The nine books I have read in the last weeks…

12 07 2011

P1130555
Eight out of nine books that I have read

As most of the books are in Swedish, I will continue in Swedish🙂

  • Bodil Malmsten – Mitt första liv. Den gudarna älskar dör aldrig. Det verkar som man antingen älskar eller inte alls gillar Bodil Malmstens sätt att skriva på. Jag gillar hennes prosastil skarpt (det gör inte min syster) och jag tyckte mycket om även den här boken. Jag hittade faktiskt Priset på vatten i Finistère på engelska för några år sedan och köpte den till en fransk kompis som tyckte att det var väldigt intressant att läsa om en svensk kvinnas upplevelser som expat i Bretagne.
  • Camilla Läckberg – Sjöjungfrun. Jag är kluven till Camillas böcker, de är extremt lättlästa men jag kan tycka, att precis som de flesta andra svenska deckarförfattarna, så är det ingen jätteintressant litteratur. Det är lite som att läsa en veckotidning, efter några dagar har man glömt bort vad som stod i dem… Men, ända sedan jag började läsa Agatha Christies deckare som 12-13-åring i mina morföräldrars sommarstuga har jag haft en förkärlek till den genren och grejen är kanske just det att man glömmer snabbt bort handlingen för t.ex “Tio små negerpojkar” (som nu heter Och så var de bara en) är en av mina favoritböcker som jag har läst om flera gånger – och jag kommer aldrig ihåg vem som är mördaren. Skillnaden mellan nutida deckare och klassiska Whodun[n]it-litteratur är att man i de äldre böckerna ofta fick så pass mycket information under läsningens gång att man skulle kunna räkna ut vem som var mördaren. Nuförtiden känns det som det viktigaste är att brotten är så mest utstuderade och bestialiska som möjligt och det gillar jag ICKE!
  • Junot Diaz – Oscar Waos korta förunderliga liv. Jag fick den här boken second hand av Annaluna när vi sågs i Stockholm förra året och jag har sett framemot att läsa den i flera månader. Nja, den var intressant men oj, vad rörig med en massa, låååånga fotnoter (fotnötter?) och mycket dominikansk slang (som alltså inte är översatt) – som ibland påminner om puertoricansk slang men även O hade problem att förstå när jag frågade honom vad vissa ord / uttryck betydde. Boken handlar bl.a, men inte bara, om Oscar Wao, en överviktig, blyg och klumpig ung dominikan i New York / New Jersey, och hans galna familj. Delar av boken utspelar sig i Dominikanska Republiken och boken vimlar av historiska referenser till landets kaotiska 1900-tals historia, men det är alltså de som förekommer som fotnoter och det blir lite förvirrande till slut att läsa.  Inte en bok jag skulle rekommendera till någon som inte kan ett ord spanska!
  • Markus Zusak – The book thief. Annaluna, som är en bokslukare av stora mått, rekommenderade den här boken på sin blogg, och även om jag var lite tveksam de första kapitlena, så tyckte jag att den var väldigt bra när jag väl vant mig vid sättet som författaren presenterar sin väldigt fina och sorgliga historia om en liten föräldralös flicka under andra världskriget som älskar [och stjäler] böcker!
  • Susanna Alakoski – håpas du trifs bra i fengelset. Ytterligare en bok med en speciell början och ett speciellt sätt att uttrycka sig på. Den påminner ganska mycket om Susannas förra bok, Svinalängorna, men den är ändå bra (trots upprepandet av ämne)! Det handlar om ett syskonpar som växer upp med föräldrar med alkoholproblem och hur det är att vara anhörig till alkoholister / narkomaner.
  • Patti Smith – Just kids. Det irriterar mig att jag köpte den här boken på svenska (med engelsk titel) eftersom jag föredrar att läsa på originalspråket, men det var absolut inget fel på översättningen. Jag kan inte påstå att jag känner till Pattis musik (även om jag vet att hennes debutalbum Horses anses vara en av historiens bästa skivor!), eller hennes tidiga partner Robert Mapplethorpes konst, men det var en fascinerande berättelse om deras liv tillsammans i slutet på 1960-talet, början av 1970-talet i New York.
  • John Ajvide Lindqvist – Lilla stjärna. Första boken av JAL som jag läste var Hanteringen av odöda som jag köpte på Pocket shop på Arlanda 2006 (jag har bra minne, ha ha) och sedan dess har jag läst även Låt den rätte komma in, trots att jag egentligen inte alls är särskilt intresserad av just den här vampyr / skräckgenren. Jag antar att han ändå har något speciellt som författare även om jag ovan protesterade mot deckares fokus på bestialiska mord etc. Lilla Stjärna var bra, absolut, även om jag kan tycka att vissa detaljer var lite för äckliga för mig.
  • Tove Leffler – Den kärleken. Ojoj, jag har verkligen lyckats välja böcker med annorlunda berättarstil! Den här boken är intressant men jag måste hålla med recensenten i SvD som ifrågasatte kursiveringarna och halvfet (säger man så om “bold” som i typografi?) text. Det var svårt att hålla reda på vad som var citat / hänvisningar till historiska dokument (brev etc) och vad som var författarens “fabuleringar” / egen röst. Berättelsen är iaf fascinerande, författarinnan Anne Charlotte Leffler som på slutet av 1800-talet överger sitt kärlekslösa äktenskap i Stockholm och beger sig genom Europa till Neapel där hon blir kär och gifter sig med en yngre italienare. Wow! En “cougar” långt före sin tid 😉
  • Peter Englund – Stridens skönhet och sorg. Den här boken tog längst tid att läsa, antagligen för att den var tjockast och inte en roman, utan en historisk bok baserad på tiotalet olika personers upplevelser under första världskriget på stridsfronterna och utanför. Ett fascinerande verk där Peter Englund, precis som Tove Leffler, har använt sig av efterlämnade dokument i form av böcker, brev etc, för att rekonstrurera hur och vad de här personerna upplevde under kriget men presenterat på ett bra och fascinerande sätt, utan att det blir för mycket “historisk faktabok” över det hela. Jag har inte läst så många böcker om första världskriget*, och måste generat erkänna att jag inte ens har besökt de historiska minnesplatserna i Belgien (Ypres t.ex) men nu känner jag att det är ett måste – kanske nästa vår?

*) Jag kan inte för mitt liv komma på vad det var för någon bok jag läste 2007, precis innan vi flyttade till Puerto Rico, som handlade just om första världskriget och skyttegravskriget i Belgien…


Actions

Information

12 responses

12 07 2011
Elisabeth

Tips på bra deckarförfattare: Arne Dahl. Hans deckare är så mycket mer än mordskildringar (på tal om det försökte jag läsa en deckare av Jo Nesbø en gång, men gav upp nästan direkt, eftersom åtminstone den boken mest bestod av en enda lång rad med “äckligheter”), och dessutom så underfundigt roliga till och från. Rekommenderas starkt!

Var det “På västfronten intet nytt” du läste kanske?

12 07 2011
petchie

Elisabeth, det står en Jo Nesbø-deckare i bokhyllan här i lägenheten som vi lånar, men då ska jag INTE läsa den! Tack för varningen! Jag läser Mons Kallentoft just nu, mest för att jag har bott i Linköping (2 år som student) och tycker det är kul att “känna igen mig” men egentligen tycker jag att det är för mycket sexuellt våld i de två av hans böcker som jag har läst.
Arne Dahl ska jag kolla upp vid något tillfälle.
Nej, det var inte den gamla första världskrigetklassikern jag läste utan någon nyare bok om samma kriget… har jag iaf för mig!?

12 07 2011
saltistjejen

Hahahaa jag skrattade när jag läste om din Camilla Läckberg recesnsion här. Efter vår lilla diskussion på FB menar jag….😉 Jag är ju en sann deckarälskare. JUST kanske för att det är spänning NU och inget mer. Sedan ÄLSKAR jag såklart böcker som stannar kvar. Som man kan fundera vidare på efter att boken är slut. Antingen karkatärer, historien i sig eller så. Men de böckerna är inte så många. Iallafall inte i min bokhylla…. vilket kanske säger mer om mig än om litteraturen i sig…?😉 I vilket fall tycker jag böcker är som film. man kan tycka mycket om olika genrer och de kan ge en helt olika saker som man behöver. Olika böcker kan jag därför tycka lika bar om men på olika vis. Så deckare fyller min “jag vill ha en lättläst bok m spänning” törst. Medan andra böcker kan fylla min mer “dramatiska” sida, eller där man vill åt ett igenkännande eller mer eftertanke. Läckberg är ingen “stor” författare alls. Det tycker inte jag heller. Språket är ibland t o m rätt dåligt, MEN jag beundrar ändå henne för vad hon åstadkommit. Och så länge man fångas av berättelsen och vill vidare så har man ju lyckats med själva historieberättandet. Tycker jag. Sedan kan ju olika personer gilla eller inte gilla det hela.
Ajvide älskar jag! Alltså hasn böcker. även om vissa delar ALLTID är sååå äckliga i hans böcker. MEN jag älskar hans stil helt enkelt. och i hans böcker finns det altid flera nivåer tycker jag. Man skulle kunna tolka hans berättelser på så många plan. Och det gillar jag. Läste själv Lilla Stjärna alldeles nyss. Såg förresten även den amerikanska versionen av låt den rätte komma in (Let me in) och den var riktigt riktigt bra tyckte jag!!🙂
Har du läst ngt av Roslund & Hellström (tror jag de heter). Gillar deras böcker också även om många tycker att de är “dålig literatur”. men jag gillar att de berättar saker ur olika perspektiv och ofta har en bild som inte enbart är svart-vit. Deras “Ewdard Finnigans upprättelse” tycker jag är jättebra!!!!
KRAM!

25 07 2011
petchie

Saltis, jag är OCKSÅ en deckarälskare, ända sedan jag läste morfars Agatha Christie-böcker. Och jag håller med om att Camilla Läckberg är duktig på att skapa en intrig och jag sträckläser alltid hennes böcker men ibland får man samma känsla som när man har ätit upp en hel godispåse / chipspåse, att man kanske inte borde ha gjort det och istället ätit / läst något “nyttigare”. Äsch, jag är väl en boksnobb som i smyg gillar snabblästa böcker🙂 Det är intressant att se nu, när jag har läst så mycket under en sådan kort tid, hur fort / långsamt det går att läsa olika sorters böcker och framförallt vilka man i efterhand kommer ihåg mest… Inte är det deckarna😕
Jag har läst Flickan under gatan av Roslund och Hellström, den var väl ok. Nu ska jag faktiskt sätta tänderna i min andra Unni Lindell-deckare, efter att ha läst ut Föda utan rädsla (som jag hela tiden vill kalla Föda utan smärta, ha ha, om det var så lätt…) och One day – en engelsk, romantisk roman som jag gillade jättemycket (och grät en massa på slutet). Samtidigt läser jag “Third culture kids” men den är relativt akademisk (på det där pratiga, amerikanska viset som jag på universitet fick höra var för att amerikanska akademiker får betalt per ord när de publicerar böcker!??) så det är ingen bok man sträckläser…
Kramar!!

13 07 2011
Fäldtliv

Jag har inte läst så många de böcker du skriver om i inlägget. Det verkar dock som att vi har samma uppfattning om Camilla Läckberg. Jag har läst två, och det räcker… Gillar man deckare i svensk miljö skulle jag rekommendera Sven Westerberg. Han skriver deckare som utspelar sig i Göteborg med omnejd och de är hur spännande som helst och spelar mycket på psykologi. “Guds fruktansvärda frånvaro” och “Det gåtfulla mordet i Partille” är två böcker jag fortfarande kan komma ihåg, och då har jag läst många deckare på somrarna. Peter Englund är en favorit och hans “Brev från nollpunkten” är oerhört bra att läsa om man har tänkt sig besöka Verdun någon gång. När man går där i terrängen kan man lätt relatera till hans berättelser om livet i skyttegravarna.

25 07 2011
petchie

Fäldtliv, välkommen till bloggen och hoppas att vi ses på Brysselbloggträffen efter sommaren! Jag har aldrig hört talas om Sven Westerberg men jag ska kolla upp honom, tack för rekommendationen!
Brevet från nollpunkten av Peter Englund läste jag som kurslitteratur när jag pluggade Freds- och konfliktkunskap i Lund! Mycket bra!! Borde kanske läsa om den innan vi (någongång i framtiden) besöker Verdun.. Men även Stridens skönhet och sorg utspelar sig till stor del i första världskrigets skyttegravar…

14 07 2011
Anna (Sthlm)

Håller med om Wao. Har faktiskt inte avslutat den men borde…

25 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), visst är det jobbigt med böcker där varenda sida är full med fotnoter! Konstigt nog störde det mig inte lika mycket i Peter Englunds bok men det var kanske för att jag läste den på ett annat sätt – lite mer “akademiskt” än Oscar Wao som ju är en roman… Trögt var det iaf att läsa Oscar Wao, synd för den verkade ha potential innan jag började läsa den.

16 07 2011
Bejla

Hej! Så har jag läst ikapp här på bloggen och kan svara följande på dina frågor:
När jag kommer till Sverige brukar det bli att köpa i alla fall en liter fil, som äts med russin och skivad banan, sedan ska helt klart det svenska brödet och osten njuuutas, och svensk, rökt skinka.
Inredningstillpiffningar var förr ofta mörkblå men på senare år har vi fått mest röda, först lite “med flit” sedan har det mer av tillfälligheter blivit fler röda detaljer.
Och stryckning; nej tack! Strykbrädan kommer max fram ett par gånger om året. Efter vår flytt blir det kanske mer skjortanvändande för mannen, men dem får han allt sköta själv. En mangel – som min mamma också hade – hade dock varit toppen. Då hade jag kanske kunnat komma igång med att använda dukar igen. Nu blir det mest runda bordstabletter som blir lagt på bordet.😉
Skönt också att du har fått mamma ner på beök också och att ni fått det lite större. Hur länge kan ni bo där?
Och tack för bokrecensionerna! Vi verkar ha lite liknande inställning till deckare och Camilla (något man nog inte får säga där hemhemmavid, eftersom hon kommer från mina hemtrakter – hela familjen kände henne som liten, men tror nog just familjen har samma inställning till det hon skriver som jag). Jag fick ju läst otroliga en eller två böcker förra året… (hade väldigt lite tid till läsande samtidigt som jag började läsa den danska tidiningen “Euroman” (också en engelsk titel, hmm…) som tog mig en månad att ta mig igenom, lagom till nästa nummer kom – i övrigt en riktigt bra tidning tycker jag, även om jag hoppar över manmodet och bilarna/tekniksidorna i slutet av tidningen😉 ). I år har jag dock närmast slopat Euroman och verkligen satt fokus på att hinna läsa böcker igen. Jag var annars en storläsare (och har bara såå många olästa böcker i bokhyllan – bokaffärer är ju verkligen något av det underbaraste), men nu måste jag vara stolt över att vara igång med nummer 7 (som jag skrev på FB) för året.😉
Kram!

25 07 2011
petchie

Bejla, åh, tack för den långa sammanfattande kommentaren🙂 Det är många utlandssvenskar som saknar fil men jag kommer inte från en filfamilj, ha ha! Eller, jag tror att vi åt fil när jag var yngre – efter att min bror och jag väl vägrade äta mer havre- / mannagrynsgröt (intressant not: min mor hatar havregrynsgröt men det avslöjade hon så klart INTE för oss barn!!!!) men nuförtiden är det endast yoghurt som inhandlas och det är oftast på mitt initiativ – jag gillar den svenska yoghurten som är mindre söt och har mer intressanta fruktsmaker än i Belgien (gillar t.ex inte jordgubbsyoghurt).
Den röda tråden i er inredning kanske kommer just av att du började köpa rött och sedan har det bara blivit så – eftersom det matchar allt det andra röda ni redan har😉 Rött är en färg som jag väldigt väldigt sällan köper – vare sig det är inredning, kläder eller något annat men jag vet inte varför, det känns bara inte som “jag”, ha ha, så pretentiöst. Förutom till jul så klart😉
Vi använder inte heller dukar särskilt ofta men nu har jag sparat en hel del från mormor så jag hoppas att det blir en vana. Som du säger, det blir ännu mer sällan för att de oftast inte är strykta när man vill använda dem, hi hi.
Lånet av lägenheten sträcker sig till den 1 september när våra vänner kommer tillbaka till Bryssel. O ska kolla på en hel del bostäder den här veckan och så hoppas jag att det blir ett beslut fattat så fort som möjligt!
Jag har läst danska Eurowoman eftersom mina tjejkompisar som bor i Kbh brukar ha dem men jag gillar även Alt för damerne som jag läser ibland hos frissan (skandinavisk salong här i Bryssel).
Jag förstår att du inte har tid att läsa en massa böcker, ni är ju så aktiva om helgerna och på dagarna har du ju fullt upp med ett krävande jobb och en liten son som ska underhållas😀
Camilla Läckberg, ja, jag får iaf erkänna att jag gillar hennes böcker mer än Stieg Larssons som jag tycker är alldeles för gubbsjuka. Vill man ha en lätt- och snabbläst bok är det helt ok att plöja igenom en Läckberg-deckare men man kommer kanske inte ihåg så mycket av den en vecka senare…
KRAM!

19 07 2011
Indie

Wow, you’re getting things done!! I am nearly done with a very similar post about the 10 books I can’t seem to read even though they’re sitting by my bed just waiting there for me…🙂

25 07 2011
petchie

Indie, it’s been a while! Sorry that I haven’t checked out your blog lately but I haven’t spent too much time in front of the computer and more time on the sofa reading😉 (doctor’s orders!) I have since I wrote the post read another 6 books, but then again, I don’t do much else than reading… At the moment I am reading two books at the time, one academic about “Third culture kids” and one crime novel. Guess which one I will probably finish first?😉

Leave a Reply

