The lack of nesting…

9 09 2011

Since we are in temporary accommodation, sharing our friends’ apartment with them on and off (as they also live in Stockholm) until mid-November, I haven’t been able to do any of that famous nesting that pregnant women are prone to do before giving birth… It is kind of frustrating, because pregnant or not, I am a typical Cancer (the starsign, not that I am into astrology that much) and I love making my home cosy, personal and comfortable. I will just have to wait a few more months before unpacking and nesting in the apartment where we can live until September next year (same apartment where we lived for two months this summer).

DSC_0063

This is what our room looks like at the moment, we have decided to not assemble the baby’s crib until he is born (it’s under the bed in a flat package at the moment) and all the baby stuff is still packed away in boxes.

DSC_0064
Space for the crib… We will remove the weird-looking hanger in the corner as well as the Ikea bags that are full of sheets and towels

DSC_0067
My messy side of the bed… magazines on the floor [and different papers and documents that I actually removed for the photo op😉 ]

DSC_0068
Literature to pass the time… books on child-rearing and novels lent / given to me by generous blog friends

DSC_0066
I like the fact that we are sleeping in the same kind of bed as when we first lived together in Brussels… Our friends have four (!!) sets of the same bed frame and I might ask them to sell one of them to us if we ever have a big enough guest bedroom

DSC_0065
There is a lack of storage space and it looks very messy with plastic bags on the floor and random stuff on the shelves… I will try to get some order there next week

DSC_0069
Most of the baby stuff is kept in these two Ikea boxes in the living room


Actions

Information

5 responses

9 09 2011
Brysselkakan

Förstår att livet känns rörigt just nu och uppe på allt så ska du snart bli mamma! Jag hoppas ni snart hittar en bostad som kan bli er lite längre än några månader framöver.
Vi ses i morgon! Så knip igen nu😉

9 09 2011
petchie

Brysselkakan, ja, det är en aningen rörigt men som jag säger till O när han oroar sig, huvudsaken är att vi är tillsammans och vi har faktiskt tak över huvudet även om det är provisoriskt😉
Nu har vi ju lagt husletandet på is IGEN men så fort babyn är född måste vi börja leta igen. Vi har satt april som deadline!
Jag kniper, jag lovar😉
Kram

9 09 2011
saltistjejen

Å det kommer bli bra ska du se! Förstår att du/ni gärna vill fixa tills Sweet Pea kommer och att det kan kännas frustrerande att ni inte riktigt kan det nu när ni bor temporärt, men jag lovar att det kommer bli bra även om det skulle vara så att ni inte hinner fixa innan hans ankomst. Det ÄR faktistk inte alls särskilt mycket som behövs i början. Såhär i efterhand kan jag tycka att vi till och med tog i mer än vad som egentligen behövdes. Bara ni har en säng till honom så fixar resten sig. Vi hade ju aldrig ngt skötbord och detta är verkligen något jag inte alls saknat. Även OM vi skulle få ännu ett barn och skulle bo större skulle jag inte alls satsa på ett skötbord eftersom jag tycker det känns helt onödigt. Att byta blöjor på golvet var jättepraktiskt tycker jag eftersom man hela tiden visste att barnet inte kunde ramla ner. Och annars har vi även bytt på sängen eller i vår soffa. Självklart med underlägg då, men det räcker ju egentligen med handdukar eller så. Och vi lånade ju barnsäng men sedan samsov vi ändå rätt mycket med E så det var inget som egentligen var nödvändigt förrän lite senare. Haha, numera samsover vi ju hela tiden och hennes “barnsäng” (inte spjälsäng utan du vet en sådan där liten sak) har knappt använts alls. Jag ångrar idag att vi köpte den och inte istället satsade på en riktig säng direkt istället. Det hade varit bättre. Och nu funderar vi på att byta ut hennes lilla mot en riktig så att vi alla kan sova bättre.🙂
Jag har förresten en del saker jag tänkte skicka till er. Vilken adress ska jag använda nu?????
Kraaaam!

10 09 2011
desiree

Sängen med rotting gaveln ser fin ut så den förstår jag att du gillar. Jag tycker ni gör helt rätt som inte packat upp och fixat allt för mycket ännu. Det löser sig och kommer nog bli jättebra. Ni har ju en plats som ni redan bestämt att sägnen till babyn ska stå på och det är ju det viktigaste. Ni har kläder och lite smått till Sweet Pea så det andra ordnar sig. Bättre att inte ha så mycket i början innan man vet vad som kommer att användas/behövas. Märker ni att något saknas så kan man alltid köpa hem det då. Jag tror att många köper en hel onödiga saker. Men visst hade det kanske varit skönt att få göra hemmet lite mer personligt men nu är det som det är och det har ju ändå löst sig på ett välidgt bra sätt att ni kan dela fram tills november och sedan får ni ha lägenheten i nästan ett år .
Har ni någon barnvagn än eller köper ni det när Sweet Pea har anlänt?

Ha en fin fin helg.
KRam!

19 08 2013
Nesting? | Petchie's adventures

[…] time around, when I was pregnant with V, I wrote a post about the lack of nesting and the day after he was born! So, I was thinking that maybe this baby would also be curious about […]

Leave a Reply

