My Sister’s Home: Turquoise and Fresh

20 06 2011

The title of this post refers to a show currently running in Stockholm called “Ljust och fräscht” (Light and fresh), about the Swedes’ obsession about “the perfect home”. I think that my sister has a beautiful home, and even though I am not as a huge fan of the colour turquoise as she is, I like how consistent she has been in her choice of accent colour (at least in the kitchen and living room). The apartment is a work in progress but this is how it looks like at the moment:

P1130445

Which is your favourite accent colour for your home? My favourite colour has been blue, preferably dark blue, for a long time but who knows how our next home will look like…

P1130447
Some of the jars from our grandmother’s kitchen on the second shelf. Note the turquoise Le Creuset pot – I would love to have one too (in another colour though)!

P1130448
My sister has a library! She used to work in the publishing industry so she would read books for work… The Magritte poster is from the Peggy Guggenheim museum in Venice, we went together when she came to visit me during my studies in Venice. We will visit the Magritte museum in Brussels when she comes to visit next time! On top of the shelves you can see the same cookie tin as I have – with the Swedish slalom stars from the 1970’s!

P1130449
Opposite to the book shelves. Armchairs and table from our grandmother, as well as some other little things from her home. I took the photo that is on the table, it’s the sea view from our old summer house and our grandmother had it on her kitchen wall.

P1130450
The living room – very light and fresh😉 I love the ceiling light!

P1130451
The turquoise elephant is a classic “piggy bank” from the 70’s and I bought it for my sister from the Save the Children design shop. The framed poster is from the Van Gogh Museum in Amsterdam, which we visited with our mother and aunt in February.

P1130453
Our grandmother’s old sofa from her childhood home has found a place in my sister’s bedroom, which by the way doesn’t contain a single turquoise thing! There are also two armchairs (so-called Emma chairs) in the same style and upholstering, but they reside in the attic for now…


Actions

Information

24 responses

20 06 2011
Desiree

Jag tycker det är ett jättefint hem din syster har. Turkost är en snygg och upp piggande färg. Just ljust och fräscht är ju så typiskt för svenska hem. Jag gillar att din syster har många personliga ting som kommer just från din mormor. Att hon lyckas blanda gammalt och nytt på ett bra sätt. Hur kommer det sig att hon inte har hängt upp några av sina tavlor på väggarna (alla bilder här med tavlor så står de antigen på golvet eller på bord lutade mot väggen). Fint och mysigt hem. Vad gäller accent färg så tycker jag det har varit olika för oss beroende på hem. Vi har nog haft olika nyanser på grönt i vårat varadagsrum och matsalsrum nu när jag tänker efter.
Kram!

20 06 2011
annajohanna

Haha, jo, det är kanske dags att sätta upp tavlorna på väggen!🙂 Den huvudsakliga anledningen till att det inte är redan är gjort är nog bristen på en händig man i hemmet!

22 06 2011
petchie

Visst är det ett fint hem min syster har! Jag blir så inspirerad av att gå runt och kika på hur hon har blandat gammalt och nytt – så hoppas jag att vi också kommer att kunna göra i vårt framtida hem.
Hi hi, som hon redan har svarat så är lägenheten väl inte “klar” än och bl.a är tavlorna inte på plats än. Jag fottade inte heller så mycket i sovrummet eftersom det inte heller är färdigmöblerat / dekorerat. Samtidigt gillar jag idéen med stora tavlor som står lutade mot väggen…
Grönt är också en fin färg! När jag kom till Bryssel 2002 köpte jag den billigaste bäddsoffan, den billigaste mattan etc på Ikea och helt plötsligt hade jag ett RÖTT hem – jag som i vanliga fall ALDRIG har rött, varken på kläder eller i mitt hem. Men det var faktiskt väldigt snyggt mot de vita väggarna i min lilla vindsvåning.
Kram!

20 06 2011
saltistjejen

Vad fint! Och jag gillar turkost bara det inte blir FÖR mycket för då kan det lätt skapa en känsla av “billigt Mallorcahotell” eller så…😉 Men som din syrra gjort det är det bara fint. Särskilt på sommaren. Tror att turkost för mig är en typisk sommarfärg. Snyggt tillsammans med vitt så som henne soffa!!🙂
Själv vet jag inte riktigt vilken färg jag gillar som accent. Tror det beror så mycket på. Jag är så “hoppig” och gillar allt från lite striktare svart-vitt, till att ha massvis med klara färger i rött, gult, orange, blått och turkos hahaha!🙂
Så som vi bor nu har vi satsat på rätt neutrala färger eftersom vi bor så litet. Så möbler går mest i ljus eller svart och vitt. Men jag gillar rött eller orange som extra färgklickar. Grönt också. Kanske särskilt i sovrum. I vår gamla lgh i Stockholm hade vi typ limegröna väggar i sovrummet. I det andra sovrummet var det mer blågrå och i vardagsrummet hade vi “betonggrå väggar i en “sandstruktur” och sedan en tegelröd fondvägg. Helt ute nu, jag vet, men vi renoverade ju den och målade den i början av 2000-talet och då var det ju rätt inne med fondväggar….🙂
KRAAAM!!!! ps skulle gärna skypa ngt denna veckan om du har tid och lust och ork!🙂

22 06 2011
petchie

Saltis, ha ha, visst kan det bli för mycket av det goda – av vilken färg som helst😉 Jag gillar att min systers lägenhet är så ljus. I Bryssel är många hus och lägenheter ganska mörka eftersom byggnaderna är smala och djupa – det är därför O alltid mäter bredden på fasaden när vi tittar på hus! Ju bredare hus, desto mer ljus får man in…
Ha ha, jag är precis som du ganska hoppig när det gäller min inredningsstil – jag kan tycka att vitt är snyggt, grafiskt men också en massa färger. Jag har nog ingen stil egentligen😕 Häftigt med limegröna sovrumsväggar, limegrönt är en färg som jag tycker är fin men nja, skulle nog inte inreda i den färgen. Vi har dock en hel del limegrönt porslin som vi köpte billigt på Ikea förra sommaren innan vi fick vårt husgeråd levererat från PR. Vet inte vad vi kommer att göra med det limegröna, kanske lämnar vi det i lägenheten som vår vän / hyresvärd tänker hyra ut möblerad…
Ja, gärna skype om vi lyckas hitta en tid då vi båda är vid datorn😉
KRAM!!

20 06 2011
Cosmopolitan

Åh, så fint! Jag älskar turkost! Tyvärr gör inte min sambo det…
Som accentfärger hemma har vi Höganäs-blått i köket och limegrönt i vardagsrummet. Generellt gillar jag starka pastellfärger.🙂
Och jag skulle älska att se showen “Ljust & Fräscht”.😀

22 06 2011
petchie

Cosmopolitan, det är svårt när man inte gillar samma färger / stil och ska bo tillsammans. O gillar mörka skinnmöbler och mörka, tunga bokhyllor, det gör inte jag😦 Min fd pojkvän höll på att bli vansinnig på allt mitt bohag etc som var mörkblått, ha ha! Det gäller att kompromissa😉
Hur har det gått med tavlan du vann i Bryssel, har den kommit upp på väggen? Den var väl lite limegrön?
Jag skulle också vilja se showen Ljust och fräscht!! Gillar Fredrik Lindström och Henrik Schyffert!
Kram

20 06 2011
annajohanna

Om jag får lov att säga det själv – ett sånt fint hem jag har!😉

22 06 2011
petchie

Johanna, som du ser så är du inte den enda som tycker att ditt hem är fint🙂 Ska bli kul att se om det efter sommaren blir ett “vitrin-Billy-skåp” i vardagsrummet som vi pratat om…
Kram

20 06 2011
Brysselkakan

Hos mig är den röda tråden just rött! Så min sparelefant, jo jag har en sådan stor oxå, är just röd!

22 06 2011
petchie

Brysselkakan, vad kul att du också har en sådan stor sparelefant! Och att den röda tråden är just rött! Som jag skrev till Desiree ovan så hade jag ett rött-vitt hem när jag först kom till Bryssel 2002 eftersom jag köpte den billigaste bäddsoffan, en Beddinge med röd fast klädsel, röd och vit matta etc. JAG som ALDRIG har rött, inte för att jag inte kan tycka att det är snyggt hos andra men det är en färg som jag aldrig väljer själv – varken på kläder eller i inredning. Några år senare köpte jag en vit matta och en lös vit klädsel till bäddsoffan och mitt vardagsrum gick i vitt istället😉

21 06 2011
Annika

Turkost är vackert, speciellt på sommaren. Din syster har precis rätt balans. Får annars svårare och svårare för helvita hem. Tycker det verkar vara så heltrendigt hemma nu, och jag får mest sjukhuskänsla av ett helvitt hem.
Men det är fint att ha vitt som grundfärg, men sen blanda upp det hela med annat, som på bilderna. Jättefint.
OCH sant är att svenska hem ofta ÄR jättefina!!
Vad har jag för favvisfärg?? Vette 17 faktiskt,,,en salig blanding. Men blått älskar jag också!
KRAMAR!!

22 06 2011
petchie

Annika, nej, ett helvitt hem känns alldeles för sterilt och tråkigt. Men jag gillar vita möbler och vita väggar, om man piggar upp dem med andra träslag och färger. Det viktigaste för mig (och för dig) är ju MYSFAKTORN i ett hem, och då måste man ha in lite färg också!
Jaaa, visst är svenska hem fina! Jag köper nästan bara svenska heminredningstidningar, ibland brittiska men jag gillar inte franska, spanska och amerikanska tidningar… Visst finns det fina hem i de länderna också men jag gillar inte stilen på tidningarna.
Kram!!

22 06 2011
Millan

Ser jatte frasht ut!! Verkligen fint och helt i min smak! Jag gillar turkost valdigt mycket och gillar sarskilt ljusa ‘bakgrunder’ med nagon stark fargklick som bryter in. Jag tycker ocksa att det ar lite roligt att det ar en san blandning av mobler med bade de ganska typiskt svenska vita moblerna blandat med aldre grejer. Gor det hela mycket mer intressant🙂.
Favoritfarg… jag har insett att jag har ratt mycket vita mobler och vaggar med accessoarer i morklila (da menar jag Aubergine – absolut inte vanlig lila… usch ;-)). Kram

22 06 2011
petchie

Millan, vad roligt att ni är så många som gillar min systers hem – det kommer hon att bli stolt över! Visst har hon lyckats jättebra med att blanda gammalt och nytt!!
Ha ha, så du gillar inte lila? Ett tag hade jag en massa lila / mörklila kuddar i min vita soffa men det är en färg som jag har tröttnat på. Nu var det länge sedan man fick se bilder på ert hem på din blogg men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jättefint när ni precis hade avslutat renoveringen. Och en sådan mysig trädgård!
Kram!!

22 06 2011
Mary T

I love her style! I have to say I am a big turquoise fan and have a cream and turquoise (duck egg blue!) theme in my kitchen. The old pieces from your Granmother work very well in the apartment

22 06 2011
petchie

Thanks Mary T, she will be very happy to read your comment! And I am still waiting for photos of your home!!! Yes, I know, I know, we should come and visit but it won’t be until next year, at the earliest😦
I also love how she has combined the old things from our gran with the more modern stuff. I hope that O and I will be as talented when it comes to decorating our future home…
xx

23 06 2011
Anna (Sthlm)

Fint hon har det! Haha, vi har också turkost i vårt hem, fast bara i vardagsrummet. Jag gillar steghyllan på första bilden. Är den från Bruka eller är det originalhyllan vad-den-nu-heter? Soffan på slutet är ju bara så vacker! Vill ha!

Jag ska förresten försöka få biljetter till Ljust och fräsch i höst!

24 06 2011
petchie

Anna (Sthlm), aha, en annan turkosälskare😉 Steghyllan är från en affär som heter Village, jag visste inte att Bruka säljer något liknande.
Jag tycker också jättemycket om den fina röda soffan från mormors barndomshem. Vi har inte delat upp alla möblerna definitivt än men om lillasyster behåller soffan så tar vi de två små Emmafåtöljerna i samma stil och klädsel…
Åh, vad kul om du kan gå på Ljust och fräscht, då får du återkomma med en recension!

26 06 2011
Glee

I love the living too, so inviting. For my own house, I’d prefer white, flesh/nude color or light green for shade.

Overall though, I love an antique looking theme for a house.

27 06 2011
petchie

Thanks Glee, I am sure that my sister will be very pleased with all the compliments for her home!
I like a combo of old and new for my home, a bit like my sister’s place but it will probably be less white furniture (mostly because my Spanish husband likes dark furniture!) and different colours for different rooms… We’ll see, we are hoping to move in the very near future!

29 06 2011
bryssling

Ha ha, jag med är i en turkos fas. Har likadana ljus på bordet också. Det är verkligen fräscht. Samma tavla också… Vad roligt att få se sådana här bilder. Och vad mysigt och trivsamt hem hon har syrran din!🙂

30 06 2011
petchie

Bryssling, vad kul att du också är inne i en turkos fas – det trodde jag inte om dig😉 Men det är klart, bor man i ett laxrosa hus så kanske det blir mer och mer pastelligt även inomhus, hi hi. Jag skulle gärna vilja se fler interiörbilder från ert hem på din blogg, det är så fint och mysigt!
Japp, kommer ihåg att du har samma tavla och det har ju faktiskt jag också!! Jag köpte planschen när du, C och jag var i Amsterdam…
Kram!

20 08 2011
Mitt hjärta bultar för… turkost! | annajohanna

[…] ett par månader sedan skrev min syster ett blogginlägg om mitt hem – kolla in det här. Like this:GillaBli först att gilla denna post. Det här inlägget postades i Blandat. Bokmärk […]

Leave a Reply

