All Saints 2011

3 11 2011

Unlike in Sweden, All saints is always on the 1st November in the rest of the world. In Sweden the All Saints’ weekend (All Saints’ day is still on the 1st November but is not a holiday) is the first weekend in November. In Brussels where things are never uncomplicated, there were people who had Monday and Tuesday off (like O), only Tuesday (people working in shops as it was a normal working day on Monday) or Tueday and Wednesday off (European officials, like myself, had I not been on maternity leave). Actually our municipality was closed for the whole first three days of the week! The 2nd November is All Souls’ day or the Day of the Dead.

P1130971
In many countries the chrysanthemum is a “grave flower” as you can see in this photo

On Tuesday we had a pancake brunch with my parents and our French-Greek friends S & Y, before heading to Cimetière d’Ixelles which is the closest [to where we live at the moment] and probably the most famous cemetery in Brussels. The month of November has started surprisingly warm (20 degrees today!) and it was a nice walk even though our Greek friend thought that it was very strange to stroll around a cemetery “without a purpose”. I don’t know if is morbid, but I like visiting cemeteries! Trying to imagine the people behind, or rather below, the tombs and what kind of life they led. It is quite interesting from a historical point of view as well, as you get a snap shot of society in the old times – people’s professions (sometimes mentioned on tomb stones), when they had children (if a family grave), when they died and how the graves were decorated.

DSC_0230
I had no idea that there were soldiers from the First and Second World War buried in Ixelles (a municipality in Brussels)

My father was as sceptical as Greek Y when I suggested to him and my mother to visit cimitero monumentale in Milan a few years ago, but on Tuesday he was talking about how fascinating that place was! Check out some photos from my visit to that Italian cemetery here.

DSC_0234

DSC_0232
Also foreign soldiers were buried in Brussels

P1130983
A poignant quote from a fallen soldier, Charles Foulon, in a letter to his mother: “When you receive this, I will be no longer. But don’t cry, a beautiful death at 23 years’ of age is better that an useless and egoistic life”. I overheard two Belgians who read the text on the grave stone and discussed that it was different in the old times when people were more patriotic.

DSC_0233
Doesn’t this flower bed look like a giant soft cushion?


Actions

Information

10 responses

3 11 2011
Karlavagnen

I like… Thank you! Very nice!!!

7 11 2011
petchie

Karlavagnen, thanks for liking my post🙂

3 11 2011
Elisabeth

Ja, varför göra något enkelt när det går att göra det komplicerat?😉 (Syftar alltså på alla de olika kombinationer av ledighet.)

Jag gillar också besöka kyrkogårdar! I somras var en kompis och jag i Stockholm, och det kändes som att vi besökte var och varannan kyrka med tillhörande kyrkogård.😀

7 11 2011
petchie

Elisabeth, belgarna är ju kända för att komplicera saker och ting men här är det nog faktiskt mest EU-institutionernas “fel” att de inte har samma helgdagar som Belgien. På fredag, den 11 november är det ytterligare en belgisk helgdag som man inte har om man jobbar för EU-institutionerna. Det är ju firandet av slutet på första världskriget och det skulle inte se så snyggt ut kanske om man firade tyskarnas nederlag…
Kul att du också gillar att besöka kyrkogårdar, jag tycker att det är fascinerande att gå runt och titta på gravar.

4 11 2011
nilsandsofia

Aha det forklarar varfor min Italienska van inte tycker om crysantemum som tradgardsblomma… Jag kopte en och satte pa min balkong men hon var inte imponerad😉.

I england har jag aldrig hort att nagon firar All Saints eller ens gar till kyrkogarden just nu.. lite konstigt egentligen.

Kram

9 11 2011
petchie

Millan, japp, krysantemum har man typ BARA på kyrkogårdar i vissa delar av Europa. Min svenska kompis och jag upptäckte det när vi köpte en stor krystanemum till en engelsk kompis som fyllde år när vi pluggade i Italien – hon tyckte väl att den var fin men alla de andra studenterna (från Frankrike, Italien, etc) tyckte att det var HEMSKT att ge bort en sådan blomma!😀
I Spanien, Frankrike och Belgien besöker man kyrkogården den 1 november, men inte i Grekland – det var de länderna “we covered” i vår lilla grupp med vänner förra tisdagen.

4 11 2011
desiree

Jag tycker väldigt mycket om chysantemum blommor. De är både vackra och står sig länge. Jag fick faktiskt en jättefin födelsedagbukett av mina föräldrar med gula och vita chrysantemum. I USA tror jag inte att de ses som en begravningsblomma för det är den stora dekorationsblomman nu till hösten inför både Halloween och Thanksgivning.
Kyrkogårdar gillar jag också att besöka. Tycker att det kan vara både vackert och rogivande. Imorgon ser jag fram emot att få åka ut och förhoppningsvis få några fina bilder så som vi fick förra året.
Jag är ledig idag medans andra bara har halvdag. Så skönt med tredagarshelg.
Ha en fin helg.
Kram!

9 11 2011
petchie

Desiree, jag tycker också att krysantemum är en fin höstblomma men som sagt, i vissa delar av Europa förknippas den bara med gravar och kyrkogårdar!! Inte alltså en BEgravningsblomma utan något man sätter på gravarna på hösten och speciellt på Allhelgona. Kul att du också gillar att besöka kyrkogårdar, vår grekiska vän tyckte att det var en konstig idé att gå till kyrkogården förra veckan men han höll med om att det faktiskt var ganska trevligt efteråt😉
Vad skönt att du fick en långhelg, det är väl ganska ovanligt att vara ledig till Allhelgona i Sverige?
Kram

4 11 2011
Annika

Nej, här firas ingen Allhelgonahelg övh. Eller så görs det det men bara i kyrkan. OCH eftersom jag är så NOLL kyrklig så vet jag inget om det.
Här är krysantemum en äkta höstblomma som folk har i trädgårdarna, jag med. Älskar den!
Begravningsblomman nummer ett i USA är nog liljor, och så är det hemma också tror jag.
Kyrkogårdar är underbara platser att besöka. Och kyrkor.
De inger ett lugn och de är så vackra.
Kyrkogårdar, jag är som du, gillar att strosa där och gå där länge och läsa på gravstenarna.
KRAM!

9 11 2011
petchie

Annika, det är faktiskt första gången jag besökt en kyrkogård på Allhelgona – alltså jag tror inte att jag ens gjort det när jag bodde hemma i Sverige!?
Krystantemum är alltså inte en BEgravningsblomma utan en GRAVblomma! Jag tror att liljor är vanligaste begravningsblomman även här. Vi såg faktiskt en ny grav med en massa blomsterarrangemang och de såg ut ungefär som de brukar göra i Sverige.
Kul att det är fler än jag som gillar att besöka kyrkogårdar. jag skulle vilja besöka Skogskyrkogården i Sthlm eftersom jag har hört så mycket fint om den. Överlag tycker jag att svenska kyrkogårdar är så mycket finare än utomlands – det är mer grönska i Sverige…
Kram!

Leave a Reply

