men nu hittar jag inte min kommentar!!!!
Skulle bara se om du svarat. Well, jag skriver en ny då.Ville mest säga att tyget jag köpte med hundkex på INTE var från Ikea utan från Åhléns i Stockholm (city). Det är ett Marimekkotyg tror jag och vi köpte det för att vi gillade mpönster samt att det var svart-vitt men med liiiiite gråbeige också. Sedan gillar jag O´s mugg!!🙂 Ser nästan ut som den är från samma serie som vi har ett par muggar också. Köpte här. Jag gissar att O fick den tillsammans med antingen kaffe, te eller choklad också som ett “kit”?? Så köpte jag våra fyra muggar i samma stil.🙂 Om ni inte vill ha den kan jag tänka mig att köpa den för den skulle matcha våra fyra🙂
Hoppas nu denna kommentaren kommer med….

KRAAAM!

19 05 2011
petchie

Saltis, neeej, alltid jobbigt med kommentarer som försvinner!😦 Men tack för att du orkade skriva igen! Jag såg även på din blogg att du förtydligat att det inte är ett Ikeatyg – my mistake😉 Ha ha, ni kan FÅ vår hundkexmugg! Om jag kommer ihåg det så tar jag med den till Skåne nu i juni så får vi komma på någon bra lösning på hur ni ska få den… Jag tror inte att muggen kom med ett kit, det var nog bara den!?
Stor kram

16 05 2011
bryssling

har aldrig sett så mycket hundkexmönster någonsin faktiskt förrän nu på din blogg😉

19 05 2011
petchie

Bryssling, du får se dig om – hundkexmönsterna anfaller😉

Leave a Reply

