All quiet on the Western front

19 07 2011

Not much to tell from Brussels… which I guess under current circiumstances is good news! O came back from India on Saturday morning after a week’s business trip, and my mother left last Sunday. It’s incredible how much faster time passes when you have company!

P1100779
Ha ha, this was not the photo from last year that I wanted to show of my orchid (but it got me very hungry for Swedish crisps!)

The first few days that my mother was here we were talking non-stop, then we settled into a nice routine of chatting, reading and eating delicious meals that she prepared while I was on the sofa… We had such big and late (the Spanish way!) lunches that we only managed to have dinner once! My mother reported back to my father that we hadn’t even turned on the telly (he was actually wondering if there was one in the apartment)! Well, we did eventually turn it on, on Thursday evening and saw Grey’s Anatomy (first time for my mother so I was trying to explain all the intrigues and relationships!) and a very nice BBC production on chef Rick Stein travelling and cooking around Spain (Rick Stein’s Spain).

P1100688
This is the photo from July 2010 that I wanted to show, look at all the flowers on the orchid – I had bought it a few weeks before

Oh, I have now read 12 books! Struggling with the 13th, which was such a big success in Sweden (“Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”) and it has even been translated into French, Italian and German (Le vieux qui ne voulait pas fêter son anniversaire). My Norwegian hairdresser has been raving about it for months (which reminds me that I need to get to the hairdresser ASAP!) and she told me that she was so jealous that I had that reading experience ahead of me… but nope, I have read more than 150 pages and I still don’t find it very interesting or amusing.

DSC_0871
And the same orchid is fully in bloom again – a year later! It’s only the 2nd time I manage to get an orchid to re-blossom (10 flowers so far and at least 7 more to come)! But look closely at this photo and you can see something fascinating: the orchid has new “air roots” and leaves really high up on an old stalk and that is where it has more flower buds growing. My mother and I have never seen anything like it – have you?*

*) The angel hanging in the orchid was made by my late grandmother as a Christmas decoration last year and she sent it to me in her last letter…


Actions

Information

8 responses

19 07 2011
desiree

Din orkidée är jättefin. Jag har aldrig lyckats få någon att blomma om. Min mamma däremot lyckas får sina att blomma om och blomma länge länge då de blommar. Jag har läst att boken om Hundraåringen ska vara sååå bra av olika kritiker men själv fastnade jag inte alls för den då jag läste handlingen på baksidan. Jag har inte ens provat att läsa den. Kanske är det en sådan där bok som man antigen gillar jättemycket eller inte fastnar alls för. Jag brukar inte ens kämpa mig igenom böcker som jag inte tycker är bra. Det finns alldels för många bra böcker därute för att läsa ut en bok jag inte gillar eller tycker är svår. Jag är likadan då det gäller film. Är den kass så brukar jag inte bry mig om att se klart den. Hur trivs du annars i nya lyan?
Kram!

31 07 2011
petchie

Tack Desiree! Jag är väldigt stolt över min “omblommande” orkidé även om jag inte har någon aning om HUR jag har lyckats med det😉 Orkidéer är ju verkligen en populär hobby och folk brukar ta odlingen på stort allvar – olika teorier om hur de ska vattnas, med vad och hur ofta… Så seriös är jag absolut inte!
Jag tror verkligen att Hundraåringen är en sådan bok som man antingen älskar eller hatar!! Jag har svårt för att inte avsluta böcker trots att jag kan tycka att de är urkassa… Dumt, för som du säger finns det ju så många BRA böcker att läsa istället.
Den “nya” lägenheten är helt underbar, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo här mer permanent men det tror jag inte att våra vänner skulle uppskatta – de kommer ju tillbaka om en månad😉
Kram!!

19 07 2011
bryssling

Härligt att höra att du håller ställningarna! Underbart! Och du har ju en vacker orkidé att titta på. Jag saknar dig men har varit usel på mejlen sedan jag fick semester. Hoppas vi kan ses på skype snart. Kram!

31 07 2011
petchie

Bryssling, det är sååå skönt att jag har lyckats gå så här länge utan några problem (peppar peppar, ta i trä – vill inte utmana ödet nu!!). Vecka 31 börjar imorgon!!
Saknar dig också men hoppas att vi lyckas prata när du har kommit hem från ödemarken i Lappland (hi hi, skojar bara)😉
Kram!!

19 07 2011
Anna (Sthlm)

Va! Den som är så bra! Fast jag har inte läst klart den än men det är mer för att Isolde tar all min uppmärksamhet🙂 Den ska bli film också nu.

31 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), smaken är som baken…😀 Jag har ju förstått att de flesta ÄLSKAR boken, min norska frissa har tom läst boken TVÅ ggr redan! Jag har läst att den ska bli film men kommer inte ihåg nu vem det var som skulle spela i den?
Jag hade samma läsupplevelse med Populärmusik från Vittula som jag inte heller tyckte var någon speciell bok😦

31 07 2011
Anna (Sthlm)

Populärmusik tyckte jag också var så där, bra men inte som hypen (och filmen var inte bra alls), men Hundraåringen tycker jag är jättebra!

2 08 2011
petchie

Anna (Sthlm), det är nog det – läser man en bok efter alla andra har läst den så får man väldigt höga förväntningar och blir ofta besviken…

Leave a Reply

