The nine things that I am looking forward to…

20 07 2011

Things that I am looking forward to at the moment:

  • Not giving birth in the next few weeks / months, please! (week 29 at the moment)
  • O not working tomorrow, Thursday (Belgium’s National day) and Friday – one of the summer’s two long weekends (15th August, a Monday, is also a public holiday)
  • My parents hopefully coming to Brussels next week and bringing new books
  • O’s sister and niece coming to Brussels the week after next (probably not bringing any books)
  • My sister coming to Brussels the week after the week after next 😉 – bringing new books I hope!
  • Maybe a house call from my French friends S, C and C – the two C’s I don’t think I have seen since we went to Sevilla in May!
  • Hopefully finally getting hold of the package that the postman did NOT bring to the apartment on the 6th July. O has to go tomorrow to pick it up at the post office across town (as we have moved and changed postal district), otherwise they will send it back to the sender!!
  • Finishing the book mentioned in yesterday’s post so that I can read “One day” by David Nicholls and hoping that I like it better…
  • and dig my teeth into “Growing up with three languages” (just finished reading “Growing up with two languages”) and “Third Culture Kids”. I find literature on bi- & trilingualism really fascinating. However, maybe I should also finish a book called “Giving birth without fear” (Swedish, “Föda utan rädsla”) as it might be a more pressing (?) issue than deciding how to communicate with the baby…  I don’t really feel fear [yet], but maybe that’s because I am in denial!?

What are you looking forward to?


Actions

Information

14 responses

20 07 2011
Karlavagnen

I am looking forward to my holiday! Do not worry about kids beng brought up with two or more languages. My friends kids manages really well and so will yours! Just stick to a mum language and a dad language. I.e. each speaks the language they best handle.Children usually also pick up on whatever language the parents speak between them. Making conversations about Xmas and Birthday gifts a little tricky.😉 Take great care!!!

31 07 2011
petchie

Karlavagnen, I can imagine that you were looking forward to your Swedish holidays – I am very jealous😉
I am not too worried about the two, or rather FOUR languages that our son will be surrounded by, but it is hard work for the parents if they want the children to be really fluent… We will definitely speak our own languages with him, and then we will see about the English, maybe we can skip it and just talk Spanish between us!?
Thanks!

20 07 2011
Cosmopolitan

Jag läste Gudrun Abascals två böcker; “Att föda – en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter” samt “Att möta förlossningssmärtan”. De, tillsammans med “Mammapraktika”, info på 1177.se samt Signekursen på barnmoskeforbundet.se var den enda litteratur jag läste innan förlossningen. Levde i förnekelse hur länge som helst, men plöjde sen allt sista månaden innan… Hade även samtal med “förlossningspsyk”, tillslut sjönk det på nåt sätt in att det är bara att hänga på. Det kommer hända på det sätt det blir och oavsett kommer det göra sjukt ont på ett sätt man aldrig kan föreställa sig och man kan inte göra ett skit åt det – go with the flow… Det är allt man behöver veta och mantra in i skallen, resten har barnmorskorna koll på och är duktiga på att informera, berätta och ge förslag o tips. Det kommer gå lysande!🙂 Och jag hoppas du får va gravid så länge som möjligt.

31 07 2011
petchie

Cosmopolitan, jag har läst mycket bra om Gudrun Abascals böcker, hon verkar vara lite av en förlossningsguru i Sverige! Jag gillade Susanna Helis Att föda utan rädsla, nu hoppas jag bara att jag kommer ihåg vad man ska göra / tänka på / inte tänka på när det blir dags😉 Jag tror att det är viktigaste är precis som du säger att “go with the flow”, det finns liksom inte så mycket mer man kan göra. Den litteraturen jag har läst har just tagit upp kvinnors kontrollbehov nuförtiden men jag har inga illusioner om att egentligen kunna kontrollera / förutspå vad som kommer att hända…
Vecka 31 imorgon!
Kram!!

20 07 2011
annajohanna

Jag har också bloggat ikväll om vad jag längtar efter (great minds think alike!): min semester! Och att hälsa på i Bryssel, så klart.🙂

31 07 2011
petchie

Jo, jag tycker att det är såå kul att du har börjat blogga och du skriver väldigt bra. Du får ändra i dina inloggningsuppgifter när du kommenterar så mina läsare hittar till din blogg (dvs att ditt namn blir en blogglänk)!
Ser framemot ditt besök nästa vecka!
Kram

21 07 2011
Maria

Även vi, ser framemot Bryssel! / Kram

31 07 2011
petchie

Mor, det är så trevligt att ha er här och det är synd att ni åker hem imorgon😦
Kram

24 07 2011
Bejla

Många böcker blir det!😉 Har själv faktiskt inte läst några böcker om flerspråkighet (ännu), men minns att det också var en av mina stora intresseområden när jag var gravid och under As första år – jag surfade bland annat en hel del på ämnet och samlade på andras erfarenheter. Väldigt spännande.
Jag borde nog läsa lite mer igen – speciellt vad angår delen med att lära att skriva och läsa på flera språk – men jag har väl blivit lite “lat” efter det har visat sig fungera så bra för A med alla tre språken. Efter vår flytt kommer det nog dock kräva lite mer från oss alla om vi ska kunna hålla gång i dem alla tre.
Vad jag ser fram emot annars; ja det är nog att komma igång med själva flytten. Vi har så många saker vi ska ha gjort, men allt står liksom stilla i väntan på att vi kan börja packa. Vi ska ju ha säkrat en adress att skicka sakerna till och samtidigt ska huset här se möblerat och fint ut när evnetuella köpare ska komma och se på det…😉 Förhoppningsvis får företaget, som på grund av pojkvännens kontrakt ska vara dem som kontaktar flyttfirman, “tummen ur” i böjan av nästa vecka, så att vi i alla fall kan få ett datum till att förhålla oss till och höra hur det är – om vi får packa själv eller inte (vi får bara betalt för packning och frakt av 1,5 kubikmeter, så vi vill ju helst packa själva, om vi får lov…
Hoppas alla dina 9 “planer” slår in och att det blir många trevliga besök framöver.
Kram!

31 07 2011
petchie

Bejla, man behöver ju inte egentligen läsa en massa böcker eftersom mycket information finns att hitta på nätet – dessutom gratis! Men eftersom jag helst ska LIGGA NER och inte sitta vid datorn (obekvämt att ligga ner med datorn) så blev det att jag köpte några böcker om två/trespråkighet. Hoppas att ni lyckas hålla As tredje språk vid liv trots flytten!! Finns det “modersmålsundervisning” i ert nya hemland (jag vet ju vilket det är men skriver inte ut det) eller är det något typiskt svenskt?
Här är en annan som vill FLYTTA PÅ RIKTIGT NUUUUU! Det känns som det är på tiden, både med tanke på att vi bott mer eller mindre provisoriskt i över att år nu och med den nya familjemedlemmen som kan anlända när som helst… Men det finns inte så mycket JAG kan göra åt det för tillfället och O har fullt upp med en massa jobb (kan inte ens ta semester nu när hans syster och systerdotter är här) och att ta hand om mig😦
När man är beroende av ett företag för flytthjälp brukar det ta sin lilla tid och helt plötsligt är det panik – been there, done that om vi säger som så😉
Besöken kommer i en strid ström, mina föräldrar åker imorgon och min syster anländer på torsdag, med det spanska besöket överlappande båda de svenska besöken!
Kram!!

24 07 2011
Anna (Sthlm)

Fick du paketet och var vad det i det?! Jag har Abascals båda böcker. Ska jag lägga i dem i paketet jag ändå ska skicka?

Själv ser jag fram emot Peters första semesterdag imorgon! Kram!

31 07 2011
petchie

Anna (Sthlm), ja, vilken följetong det blev med det där paketet som dessutom blev en aningen dyrt med en oförklarlig tullavgift på 10 EUR och Os parkeringsbot på 15 EUR men det var värt det!! Det var jättefina babykläder, både second hand och splitternya!
Abascals böcker är jag nyfiken på men vem vet om de skulle komma fram i tid om du skickar dem😉
Härligt att hela familjen kan umgås tillsammans nu – ni kommer nog att ha många fina minnen från första sommaren med Isolde!
Kram

27 07 2011
Mimi

Congratulations on becoming a mother!! Hope baby stays put for a few more weeks, and that all your plans work out the way you wish for them to. Relax and take care of yourself.Best of luck to you.

31 07 2011
petchie

Mimi, thanks a lot!! It’s an exciting time and we are a bit less freaked out about the risk of a premature arrival now (9 weeks to go!)… Trying to relax and take it as it comes.
The plans are going well, the Spanish-Swedish visit No 1 is a success and next Thursday my sister arrives and fortunately she does speak a little Spanish (more than my parents at least!) so hopefully I will have to interpret less😉

Leave a Reply

