Plans for end of October & beginning of November

28 10 2011

Things to look forward to:

    • O has a long weekend, he’s not working Monday and Tuesday. He also has the 11th November off so two long weekends in the near future!

P1130954
Let’s hope the weather is as great as last weekend!

    • We have a musuem date with friends on Sunday, to see the SABENA-exhibition  at the musées royaux d’art et d’histoire… It will be V’s 2nd museum visit, as we went to Autoworld last Sunday.

P1130948
These were the cutest cars in the Autoworld car musuem!

  • Our 4th wedding day on Monday, which just happens to be Halloween!
  • My parents coming to Brussels on Monday evening. I can’t wait for them to meet V, their first grand child!
  • Spending the week with my parents, getting pampered and having company is something we all look forward to!
  • My first Postnatal class on Wednesday. I hardly had time to start the preantenatal classes before I gave birth so I am really looking forward to the “post”…
  • Apply for the Certificat d’identité pour enfants de nationalité étrangère de moins de 12 ans, or the identity certificate for V that will allow us to fly to Sweden at the end of November! It is issued by the local municipality for foreign nationals’ babies who were born in Belgium. Unfortunately I fear that Ryanair won’t accept it as travel documentation so fingers crossed that we can get a Spanish passport for V before around the 10th December when he and I are supposed to fly to Zaragoza (spending a month in Spain for Xmas). O will drive and in the worst case scenario we will have to travel with him – 1400 km with a 3-month old baby might take some time…

P1130949
The ever present on the weekends Belgian scouts

Please help – can anybody explain to me why the camera is taking such bad photos recently? The colours are so washed out… Could it be the settings, old age (bought it 3½ years ago) or the memory card that is damaged?


Actions

Information

24 responses

28 10 2011
margaretha

Nu för tiden tycks ett par tre år betraktas som gammalt! Inte som förr när kameror, tvättmaskiner och spisar varade livet ut…
Jag skrev till Sony och frågade när mina bilder hade liknande färger – de svarade att det hade med vitbalansen att göra. Billigare att köpa ny kamera än att åtgärda felet, sa’ de också! Nästan, men bara nästan så att jag tänkte rota fram min gamla “riktiga” kamera.
Margaretha

29 10 2011
petchie

Margaretha, jag tycker att det är helt galet att en kamera (och andra apparater) är gammal vid tre års ålder och att det är billigare att köpa nytt än reparera😦 Min far använder dock fortfarande sin första mobiltelefon, en gammal Nokia modell som visst är känd för att vara av väldigt bra kvalitet!

28 10 2011
Lotta K

Spännande att läsa om lille V!

Jo det blå har med vitbalansen att göra. Om du kan ändra manuellt så står kameran nog på tungsten nu, dvs vanligt gult inomhusljus från glödlampor. Eftersom sånt ljus är gult kompenserar kameran med extra blått.

28 10 2011
Lotta K

Ja gult och blått är komplementfärger, då, och tar ut varandra.

9 11 2011
petchie

Lotta K, tack så jättemycket för tipset! Det var exakt det som var felet, och nu blir det bättre bilder igen. Jag förstår inte vem det är som har pillat på inställningarna på kameran…

9 11 2011
Lotta K

Ha! Min kamera gör också sådär, ändrar inställningar själv… Å andra sidan: Om du använder något bildbehandlingsprogram kan du ändra vitbalansen i efterhand. Testa med de blå bilderna.

28 10 2011
bryssling

Å vad roligt att dina föräldrar kommer för att beundra ert lilla mirakel! Ha det så gott!😀

9 11 2011
petchie

Bryssling, det var härligt att ha mina föräldrar här och de är mycket stolta över sin nya roll som morföräldrar🙂

28 10 2011
desiree

Kul att du har en hel del att se fram emot. Underbart att O och du har två långhelger framför er som ni kan njuta av. Vara tillsammans som familj och bara ha det mysig ihop. Jag kan tänka mig att det blir jättekul för dina föräldrar att träffa lille V. Ha en fin helg denna helgen med musee besök och annat. TYvärr vet jag inte riktigt varför färgerna på din kamera ser konstiga ut. Kan inställningarna för vitbalansen blivit ändrade eller kan kameran vara inställd på överexponering????
KRam!

9 11 2011
petchie

Desiree, det är verkligen jätteskönt att ha två långhelger i november (eller ja, jag skulle ju bara ha haft en långhelg om jag hade jobbat). Och extramysigt nu när vi är tre🙂 Andra långhelgen är ju nu till helgen då O inte jobbar på fredag och vi ska passa på att flytta det mesta av våra grejor till den andra lägenheten. På söndag är det inflyttning och på måndag kommer flyttfirman med ALLA våra grejor!
Det var otroligt roligt att se mina föräldrar med lille V. Det var väldigt rörande faktiskt och fick mig att inse att O och jag är inte de enda som längtat efter en baby…
Det var vitbalansen på kameran, tack vare bloggkommentarerna kunde jag rätta till inställningarna och nu är fotona mycket bättre!
Kram

28 10 2011
Anna (Sthlm)

Å vad härligt att dina föräldrar kommer! De måste ha längtat så!

Vad gör man på post-klasserna? Hur man tar hand om bebisen och även sin kropp efteråt?

9 11 2011
petchie

Anna (Sthlm), jaaa, de hade verkligen längtat men eftersom min mor jobbar inom skolans värld kom vi fram till att det var bättre att de väntade till novemberlovet då de kunde komma för fler dagar.
Jag ska skriva om postnatal-kursen, det är knip- och andningsövningar med en sjukgymnast och sedan tar en barnmorska över och pratar vaccineringar, sjukdomar, och vi ska få lära oss lite babymassage och HLR för småbarn. Det är två brittiskor som håller i det men man kan få liknande kurs på franska.

29 10 2011
Rae

Funny that we often cross each other without knowing Petra🙂 I also saw those scouts in the parc 5-naire last weekend! Wishing you a nice Sunday and looong weekends🙂

9 11 2011
petchie

Rae, one of these days I hope that we will meet again! It’s strange that we haven’t run into each other yet as we do seem to move in the same areas in Brussels…

29 10 2011
emmasofiadedorson

åh, äntligen -dina föräldrar! Vad härligt!

Och grattis i förskott på bröllopsdagen! Har du något inlägg eller något om ert bröllop?, undrar nyfiken i en strut.

Vitbalansen kan man ofta ställa in manuellt på moderna kameror, även de nästan-helt-automatiska. Om du kan det ska du rikta den -och fylla hela bilden-med ett vitt ark och så utgår den ifrån att vitt är vitt (se till att det verkligen ÄR vitt) och färgerna blir rätt. Kolla i menyn whitebalance, wb eller awb(autowhitebalance) etc med en symbol som ser ut som två trekanter med en fyrkant i mitten. Går det inte att ställa in är det knepigare och du kanske måste köpa ny kamera. Men tre år ska inte vara för gammalt beroende på kameran!

9 11 2011
petchie

Emma, ja, det var jättehärligt att ha mina föräldrar här, både för att det var väldigt rörande att se dem med V och för lite avlastning😉
Ha ha, jo, jag har skrivit om vårt bröllop: https://petchie.wordpress.com/2008/10/31/friday-theme-if-i-had-to-wear-the-same-halloween-costume-every-day-i-would/
Det verkar ha varit vitbalansen som var felinställd på kameran, jag har rätta till det och det har blivit så mycket bättre. Men tack för tipset! Jag tror att mitt problem med kameran är mer att färgerna var starkare när vi bodde i Puerto Rico för färgerna VAR starkare där och solljuset var så klart annorlunda också vilket gjorde att bilderna blev bättre.

29 10 2011
saltistjejen

Skönt att ni snart får fler i familjen som kommer och hälsar på!!! Och roligt!🙂 Första gången de kommer att få träffa sitt första (och hittills enda) barnbarn! DET är speciellt. Både för dem och för er!🙂
Hoppas också att det löser sig med V’s pass tills ni ska ut och flyga. Knepigt det där att det tar tid.
Ang kameran har jag ingen aning. Tyvärr är det ju ofta så nu att elektronik bara håller ett par år. Särskilt om det används flitigt. Hoppas att ni kan få ordning på kameran.
Ha nu riktigt sköna långhelger tillsammans och grattis i förskott till er bröllopsdag!
KRAM!

9 11 2011
petchie

Saltis, det var precis som du skriver väldigt speciellt att se mina föräldrar med sitt första barnbarn! Och det kommer att bli lika speciellt att se Os föräldrar med lille V, även om han är deras tredje barnbarn (fjärde kommer om någon månad).
Det blir att ansöka om pass för V när vi är i Sverige, OM hans sk samordningsnummer (dvs personnummer) är klart då. Och så håller vi tummarna att det bara tar 5 arbetsdagar för att få passet för annars hinner vi nte få det innan vi åker tillbaka till Bryssel.
Kameran hade fel inställning på vitbalansen, ingen aning om HUR inställningen helt plötsligt ändrats…
Tack, jag kommer inte ens ihåg vad vi gjorde på vår bröllopsdag förra veckan men jag fick jättefina örhängen av O dagen efter🙂 !
Kram

30 10 2011
Jess

Härligt med föräldrabesök! Jag kan tänka mig att de längtar som sjutton för att få träffa er och framför allt såklart lille V, sötnosen!
Hoppas att det löser sig med passet för V för en MASSA mil i bil med liten bebis är ju inte så skoj och framför allt så ska väl de små inte sitta i en carseat längre stunder när de är så små heller även om man naturligvis tar en massa raster för matning o s v.

Jag undrar också var postnatal classes är. Själv hann vi inte med några (PRE-natal) med Leon och med Jamie strundade jag helt i det. Kan post natal ha med knipövningar och sånt att göra??

Hoppas att ni får en underbar vecka med dina föräldrar och att du får möjligheter att ladda batterierna när det gäller sömnen och bara slappna av när markservicen kan sköta av andra.🙂

KRAM!

9 11 2011
petchie

Jess, det är så skönt med föräldrabesök eftersom man blir omhändertagen och bortskämd, och nu fick vi dessutom lite avlastning! Jag tror knappt att jag bytte blöjor på V under de fem dagarna mina föräldrar var här😉
Nej, spädbarn ska inte sitta i flera timmar i en bilbarnstol så det är en av anledningarna till att planen är att V och jag ska ta flyget till Spanien! Förhoppningsvis hinner vi få ett pass till honom när vi är hemma i Skåne i slutet på november – början på december.
Jag hann ju inte heller egentligen med några prenatallektioner innan V tittade ut så det är intressant att få lektioner efteråt istället! I Belgien har man rätt till både PRE och ANTEnatalkurser. Det är knip- och andningsövningar för att stärka bäckenbotten- och magmuskulaturen. Jag ska skriva mer om det i ett inlägg tänkte jag.
Det känns som vi har en helt ny baby sedan mina föräldrar var här! V gick nog igenom en av “utvecklingssprången”, som det kallas i en bok jag läser om spädbarns utveckling, veckorna innan och han är så förändrad – lugnare, vaknare och mindre baby om du förstår vad jag menar!
Kram

1 11 2011
my

Härligt med långhelger!🙂
Här har vi också mormorsbesök, det är supermysigt.
Hoppas ni har det bra och att du får ordning på kameran.🙂

Massor med kramar

9 11 2011
petchie

My, hurra för långhelger och besök hemifrån eftersom det är = avlastning, eller hur!?🙂 Men det är ju också otroligt mysigt.
Kamerans inställningar har justerats och bilderna är så mycket bättre!
Stor kram till dig och lilla Luka!

3 11 2011
Annika

Ser ut som ngt vaj med vitbalansen där, kolla den!
Tycker faktiskt att en kamera, visst är det en system?, ska hålla längre än tre år. Bedrövligt annars.
Hoppas att det är vitbalansen som är fel inställd. Tror inte det är svårt att ställa in den manuellt, så det fixar ni.

Hoppas klassen var bra. OCH vad roligt med besök!!
Kram!

9 11 2011
petchie

Annika, men visst var det vitbalansen som beh;vde justeras!! Tack vare mina kära bloggläsare kunde jag fixa det istället för att köpa en ny kamera😉 Det var inte SLR-kameran utan vår lilla Lumix som vi köpte i Californien 2008.
Det var jättekul med mina föräldrars besök! Och nu ser jag framemot att åka hem med V. Den 26 november bär det av till Skåne och jag är så tacksam över att vi får sällskap i form av en svensk kompis som ska hem samtidigt. Det är väl alltid lite nervöst första gången man ska flyga med en baby…
Kram!

Leave a Reply

