Sewing project: A Spanish / Scanian / Belgian quilt

7 09 2011

I had a sewing project for this summer that never took off, mostly because I have been lacking textiles: I wanted to sew a quilt for our little baby in the colours of Spain, Skåne (Scania – my region in Sweden) and Belgium. It just happens that the three flags have red and yellow in common, plus black for the Belgian flag.

P1130809
The three colours needed for the quilt – I was thinking maybe 45% red, 45% yellow and 10% black…

Also, because I was confined to the house for the whole summer it was impossible for me to go fabric hunting. When my parents came to visit, my mother brought a pile of left-over textiles from my childhood, and my dear Peruvian friend M in Puerto Rico sent me some unicoloured fabrics but I really need more yellow and black pieces. I looked in Ikea last weekend but they had NO yellow or black fabrics at all. Actually the shelves were very empty, I guess that they are waiting for the new collection to arrive…

P1130803
As a child I used to have some piece of clothing (a dress most probably?) that my mother made from this fabric

P1130805
My mother sewed a red quilt for me when I was a baby and this was one of the fabrics she used

P1130806
The red & white flowery textile is actually a scarf that matches a little apron that I got for Christmas one year, and my brother got a blue & white set ;-)

P1130807
The old [faded on one side] curtains from my room in my childhood home. The wallpaper was white with red stripes and my mother got the inspiration for the curtains from the (then) newly built Post Office in the village – those curtains were brown and white and she really liked the textile. My brother’s room had the same wallpaper but with blue stripes and you can probably guess what the curtains looked like*!

So, if you have any left-over yellow or black fabrics (preferably in cotton), please think of me and my quilt project! As you can see from the ones I already have, the textiles don’t need to be unicoloured as it is actually more interesting with a pattern. I will probably have to ask my mother to help me sew the quilt as I might be a bit busy over the next few months…

P1130802
This is the only fabric I have found myself, when I was back home in Sweden in the beginning of June (from Åhléns)

P1130808
My sister and my mother found this yellow & white fabric that I really like as it matches the blue & white clouds on the box that they bought for Sweet Pea’s toys… The textile is a copy of the classic Swedish cloud design below:

P1130609
The original cloud design, by Gunila Axén from 1967. I have actually just ordered the original cloud fabric in black and white on-line today!

*) It’s funny how all through our childhood my brother would get the blue stuff and I the red things – maybe that’s why I love blue so much nowadays, especially for interior, because I was denied it as a child!?😉


Actions

Information

15 responses

7 09 2011
Victoria

Jag har massor av gula stuvbitar – köpta i UK när jag sydde ett helt lapptäcke som gick i gult. Kanhända jag har lite rött och svart också, får se vad jag kan hitta i gömmorna. Din adress, tack, så skickar jag!

Kram, kram//Vic

7 09 2011
petchie

Åh, tack snälla Victoria! Vad kul att du också sytt ett lapptäcke, även om det var några år sedan! Min syster fick ett gult lapptäcke av vår moster när hon föddes men det verkar inte som hon hade sparat på några stuvbitar.
Min adress är skickad till din sunny-email!
Stor kram

7 09 2011
my

Merde…skulle ju fixa tyger till dig ju! Det glömdes bort lite i all tumult när jag var hemma i sommar. Tror inte jag har några tyger här i min lilla samling i Belgien som passar men jag ska höra med mamma om hon skulle vilja skicka ner lite. Hon har ju som sagt MASSOR.🙂

Och ja, jag stuffar också mest runt i mjukisbyxor nu. Fast jag måste säga att byxorna jag fick av dig/din syster/hennes kompis också har använts flitigt när jag varit utanför från husets mjukisbyxezon. Särskilt de beige:a, de är aldeles underbara!! Kan det inte vara sommar och kortbyxeväder liiiite till bara?😛

7 09 2011
petchie

My, du hade andra, mycket viktigare saker att tänka på i somras än mitt lilla lapptäcksprojekt! Ingen fara alls!
Vad kul att byxorna passade så bra! Jag har också mest använt sådana där lite kortare sommarbyxor när jag har varit utanför huset de senaste månaderna. Och vet du vad jag hoppas slippa fram till förlossningen: att ta på mig STRUMPOR!! Det är ju jättesvårt med den stora magen, ha ha😀
Kram!

7 09 2011
Bella

Jag ska leta runt i Göteborg när jag kommer hem. Hur stora, små ska bitarna vara?

7 09 2011
petchie

Bella, det är en bra fråga! Jag antar att det beror lite på hur mycket tyg jag får ihop och hur stort lapptäcke jag vill ha… Hm, som du märker är jag ingen designer😉 Max kanske 0.5m av varje tyg, de stuvarna jag har är mindre än så.
Tack för att du vill leta tyg åt mig, jag har aldrig sett en tygaffär i Bryssel!

7 09 2011
annajohanna

Det röda Å-tyget med fjärilar är jättefint! Jag ska hem och leta efter mitt gamla lapptäcke! Kram

7 09 2011
petchie

Jo, såg du inte det när vi var i Kristianstad i juni? Åhléns hade ett annat coolt tyg som är en världskarta, jättefint för ett barnrum – jag undrar om det finns kvar? Kan du kolla, när du har tid?
Jag vet tyvärr inte var mitt röda lapptäcka är, antagligen någonstans i Eslöv för jag tror inte att jag tagit med det till Bryssel…
Kram!

7 09 2011
stef

Åh vad roligt att du ska göra lapptäcke, det är jätteroligt!🙂 Vilket roligt koncept också med färger från flaggorna! Det ska bli roligt att se resultatet när den är klar! kramar

7 09 2011
petchie

Stef, jag är absolut ingen symänniska men jag får väl be My om tips och hjälp om det blir helt fel😉 Jag tycker att det hör till med lapptäcken åt små barn, antagligen för att min mor och moster sytt lapptäcken till oss tre syskon när vi var små.
Tack, färgerna är absolut inte mina favoriter egentligen – då hade jag nog valt blått och grönt. Men jag tycker att det är så coolt att det är samma färger i alla tre flaggorna och vår lille son kommer ju att vara en del skånsk, en del spanjor och lite belgisk🙂
Kram!

7 09 2011
saltistjejen

Jag gillar verkligen ditt projekt!! Tyvärr har jag inga bra tyger annars skulle jag skicka till dig.
Extra roligt är att det är skånes färger också!!!🙂
Kram!!!

7 09 2011
petchie

Saltis, tack!! Det är ingen fara, jag tror att jag kommer att få tillräckligt med hjälp och i annat fall får jag väl ge mig ut och jaga gula tyger med lille Sweet Pea om någon månad😉
Visst är det coolt att det är samma färger i alla 3 flaggorna!
Kram!

8 09 2011
Desiree

Vad kul att dina föräldrar ändå sparat så mycket av fina tyger från eran barndom. Det lapptäcket kommer att innehålla mycket kärlek och många minnen. Jag ska kolla om jag kommer över några bitar som kan passa och skicka till dig så att du kan göra klart det fina lapptäcket till Sweet Pea.
Kram!

8 09 2011
petchie

Desiree, det är tack vare min mors sparande som vi har kvar tyger från min och mina syskons barndom. Min far skulle ha föredragit att vi gjorde oss av med det mesta😉 men grejen är att man ofta ångrar i efterhand om man gör sig av med för mycket. Till exempel tycker vi nu att det är rejält synd att vår gamla liggvagn inte finns kvar, den hade varit praktisk att ha i Sverige när vi är på besök, det blir ju ändå så mycket som ska tas med – vagn, bilbarnstol etc. Som tur är finns spjälsängen kvar iaf!! Den som spar, han har🙂
Min moster har lovat att kolla om hon har gula stuvbitar, vilket skulle vara så roligt eftersom det antagligen är rester från när hon sydde min systers lapptäcke. Jag tycker att lapptäcken ska vara en blandning av nya och gamla tyger (och minnen), det är själva grejen med ett sådant projekt!
Tack, jag blir jätteglad om ni hittar några tygbitar till mitt lapptäcke – det blir ju också ett slags minne, av mina kära bloggvänner som följt och stöttat mig genom graviditeten!
Stor kram

24 11 2011
To pack for a baby’s first travel « Petchie’s adventures

[…] for the quilt project – my mother and I are going to start “designing” it and then she will sew it. I […]

Leave a Reply

