First September Weekend

5 09 2011

I wonder, will this be the month that our little Sweet Pea will be born? We have seven birthdays in September, six of them between the 6th and the 12th September including my father-in-law’s and O’s… However, it seems like “everybody” is convinced that the baby won’t arrive until after his due date, the 7th October, except the doctor and I! Nevertheless, we are much more relaxed about me moving around since we have now reached 35 full weeks, which means that the lungs of the baby should be fully developed and therefore there is no big risk if he arrives now.

P1130801
One out of three textile boxes for baby stuff (from Ikea)

P1130798
O was wondering why I got even more of these practical paper boxes and I told him that as we don’t have a chest of drawers in our current home (until November), we need to keep the baby’s clothes somewhere… At the moment all the baby stuff fits into two bigger boxes of the same design (Ikea) but they don’t fit in our room.

So, this past weekend we have been doing some excursions: on Saturday to Ikea (of course) for a traditional meatball lunch and getting some provisions, and then to the scary Baby2000 – a huge baby shop where you can buy everything from 1000 EUR prams to automatic swing chairs, 500 EUR cribs and a so-called tummy tickle monitor that registers the baby’s breathing while sleeping! No, we didn’t get any of the above, we are happy with the 69 EUR crib that my parents offered us, and we will borrow a pram from one of my colleagues. However, I did get a nursing pillow that is supposed to be supportive while sleeping in those last few weeks / months of pregnancy, then useful as a breast-feeding support and eventually as a sitting aid for the baby.

P1130797
The big sausage-like nursing pillow – I let O choose the colour (I would have bought the dark blue cover) and he seems to be completely obsessed with this shade of green lately.. I don’t know if I have the wrong technique or just that my bump is too small but I can’t find a comfortable position sleeping with this thing!

After the very small shopping spree, we had fika with our Swedish friends who lent us their apartment during the summer. O spoke to their neighbour, one of those ladies who know most about everybody in the building, as she had told me that there might be an apartment for sale in the near future… As our friends and I have already experienced, O had some problems finishing the conversation with her but eventually we were able to go home😉

P1130789
Our lunch yesterday at Gaudron – O had a sweet meal; a cappuccino and a basket of bread and jams, while I had a savoury lunch consisting of a Club sandwich and home-made lemonade (without sugar)…

Yesterday we did a trial run driving to the hospital and now we know which way NOT to take and which motorway exit NOT to take! As you can imagine, I was very happy that we did this before the big day! Afterwards we had a late lunch in a café / bakery close to our old apartment. We have been trying to eat there several times but have always arrived too late (they close quite early, 19.00 but stop serving food at around 17.00). Gaudron is a nice place, although a bit expensive but that’s what you get in that area of town! Before heading home we went back to the old studio apartment to get some more of our belongings, such as warmer clothes for the autumn. No, we still haven’t emptied our former home and it is something that needs to be done asap so that our friend and landlord can rent it out to somebody else…

P1130795
I think that the prices are a bit hefty at Gaudron – 20 EUR for a plat du jour (today’s dish) or 14 EUR for a plate of pasta but the place has a nice atmosphere…

P1130800
One of the things we picked up from the old apartment, a mobile I bought in Wadi Rum, Jordan in 2006. I hope that the baby will like camels!🙂


Actions

Information

18 responses

5 09 2011
Brysselkakan

Nähä du! Nu får Madame ta och lugna sig! Åka till Ikea? Har du inte tänkt att delta på lördag eller? Nä, sätt dig nu ner, eller helst lägg dig ner, så den där parveln i din mage INTE ploppar ut innan lördag. Efter det är det fritt fram😉

5 09 2011
petchie

Brysselkakan, ha ha, jag lovar att det var en kort runda på Ikea😉 Jag lovar att ta det lugnt i veckan även om jag idag varit på “vårdcentralen” för monitorering, imorgon har jag två läkarbesök och på torsdag sjukgymnasttid. Resten av tiden tar jag det LUGNT för jag vill absolut inte missa bloggträffen på lördag!
Kram!

5 09 2011
saltistjejen

Härligt att ni känner att ni är “redo” nu! Både rent praktiskt och mentalt. Vecka 35 är bra! Som sagt Sweet Pea är redan 2 veckor äldre än vad E var när hon tittade ut!🙂
Sådan där prego-kudde hade jag med. Fick låna av en vän. Jag tyckte den hjälpte bra. Hade den ofta mellan benen när jag låg på sidan vilket jag tyckte hjälpte en del mot ryggontet jag fick när jag låg ner. Fast jag tror att jag hade klarat mig även med en vanlig kudde av storlek större också. Men nu fick jag ju låna den där gravidkudden…
Bra också att ni testkört till sjukhuset. Kanske kan ni testköra en eller två ggr till bara för att O ska ha det “i ryggmärgen” eftersom man lätt kan bli lite mer stressad när man kör en födande kvinna som dessutom är sin fru och mamman till sin son???😉
Kamelmobilen var jättefin!
Vila nu och sköt om er!
Bamsekram!!!

5 09 2011
petchie

Saltis, ha ha, jag vet inte om jag känner mig så redo mentalt – iaf inte för förlossningen men det känns som det får gå som det går… Alltså det finns ju inte så mycket jag kan göra för att undvika den😉 Ska till sjukgymnasten på torsdag för att lära oss andning och positioner… Jag tycker att min kudde är lite för hård, men jag ska be sjukgymnasten om råd, hon gav mig lite tips förra veckan för just en sådan här kudde men jag är lite trög när det gäller olika ställningar och kommer inte riktigt ihåg. Annars får jag väl ta en vanlig kudde (som jag kört med innan) och hoppas att den istället funkar bra som amningsstöd!?
Nja, vi får se om det blir fler testkörningar, vägen vi körde igår var en “ny” väg som O ville testa men nu är det spikat att det är välkända vägar som vi kommer att ta – beroende på NÄR på dygnet det kommer att ske…
Tack, kamelmobilen är ju som sagt ett gammalt inköp annars har vi ju nästan inte köpt något alls till babyn utan mest fått… Våra inköp har fokuserats på praktiska grejor som lådor, några underlakan till spjälsängen etc. Leksaker tror jag att han kommer att få nog av i presenter…
Vilar för fulla muggar🙂
STOR KRAM!!

5 09 2011
emmasofiadedorson

Vilken fin kamelmobil.

Och grattis till vecka 35- det känns ju som att vi kan slappna av lite allihop nu. Ni och vi -dina bloggläsare😉 Fast spänningen stiger ju iof för nu börjar det verkligen bli allvar. Vad som än händer -om han tittar fram före eller efter BF så handlar det inte om mer än 6 veckor…och det är ju, i ett större perspektiv, nästan ingenting – även om tiden har en tendens att tänja ut sig rejält när man bara går och väntar:-D!!

En sån där gravidkudde har jag aldrig provat.Jag kör med en stor huvudkudde, en mellan knäna och så brukar O’s lille nalle “Pepe” ligga under magen som det liksom drar i när man ligger på sidan annars. Pepe är en tålmodig nalle -inte konstigt så som hon behandlar honom!

5 09 2011
petchie

Emma, nästan alla barngrejor som vi har (som t.ex mobilen, några barnböcker på spanska, en virkad apa etc) är sådant som jag köpt för flera år sedan. Jag har ju knappt vågat köpa något NU för att inte utmana ödet men den senaste tiden har det blivit en del praktiska inköp. Resten har vi fått av generösa familjemedlemmar och vänner!
Tack, det är så skönt att känna stödet från er, mina bloggvänner! Ha ha, jag börjar inse mer och mer att jag verkligen måste föda fram lille Sweet Pea – lite nervöst ska jag erkänna. Men jag tänker som så, att det kan ju inte vara alldeles hemskt för då skulle ju inte folk skaffa mer än ett barn😕
Jag har använt en huvudkudde och det har funkat hur bra som helst men så blev jag rekommenderad den här korv-kudden av min sjukgymnast (och av en hel del kompisar)… Får väl se om jag lyckas få in tekniken eller om det bara är så att kudden är för hård och hög för min mage? I annat fall får vi väl hoppas att den funkar bättre som amningsstöd så att det inte är helt bortkastade pengar😕
Vad generöst av lilla O att låna ut sin nalle till dig😉
Kram

5 09 2011
desiree

Så skönt att du kan pusta ut lite nu när du passerat 35 veckors strecket. Nice att få komma ut lite också kan jag tänka mig. Ha ha den där stora långa kudden såg verkligen ut som en lång grön orm. Jag gillade mobilen med kamelerna mycket. Jättesöt. Den tror jag aboslut att Sweet pea kommer att gilla.
Kram

6 09 2011
petchie

Desiree, tänk om vi hade vetat i juni att jag fortfarande skulle vara gravid i början på september!! Nu är lille Sweet Pea faktiskt välkommen att anlända till världen om han vill🙂
Den stora gröna kudden funkar inte riktigt som jag vill, jag vet inte om det är överdraget som krympte i tvätten (jag vill tvätta det innan jag använde det i sängen och följde tvättinstruktionerna!) men den är inte så flexibel som jag skulle behöva för att sova bekvämt.😦
Tack, jag gillar också kamelmobilen och det är lite roligt för den har hängt från en takbjälke i vår lilla lägenhet i över ett år men jag hade glömt bort den och därför varit på jakt efter en mobil till Sweet Pea. Tur att Oscar kom på att den hängde där (mitt i rummet!!) och tog med den till vårt nya, provisoriska hem… Nu ska vi bara komma fram till hur den ska hängas upp ovanför Sweet Peas säng!?
Kram

6 09 2011
Matildas fikarum

Det var väldigt söta kameler!

6 09 2011
petchie

Matilda, tackar! Jordanska kameler från “Lawrence av Arabien-öknen”!

6 09 2011
stef

Vad spännande med tillökning! Håller tummarna för att han/hon kommer precis i lagom tid och att allt går bra!🙂 kram

6 09 2011
petchie

Stef, det är både spännande och nervöst! Det känns tryggt att känna någon annan i samma situation här i Belgien – My! Vi har redan utbytt erfarenheter av det belgiska systemet och det utbytet lär fortsätta🙂 Det är dessutom kul att vi båda väntar pojkar!
Tack, jag hoppas också att det går bra – det börjar bli riktigt konkret nu, hjälp!
Kram

6 09 2011
Millan

Later som en rolig helg! Amningskuddar ar to die for! Jag hade inte overlevt utan min. Nils anvander den fortfarande i sin sang eftersom han tycker att den ar sa mysig :-)…

hm… jag gissar att er lille plutt kommer innan BF, sa jag tror ocksa pa September!

Kram

6 09 2011
petchie

Millan, jag är inte helt såld på amningskudden än men jag hoppas att den blir mer användbar som AMNINGSstöd än som sovstöd för mig för tillfället… Kul att Nils fortsätter att använda sin / din kudde, bra att den har hittat ett nytt användningsområde!
Tack, jag tror också helt klart att Sweet Pea kommer ut före BF men vi får väl se vem som får rätt😉
KRAM!

6 09 2011
annajohanna

Ok nu förstår jag vad du menade med den stora korvkudden – den är GIGANTISK!🙂 Kram på er

6 09 2011
petchie

Jo, japp, den är jättestor och vår säng är inte så bred så det känns som vi nu är FYRA i sängen inklusive magen🙂
Kram

7 09 2011
Annika

En sådan där korvkudde fick Karolina då hon fyllde år av en kompis!!! HAHAHA!! Gillar den, den är skön att krama om då man ska sova. Jag har prövat den vid tuppisar.
Säkert mkt bra för dig nu att kunna ha den mellan benen för att jämna ut och att samtidigt kunna krama om dig.
Vecka 35, vilen milstolpe!!
Snart är han HÄR!!!
Kram!!

7 09 2011
petchie

Annika, ha ha, vad kul att Karolina fick en amningskudde i födelsedagspresent! Eller kanske de säljs även under något annat namn? De ska vara bra att ha att som ryggstöd för icke-gravida och icke-ammande också😉
O tycker att det är lite trångt i sängen nu och att det har kommit något mellan oss, ha ha😀
Vecka 35 är verkligen en milstolpe, nu ska lungorna vara färdigutvecklade och det är egentligen inga speciella risker involverade längre med att födsel nu! Jag har hört från två olika kompisar som båda har vänner som också var beräknade att föda i kalendervecka 40 som redan har fått barn och det har gått jättebra.
KRAM!

Leave a Reply

