Evening excursion to Antwerp

15 05 2011

Instead of watching the Eurovision Song Contest yesterday evening, which honestly I didn’t mind missing even though the Eurovision BBQ last year with lots of Greeks and French people was really nice, and despite O and I meeting at a Eurovision party 6 years ago (21st May though), we headed to Antwerp. No, not as two friends (hej Lia!) thought I said yesterday on the phone… Amsterdam!

P1130110
Did you think that Hoboken was in New Jersey? Nope, it is [also] a part of Antwerp!*

We were meeting up with four of my friends from my master’s year (we graduated 10 years ago in September!), a Flemish couple who lives in Antwerp, a guy from Ghent and another one coming from… Amsterdam! The locals had suggested that we meet at the new museum, Museum aan de Stroom (MAS) as it was being inaugurated yesterday.

P1130126
Another play with words, a flyer for an art gallery close to the MAS museum

The abbreviation MAS is a play with words as the river running through Antwerp is called Maas in Dutch (Meuse in French and English), and the museum is dedicated to the interlinked relationship between the river, the city of Antwerp and the port (2nd largest in Europe).

P1130114
Narrow streets in Antwerp – buses, cars, bikes and trams…

We did the mistake of using the GPS to get to the museum – our GPS was inherited from O’s brother (who was not happy with it!) so the maps are old and the streets in Antwerp are new… or rather the whole network of streets have been redesigned with new tramlines etc. On top of the fact that we couldn’t turn where the GPS wanted us to turn, it took us through the centre of Antwerp instead of around it – the way we would have gone if we hadn’t trusted the navigator :?

P1130112
I’m not sure if I would like to go on a segway tour of Antwerp, sharing the streets with the all the vehicles in the above photo…

When we finally arrived, a little frustrated and annoyed (lesson learnt, do not trust the GPS when you think that you know where you are going!), it turned out that our local hosts were late. So we walked around the museum area, and enjoying the sunshine despite the wind.

P1130117
The 60 metre tall new museum building

P1130120

However, we were told that there would be a so-called “flash mob” of dancers performing at 18.00 so we found a sunny spot and waited. We could spot the dancers by their shoes… (see photo below)

P1130125

P1130116
The area has a harbour and loft-conversions. A few years ago you could have made some good investments, nowadays it’s expensive!

P1130115
A space ship or a boat, or just a sculpture?

P1130119
A more traditional ship

Once our friends arrived, we visited one small exhibition with an aerial view of the whole port system of Antwerp (impressive!) and then it was time for dinner. The locals were on bikes, but we took the car and got lost (again!) a few times before arriving late to the Italian restaurant Primo where we had a lovely meal together. Of course catching up on news / gossip about other mutual friends, and discussing match-making and internet dating among other things.

P1130131
O and I finished off the evening with a star-lit stroll across the poetically named Dageraadplaats (Dawn square)… before heading home to Brussels. The “stars” are acually small lights on a grid above the basket ball court on the very cosy square!

When entering Brussels from the motorway, we were stopped in a police control – heavily armed police men were stopping every car to check papers and alcohol levels. A bit intimidating to see police holding machine guns, but they were friendly enough and didn’t give O a fine for forgetting his id and driver’s license at home (opps!).

*) And apparently the name comes from “high beeches” in Dutch (höga bokar in Swedish!!)


Actions

Information

15 responses

15 05 2011
Bejla

Åh, Antwerpen gillar jag!🙂 Kul att komma bort lite ibland, och ja då menar jag så klart inte “komma bort” som i köra vilse, hihi. Och vilken tur att poliserna ändå accepterade att O inte hade körkortet med – lät ju lite våldsamt med full mundering. Hur var det hör resten; fick ni se någon dans?

19 05 2011
petchie

Bejla, jag gillar också Antwerpen – helt annorlunda än Bryssel!! Och ja, det är ju som att komma “utomlands” för oss brysselbor att åka till Flandern – vilket det kanske snart blir på riktigt😕 om flamländarna får sin vilja igenom…
O hade verkligen tur att det var en snäll polisman – ingen aning om hur dyrt om man får böta för att inte ha haft med sig körkortet…
Jag glömde helt bort att nämna dansen men det var lite för att den var en besvikelse – dansarna kom springande från en massa hörn på den öppna platsen men sedan samlades de i ett hörn och nja, lite för “modernt” för vår smak😦
Kram!

15 05 2011
Anna (Sthlm)

Antwerpen är så fint!

19 05 2011
petchie

Anna (Sthlm), Antwerpen är fint och framförallt COOL som stad!

15 05 2011
saltistjejen

Å vilken mysig helg!! Museumet såg himla häftigt ut tycker jag, rent arkitektmässigt!🙂
Själv är jag noll intressrad av mellofestivalen sedan vi lämnade Sverige. Men hockey VM hade jag gärna sett. Fimalen idag är jag dock glad att jag inte kunde se eftersom finnarna totalt sopade isen med oss. Jag hade bara blivit sur.😉
Kanse kan vi höras i veckan på Skype om du har tid?
KRAM!!!

19 05 2011
petchie

Saltis, nu fick vi ju bara sett muséet från utsidan så det var arkitekturen vi fokuserade på också! Men hoppas komma tillbaka en annan helg och se vad som händer inuti byggnaden…
Jag är inte heller något större melodifestivalfan och har inte varit sedan jag var typ 12 år gammal MEN det är kul att se finalen här i Bryssel tillsammans med en massa olika nationaliteter! Den svenska melodifestivalen bryr jag mig inte alls om!
Ha ha, vi blev också ganska sura över hockeyfinalen – speciellt som baren vi (en svensk kompis och jag plus O på slutet) var på var FULL med finnar som så klart var jätteglada😕
Nu har veckan gått och inget skypeande, jag ber om ursäkt men igår somnade jag vid 21-tiden och ikväll försöker jag blogga och packa inför tjejhelg i Sevilla (imorgon!) samtidigt…
Kram!

16 05 2011
desiree

Antwerpen har jag aldrig varit i men det ser ut att vara en vacker stad. Museet såg coolt ut. Ja det där med GPS är trixigt. Går aldrig att enbart lita på dem, man måste alltid ha en karta med sig som komplement. Extra problematiskt blir det om det har tillkommit en hel del nya vägar som inte finns med bland GPS kartorna. Men ni lyckades ju ändå komma fram till både museet och resturangen till slut och fick en mysig helg med era vänner. Hur långt är det mellan Bryssel och Antwerpen att köra? Någon melodifestival blev det inte heller för mig. Vi satt ute och grillade hos vänner istället. Mysigt även om det var kyligt.

Kram!

19 05 2011
petchie

Desiree, Antwerpen är en mycket fin stad med gammal belgisk arkitektur i centrum men också modern nere vid floden. Och det är en cool stad, helt annorlunda Bryssel – mer mode- och konstfokuserad.
O har alltid varit emot GPS, och sagt att de gör en lat och han har rätt! Vi hade kunnat hitta till muséet utan gps:en och det hade gått mycket fortare, men istället förlitade vi oss på en dum apparat😉
Det tar ca 45 min att köra till Antwerpen så vi var bara där från sen eftermiddag till sen kväll. Vår holländske kompis kom på motorcykel från Amsterdam och han sa att det i vanliga fall tar ca 2-2½h men det var vägarbeten så han var lite sen.
Mysigt med grillning, vi har fortfarande inte grillat i år!
Kram

16 05 2011
Annika

Finfina bilder det där.
Trevlig liten weekendresa.
BRYR mig noll om ESC. Om jag bodde i Sverige hade det varit kul , men här känns det så döfött att ens glo på den…
Istället läser jag Elisabeth i GBGs blogg. Hon skriver alltid så kul om ESC, that is all I need…
Förresten, GPS är inte så lätt alla ggr, minsann!
I know, all too well…
KRAM!!!

19 05 2011
petchie

Annika, tack! Nja, det var inte ens en weekendresa utan en lördagskvällsutflykt. Antwerpen ligger bara 45 min iväg men det är som att komma utomlands eftersom staden ligger i Flandern och folk är helt annorlunda mot brysselborna. Kul att byta kultur och språk (ja, vi pratade ju engelska med alla) för en kväll.
Jag förstår att du inte bryr dig på ESC – jag tycker bara att det är kul om man är ett stort gäng med olika nationaliteter som vi var förra året. DÅ är det kul att kolla, folk hejar på olika länder, och alla fördomar om varandra kommer fram😀
GPS:en ska man verkligen inte förlita sig på! VI brukar ha utskrivna vägbeskrivningar som vi litar mer på – och har insett att viamichelins beskrivningar är bättre än google maps, iaf i EUropa.
Kram!

16 05 2011
emmasofiadedorson

Nej, det där med GPS alltså. Även om jag fullkomligt älskar de där mojängerna bara de är relativt uppdaterade. Ibland använder jag den i Montréal fortfarande och hamnar då i en konstig konfliktsituation som jag oftast förlorar. Jag är rebell och kör mina egna vägar så att den brittiska rösten inte säger annat än “recalculating route” men så kör jag vilse och måste bittert lyda hennes råd igen.

Fina bilder. Blev det ngn Flash Mob? Eller satt ni inte kvar?

P.S Jag svarade dig i min blogg- kan du kolla in svaret pls?

19 05 2011
petchie

Emma, en GPS med gamla kartor är totalt värdelöst – iaf i sammanhang som i lördags då vi var i en stad vars gatunät helt förändrats de senaste åren. Dessutom, belgarna ÄLSKAR enkelriktade gator i de mest komplicerade kombinationerna, så man får köra sicksack. Jag lovar, vi körde runt samma kvarter x3-4 gånger!!
Vi har naturligtvis den spanska rösten (framförallt för att vi inte kommit på hur man ställer om engelska versionen till metric istället för yards och miles) men med sänkt volym och så är det jag som ger instruktioner till O😉
Jag glömde helt att berätta om flash mob:en, kanske för att den var lite av en besvikelse. Alldeles för modern dans för oss och de hamnade i ett litet hörn av det stora “torget” istället för att dra nytta av utrymmet.
Kram

18 05 2011
Marianne

Kul med sådana där möten! Pratade med min svärmor i dag, och nästa vecka ska hon på fest med sina realskolekompisar, det var 65 år sedan de gick ut! SAMTIDIGT är det 55-årsdag och fest med hennes sjuksköterskekompisar, för det var 55 år sedan de gick ut! Men, tyvärr måste hon välja, så det blev 65-årskalaset.

Antwerpen ser fint ut, har aldrig varit där. En dag, kanske!

Kramar!

19 05 2011
petchie

Marianne, vi är ganska bra på att hålla kontakten – en del av oss som läste tillsammans för tio år sedan. De senaste åren har det mest blivit återträffar till bröllop i olika länder, plus träffar i mindre “kärngrupper” (t.ex mina 4 tjejkompisar och jag träffas minst en gång om året men nu blir det nog inget det här året eftersom tre av oss ska ha barn vid olika tillfällen!).
Härligt med din svärmors jubileum! På min mormors begravning talade en av hennes gamla kursare från sjuksköterskeskolan och hon sa att hon är den enda som är kvar nu…
Antwerpen är väl värt ett besök, precis som Bryssel, Gent och Brügge (den sistnämnda staden är dock lite för turistig för min smak). Du / ni får komma till Belgien och uppleva det själva!!
Kram

4 07 2011
Looking for a brewery and a canal… « Petchie’s adventures

[…] learnt [for O]? To listen to his wife and not trust the GPS  However, you might recall the last time we went to Antwerp and we once again had GPS […]

Leave a Reply

