Something’s growing and it ain’t just the flowers…

1 07 2011

P1130528
The flowers in the middle are supposed to be red sunflowers but so far we haven’t seen any in bloom. The dry stuff sticking up on the right is heather (ljung) from last winter – there are a few new flowers so I didn’t have the heart to throw it away even though it doesn’t look very pretty.

I guess it is high time that I “come out” on the blog with what else is growing here in Brussels:

P1130513
A little half Spaniard / half Swede is due to arrive the first week of October

100 days left today and let’s hope that it will be more or less that and not a lot less – one of the reasons why I have kept quiet about it is because there is a risk of a premature arrival. So I am on medical leave and trying to take it as easy as possible at home, which means that I am keeping mostly a horizontal position reading, sleeping and … well, not much else!

P1130530

We call him Sweet Pea for now, just like the tangle of flowers above, as I am Sweetie Pie according to O and P No 2 according to my French friend P No 1 who lives in Geneva. Lots of P[eas]😉

P1130529
Any advice on how to avoid the basil getting these hard shiny leaves? I told the gardener, O, to remove the flowers but it didn’t seem to have worked.

So there you have it, the reason why the blogging has been very sporadic the past 6 months. The first 3-4 months I was just so low in energy, feeling nauseous, extremely hungry but no appetite, sleepy, etc. And now when I feel fine physically, I have to keep still and worry about Sweet Pea not staying inside for as long as he should.


Actions

Information

22 responses

1 07 2011
Mary T

Look at your bump!!! Nearly brought a tear to my eye xxxxxxxxxxxxxxxx

1 07 2011
petchie

Mary T, you are too sweet! I will send you some photos so you can see it better🙂 and I will answer your email, thanks!!
xxx

1 07 2011
Brysselkakan

Basilikan: De trivs inte i direkt sol och får inte torka ut om jag minns rätt. Så ställ den i skugga så blir den nog glad.

1 07 2011
petchie

Brysselkakan, tack för tipset men vi har ingen skugga på vår terrass som ligger rakt i söder😉

1 07 2011
Brysselkakan

Du får skugga den på något sätt eller ta in den helt enkelt.

1 07 2011
saltistjejen

Å Petra!! Eftersom jag vetat så länge har jag liksom inte haft en tanke på att du inte redan berättat i bloggen!🙂
Så det är exakt 100 dagar nu. Häromkvällen (när jag var ensam och M var iväg) kollade jag en otroligt stark dokumentär (“The little man” tror jag den hette av Nicole Conn). Se INTE den just nu!!!!!!!!!! Den var väldigt bra och otroligt stark och personligt berättad men i ditt läge skulle jag itne rekommendera den. Kanske senare någongång när Sweet Pea är ute och mår prima! Filmen handlade nämligen om Nicole´s son som föddes just 100 dagar för tidigt. Och sedan hur hon och familjen kämpade för att kunna skapa ett liv (de hade redan en 2-årig dotter) tillsammans trots att den första tiden mest handlade om hennes kamp för att sonen skulle överleva. Som sagt, mycket personligt och starkt berättad, men se den inte nu vännen! Jag insåg dock verkligen hur lång tid 100 dagar är. Så nu bara MÅSTE du vila vila vila vila vila!!!!!!! MY ORDERS!!!!!🙂
Sedan ang skuggan. Kanske kan du/ni sätta upp en tunn filt eller så på terassen så att de får lite skugga??
BAMSEKRAMAR till er alla tre!!!!!!

4 07 2011
petchie

Saltis, ha ha, nä det var ju verkligen på tiden att “komma ut” på den här bloggen… Det är ju samma sak på FB, jag har inte rakt ut skrivit att jag är gravid men jag tror att de flesta fattat vid det här laget😉
Jag ska lägga filmtiteln på minnet och förhoppningsvis våga se den om några månader.
Ja, 100 dagar är faktiskt ganska mycket, speciellt om man tänker på att en vanlig graviditet är ca 280 dagar så är det nästan en tredjedel kvar…
Nu flyttar vi ju från den här lägenheten lite provisoriskt så vi får se vad vi gör med våra odlingar, vi borde ju ta med dem till nästa ställe eller så får O åka hit med jämna mellanrum och vattna (vi betalar hyra här juli ut och vår hyresvärd / vän kommer nog att fixa lite i lägenheten så den blir inte uthyrd direkt).
Stora kramar tillbaka!!

1 07 2011
Anna (Sthlm)

Jag undrade lite härom dagen faktiskt om du hade kommit ut här eller inte🙂

6 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), jag vet inte varför jag har dröjt så länge att berätta det här på bloggen men det är väl lite vidskeplighet och rädsla för att något skulle gå fel… Och det kan det ju fortfarande göra men jag känner mig lite säkrare på situationen nu än för några veckor sedan.

2 07 2011
desiree

Sweet Pea är verkligen ett gulligt arbetsnamn på den lille där inne. Jag undrade också lite när du skulle berätta här på bloggen men förstår att du inte ville göra det tidigare. Din “bump” är som sagt himla fin. Han får stanna där ett tag till lille Sweet Pea🙂

6 07 2011
petchie

Desiree, vad roligt att du tycker om smeknamnet Sweet Pea på vår lille pojke. Nu blommar luktärtorna på terrassen och varje gång jag ser dem så tänker jag på honom😉
Tack, jag tycker att min “bump” är väldigt liten i jämförelse med andra magar jag har sett vid den här tiden men jag tror ändå inte på doktorn när hon påstod att jag kan ha starka magmuskler, ha ha. Men så länge Sweet Pea växer som han ska så är det ju huvudsaken. Och ja, hoppas, hoppas att han stannar kvar minst en månad eller mer till.
Kram

2 07 2011
Cosmopolitan

Åh! Äntligen! Jag är ju inte så bra på att hålla isär på var man får prata om det och inte…😉
Men se nu till att vila ordentligt. Jag hade blivit tokig i ditt ställe! Själv började jag inte sakta ner mitt liv förrän veckan innan hon var beräknad. Veckan som jag sen gick över var ett hell och jag var sjut otålig… Hur klarar du?! Men måste man så gör man väl…
Lycka till. Jag kommer hålla räkningen – 99…😉

6 07 2011
petchie

Cosmopolitan, ha ha, det har nog varit en ganska officiell “hemlighet” här på bloggen att jag är gravid så det är INGEN fara!!
Det är nog tur att jag är ganska lat av naturen och gillar att ligga på soffan och läsa böcker, annars hade jag nog redan börjat klättra på väggarna😉 Men visst börjar det bli ganska långtråkigt… Nästa vecka får jag ju iaf sällskap av min mor och det ska bli väldigt trevligt! Så får vi hoppas att HON inte blir uttråkad😕
95 dagar kvar…
Kram!

2 07 2011
emmasofiadedorson

Puh! Nu är det ingen hemlighet någonstans längre! Nu är det så. Ni ska bli föräldrar.🙂

Skugga basilikan med din mage, vetja

6 07 2011
petchie

Emma, ha ha, som jag skrev ovan till Cosmopolitan var det nog en väldigt officiell hemlis att jag är gravid – Elisabeth nedan hade ju redan fattat det😀 Men ja, jag försöker fortfarande att fatta att det faktiskt ska ske, att vi ska bli föräldrar. Det är så otroligt, så stort och så svårt att föreställa sig livet om några månader… Skräckblandad förtjusning😉
Hi hi, magen är nog inte tillräckligt stor än för att skugga basilikan men snart kanske…

2 07 2011
Elisabeth

Grattis! Vad roligt för er! Men visst har du väl antytt detta en del redan? Inte ens jag blev nämligen förvånad.😀

6 07 2011
petchie

Elisabeth, tackar! Ja, det var nog inte den mest hemliga hemlisen om man säger så😉 Kul att du redan hade fattat / börjat misstänka…

3 07 2011
Taina

Underbart! Ta det lugnt nu och njut.

Kram kram

6 07 2011
petchie

Tack Taina! Ja, det är underbart men också väldigt skrämmande, både med tanke på risken för komplikationer men också föräldraskapet – hur ska det gå?
Jag tar det lugnt och jag har blivit en riktig soffpotatis som O alltid har kallat mig men nu stämmer det verkligen😀
Kram!

3 07 2011
bryssling

😀 Sköt om dig!

6 07 2011
petchie

Bryssling, jag lovar – jag tar det lugnt och tänker mycket på dig och lille N. Kram!!

2 01 2015
Mikel

Action requires knwdleoge, and now I can act!

Leave a Reply

