Soon equipped for the autumn…

26 10 2011

Last week I realised when walking with V in the rain that 1) I need a rain coat – it’s a bit unpractical to hold an umbrella at the same time as pushing a pram 2) I need wellies / rubber boots as I won’t be walking that much in the city centre but more out in the “almost-suburbs” where it is muddier.

My parents are bringing my old Barbour wax coat when they come to Brussels next Monday. The coat is really old, the oldest piece of clothing I have actually! I think it was bought in England in 1991. And yes, you can tell that the coat is old but until I have decided that I can part with ~400 EUR* which is the approximate price of a new one, it will just have to do.

However, my father has bought a pair of very stylish (at least I think so!) wellies that will keep my feet dry while out walking and catching some fresh air this autumn! I also like that the brand is Swedish, as a matter of fact from my home region of Skåne (Helsingborg).

I can’t even recall when I had a pair of wellies last time but probably sometime in primary school!

*) my sister bought one recently…


Actions

Information

19 responses

26 10 2011
Brysselkakan

Precis ett par sådana gummistövlar hade innan de gav upp och ersattes av ett par från samma företag men blommiga i grönt och brunt!

Lova nu att du hoppas i en vattenpöl lite då och då med dem, då blir stövlarna glada😉

26 10 2011
petchie

Brysselkakan, jag lovar! Senast jag hoppade i vattenpölar var när jag var au-pair och lärde barnen vattenpälshoppning. Det är verkligen hög tid att jag gör det igen! Kul att du haft likadana gummistövlar! Dina nya låter väldigt fina.

26 10 2011
saltistjejen

Jag behöver också stövlar. Har inga här men det behövs ofta när det blir riktigt regnigt och även på vintern när det slaskar för det kan då bli pooler vid trottoarerna där man ska gå över gatan. Inte så skönt att plumsa ner i med lågskor…
Har ett par stövlar i vår källare i Sverige men de är för fjällvandring och jobbiga att få av och på så jag skaffar nog hellre nya. De är även gamla så jag vet inte ens ifall de är hela längre,
Regnjacka har jag dock och föredrar ofta det framför paraply. Tycker ofta att man blir rätt blöt även när man har paraply. Kanske för att det så ofta blåser rejält här när det regnar. och då kommer regnet liksom inte uppifrån utan mer från sidan. Under paraplyet. Och i sämsta fall blåser paraplyet sönder…
Hoppas dock ni får många fina höstdagar innan regnet kommer.
Kram!!

27 10 2011
petchie

Saltis, det är konstigt att inte gummistövlar finns i folks garderober för visst är de praktiska när det regnar och slaskar! Speciellt i det här landet där det regnar mer än det snöar… Jag vet inte hur många gånger jag har gått med blöta skor… 😕 Jag har ett par supersköna Timberlandkängor som jag har på vintern (dock inte på jobbet) men är det riktigt vått och lerigt känns det bättre med gummistövlar som man kan skölja av lättare.
Paraply är värdelöst även i den här staden och jag vet inte hur många som har blåst sönder för mig eller som jag har GLÖMT på olika ställen (restauranger, taxis etc)😦 Och visst blir man blöt under paraplyet. En rejäl regnjacka är uppskriven på önskelistan! Jag såg faktiskt en man i regnSTÄLL förra veckan när jag blev blöt i regnet – det är ovanligt att se någon så “välklädd” för oväder i Bryssel.
Jag hoppas på fina höstdagar nästa vecka när mina föräldrar är här och O är ledig måndag-tisdag.
KRAM!

26 10 2011
Karlavagnen

Härligt! Även regniga höstdagar är mysiga på sitt sätt!!! Bara man har vettiga kläder så klart! Å det har du snart. 400 euros för en ny säger du? Mmm, den tål att fundera på.

27 10 2011
petchie

Karlavagnen, absolut, jag älskar hösten och kan också tycka att regn är mysigt. Men man ska vara torr om fötterna och resten av kroppen för att uppskatta ruskväder!
Ja, 400 EUR för en jacka är inget jag hostar upp bara så där… men de är ju snygga och praktiska🙂

26 10 2011
Elisabeth

Regnjacka borde jag skaffa också, för paraplyer har en tendens att blåsa sönder på löpande band i den här staden.😉 Stövlar däremot kan jag inte gå i, eller kunde i alla fall inte förr i tiden. Får/fick bara ont i fötterna av det.

(Gummistövlar tycks för övrigt vara inne i Sverige, eller åtminstone här. Tidigare i höstas såg jag nämligen flera personer som gick runt i sådana när solen strålade från en helt blå himmel och inte ett regnmoln fanns att se så långt ögat nådde.)

27 10 2011
petchie

Elisabeth, vad skönt att höra att jag inte är den enda utan regnjacka😉 Jag trodde att jag blivit så pass “europeiserad” och var ensam som svensk om att inte ha rejäla regnkläder! Vi köpte gummistövlar till Os brorson för några år sedan och han blev alldeles överlycklig – han hade aldrig haft sådana förut! Men så regnar det väl inte så ofta i Spanien och då håller man sig INOMHUS!
Ja, det verkar ha gått mode i gummistövlar, men jag tänker inte gå med mina om det inte krävs av väderleken precis som jag inte har solglasögon om det inte är sol😉

26 10 2011
Annika

Har inga gummistövlar själv, länge sen jag ägde ett par sådana. Karolina har ett par snygga. De finns i parti och minut på Target bla, men även flådigare märken finns ju. Bland annat det märket som är SMOKING HOT i Sverige just nu som jag tappat namnet på. Yes, de är mkt billigare här än hemma, förståsssss….
Jag brukade ha Nokia gummistövlar då det begav sig. Sådana köpte vi i Finland varje sommar oh det var prima kvalitet på dem…
Love rainy days. Här vräker get ner idag…LÖÖÖÖÖV it.
Kram på dig Petra!!!!

28 10 2011
petchie

Annika, visst finns det många snygga gummistövelmodeller nuförtiden. Blommiga, enfärgade etc, inte bara militärgröna som förr… Japp, Hunters är mkt poppis i Sverige men också väldigt dyra! O tyckte att 599 kr för de min far har köpt till mig, Tretorn, var dyrt men jag gillar att de är svenska! Ha ha, att Nokia gjort gummistövlar visste jag inte även om jag visste att de gjort mer än mobiltelefoner.
Gillar också regniga dagar då man kan sitta inne och mysa. Det blir ännu mysigare om man har varit ute och gått i regnet först, och nu kan jag göra det utan att bli blöt🙂
Kram tillbaks!

27 10 2011
Anna (Sthlm)

Själv har jag fina röda Hunters! Men är fortfarande mer paraply- än regnjackstjej🙂 Men borde köpa en regnjacka… På tal om Barbour är jag också på jakt efter en och tror du kan beställa billigare från UK

28 10 2011
petchie

Anna (Sthlm), det blev “budgetvarianten” för mig med Tretorn, liiite billigare men fortfarande inte billigast…Jag kollade på Barbours hemsida och det ser verkligen ut som det är billigare i UK. Ska kolla hur mycket de kostar här i Belgien, prisuppgiften är från Sverige och min syster.

27 10 2011
Annika

HUNTER ja! DÄR har vi det amerikanska märket som är SMOOOKING HOOOOT i Sverige.
Många är det som köper såna då de kommer hit.
Jag har paraply och nöjer mig med det, och köper jag gummistövlar betalar jag inte över 100 dollar för dem. No way🙂
Idag skulle det dock behövas ett par sådana eftersom det pissregnar. AJA, jag går ju bara mellan bilen och hemmet och affären så varför ens…

27 10 2011
Annika

ENGELSKA märke menar jag, f’låt, f’låt.
Men hot är det, där som här som som i Svedala.

28 10 2011
petchie

Ha ha, det gäller att ha koll på märkenas nationalitet🙂
Jag tycker också att det är det mastigaste laget att betala så mkt ör ett par gummistövlar men mina Tretorn var inte jättebilliga heller… får väl se om de blir en present från min far eller han kräver mig på betalning😉

28 10 2011
Desiree

Jag köpte faktiskt ett par gummistövlar förra vintern. Det behövdes då det blir slask på Stockholmsgator. Ny och bra regnjacka köpte jag i sommras. Min gamla andades inte så att man blev helt svett och genomblöt på insidan för att den inte släppte igenom fukt. Men den nya är suverän. Det är viktigt att ha bra utrustning. Det är bra att du ser till att utrusta dig.
Ha en fin inledning på helgen.
Kram!

29 10 2011
petchie

Desiree, ja, det blir ju snabbt slask när det saltas i storstäderna under vinterhalvåret och då kommer gummistövlar bra till pass. Här har vi ju sällan snö men när det händer smälter det mer eller mindre direkt = slask!
En bra regnjacka är guld värt och jag ska fundera på att köpa en ny av mitt favoritmärke – jag får ju resonera som så att man får mycket användning av en sådan i Bryssel och jag behöver ju inte köpa dyra vinterjackor som i Sverige…
Kram

28 10 2011
annajohanna

Far undrade om han inte skulle köpa ett par gummistövlar till mig också. Jag hade gärna velat ha, men de fanns tydligen bara i rött och det är ju inte riktigt min färg (och innan du säger något – så menar jag inte att de nödvändigtvis måste vara turkosa!). Kanske blir att jag köper ett par Hunters, de är riktigt fina! Kram

29 10 2011
petchie

Jo, och rött är min färg??? Jag har ju inga röda plagg! Men jag kom fram till att rött lyser upp när det är dåligt väder och det passar till svart, blått…
hunters är mkt snygga men jag gillar att stötta det lokala märket istället😉
kram

Leave a Reply

