Let’s talk about plants…

22 08 2011

Another plant post:

When we were leaving Spain after Easter O’s mother gave us a few branches of a plant she calls sándalo (sandalwood) for the car ride back to Brussels. She always tries to give us something from the garden that will make the car smell good (a rose for example) and the sándalo really made the car smell nice despite us spending 14 hours in it (unlike when we go to Sweden with the boot full of smelly French / Belgian cheese for my family).

P1130074
The bouquet of sándalo and a rose that we brought from Spain

O decided to put the the branches in a pot with some soil to see if we could grow our own sándalo, and it was very successful to the extent that we cut off a few shoots and brought to Sweden at the beginning of June. My mother got one shoot that she put in a pot on the summer house deck, even though my sister didn’t like the smell at all… Marianne in Älmhult and Olgakatt in northern Skåne also got one sprout each when we had a blog meeting together. Since then the plants have been growing at different rates, Marianne’s is very high but the shoots are weak so they need a support, while Olgakatt’s and our plants are more sturdy and bush-like. The difference is probably due to the fact that the stronger plants are kept outdoors while the weaker, but higher one, is indoors.

DSC_0027
Our sándalo has maybe not received as much love and tenderness as Marianne’s in her kitchen window

DSC_0028
but it is blooming with purple flowers! However, compare these leaves with the ones on the first photo when the original shoots were brought from Spain – they almost don’t look like the same plant!

P1130036
I have to say that the basil didn’t look very promising from the beginning – two small pots of basil in April…

DSC_0029
but O’s basil is really enjoying the protected location on this balcony facing East

DSC_0023
And my orchid is almost toppling over with all its heavy flowers!


Actions

Information

10 responses

22 08 2011
olgakatt

Min sándalo är full med knoppar men har inte riktigt slagit ut ännu. Doftar jättegott och jag pillar litet på den varje gång jag går förbi. Tror du man kan torka litet blad och ha i linneskåpet? Behåller dom doften, tro?

22 08 2011
petchie

Olgakatt, ingen aning, du får väl testa! Annars är det väl just träet, dvs kvistarna / grenarna som används till parfym etc?
Ser dina blad ut som våra eller mer som de på originalskotten från Spanien (och Mariannes), alltså större och glansigare?

22 08 2011
Marianne

Vad roligt att se din planta! Dina blombollar är mycket större än mina, ser det ut som, fast mina har precis börjat blomma. Jag måste nog också göra slag i saken och ställa ut den lite så att den blir kraftigare. : )

Och vilken orkidée du har! Helt otrolig. Mina är just nu rätt trista, de är i mellanperioden när de står och väntar på nya blomstänglar. Men de får väl stå där de står och så får de antingen nya blommor en vacker dag eller inte.

Kramar!

29 08 2011
petchie

Marianne, det var kul att kunna jämföra hur sticklingarna har tagit sig – verkligen på olika sätt beroende på var de har vuxit (inomhus – utomhus). Jag tycker att din sándalo är jättefin men kanske inte så praktiskt med en ranglig växt som måste ha en massa stöd.
Jag är sååå imponerad över min orkidé, kommer inte ihåg om den köptes på Ikea eller i mataffären förra året men den blommar något helt enormt. Just nu 18 blommor och minst 7 knoppar till! Min andra orkidé verkar inte ha mycket på väg, förutom en ny kvist – kanske det blir blommor där också så småningom? Lycka till med dina egna orkidéer!
Kram!

22 08 2011
Elisabeth

Underbar orkidé! Det är tur att den har stöd av en blompinne, annars hade den nog verkligen ramlat ihop av tyngden från alla blommor.

29 08 2011
petchie

Elisabeth, tack! Som jag skrev ovan till Marianne – 18 blommor plus 7 knoppar, jag är så fascinerad för jag är absolut inte någon orkidée-expert! Jag har fått luta den lite mot fönstret för den höll på att välta av tyngden av alla blommorna!

22 08 2011
olgakatt

Mina blad ser ut som dina; ett par har blivit gula och dom kniper jag bort. Skillnaden från Mariannes beror säkert på att våra står ute. Ska torka några blad och kolla doften!

29 08 2011
petchie

Olgakatt, jag tror också att det är för att vi har våra sandelträd (?) utomhus som de ser annorlunda ut än Mariannes. Men bladen ser ju inte ut som på kvistarna vi fick med oss hem från Spanien, märkligt.
Du får återkomma när du har torkat bladen, O tror inte att de kommer att lukta något men vem vet!? Annars får väl växterna växa till sig mer och så får vi testa att torka själva grenarna (träet).

25 08 2011
Stef

Vi har också lyckats odla monsterbasilika här!🙂 Härligt att alltid har färsk basilika till matlagningen!

29 08 2011
petchie

Stef, det är verkligen knasigt men vi har helt glömt bort vår basilika i sommar och har inte knipsat av ett enda blad den senaste månaden! Får se om det blir någon pesto…

Leave a Reply

