Views & thoughts from the house arrest

31 07 2011

Another bullet list:

    • The joint Swedish-Spanish family visit is going really well – so well that they are all, except me, visiting the battle fields of Waterloo today. Actually, a Belgian tourist attraction I have yet to visit… My parents and O’s sister are communicating in English, even though I sometimes have to chip in with some interpreting. I am very impressed as I haven’t heard more than 1-2 words in English from my sister-in-law in the 5 years I have known her😉

DSC_0876

  • This morning I said to my father that I don’t need nor want a Smart / Android / iPhone… Three hours later my 1-year old simple Nokia phone BROKE! :-( Frustration!! I don’t want to spend more than 60-70 EUR on a phone, especially as they break so easily. I wonder if it is possible to get a simple one without touch-screen (I hate them!)? I had difficulties finding a simple and cheap mobile phone last year when my dear, pink Nokia broke (screen just stopped working) and I guess that it won’t be easier now.  My parents have a Nokia, which is probably at least 10 years old by now, and a digital camera that is even older… Obviously they were of better quality back then! My father has a Smart / Android (what’s the difference??) phone though through work and a newer digital SLR camera so they are not completely “stone age”😉

DSC_0881

  • O and his 5-year old niece made dinner yesterday – fish papillotes (fish in foil parcels cooked in the oven). This morning they made pancakes. The reason why the batter looks strange is because we mix normal wheat flour with graham flour (healthier!?)

DSC_0884

  • The pancakes were eaten with sliced banana, home-made cherry jam that my parents brought from Sweden, and O’s home-made nectarine jam (and yes, some store-bought jam and Nutella as well). The 5-year old didn’t like them with jam but with salt! By the way, Nutella is known as Nocilla (a local brand) in Spain, not to be confused with morcilla which means black pudding (blood sausage)!

P1130604

  • O has found Swedish (??) bread in the Belgian supermarket Colruyt – don’t know what is Swedish about it though, it doesn’t look nor taste like the bread I know from Sweden!

P1130605

  • My mother has been washing all the baby clothes we have been given (new and second hand) or lent. The body / onesie (thanks Anna!) to the left used to be my brother’s but unfortunately it has become a bit yellow and stained. Actually my sister-in-law discovered the same thing with her daughter’s baby clothes! It is a stain mystery, that baby clothes that seem clean when you pack them away (when they have been outgrown), turn yellow and the stains (baby puke and other lovely things) that you thought you had removed reappear. We thought that it was just the old baby clothes from the 1970’s and 80’s, but apparently also baby clothes from 2006 have the same tendency (while the used baby clothes from 2010/11 are still ok!!)… Any tips on how to get them clean again, without using chlorine??

P1130603

  • Our flowers seem to like their new location on the balcony – more protected from the winds and the sunshine than on our former roof-top terrace
  • We were told on Wednesday that the baby weighs around 1,5 kg and as he is getting a bit cramped in there and pushes against my ribs, I now need to get back to the sofa…
  • Starting to read book No 19 today!

Actions

Information

11 responses

31 07 2011
annajohanna

Känns lovande att föräldrarna och E lyckas kommunicera – då ska jag nog också klara mig!😉 Längtar – bara några få dagar kvar! Kramar till alla

2 08 2011
petchie

Jo, E sa att hon kände sig mer bekväm att kommunicera på engelska efter några dagar MEN du ska ju öva din spanska😉 Din spanska är nog inte sämre än hennes engelska…
Längtar också efter ditt besök, det ska bli så mysigt!
Kram!!

9 08 2011
annajohanna

Saknar dig! Kram

31 07 2011
Anna (Sthlm)

Bodyn till höger om din brors gamla är så fin, har en likadan fast grå till Isolde (Newbie från Kappahl). Body heter förresten inte det på engelska såvitt jag vet utan man säger “onesie”.

Mina mobiler har aldrig gått sönder, ja, förutom lite repor då. Man är nästan mer försiktig med den om den är fin och dyr! Så jag tycker du ska slå till på en smartphone. När Sweet Pea kommer du se hur kul det är att ha en extra kamera som är så lätt att använda samt vad du kan göra för kul med den. Olika barnappar osv. Finns även gravidappar där man kan följa enkelt vad som händer där inne varje vecka. Men om du köper en tycker jag du ska köra på iPhone. Skillnaden mellan iPhone och Android är att iPhonen är mycket lättare att uppdatera (om du inte har Googles Android) och den är användarvänligare på andra sätt också. Tycker jag i alla fall! Android är förresten ett operativsystem (OS) som de flesta andra använder och sedan sätter på sina egna gränssnitt. Därav jobbigare uppdateringsprocess med t ex Sony Ericsson-smartphone för då ska de första anpassa sina gränssnitt till varje uppdatering. Man måste ofta göra säkerhetskopieringar innan uppdatering vilket man inte behöver göra med iPhone (Apple har mer automatisk).

Vad bra att de två familjerna kan kommunicera med varandra!

Det där med fläckar förresten. Tror inte det är pga att de plötsligt kommer fram utan man tror oftast att de är borta men sedan när man tittar i ett annat sken (bra ljus och solsken) så syns de trots allt.

Skönt att höra att allt går så bra fortfarande! Kram!

2 08 2011
petchie

Anna (Sthlm), vi har faktiskt både beige och grå bodies från KappAhl i det mönstret, fick dem av en av mina systrars kompisar! Det är lite roligt, kompisen har en dotter (precis som ni), och det är verkligen ett perfekt exempel på det svenska unisex-modet som min spanska svägerska nog inte alls kan förstå😉 Tack, jag hade glömt att det heter “onesie” på engelska eftersom man på både franska och spanska säger just “body”…
Alltså det är bara en av mina mobiler som har gått sönder pga att jag har tappat den (den senaste) – och det konstiga var ju att den funkade i typ 2 månader innan den gav upp i söndags😦 Annars brukar det vara batterien som blir sämre och sämre och till slut bestämmer man sig för att köpa en ny mobil istället för ett nytt batteri…
Grejen med iPhones är att de är så fasligt dyra och jag har ju en perfekt fungerande (peppar, peppar) liten kamera som alltid är med mig, i handväskan och jag tycker faktiskt att man kan se skillnad på ett foto taget av en telefon och av en riktig kamera. Gravid- och barn”appar” kan man ju lika bra kolla direkt på internet så det behöver man ju inte ha i sin telefon… Jag vet, jag är en bakåtsträvare som med mycket annat😉 men tack för tipsen. O har visst en extra telefon som jag kan använda tills vidare, men den ska bara hämtas i den gamla lägenheten så tills dess är jag mobillös – vilket känns jättekonstigt!
Kommunikationen mellan familjerna gick bra, Os syster vågade prata mer engelska efter någon dag (det var ju bara egentligen lördag och söndag som de var här tillsammans) och om några dagar ska vi se om min syster VÅGAR prata SPANSKA!! Hon har till och med pluggat spanska i Andalusien även om det var 10 år sedan…
Nej, det är inte bara att fläckarna syns i annat ljus – fläckarna syns även när det inte är soligt, jag menar mina föräldrar och Os syster har ju varit ute med sina barn i solljus även efter de tagit bort fläckarna och tvättat kläderna! Eftersom både Os syster och vi har samma erfarenhet så måste det vara att fläckar som ser ut att ha försvunnit, kommer fram när textilen blir gammal. Det är inte bara gula fläckar utan även andra fläckar som syns tydligare😦
Kram

1 08 2011
olgakatt

Skaffa dig en iPhone – du kommer att älska den!

2 08 2011
petchie

Olgakatt, ha ha, jag vet att alla som har en iPhone älskar den men de är DYRA och jag vill inte lägga så mycket pengar på en telefon även om jag kanske kommer att älska den! I Belgien är de inte jättevanliga, iaf inte bland mina vänner… antagligen för att det inte är lika vanligt att man får en telefon via jobbet som i Sverige.

3 08 2011
Elisabeth

Vad jag förstår frustrationen över mobilen! Jag var hemskt irriterad när jag förra året var tvungen att köpa en ny mobil efter att min att min fem år gamla mobil gått hädan.😉 Som tur var hittade jag en billig och enkel, 499 kronor kostade den, och den har fungerat utan problem under de 1,5 år jag haft den.

5 08 2011
petchie

Elisabeth, nu har jag levt utan mobiltelefon i 5 dagar och det känns jättekonstigt😕 Och jag undrar hur många sms / meddelanden som har skickats / lämnats sedan dess? Kanske jag inte är så populär som jag tror, ha ha!
Min senaste mobil kostade nog 70 EUR och mer är jag inte beredd att lägga på en mobil oavsett om det finns en massa roliga app:ar och annat till de där avancerade telefonerna… Både kamera och iPod har jag separat och grejen med att ha allt integrerat är ju att om apparatens (iPhonen eller vad det nu är) batteri tar slut när man är ute så kan man varken ringa, fotta eller lyssna på musik, samma sak om den går sönder!

6 08 2011
Mimi

Glad to see that you and baby are doing ok. Enjoyed your sister’s photos and blog. Good luck to her in her race. Mimi

10 08 2011
petchie

Thanks Mimi! Did you google translate my sister’s blog or do you actually understand Swedish?😉 I am very impressed with her determination for keeping up with the running and exercise!

Leave a Reply

