Tapas, tapas & some more tapas

29 05 2011

 The first time I really visited Spain, back in August 2005, my first impression was that the Spanish only eat tapas! Since then I have visited Spain 2-4 times a year and I have realised that it is not really true. We usually only have tapas if we go to Zaragoza to see some friends or O’s sister, or before [the late] lunch on a Sunday with O’s father in the village while O’s mother is back home preparing the meal.

However, last weekend when I visited Sevilla (ok, Seville in English) with three of my best French girlfriends, we definitely only had tapas during our 2,5 days in Andalucía. Before showing you some beautiful views of the city, I thought that I would share some photos of the food we had:

P1130177
First tapas stop: The olives are not representative of the ones we ate the rest of the time in Sevilla – these ones were much bigger and not at all as tasty as the small, dark green and crushed (!) olives we were served in the other tapas bars. We didn’t much care for the local dry white wine (almost like sherry), manzanilla (not to be confused with camomile tea, I have no idea how to not confuse the two as it is the same word for both the wine and tea! There is also a typ of green olive that seems to be called manzanilla!?)

P1130185
Tapas stop No 2: The best tapas place – we chose it because of all the old locals! And we were not mistaken. French C absolutely loved her “pulpo gallego” and we met a friendly old lady who welcomed us to “su tierra”

P1130180
Interior from tapas place No 2

P1130169
We didn’t go to this place where the menu was in … French! Sevilla was full of French tourists, and we hardly saw any other nationalities among the tourists!

P1130287
The best ever cold soup, better than gazpacho, el salmorejo, made with tomatoes, garlic, oil and old white bread

P1130288
Tiny alcachofas (artichoke hearts) served warm with pieces of jamón

P1130298
Tiny snails and sangría

P1130362
And finally patatas bravas con salmorejo (the cold tomato soup)

Conclusion: In Sevilla the tapas are delicious and quite cheap!


Actions

Information

18 responses

30 05 2011
Desiree

Mums, det ser så gott ut alltihop. Det som är så kul med tapas är ju att man får chansen att prova flera olika. Det andra tapas stället ni var på såg väldigt vackert och mysigt ut i sin inredning och maten såg verkligen delikat ut. Söta viner gillar jag inte heller direkt. Ser fram emot fler foton från eran tjejhelg.
Kram!

6 06 2011
petchie

Desiree, tapas är verkligen som ett svenskt smörgåsbord – man äter lite av varje. Vi beställde in större portioner av allt och delade, vilket ju gör måltiden till något väldigt socialt dessutom. Sevilla är visst känd som en av Spaniens bästa tapasstäder så vi var verkligen på rätt ställe!!
Det kommer fler bilder från Sevilla men det blir nog blandade inlägg framöver, från både Skåne och Sevilla😉
Kram

30 05 2011
bryssling

o så sugen jag blev på tapas. Och på att få ha en weekend med er tjejer förstås. Jag gillar ju t o m söta viner :-p

6 06 2011
petchie

Bryssling, jag kommer aldrig att glömma när vi var och åt tapas och tittade på fotboll på en spansk bar i Bryssel och du sa avundsjukt “du kan äta tapas varje dag med O” (och du kan äta småländsk ostkaka varje dag med A, ha ha)😀 Nu gör jag ju inte det och som sagt, vi äter inte tapas varje dag när vi är hos Os föräldrar, men i Sevilla blev det BARA tapas! Vi saknade dig!!!
Kram

30 05 2011
saltistjejen

Oj vad GOTT det ser ut!!!!🙂
Hahhaa jag blir nästan lite hungrig fastän det snart är midnatt och jag egentligen är mätt…😉
Just tapas är nog ngt som jag verkligen gillar. Att få äta lite smått och bott sådär. Ungefär lite som vårt svenska smörgåsbord, men med helt andra rätter såklart. Men just själva “tanken”. Jag gillar ju även buffeter och när vi gifte oss valde vi buffet mycket av den anledningen. 🙂
KRAM!!!

6 06 2011
petchie

Saltis, det var JÄTTEGOTT! Tyvärr kunde jag inte äta allt, det är svårt att veta vilka regler man ska rätta sig efter så jag följer både svenska och belgiska (och spanska) vilket gjorde att jag bara kunde äta typ de potatisbaserade rätterna och kronärtskockshjärtanen. Spansk torkad skinka äter ju kvinnor i Spanien men inte i Sverige så jag “smygåt” några bitar, färsk sallad och grönsaker äter man inte i Belgien och Spanien så det åt jag inte etc.
Jag gillar också plockmat, som tapas och smörgåsbord, det blir en mer social måltid och man kan välja de rätterna som man gillar…
Kram

31 05 2011
Millan

Mums! Ser jattegott ut!! Jag gillar tappas och plockmat jattemycket.. men det slutar alltid med att jag ater for mycket eftersom jag inte kan sluta plocka…🙂 Kram

6 06 2011
petchie

Millan, ha ha, visst är det risk att man blir proppmätt när man vill testa alla rätterna som det bjuds på och om man kan äta så mycket man vill😉 Vi åt ju bara tapas när vi var i Sevilla och det blev inte alls särskilt dyrt. Tyvärr är ju tapas dyrare utanför Spanien och man får betala ganska mycket om man ska bli mätt…
Kram

31 05 2011
Annika

Tapas är ju så gott!
Gillar det verkligen!
OCH Gaspacho är verkligen en soppa som är god!!
Älskar den!
Kram!

6 06 2011
petchie

Annika, du skulle verkligen gilla Sevilla tror jag! God mat, vackra miljöer och fint väder! Vi åt inte gazpacho utan den här andra soppan, salmorejo, som var ännu godare!! Googla namnet för att hitta ett recept som du kan testa!
Kram

31 05 2011
Jess

Tapas verkar gott men har aldrig smakat det.
Kul med plockmat och att man får äta lite av varje.

Men du, en fråga, de där små sniglarna…suger man ut dem ur skalet eller hur äts de?

Kram!

6 06 2011
petchie

Jess, tapas är ju egentligen som vilken plockmat som helst, bara med en spansk twist… Det kan vara allt från några tjocka ostskivor och spansk torkad skinka till mer avancerade rätter som den kalla soppan och spansk omelett (tortilla, omelett med potatis i).
Ha ha, jag äter inte sniglar själv men mina franska tjejkompisar gillar det så klart😉 De äts med tandpetare som man petar ut dem ur skalet med eller suger ut dem, det är nog en smaksmak eller fråga om teknik.. Tjejerna tyckte dock att det var lite annorlunda (än de franska sniglarna) eftersom vissa av sniglarna hade krupit halvvägs ur sina skal så deras “huvuden” tittade ut. Så ser visst inte franska sniglar ut!
Kram

1 06 2011
Anna (Sthlm)

Vad gott det ser ut, förutom sniglarna kanske🙂 Jag tycker fortfarande att det bara äts tapas, iaf i Barcelona där våra vänner bor, eller kallskuret och ost typ. Vi fick knappt ett lagat mål mat när vi var där i flera dagar!

6 06 2011
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag äter inte heller sniglar men jag var ju i Sevilla med tre fransyskor…😉 Jag tror nog att man äter en massa tapas i Spanien när man 1) inte är hemma hos familjen och äter “husmanskost” 2) har besök… Jag hade ju som sagt samma intryck när jag var i Madrid och hälsade på två kompisar för 6 år sedan, till slut längtade jag efter en vanlig måltid!😉
Men hemma hos Os föräldrar gäller det två-rätters lunch och middag varje dag. Jag får “bråka” med svärmor för att få äta endast en sallad till kvällsmat när det är 40 grader varmt och klockan är 23…
Kram

1 06 2011
olgakatt

Det där såg gott ut alltihop, inklusive sniglar som jag gillar. Förstår att jag så småningom måste åka även till Spanien…

6 06 2011
petchie

Olgakatt, roligt att du är en snigelgillar😉 Man äter sniglar i Bryssel också, de säljs ofta på gatan från små husvagnar precis som våfflorna! Men visst borde du åka till Spanien och i så fall kan jag verkligen rekommendera Sevilla men absolut inte mellan juni och augusti – vi hade 35 grader varmt i maj…

11 06 2011
Bejla

*mmmm* Andaluciska tapas; finns inte bättre!🙂

24 06 2011
petchie

Bejla, men baskiska pintxos är också väldigt goda! Inte för att jag någonsin har ätit tapas i Baskien (vi kör rakt igenom utan att stanna när vi ska till och från Aragón, Os hemregion) men jag har ätit pintxos i både Barcelona och Bryssel😉

Leave a Reply

