National Day in Sweden in royal company

6 06 2011

For the first time since the 6th June became an official holiday (in 2005), I am actually in Sweden to celebrate the national day! And what better year to do it than 2011, which is the 100th anniversary of my town, Eslöv! And to top it all off, the Swedish King and Queen came to celebrate the national day in the local park, Trollsjön!

P1130422
People had parked a few blocks from the park, outside my parents’ house

P1130423
but the streets were not really lined with people waiting to see the King and Queen… I think most of them had been waiting for them at Stenberget (the Stone  mountain), a local curiosity inspired by Babel’s tower.

P1130424
Maybe also because they arrived ahead of schedule and people preferred getting a good place in the park where the celebrations were to take place

P1130426
The Royal couple arriving in an old car

P1130427
Oh no, the King closed his eyes when I took the photo😦

P1130429
Don’t know who this is – some military person?

P1130428
A beautiful yellow car for the National day, maybe this is the “County governor” (Landshövding)?

P1130431
I like how people followed behind the procession by bike…

P1130432
No media?

P1130435
The park was full of people though. When my father and I arrived a choir of 450 (?) children, led by a 6-year old girl, sang “The King’s song” – so sweet and impressive!

P1130434
The 6th June is also known as the day of the Swedish flag

P1130438
The King made a speech about how Eslöv got the rights as a town in 1911 and why we celebrate our National day in Sweden. I like that he emphasised that we live in a multicultural society, especially as Eslöv unfortunately has the extreme right wing party represented in the local council.

P1130439
The King handed over banners and flags to local organisations and clubs such as the Athletics club and the Scouts, before the local star John-Martin Bengtsson sang “Anthem” from the musical Chess, and the family band Carlings entertained the audience with bag pipes and trumpets.

P1130440
A blue balloon that escaped into the sky

My mother, who is a school nurse, worked as an emergency official during the event and just came home to tell us her experience. No emergencies, only some old ladies who came for some water – it is very hot today, and a chat. When the royals left, my mother stood close to the Queen who went up to say hello to a child in a wheelchair – she probably made his / her day!


Actions

Information

17 responses

6 06 2011
saltistjejen

Oj snacka om nationalism på Nationaldagen!🙂
Kul! Fast jag är tyvärr inte så impad av Kungen och Silvia.
Härligt väder hade ni ju också! Underbar svensk försommar. Hoppas du mår bra nu och allt illamående är borta. Du VILAR väl?!?!?!!!!??!?
Bamsekram!!!

6 06 2011
petchie

Saltis, det var både lokalpatriotism och nationalism den här helgen! I lördags var det stort evenemang i centrala Eslöv med bl.a Bo Kaspers Orkester och det grämer mig att jag missade dem (för andra gången!!) men samtidigt var det skönt att stanna en extra dag i sommarstugan…
Ha ha, nä, jag är väl egentligen inte jätteimpad av kungaparet heller men det var ändå kul att ha fått vara med – det händer ju inte så ofta att lilla Eslöv är i händelsernas centrum😉 (senaste gången vi fick kungligt besök var för ca 90 år sedan tror jag).
Men du, nu är det väl ändå SOMMAR och inte FÖRsommar😀 Men ja, helt underbart väder och så skönt att vara HÄR istället för att jobba i Bryssel…
Illamåendet är borta sedan länge och jag mår jättebra, men försöker att ta det lugnt ändå. Det är ju inget som känns fysiskt…
Stor kram!

6 06 2011
Annika

Jag kan också avvara Knugen och Silvava…Speciellt i dessa dagar. Eller alltid. Förresten.
IRRKK…

MEN kul med stort firande en dag som denna, som det sig bör! Har lite svårt att greppa svenska nationaldagen. Vet inte hur man “ska” fira den sas. Den blev ju helgdag efter att jag åkt till the US.
Glad ändå att det var så vackert väder då knugen kom till stan😉

Ja, jag hoppas också att allt är OK. Vila så mkt du kan!! Njut av det vackra vädret!
Snart ska väl du på bloggträff!!
DEN är jag avis på! Önskar att jag kunde ha varit MED!!!

KRAMAR!!!

6 06 2011
petchie

Annika, ha ha, de två ärke-antirojalisterna kommenterade först😉 Och som “noll-åttor” kan ni nog inte förstå vilken stor grej det trots allt är att lilla Eslöv fick kungligt besök idag, oavsett vad man tycker om kungen och skandalerna. Det var kul att se alla Eslövsbor samlas i Trollsjön, där jag inte varit för någon “folksamling” sedan jag tog studenten, och höra en liten 6-åring leda Kungssången – DET gav rysningar! Så gulligt! Och höra Anthem live var också så fint!
Jag har inte heller firat nationaldagen förut, eftersom jag också bott utomlands sedan den blev helgdag. Men jag tycker att det här var ett mycket mer sympatiskt firande än i Belgien där det är militärprocessioner i oändlighet – känns lite sovjetiskt på något sätt!
Jag vilar och njuter, jag lovar! Sover länge, sover middag och lägger mig tidigt…
Japp, det är bloggträff på fredag och det ska bli så kul! Synd att du inte kan vara med, det hade varit något – att få introducera Skåne för dig OCH träffa dig på hemmaplan!😉
Kram

6 06 2011
Olgakatt

Gissar att kungaparet tyckte det var vilsamt att fira i Eslöv jämfört med hemma i Stockholm eller på Öland. Skåningar är inte så lättimpade utan tar det mesta med knusende ro, haha.
Och det drar ihop sig till bloggträff, ja! Kan knappt bärga mig!
Men Annika, tycker du inte vi ska ha en i NY i september?

6 06 2011
Annika

JOOO!!!! Kommer du då??? Absolut!! Om jag hittar ngt bra ställe att bo på så kommer jag. Vi kanske ska hålla träffen ngt mindre än den vi hade i nYC för ngra veckor sen..??
KUL!!!
KUL!!
Petra, det hade ju varit för soft om jag hade kunnat komma till Skåne och träffa er alla och då skulle jag få se Skåne också!! med perfekta guider!!

8 06 2011
Petchie

Olgakatt, precis vad jag tänkte! Det var nog skönt att vara i lilla Eslöv där folk bara är glada över lite kunglig glans och inte ställer så jobbiga frågor😉
Det ska bli så roligt med bloggträffen på fredag, jag har precis mailat dig och Marianne!
Åh, ytterligare en bloggträff i NYC? Så avis jag blir, men Tyringe-träff är inte fy skam. det heller😉
Annika, vi måste boka in en bloggträff i Skåne nästa sommar, då du dessutom kanske kan få träffa en liten bloggbaby (som förhoppningsvis inte är så liten då!)…

6 06 2011
desiree

Vad kul att du fick se kungen och drottningen i just din hemstad. Vilka kort du fick ändå (fast han blundade). Snygga bilar. Helt perfekt att fira nationaldagen med detta fina väder också. Kul med sådan uppvaktning i stan. Blir ju extra festligt då.

8 06 2011
Petchie

Desiree, ja, det var faktiskt lite kul att få uppleva en sådan stor händelse i Eslöv nu när jag är hemma! Det händer ju som sagt inte så ofta att vi får kungligt besök här, senast var för ca 90 år sedan tror jag. Ha ha, var det inte typiskt att kungen blundade på mitt foto! Min far fick ett bättre foto som jag borde ha lånat till bloggen…
Jag kan absolut inte klaga på det fina sommarvädret jag har fått uppleva so far – men imorgon ska det bli regn och rusk… Jag har upptäckt att jag fortfarande har den puertoricanska / spanska mentaliteten när det gäller sol – att jag går där det är skugga medan resten av familjen helst vill gå i solen😉
Kram

7 06 2011
Millan

Sa roligt att se dessa foton fran Eslov… och en liten kontrast mot kortegen i London vid brollopet har. Vilket fantastiskt fint vader ni fick pa nationaldagen ocksa. Har var det regn och 8 grader i gar… hm…

Kram

8 06 2011
Petchie

Millan, ha ha, ja, det är stor skillnad på kunglig kortege och kunglig kortege😉 Det var ju inte ens avspärrat överallt som du kan se på ett av fotona där folk stod väldigt nära när kungaparet kom åkandes. Och de cyklande poliserna var coola!
Hm, 8 grader och regn är ju verkligen inte vad man vill ha i juni😦 Men junivädret kan ju vara ganska så opålitligt även i Sverige och Belgien…
Kram

9 06 2011
bryssling

Så kul att kungen kom i gammal oldsmobile😉

24 06 2011
petchie

Bryssling, jaha, var det en Oldsmobile han kom i? Jag har noll koll på gamla veteranbilar😉

11 06 2011
Bejla

Kul att Eslöv blev så firat – både av lokala och mer långväga gäster.😉 Har ingen aning om vilka de andra i bilarna var dock. Jag är bara så dålig på sånt (och x antal år utomlands hjälper ju inte heller på det, hihi).

24 06 2011
petchie

Bejla, ja, de ansvariga från kommunen var mäkta stolta över att ha lyckats få dit kungaparet! De hade visst skickat en inbjudan för två år sedan och fått svaret att det var lite tidigt, men sedan var det andra städer som också firade 100-års jubileum som hade fått nej, så det var ändå bra att vara först till kvarn😉
Jag tror inte att du hade haft koll på vem de andra gästerna var även om du bott i Sverige – det var säkert några mer lokala “kändisar”, typ landshövdingen för Skåne (vem det nu är??)?

23 06 2011
Anna (Sthlm)

Måste ha varit den största happening i Eslövs historia!😉

24 06 2011
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, nja, det var inte första gången Eslöv fick kungligt besök – det var nog till lantbruksutställningen 1908, då dåvarande kungen Gustav V kom på besök (om jag nu minns rätt, brukade få Eslövs museiförenings kalender varje år av mormor och därifrån kommer jag ihåg en bild på kungabesöket). Men ja, det var nog en stor grej för Eslövsborna att kungaparet dök upp, och jag tyckte att det var kul att se dem i den lokala parken Trollsjön.

Leave a Reply

