Emptying a home… but saving as much as possible

9 06 2011

As you might remember my grandmother suddenly passed away just before Christmas, and since then my mother, my aunt and my sister (with some sporadic help from me in March and now in June) have been spending a lot of time sorting through her home and slowly emptying the apartment. Some people think that it has taken too long, but I believe that we all needed this time to come to terms with my grandmother no longer being with us, and to decide what to keep / not to keep.

P1120234
I haven’t decided yet how to re-upholster this armchair and foot stool – a pattern of stripes? flowers? graphic? What do you suggest? They both match a small round [a so-called sewing] table and chair that I inherited from my father’s maternal grandmother as well as a low cupboard that my grandmother gave me more than 10 years ago. It was made by her brother for her wedding to my grandfather.

My sister and I, and to a lesser extent my brother, as well as my parents and my aunt, have decided to keep quite a lot of objects from her home. Of course as mementos of her life and also because we love the things she and my grandfather, who passed away in 1987, collected during their life time. The apartment has now been sold and will be handed over to the new owners in a few weeks. It is almost completely empty, and my parents’ house (my grandparents’ old home) full of furniture and stuff… O and I are hoping to soon have a place of our own so that we can bring the things we have chosen to keep to furnish and decorate our new home.

P1120275
My grandfather’s old desk lamp – I love it!

I feel very privileged that we have been able to keep so many things of my grandmother’s, and even though my aunt has been shaking her head at some of the things we wanted to save, I know that she appreciates that we didn’t have to get rid of them. Here are some of my favourite things…

P1120273
Some old photos that my grandfather has taken – anybody recognise the castle? Is it Gripsholm?

P1120267
My sister and I divided these jars between us…

P1120260
The old advent candle holder – this photos is quite poignant as my grandmother passed away just before the 4th Sunday in Advent and thus the fourth candle has not been burnt

P1120255
My aunt and I were just discussing how the chiming of an old clock makes a home feel more homey – maybe because we both grew up with the clocks of my grandparents. I love the chime of this clock and even though it might be a bit too golden for me, I am sure that O and I will find a place for it in our home (my paternal grandparents had an old “Mora” / grandfather clock that my parents have, but unfortunately it doesn’t work anymore)

P1120243
I kept the green kitchen lamp as well as the green stepping stool that you can see in the background

P1120276
My sister and I will have to fight over the globe…

We have also kept lots of kitchen stuff, and O and I got my grandmother’s fine china, which is white with a golden rim and is almost a full set (i.e 12 of everything). Even though my parents are overwhelmed with everything that we are storing in their basement at the moment, I believe that O is right when he says that we’d better keep as much as possible instead of regretting afterwards that we got rid of some things too quickly.

What about you? Did you inherit a lot of things from your grandparents / parents? What would you have kept if you could?


Actions

Information

31 responses

9 06 2011
olgakatt

Jag tycker tyget i fåtöljen och på fotpallen är jättefint som det är! Måste du klä om den?
Det är så roligt att ha arvegods som någon i släkten valt en gång. Jag har några möbler som min farfar gjort och som jag är mycket glad för.

20 06 2011
petchie

Olgakatt, nja, måste och måste men jag har för mig att tyget är ganska slitet på fåtöljen, Dessutom är det inte originaltyget – jag kommer ihåg fåtöljen som gulaktig när jag var liten, i något slags “stickigt” tyg. Det var min mors farmor, Ella, som hade fåtöljen och jag tyckte som barn att den extra “huvudkudden” var så rolig.
Visst är det roligt att ha arvegods, och speciellt när det är något som är GJORT av gamla släktingar. Jag har en stor kista som morfars far har gjort, den fick följa med till Puerto Rico och tillbaka igen! Nästan som en “Amerikakoffert”…

10 06 2011
saltistjejen

Vad fint att ni kunnat spara så mycket. Jag har väldigt lite från min farmor. En sekretär samt en byrå är det jag har och båda dessa möbler står ju i Stockholm. Fick även porslin i form av Blå Eld som jag tycker jättemycket om, men även detta är i Stockholm…. OM vi nu någonsin får ett “riktigt” hem med mer plats så skulle jag gärna ha de sakerna i mitt hem.
Kram!!

20 06 2011
petchie

Saltis, åh, Blå Eld-porslinet är så fint! Min fars morbror i Schweiz hade ett stort fat som jag hoppas att vi ska få en gång i framtiden – hans änka har lovat det. Jag hoppas att ni, precis som vi, får ett “riktigt” hem som du kallar det, i framtiden. Alla dessa sakerna plus en massa annat, står hemma hos mina föräldrar och väntar på att vi skaffar ett riktigt hem med plats för allt… Som tur är tycker både O och jag att det är värt att betala för att transportera ner det till Bryssel. Över Atlanten är kanske lite för dyrt…
Kram

10 06 2011
Brysselkakan

Fina saker du valt att spara! Gillade lampan mycket! Min mormor och morfar gick bort med ett års mellanrum, mormor 2005 på sin 84:e födelsedag. Ett hem fullt av saker då morfar var antikhandlare i sådär 40 år. Men jag valde att inte ta med så mycket saker; gillar man inte stora kinavaser (och nu talar vi STORA, så att ett barn får plats), svulstiga möbler och plottriga figurer så var det inte mycket att välja på! Dock har J morfars hatt, A hans skinnväst, V käppen med originell knopp, vi har alla morfars slipsar (säkert 200 st), alla underbart mjuka kökshanddukar, mormors bröllopsskor, salladsbestick från 50-talet i teak och så en fantastiskt fin ikon. Syrrans man, numera ex man, plockade på sig allt han trodde var värdefullt, spelade ingen roll om det var fult eller om syrran sa nej…
Såhär 6 år senare ångrar jag mig inte, de saker jag valde använder vi och har minnen kring!

20 06 2011
petchie

Brysselkakan, jag antar att du menar skrivbordslampan? Vi erbjöd den först till min bror eftersom han fick morfars gamla skrivbord men han tackade nej så då valde jag att ta den. Får väl se om vi kommer att ha plats för ett skrivbord, kanske tom ett arbetsrum, i framtiden?
OJ, en antikhandlare till morfar, då kan jag tänka mig att det fanns MASSVIS med grejor och kanske inte sådant man kan tänka sig ha i sitt eget hem!😕 Men vad härligt att dina söner fick minnen från sin gammelmorfar! Det är ju just det, jag vill ANVÄNDA det vi har behållt, det ska inte stå på en vind eller en källare (som det gör nu) och samla damm. Snart… hoppas jag, att alla möblerna och tingen kan komma till användning.

10 06 2011
Desiree

Roligt att ni kunnat ta till vara på så många av de fina sakerna. Du och Oscar hoppas jag hittar ett lite större hem snar så att ni får plats lite mer. Men nog har det varit bra att ni har kunnat tömma lägenheten lite pö om pö och att det har fått ta lite tid. När hon gick bort kan jag tänka mig att allt bara var så känslosamt så det kan vara svårt att ta tag i att sortera och välja saker. Skönt att ni kunnat ta detta i efterhand. Många fina saker. Min mormor och morfar lever ju fortfarande i Mexico. Morfar är över hundra år nu men lever vidare som sagt. Min farmor lever också fast hon inte är så klar i huvudet längre tyvärr. Min farfar är den enda som gått bort och där blev det inte så mycket saker. Jag är nog inte heller en person som direkt samlar på mig så mycket saker. Vi har ju flyttat runt så mycket och det har ändå känts som vi haft alldeles för mycket saker. I sommar ska vi försöka rensa bort lite till. Vi vet ju ännu inte riktigt vart vi kommer att bo framöver. Men visst är det fint med vackra gamla ting speciellt om det också finns en historia och fina minnen bakom. Gillar jordgloben mycket .
Kram!

20 06 2011
petchie

Desiree, jag hoppas också att O och jag hittar ett större hem snart. Vi har lagt ett bud på ett hus men jag tror inte att ägaren kommer att acceptera det – hon hoppas på mer trots att huset legat ute för försäljning väldigt länge. Vi får se! Annars kommer vi att hyra en större lägenhet fr.om den 1 augusti.
Folk har visst sagt till min mor och moster att de borde ha sålt lägenheten tidigare – för att slippa betala månadsavgiften, men jag tror att de behövde den här tiden innan de gjorde sig av med mormors hem…
Det är verkligen häftigt att din morfar är över 100 år gammal! Har du många kusiner i Mexico?
Du och C är imponerande med ert “rensande”, O och jag är mer samlare som gillar att behålla saker och möbler som vi har minnen till. Tur att vi iaf har hittat någon med samma inställning, både ni och vi😉
Jordgloben står nu hemma hos mina föräldrar, min syster och jag har inte tagit “fajten” än😉
Kram

10 06 2011
Millan

Oj det ar tufft det dar med att ga igenom en kar persons hem. Det kanns lite ‘fel’ (fel ar inte riktigt ordet jag menar har) pa nagot satt att ge igenom nagon annans privata saker. Samtidigt som det saklart kanns lite fint ocksa och gor att man kanner sig narmare dem. Jag arvde lite smycken nar min farmor gatt bort som jag haller valdigt kara! Tycker stolen var valdigt fin! Jag hade nog lagt om den i ett ganska sa neutralt tyg och sedan haft en stor kudde i den – typ en lexington kudde med en stjarna pa eller likande.

Hoppas att du har det bra i Sverige! I dag ska du val traffa Marianne och Olgakatt?
Kram!

20 06 2011
petchie

Millan, jag vet precis vad du menar – det är ju lite som man inkräktar på den personens privatliv, även om den inte längre lever. Samtidigt är det nog lite terapi över det hela, att gå igenom en kär familjemedlems liv, minnas och gråta över det som har varit.
Min farmor gick bort redan 1989 men det var inte förrän för några år sedan som farfar kom på att farmor hade delat upp alla sina smycken mellan mig och min syster (hon hade ALS och visste att hon skulle dö). Det var väldigt känslosamt för oss alla att få hennes smycken så långt efter hennes bortgång.
Tack för fåtöljtygsförslaget. Vi får nog se var fåtöljen hamnar i ett framtida hem och bestämma därefter hur den ska se ut. Jag har en tanke om att ha den i vårt sovrum men det beror ju så klart på om den får PLATS!! Belgiska sovrum är ofta inte särskilt stora…
Japp, jag träffade Marianne och Olgakatt för oj, det är redan tio dagar sedan! En mycket trevlig bloggträff, och min mor fick ju hänga med också😉
Kram

10 06 2011
bella

I angrade att han inte fotade alla rummen innan vi gick igenom allt, gav bort, slängde, röjde hans föräldrahem. Han ville knappt spara natt men alla privata saker, glasögon, mobil, ringar, smycken etc. Fotoalbum. Inga möbler men en del sma saker som betydde mycket för honom när han var liten. Släktingarna ville ha nästan allt. Sa sakerna försvann fort. Nästan fór fort…

Jag är ju inte mycket för att spara men jag har svart att se vad jag skulle göra med alla mina föräldrars dyra designprylar. De vill jag ju behalla allihop. Sjalv! Hur bestämde ni vem som skulle fa vad? Har hört att fran att människor lottar till stora familjegräl där man aldrig pratar med varandra mer…

Kram

20 06 2011
petchie

Bella, det var det första O och jag gjorde i julas – tog foton på alla rummen hos mormor så att vi skulle kunna minnas hur det såg ut INNAN det började sorteras och röjas. Min moster blev väldigt glad över att vi gjorde det och jag har gett henne en cd med alla fotona. Kanske inget man behöver titta på just nu när hemmet fortfarande är fräscht i minnet men om några år kanske när man känner sig nostalgisk och inte längre kommer ihåg allt. Min syster och jag har ju ställt frågor till vår mor och moster om möblerna som fanns i mormors hem, var de fanns i deras hem när de växte upp och uppenbarligen kan man glömma en del detaljer.
Det har gått relativt bra att dela upp mormors saker mellan oss, men visst är det väldigt känsligt. Man måste vara diplomatisk och tänka att huvudsaken är att någon behåller dem, inte att man själv får allt man vill ha…
Kram

10 06 2011
margaretha

Alltid samma vånda när man ska ta’ ställning till ett dödsbo.
Om fåtöljen behöver kläs om tycker jag att ett handvävt möbeltyg skulle vara snyggt – jag skulle inte välja distinkta ränder utan ett tyg varpat med två eller tre trådar som ligger nära i ton, kanske korskypert.
Margaretha

20 06 2011
petchie

Margaretha, välkommen till bloggen och tack för ditt förslag. Tyget på fåtöljen är inte original, jag kommer ihåg den med en gulaktig, lite stickig klädsel när jag var liten och jag vet inte ens om det var originalklädseln? Jag håller med om att jag skulle vilja ha ett klassiskt, ganska neutralt möbeltyg till fåtöljen som jag kommer ihåg att min mors farmor alltid satt i. Vi får se vad det blir.

11 06 2011
emmasofiadedorson

Ja -det är Gripsholms slott i Mariefred. Det är där vi har sommarstuga och mina föräldrar numera också bor.

åh vad rörd jag blev av adventsljusstaken…

Ja min farmor lämnade en himla massa fint efter sig. Men allt är hemma hos mina föräldrar, min äldre syster eller slängt eftersom jag var tonåring då hon gick bort och bodde hemma. Skulle inte komma mig för att börja kräva saker nu. Speciellt inte när jag ju njuter av att inte vara bunden till så mycket saker.

11 06 2011
emmasofiadedorson

P.S Kyrkan är också Mariefred…

20 06 2011
petchie

Emma, åh, tack för att du löste fotomysteriet!! Jag har aldrig själv varit vid Gripsholms slott / i Mariefred så jag vet inte varför jag hade på känn att det var just det slottet (antagligen från andra bilder jag har sett). Jag är nyfiken på när morfar var där och tog fotona och varför just de blev inramade… Och så fick jag ju samtidigt reda på var du brukar hålla hus när du är i Sverige!😉
Visst är det sorgligt när man ser fotot på adventsljusstaken och inser att hon aldrig fick uppleva fjärde advent 2010… Vi tände hennes hemstöpta ljus i julas, och jag hoppas att vi kan fortsätta med hennes tradition att stöpa ljus till jul.
Det är en viss frihet att inte vara bunden till så mycket saker, det kan jag hålla med om, men jag är en sann nostalgiker som aldrig skulle kunna mig göra av med saker som jag har minnen till. Som fåtöljen som mors farmor Ella alltid satt i, hon och jag kom väldigt bra överens även om jag bara var 5 år när hon dog.
Kram

11 06 2011
Bejla

Hade tänkt att svara på fotofrågan, men ser nu att du redan fått svar. Verkligen bra att O och du delar intresse, annars hade det kanske varit svårt – en som vill spara och en som vill spara. Vi har inte direkt mycket kvar från de äldre i vår familj (min farmor dog t.ex när pappa bara var omkring 3 år och därför har han mest växt upp på barnhem och i forsterhem och när mormor, som den sista, dog på mammas sida låg min egna mamma för döden, så mina morbröder tog ansvaret för att rensa mormors hus vilket resulterade i att nästan inget fanns kvar när vi väl kom dit), men lite har vi samlat på oss genom åren. Foton tycker jag är väldigt roligt att ha och saker man har speciella minnen från, men visst är det svårt att begränsa sig.
Kram!

20 06 2011
petchie

Bejla, vad bra att du och Emma har koll på Sveriges slott och städer😉 Jag har inte ens en aning om vad Mariefred ligger men som sagt, jag hade en känsla av att det var Gripsholms slott (som jag inte visste låg i Mariefred, hoppsan!)!
Visst är det bra att O och jag har samma intresse av gamla ting. Mina föräldrar är varandras motsatt där, min far skulle gärna slänga det mesta medan mor är en samlare precis som jag😉
Möjligheten att spara på kvarlåtenskap från avlidna släktingar beror ju ofta på NÄR de går bort och så klart hur många släktingar det finns som ska dela upp det. Min farmor gick bort när jag var 14 år gammal och farfar sålde huset och gjorde sig av med en massa som jag NU hade uppskattat. Men DÅ kunde inte mina föräldrar ta hand om en massa som de inte visste om vi skulle vilja ha i framtiden – det beror ju på utrymme också.
Kram

12 06 2011
Elisabeth

En sådan klocka hade min mormor och morfar också! Förstår att ni kommer att slåss om jordgloben.😉 Jordglobar i allmänhet är det något speciellt med, och ännu mer med denna, som (såg jag när jag förstorade bilden) har DDR, Jugoslavien och Sovjetunionen med.

20 06 2011
petchie

Elisabeth, den där guldklockan är ju egentligen inte alls min stil – kanske mer Os spanska stil😉 men jag gillar klangen när den slår hel och halv timme och den kan nog se bra ut om man kombinerar den på rätt sätt… Vi får se!
Jaaa, kartor och jordglobar är så roliga! Den jordgloben har jag älskat sedan jag var barn och mormor hade “lovat” den till mig, men det visste ju inte min syster om och jag vill inte att det ska bli bråk så vi får dra lott eller förhandla… Där är ett hål i kartan över Sovjetunionen, typ över Kazakhstan men annars är den i fint skick.

13 06 2011
Annika

Så vackra saker, nästan allting din mormor hade.
Lampan älskar jag, jordgloben också! Den hoppas jag att ni får.
Tycker också om stolen precis som den är ,men kan förstå om ni kanske vill byta tyg om ett par år.
Kram!

20 06 2011
petchie

Annika, jag kan förstå om ni inte gillar allt jag har behållt – det är ju mycket som kanske har mer affektionsvärde för mig än för någon annan. T.ex den gröna kökslampan, kanske inget speciellt men jag gillar den. Tyvärr har far bestämt att den gröna kökspallen får gå, den är vinglig och “går inte att laga” – hm, jag är säker på att O skulle kunna fixa den på något sätt, det är nog mer en fråga om vilja än något annat😕
Nja, jag är lite kluven till det blommiga möbeltyget på fåtöljen och eftersom det inte är så jag kommer ihåg den från min barndom – då var den klädd i ett gulaktigt, stickigt tyg, så kanske jag klär om den. Den är dessutom ganska blekt / sliten men vi får se… Först ska vi ha ett hem att placera den i, och sedan får vi se var den passar – jag hoppas i vårt sovrum men det beror ju på om det finns plats.
Kram!

13 06 2011
bryssling

Men ooo så söt fåtöljen med fotpallen är! Klä inte om den för jösse namn. Om den inte är vääääldigt nött förstås. Men det ser inte ut så på bilden. Jag skulle älska att ha en sådan fåtölj i mysig läshörna i det tyget som är! Love it! Allt sammans var fint, härligt med gamla saker med historia och affektionsvärde🙂 Kram!

20 06 2011
petchie

Bryssling, ha ha, många som gillar den blommiga fåtöljen!! Vi får se hur vi gör, kanske den passar som den ser ut beroende på var den placeras… Jag hade tänkt mig i vårt sovrum men belgiska sovrum är ju ofta inte jättestora och det ska även få plats med garderober och byrå. Tyget är inte original, jag tror att mormor fick den omklädd när hon flyttade till lägenheten 1990…
Jag är mycket inspirerad av ert fina hem där ni också har blandat gammalt och nytt. Hoppas, hoppas att vi snart har ett nytt hem att möblera!
Kram

14 06 2011
Marianne

Jag tycker att du ska vänta med att bestämma tyg för fåtöljen och fotpallen tills ni vet hur det ser ut runt omkring där den ska stå. Det ska ju passa med omgivningen, och det kanske blir skillnad på om det är vardagsrum eller sovrum.

Jag hade lite jobbigt arvstvist efter min mor, där jag i princip inte fick någonting pga hennes j-a gubbe. Men jag har några saker kvar i ett förråd. Bland annat en fin kamelsadel som hon köpte i Kairo i början av 50-talet, den längtar jag efter! Vi måste upp och hämta grejorna snart.

KRAMAR!

20 06 2011
petchie

Marianne, det är exakt vad jag ockå har tänkt – att det är bäst att vänta för att se var fåtöljen kommer att få plats. Jag hoppas på en plats vid ett sovrumsfönster – precis som i mormors hem…
Vad tråkigt att det blev en arvstvist mellan dig och din mors man😦 Sånt måste göra både ont och göra en bitter… Men vad roligt att hon köpt en kamelsadel i Kairo – den borde ju verkligen få sin hedersplats i ert nya hem! Jag kommer ihåg att du har nämnt någongång att din mor hade varit i Kairo – tänk om hon hade vetat att hennes dotter skulle BO där i framtiden!
KRAM!!

14 06 2011
Eva i Aten

Jättetråkigt att din mormor dött. Man blir ju så ledsen när någon nära dör – ingenting kan ju då bli precis som förut igen, så oåterkalleligt…ack ja!

Verkligen fina saker! Det är verkligen roligt att i Sverige uppskattar vi gamla saker. Här i Grekland gör man inte alls det i samma utsträckning. Jag tycker att det är superfint när man har både gammalt och nytt tillsammans!
Jag skull nog också velat klä om den fina fåtöljen o pallen o skulle då valt ett mönstrat tyg, gärna lite stormönstrat, i färger som passar i rummet. Men jag förstår att så många i Sverige tycker att du ska låta den vara som den är, eftersom att vintage ju är det som gäller därhemma nu! Möblerna är ju verkligen VINTAGE, som jag har uppfattningen om vintage i alla fall…

20 06 2011
petchie

Eva, välkommen till bloggen – du har väl inte kommenterat förut? och tack för din kommentar! Ja, det var en stor chock när mormor gick bort före jul och jag kan fortfarande bli jätteledsen när jag tänker på att hon inte finns mer. Men hon lever kvar i våra minnen och alla minnessaker vi har kunnat behålla.
Det är samma sak i Spanien som i Grekland – allt ska vara nytt!! Min O (som alltså är spanjor) är nog en av de få som faktiskt uppskattar gamla ting! Hans föräldrar samlar på ALLT men det är ingen av de andra syskonen som bryr sig om det gamla. Sedan kan jag tycka att mina mor- och farföräldrars möbler och saker har en annan kvalitet än det som Os familj har sparat på, men det beror säkert på respektive lands 1900-tals historia…
Jag tror att det är många av bloggläsarna som tror att fåtöljen har sin originalklädsel kvar men mormor fick den omklädd runt 1990. Innan dess hade den en gulaktig, stickig klädsel som kanske var mer “retro” men inte särskilt trevligt att sitta på – iaf som jag kommer ihåg det från min barndom. Hi hi, visst är det “vintage” och “retro” som gäller i Sverige för tillfället men det ska väl då helst vara RÄTT vintage, dvs designmöbler (helst danska sådana)… Jag gillar fåtöljen för att den påminner mig om min mors farmor!

23 06 2011
Anna (Sthlm)

Förstår att ni har tagit er tid med din mormors hem. Det är ju heller ingen brådska. Det är ju jätteroligt att det finns så mycket sparat och bevarat.

Guldklockan är ju jättefin! Den måste ni spara. Min farmor hade en liknande. Tror min faster har den nu.

Jag har sparat en hel del från farmor och andra släktingar men ibland har jag rensat ut efter hand. Vi har för mycket grejer. Måste sålla lite. Vi har fått en massa från Peters sida också, även mycket silver och serviser i typ 24 (!) delar då de var ambassadörer.

24 06 2011
petchie

Anna (Sthlm), vissa (inte inom familjen) hade visst synpunkter på att det var slöseri att vänta så länge med att sälja lägenheten eftersom min mor och moster var tvungna att betala månadsavgiften varje månad. Men jag tror att det var bra att de väntade och kunde bearbeta sorgen under tiden.
Vad roligt att du också gillar guldklockan! Jag tror nog att den kommer att se fin ut i den rätta kombinationen av gammalt och nytt, och jag älskar klockor som slår!
Ha ha, 24-delar, dubbelt dussin, det kanske är en aningen mycket att förvara och hur ofta har man 24 pers på middag (om man ens har plats?)? Jag tror att mitt rekord, i lägenhet, har varit 14-15 gäster men då var det trångt om saligheten! Förra året var vi 20 till midsommar i sommarstugan men då satt vi ute och jag kan tänka mig att ambassadserviserna inte kanske passar en utomhussupé😉

Leave a Reply

