Missing from Sweden: My Breakfast habit

27 06 2011

When I am at home in Sweden my mornings always look the same:

P1130505

Reading the morning paper while having breakfast – usually cheese sandwiches on “Lingon grova” (a type of dark bread flavoured with lingonberry – not that I can really taste the berries) or some newly baked rolls from the bakery plus a glass of Proviva and / or a mug of tea. Funnily enough I don’t usually eat sandwiches nor drink tea for breakfast when back in Brussels. Maybe because I don’t have a newspaper to read?😉

Swedish summer breakfast
Sometimes I have orange marmelade on the sandwiches instead of cucumber or tomato

In Brussels I usually eat yoghurt or milk with cereal and fruit or porridge with fruit, and drink water. On the weekends we always have pancakes one morning and sometimes make coffee with hot milk (caffè latte or lait russe).

Typical Swedish breakfast
On this winter morning in the summerhouse in Sweden I actually had a mix of my Swedish and my Belgian breakfast habits with sandwiches AND yoghurt / milk with cereal (in the photo just raisins but I am sure that I added some cereal to the bowl after the photo was taken)

Do you have a habit that you only do when “at home” (whatever you call home – in your home country, at your parents’ place etc) or some other place?


Actions

Information

12 responses

27 06 2011
Brysselkakan

Yoghurt! I Sverige äter jag alltid det till frukost, laktosfri sådan och det finns inte någon ätbar sådan i Belgien så här blir det färsk frukt istället. Och till det rött te och en skiva hembakt fruktbröd.

30 06 2011
petchie

Brysselkakan, laktosfria och glutenfria produkter är inte så vanliga utomlands som i Sverige. I Spanien har en mataffärskedja ganska mycket glutenfritt nuförtiden eftersom ägarens dotter visst är glutenintolerant!
Fruktbröd låter intressant, jag antar att det inte är samma sak som lingongrova😉

3 07 2011
28 06 2011
Millan

Precis samma har! I england brukar jag alltid kaka rostat brod (fast inte nu nar jag haller pa med GI😉 – da blir det naturell yoghurt med notter) men i sverige ater jag oftast brod. Oftast nagot onyttigt som honokaka (akta saklart!) med ost eller liknande. Aldrig att jag ater brod som inte ar rostat har pa mornarna. Skumt! Tror i och for sig att mina frukostar skulle sett lite annorlunda ut om vi faktiskt bodde i sverige for da hade man nog itne tillatit sig sjalv honokaka varje dag😉. Lingongrova ar en annan favorit!

30 06 2011
petchie

Millan, visst är det konstigt att man inte äter samma i Sverige och utomlands även när det faktiskt GÅR att göra exakt samma frukost😉 Hönökaka, mums! O älskar att köpa bröd i Sverige, gärna hönökaka och annat inte så nyttigt🙂 Och naturligtvis är det så att man kanske unnar sig mer onyttiga saker när man är hemma i Sverige och det är sånt man inte skulle äta varje dag om man bodde där.
Kanske det blir mycket rostat bröd till frukost i England eftersom det är mest sådant bröd där?

28 06 2011
Desiree

Mmmm förstår precis vad du menar. Det är lustigt men varje gång jag köper Lingongrova så tänker jag på dig för jag vet ju att det är ditt favvo bröd. Nu när vi var på Öland så köpte jag just Lingongrova (vi var ansvariga för frukostinköp). När jag bodde i Alabama och var hemma i Sverige så passade jag alltid på att äta fil och yoghurt med flingor. Nu är jag ju här och kan njuta av detta varje dag om jag vill. Men vi brukar också skilja på vardagsfrukost och helgfrukostar. Älskar helgfrukostar då vi också har weekend prenumeration på DN och kan ta det lungt och ta sig tid att läsa tidningen i lugn och ro.
Kram!

30 06 2011
petchie

Desiree, hi hi, vad roligt att du skänker mig en tanke varje gång du handlar lingongrova😉 Jag gillar annat bröd också men det blir ofta just det brödet när jag är hemma, tillsammans med prästost – mums!
Fil är ytterst ovanligt att jag äter när jag är hemma, om jag äter något så är det yoghurt. Vet inte varför vi inte är fil-familj?
Helgfrukostar är heliga, det är de enda morgnarna som O och jag äter frukost tillsammans eftersom han åker hemifrån mycket tidigare än jag på vardagarna.
Kram

30 06 2011
Anna-Karin

Frabeco Havreringar och klövermjölk….mums men det gäller att äta snabbt innan havreringarna blir mjuka i mjölken.

30 06 2011
petchie

Anna-Karin, Frabeco havreringar har jag nog inte ätit någongång, och vad är klövermjölk? Nu måste jag googla lite… Ja, mjuka flingor är INTE gott – jag är också snabb på att äta upp flingorna innan de blivit soggiga (egentligen väl inte ett svenskt ord😉 ).

1 07 2011
Anna (Sthlm)

Jag äter alltid två mackor (ofta Lingongrova) med ost eller skinka. Gurka på ostmackan och ibland tomat på skinkmackan. Nu när jag ibland går och sover igen med Isolde så äter jag fil och müsli när vi vaknar igen🙂 Men om jag är på hotell t ex äter jag allt som bjuds!🙂

Ser att du också gillar kombon ost och marmelad!🙂

4 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), japp, vi verkar ha väldigt lika frukostvanor! Ost och marmelad är så gott, men det ska vara apelsinmarmelad – som jag måste köpa varje gång jag är hemma till föräldrarnas protester (de vill ha mer “exotisk” marmelad) men konstigt nog är den uppäten till nästa gång jag kommer hem😀

4 07 2011
Anna (Sthlm)

Själv föredrar jag aprikos men apelsin är gott också🙂

Leave a Reply

