Random thoughts from a tired mummy…

6 10 2011

Some random thoughts from a tired mummy:

  • I had completely missed that the Swedish embassy had already closed down in Brussels, even though I knew the decision had been taken. From the 1st July there is no longer any Swedish embassy in the European capital – crazy if you ask me. This means that in order for little V to get a Swedish passport, we need to drive to Sweden, Paris or The Hague to apply for one. Or pay 177 EUR for a temporary one – isn’t that generous of the Swedish authorities? Fingers crossed that the Spanish consulate is more helpful or that we can get a Belgian id asap as we were planning to maybe fly home to Sweden for the 11th November long weekend (World War I Armistice).
  • I have NOTHING to wear! And for once even O agrees with me! I gained three kilos during the pregnancy (I know, it is completely crazy!) and have lost 8, which means I am on -5 kilos, nothing to complain about there as I needed to loose weight pre-pregnancy. But, my “normal” trousers are too baggy! Somewhere in storage are my “skinny jeans” that I wore 6 years ago when I met O and we are both very curious to find out if they would fit me now!?
  • Blouses & shirts are the easiest tops to wear when breast-feeding but I do not have time to IRON
  • Don’t say that your baby is easy, it will come back and bite you in the ass… Little V didn’t want to lie down at all last night, only sleep on top of me, and on top of that he did No 2 twice in one hour, around 04 in the morning.
  • Double-check which day of the week it is before you stress your husband and baby to get to the hospital on time for an appointment, only to find out that it was for the following day (today). Not the same procedure as yesterday, please! Fingers crossed as well that next week’s doctor’s appointment is the last one in the hospital – we are fed up with crossing the whole of Brussels in rush hour to get there. I need to get us a private paediatrician closer to home!
  • Having a baby boy means that you have to end up changing the “changing table towel” at least once or twice per day. Shouldn’t have listened to husband who didn’t understand why we needed to buy more than two cheap towels in Ikea. I snuck in a third one but we could easily use another 3 at least…
  • Don’t think that you will be able to blog and answer comments, email friends travel advice for Venice and make important phone calls to creches, doctors etc all in one day… Prioritise! Why on earth am I then writing this post right now??

Actions

Information

20 responses

6 10 2011
Jess

Welcome to the wonderful world of parenting!🙂

Dumt att de stängt Svenska ambassaden i Bryssel, av alla ställen. De stängde här 2006-2007..tror jag i a f.
Mycet tjorvigt det där med att skaffa pass om en av föräldrarna inte är medborgare i landet man bor i.
Mina två har bara irländska pass än så länge. Känner inget behov att ha svenska just nu och det går ju alltid ordna när man reser till Sverige sedan.
Hoppas att V can får ett spanskt pass om det är lättare ordnat för tillfället. Om du senare ska skaffa svenskt när du är i Sverige så glöm inte att ta med dig birth cert för V.

Skinny jeans. -5 kg! Lyckost! Här går man åt helt fel håll och jag kan inte skylla på att man just fått barn.😉
Hoppas att du kan ta dig ut och shoppa snart med barnvagnen i högsta hugg.

Men du, ett tips på blöjbyte av grabbar. Jag sätter alltid den nya blöjan under och redo innan jag öppnar den gamla. Luft på lillpicken gör att de oftast kissar så vi höll alltid den gamla blöjan lite lätt ifrån pillen innan man börjar torka med tvättlappar och så i f a de kissar. Sen drar man snabbt bort den gamla och lägger över den nya och fäster. Hey pesto!😉
Leon pinkade några ggr på oss men Jamie ALDRIG, pojken med blånkontroll! Ha,ha!!

Ha det bäst och krama V från mig och grabbarna!
KRAM!

12 10 2011
petchie

Jess, ha ha, tack så mycket🙂
Jag kan verkligen inte fatta att man stängt den svenska ambassaden i Bryssel som är EUs huvudstad! Alltså vad är det för några signaler man skickar ut – vi bryr oss inte om EU!?
Det är ju lite extra tjorvigt för oss att skaffa pass till V eftersom ingen av oss är belgare och därför blir inte V automatiskt belgisk medborgare (vilket vi nog ändå inte vill att han ska bli…). Jag ska ansöka om svenskt personnummer först för V och sedan blir det nog passansökan när vi är i Sverige, som du säger smidigare och som Tess skrev nedan, framförallt BILLIGARE!
Du, jag är övertygad om att jag kommer att gå upp de där 5 kilona igen när jag slutar ammar😦 Eller jag ska iaf försöka att INTE göra det! För tillfället blir det ingen shopping utan jag måste bara hitta mina gamla kläder som inte passat de senaste 5½ åren…
Tack för tipset angående pojkars blöjbyte, inatt var jag så trött och ouppmärksam att V lyckades kissa ner två nya blöjor under bytet – slöseri!
Häftigt att Jamie inte har kissat ner er, ja, han måste ha bra blåskontroll!!
Kram från V och mig till er!

6 10 2011
Tess

Väntar barn i början av november och har undrat hur vi ska ta oss till Sverige till jul. Har samlat lite information och tror jag har hittat en lösningen. Kanske kan vara till hjälp för er?

Samordningsnummer och Namnanmälan kan du ansöka om på Konsulär service, Sweden House, rue du Luxembourg 3, Bryssel
Besökstider: Måndag, tisdag, torsdag 10.00-12.00

Följande krävs:
• Barnet måste komma till ambassaden eller konsulatet med minst en förälder (vårdnadshavare).
• Ifylld blankett SKV 7750 för namnanmälan som finns att ladda ner från Skatteverkets webbplats.
• Båda föräldrarnas pass eller giltig fotolegitimation.
• Om gifta, föräldrarnas vigselbevis eller livret de famille.
• Barnets födelsecertifikat i original.

Beställningen av samordningsnummer är avgiftsfri. Obs! Det tar ca 1 månad

Hos kummen kan du få ut ett certifikat som barnet kan resa med inom EU

Le certificat d’identité pour enfants non belges de moins de 12 ans

Ce certificat d’identité est délivré à la demande de la ou des personnes exerçant l’autorité parentale sur l’enfant.
Une photo récente de l’enfant doit être fournie lors de la demande.
Ce document facilite l’identification rapide de l’enfant lors de ses déplacements tant à l’intérieur qu’à l’extérieur du Royaume et a une validité de deux ans.

Tous les Etats membres de l’Union européenne tolèrent ce certificat d’identité si l’enfant est accompagné de ses parents.
L’enfant de 12 ans qui possède sa carte d’identité de belge peut donc voyager (accompagné du/des parent(s)/tuteur)s dans les pays où le passeport n’est pas exigé

Du borde hinna få samordningsnumret i tid så du kan du skaffa svenskt pass hos polisen i sverige när ni är där för 400 kr istället för 155 euro som det kostar i Paris.

18 10 2011
petchie

Tess, välkommen till bloggen och ett jättestort tack för den ovärderliga informationen! Igår var vi på konsulärtjänsten och ansökte om samordningsnummer för V, och nu ska jag försöka komma ihåg att ringa kommunen imorgon.
Jag hoppas att du fått mitt email, jag lyckades med konststycket att skicka det till mig själv (!!) igår istället för till dig…😕

6 10 2011
my

Först: tack föregående kommentator “Tess” för bra information! Sitter i samma sits som dig och P.🙂

Tack för att du tar dig tid att blogga i alla fall trots limited time P.🙂 Jag är överlycklig för alla tips och tricks jag redan fått från dig och ser fram emot fler, haha. Dessutom är det väldigt spännande att se hur ni har det!

Hoppas allt går bra på sjukhuset idag!
Kramar

18 10 2011
petchie

My, visst var det ovärderlig information vi fick av Tess!!! Skillnaden på er lille pojke och vår V är ju dock att ni kan ansöka om belgiskt pass för honom, vilket vi ju inte kan. Nu har vi iaf ansökt om samordnings (person)nummer till V och jag hoppas att det här intyget som kan utfärdas av den belgiska kommunen är giltig resehandling även för RyanAir och andra flygbolag (V och jag kommer att flyga med RyanAir till Zaragoza till jul). Håller tummarna att vi kan åka hem en sväng till Skåne innan det bär av till Spanien i december.
Kram och tänker på er, tänk jättesnart är ni föräldrar!!

6 10 2011
Desiree

Kan lille V få belgiskt pass som ni kan använda för att ta er till sverige och sedan då ni är här i Sverige fixa hans svenska pass? Räcker det annars inte med bara gilitigt id kort inom EU för resor?
Även om din graviditet var otroligt påfrestande på många sätt så har du iallafall fått en jättefin bonus att du nu ligger fem kilo back. Helt underbart angenämt problem att inte ha något att sätta på sig pga av viktminskningen. Du får ta barnvagnen och gå på shoppingrunda. Annars får du ta och beställa hem lite kläder och prova hemma i lugn och ro.
Hoppas du får några bra nätter där emellan så att du hinner ta igen lite sömn så att du inte blir helt utan sömn.

Hoppas att allt ser bra ut hos doktorn idag.
Kram!

18 10 2011
petchie

Desiree, nix, Vi kan inte få belgiskt pass eftersom han inte automatiskt blir belgisk medborgare – det är inte som i USA där man blir medborgare om man föds i landet. Han kommer att vara spansk och svensk medborgare och vi tycker att det räcker. Jag tror att det finns en möjlighet att ansöka om belgiskt medborgarskap vid 18 års ålder om man är född och har bott i landet under sin uppväxt.
Jag klagar absolut inte över att jag har gått ner lite extra i vikt. förutom då att jag bara har ett par jeans som passar någotsånär… Shopping är inte aktuellt för tillfället, jag hoppas hitta gamla byxor som passar i mina gömmor😉
V och jag sover fortfarande dåligt om nätterna men som tur är klarar jag mig bättre än förväntat med sömnbrist och vi försöker att sova ikapp under förmiddagarna. Det vankas ofta frukost vid halv tolv-tolv-tiden😕
Kram

6 10 2011
emmasofiadedorson

Du bloggar för att du vet att vi blir så glada när du gör det😀 – och det blir vi verkligen. Men det där med att svara på varenda kommentar behöver du verkligen inte bry dig om! ( OK du behöver inte blogga heller men det är kul att du gör det😉

Ack ja, livet som förälder. Jag älskar att få vara den “erfarna” och sucka igenkännande. Känner mig dock fortfarande som en nybörjare.

Er situation är dessutom särdeles unik: alla dessa nationaliteter…

Såg att du fb-ade om skinny jeansen och folk tror att du är ironisk😉 Få förunnat, om du inte tappat för mycket är det ju i alla fall en bonus efter all husarrest, lång sjukhusvistelse, all oro, sömnbrist: Bonus 1 är ju förstås att Monsieur V mår bra…men jag minns så väl hur det var första gången jag kom i mina jeans efter O’s födelse…

18 10 2011
petchie

Emma, ha ha, vad bra att ni uppskattar mitt sporadiska bloggande! Om jag bara kunde skriva lite kortare inlägg så hade det antagligen blivit bloggat oftare… Speciellt som det är pekfingervalsen som gäller när jag ammar😉 Jag vill ju svara på era kommentarer eftersom jag uppskattar dem väldigt mycket!
Du är ju VETERAN i mina ögon🙂 Hi hi, ja, det var nog inte alla som fattade på FB att jag menade allvar om mina “skinny jeans”… Det är väl ganska ovanligt att man går ner så mycket i vikt som jag har gjort så jag ska inte klaga även om det är tråkigt att bara ha ett par byxor som passar (mer eller mindre… lite säckiga så där… mina jeans från 2005 har jag inte hittat än!).
KRAM!

6 10 2011
Karlavagnen

Spanska ambassaden är mer tillmötesgående. Svenska Ambassaden i Haag har bara öppet 0900 till 1130 på tisdagar och fredagar, å det är buslurigt med parkering där de befinner sig.
Postadress Ambassade van Zweden
Postbus 85601
2508 CH Den Haag

Adress Jan Willem Frisolaan 3

Tel:+31-70-412 02 00

Fax:+31-70-412 02 11

E-post:ambassaden.haag@foreign.ministry.se

Lycka till!

18 10 2011
petchie

Karlavagnen, tack för tipset och infon. Vi väntar med passansökan tills vi kommer hem till Skåne, och hoppas att det blir antingen ett spanskt pass eller ett belgiskt id-intyg som är giltigt som resedokument…
Kram!

6 10 2011
Brysselkakan

Kanske inte alltid så lätt att landa i den nya mammarollen… mycket nytt att lära sig så att säga! Då jag ju har tre pojkar så lärde man sig snabbt det där med att de kissade när blöjan åkte av, jag hade alltid en handduk som jag snabbt stoppade mellan benen på dem. Det gjorde att de sällan kissade alls när vi bytte. Numera får de sköta kissandet själva, de är ju ändå 18, 21 och 23 år😉
Det där med pass låter krångligt… Kanske värt att bila till Sverige och hoppas att ingen kollar? Har aldrig någonsin behövt visa pass eller id när vi kör till Sverige. Kollar de överhuvudtaget då?
Vila nu när du kan, ta vara på stunderna och tänk inte på oss här på bloggen! Fast vi blir glada när du skriver!

18 10 2011
petchie

Brysselkakan, jag kan fortfarande inte riktigt fatta att jag FAKTISKT ÄR MAMMA🙂 Och ja, det är mycket man ska lära sig och det kommer väl att fortsätta att vara så de närmsta 18 åren eller så!?
Ha ha, det är ju för väl att dina killar klarar av kissandet själva nuförtiden😉
Vi tycker att V är för liten att åka så långt i bil så vi hade tänkt flyga hem… Samma sak till Spanien i december, jag ska flyga med honom och O köra… så då behöver vi ngnslags identifikation för V.
Tack, jag blir glad att ni blir glada när jag bloggar🙂

6 10 2011
annajohanna

Om en vecka kommer moster och hjälper till!🙂 Längtar så efter er! Kramar

27 10 2011
petchie

Jo, tack för all din hjälp under ditt besök!! kram

6 10 2011
Annika

Det är inte lätt att bli mamma, det är faktiskt inte det.
De första tre månaderna är tuffa, men they shall PASS.
Lovar dig, på heder och samvete, att det blir lättare sedan. LOVAR!
Men att landa i rollen som mamma och pappa gör man inte genom ett trollslag. Jag gjorde det iaf inte.
Pass låter trassligt. Kan ni inte fixa det då ni är hemma nästa ggn? Han behöver ju inte sitt svenska pass direkt. Det tog lång tid för mig att fixa Karolinas svenska medborgarskap.
In och ut ur länderna kommer du ju iaf med ett giltigt pass på honom, och inom Europa kollas det väl inte så jättenoga, kanske. Inom EU, menar jag…
SÅ KUL när du skriver på bloggen, men jag fattar att du har FULLT UPP…
Kramar i massor och lycka till!!!

27 10 2011
petchie

Annika, tack för dina peppande ord! Ja, det är tufft men det hade jag ju räknat med. Ibland har jag gråtit av frustration och trö´tthet men det är ändå alldeles underbart🙂
För att resa till Sverige måste vi ju ha någonslags resehandling eftersom vi ska flyga och då måste man ha pass eller giltig legitimation (körkort t.ex funkar ej) men jag hoppas att vi hittar en lösning så att vi kan ansöka om pass på plats i Sverige så småningom.
Kram!

6 10 2011
Fäldtliv

Din text väcker gamla minnen till liv. När jag blir påmind minns jag så väl den första tiden med vår äldste son. Jag kände mig lätt frustrerad över att jag inte hann med någonting på dagarna. Allt tog så lång tid och sömnbristen gjorde sig ständigt påmind. Men, helt plötsligt hade allt normaliserats och saker och ting gick snabbare och man vande sig vid att inte sova så många timmar åt gången. Sedan kom den magiska dagen då man fick ett tandlöst leende och då glömde man bort sömnbrist och nerkissade kläder.

Det tar tid att vänja sig vid det nya livet som förälder. Frågar du mig måste man inte tycka att det är underbart att ha en liten bebis hela tiden. Jag tyckte inte det och vet om många andra som tycker likadant. Däremot tycker jag att det är underbart att ha fått möjligheten att ha egna barn och få följa deras utveckling.

Bry dig inte om att stryka kläderna. Ingen kommer att tänka på om dina kläder är strukna när du träffar dina vänner. De kommer att vara så fokuserade på bebisen och på att få träffa dig så de kommer inte tänka på om din skjorta eller blus är ostruken. Bär du bebisen i sele eller bärsjal blir kläderna ändå skrynkliga.

9 10 2011
Anna (Sthlm)

Haha, roligt inlägg🙂

Vad gäller brist på kläder, mitt tips är ändå att vänta lite med inköp för jag tror du kommer gå ner ännu mer, särskilt om du ammar. Alternativt köp bara billiga kläder à la HM för dumt om du köper dyrt och så blir det snart också för stort.

Jag hade inte tänkt på under graviditeten att jag skulle behöva amningsvänliga kläder jämt. Jag tänkte liksom “tja, behöver köpa några amningstoppar”. Men när Isolde väl kommit köpte jag på mig en massa från HM bl a. Jag körde ändå mest t-shirt med kofta snarare än blusar och skjortor. Nu ammar jag bara på morgonkvisten och kvällen så nu kan jag ha på mig vad som helst (förutom några som fortfarande är för små för brösten fortfarande är större än innan graviditeten). Men har alltid på mig amnings-BH för orkar inte hålla på att byta om.

Snart kommer V lära sig vad som är natt och dag och då sluta bajsa på natten. Och på tal om kissandet så får du helt enkelt köpa sådana här! http://fransandfriends.com/web/Produkter/Smatt___Gott/Presenter/PPTP-01351.aspx Vi har köpt sådana i present (på skoj)!🙂

Kram!

Leave a Reply

