A change of view and a housekeeper

11 07 2011

We have finally moved – just temporary, to our friends’ apartment but it is sooo nice to live in a “proper” apartment with separate bed room(s), a washing machine and elevator etc. O spent the whole day on Saturday moving our stuff (just clothes, books, food and our plants (!)) and getting supplies. As usual he got too excited in the supermarket and bought way too much food but at least we have a proper freezer now so a lot of stuff has been put there (fish, meat, bread). He left for India yesterday morning and my Swedish friend E picked up my mother from the airport around the same time.

P1130547
My view in the old flat – a big clock! It felt like time was passing very slowly…

So far, my mother and I have mostly chatted but she is now out on one of two (!) balconies enjoying the sun after having cooked a lovely lunch for us both. It is really nice to have some company, and somebody who cooks and cleans for me as I am supposed to rest…

P1130548
I could also see the big tree in the backyard from where I was on the sofa… I loved the sound of the leaves moving in the wind. The rosary was my grandmother’s and my mother, aunt and sister thought that O should have it as he’s the Catholic in the family (my grandmother was Protestant and I don’t know where she got it from)

I have now read nine books since my medical leave started on the 17th June. Fortunately our Swedish friends, whose place we are borrowing, have left lots of books for me to read and my mother brought four interior design magazines from Sweden.

P1130551
It rained a few times last week, but today it’s sunny (and the view is of course different nowadays as this photo is from the old apartment)

My friend E who brought my mother from the airport yesterday was impressed with the apartment that we are borrowing and said the exact same thing that I have been thinking: “It doesn’t feel like a Belgian apartment, it has like… Swedish standard and layout!”. Exactly! The place is practical, spacious, light (on a corner so windows in three directions) and no strange angles or “dead corners” that you can’t use. I hope that our future home will be something like this one!


Actions

Information

10 responses

11 07 2011
Karlavagnen

Wonderful! If you want more books ‘give us shout” and an address!
Your O is a rock (en klippa)…

Get plenty of rest and enjoooy!!!! Take care!!!!

12 07 2011
petchie

Tack Karlavagnen för erbjudandet!! Och ja, min O är en klippa och han ÄLSKAR att storhandla och gå runt i mataffärerna och titta, fundera och planera vad som ska köpas in🙂
Jag vilar och låter mig passas upp!
Kram

11 07 2011
kidsinorangeroom

Härligt att du har din mamma hos dig nu när O är borta. Och vad gulligt att han handlade “för mycket”.🙂 Själv gick jag till affären idag igen MEN denna gång handlade jag inte så mycket som förra gången så det gick bra att bära hem allt.🙂 Även om jag faktiskt känner liiite träningsvärk i armar och axlar eftersom det ändå är en bit att gå med tyngre kassar och tung ryggsäck….😉 Hur länge ska ni bo i den här lägenheten nu? Kan ni bo så länge ni vill eller är det tidsbestämt? Kommer detta att bli lilla Sweet Pea´s första hem??? Om så är fallet kommer det för alltid ha en speciell plats i era hjärtan!🙂
KRAM och BRA att du fortsättare vila och bara läser böcker och tidningar! Heja heja!
KRAAAM!

12 07 2011
petchie

Saltis, det är jätteskönt och trevligt att ha mor här, både som sällskap under dagarna och som “hushållerska”😉 Dagarna går sååå mycket fortare än när jag låg i den andra lägenheten och tittade på den stora klockan på väggen…😦
O är en riktig “family provider” (det är ju knappt så att jag vågar blanda in engelska uttryck nu efter mitt förra inlägg om engelska ord i svenska tidningar😀 ) och han ÄLSKAR att handla mat. Jag tror att han speciellt under min graviditet känner att det är något han kan bidra med, att jag äter ordentligt och han kollar varje dag hur många frukter jag har ätit etc. Gulligt!
Hi hi, du behöver ju inte gå på gymet efter dina shoppingutfärder😉
Vi kan låna lägenheten fram till den 1 september då våra vänner kommer tillbaka från deras sommarlov i Sverige. Så vi får väl se, jag tror ju inte att det blir Sweet Peas första hem, för föds han innan den 1/9 lär han ju inte få komma hem direkt.
Stor kram!

11 07 2011
Brysselkakan

Skönt med mer yta, tvättmaskin och hiss! Och sällskap!
Ta hand om dig och den lille där inne nu!

12 07 2011
petchie

Brysselkakan, det är moderna bekvämligheter som de flesta tar för givna och jag har lärt mig att uppskatta på ett helt annat sätt nu!😉
Tack, min mor (och O) tar hand om mig och magen.
Kram

11 07 2011
Jess

Så härligt att ni har flyttat OCH att din mamma kommit för att hjälpa till/vara sällskap! Sånt är guld värt!
Skulle du kunna skicka adressen till där ni bor nu på FB eller nått?

Är din mamma en sån som gärna tar sig en sväng på stan på egen hand också eller? Hur länge var det nu hon skulle vara?

Hoppas att ni har det bäst även om det regnar ute. Det är ju mysigt det med när man sitter inne med trevligt sällskap!

KRAM!

12 07 2011
petchie

Jess, det är fascinerande hur fort dagarna går när man har sällskap! Jag förstår att du har njutit av din mammas besök i Dublin av exakt samma orsak, plus att det är så skönt att få hjälp med matlagning, tvätt etc.
Jag mailar dig vår nya adress!
Nja, jag har föreslagit att mor skulle kunna ta metron till ett stort köpcenter men hon har utforskat omgivningarna istället – här är ett litet centrum med några affärer och torgmarknad två ggr i veckan. Hon stannar till söndag, O kommer tillbaka på lördag morgon så jag skickar nog ut dem på en gemensam shoppingtur på lördag😉
Fotot med regnet var från förra veckan men just idag har det regnat och det ska bli ganska dåligt väder resten av veckan… men man vet aldrig med Brysselvädret, det kan slå om snabbt!
Kram!

14 07 2011
Anna (Sthlm)

Sjysst att ni får låna lägenheten! Men säkert bra för dem också att någon ser till den.

19 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), ja, våra vänner är verkligen jättesnälla som lånar ut lägenheten till oss men de är ju också väldigt glada att någon är här under sommaren (och den gamla damen bredvid är visst också glad, annars hade hon varit ensam på det här våningsplanet – både vår “värdinna” och O har pratat med henne. Dessutom råkar hon heta Petra, och är flamländska men pratar franska).

Leave a Reply

