To pack for a baby’s first travel

24 11 2011

Almost two weeks ago now that we moved to the new apartment and this week I haven’t done much unpacking at all! I have been distracted by visitors (yesterday my three French girlfriends and I were all together again for the first time since we went to Seville in May!), activities (last postnatal class yesterday) and appointments (doctor’s on Tuesday for V’s first vaccinations and hairdresser for me today). Also, it has been “the week of the Irish pregnant friends” – my pregnant boss came to visit on Monday afternoon, I had lunch on Tuesday with a new Irish friend who is due any day now, and I chatted to Irish O on Tuesday evening and she gave birth yesterday to a little boy*!

However, tomorrow I have no excuses; I have to unpack my suitcase, full of maternity wear (where to put it??), in order to pack for V’s and my trip to Sweden on Saturday morning! I have made a list, of course. Some of the stuff is the same as I always bring when we are out and about, but the “extended version”:

  • one box of baby formula (do you think that I can change brand when we’re in Sweden or should I bring two, just to be on the safe side?)
  • bottle for travelling and will then buy one or two in Sweden
  • baby toiletries
  • cuddly toy
  • blanket, bibs and muslin squares
  • clothes – I have to sort out all his outgrown clothes at the same time. Our big little boy weighs 5 kg and is almost 60 cm! I had expected to bring thick winter clothes for both of us but the forecast promises temperatures of 6 to 9 degrees. And my mother told me to not bring too much clothes for V as she’s looking forward to some baby clothes shopping…
  • the necessary documentation: V’s “travel certificate”, letter with new Swedish coordination number (samordningsnummer istället för personnummer), declaration signed by O and certified by a friend (“witness”) to allow me to apply for a Swedish passport for V, and his birth cerificate
  • ONE (Belgian child healthcare services) booklet as we will get V weighed at the BVC (Swedish child healthcare services) when in Sweden
  • empty box of vaccine as I need to check with the BVC if a) if V can get his 2nd round of shots there in January and b) if they use the same vaccine as in Belgium. I am aware that we will have to pay for the shots but it is either that or having to fly back to Belgium from Spain just for the vaccinations instead of flying straight to Sweden from Spain after Epiphany. We might try to get him vaccinated in Spain anyway, if it is possible…
  • textiles for the quilt project – my mother and I are going to start “designing” it and then she will sew it. I know, I know, cheating!
  • BabyBjörn, which will be V’s means of transport at the airport

I am so happy that I do not have to bring: the pram, the car seat nor a “travel sleeping bag” (åkpåse) since my parents have borrowed / bought all of these bulky things!

Have I forgotten anything?

*) Irish O is one of my four dear friends from my Master’s, and three of us have had baby boys this year!!


Actions

Information

14 responses

25 11 2011
saltistjejen

Å Lycka till!!!!! Det kommer gå strålande! Det är ju inte så lång flygning heller som tur är!🙂 Och skönt att du slipper släpa bilbarnstol, och vagn. Det är jättejobbigt så det är bra att dina föräldrar lyckats låna.🙂
Glöm inte att ta med lite formula i en flaska (utan vatten) till flygneningen OM du inte tänkt amma där. För det är bra om V kan äta när ni lyfter och landar så han slipper få ont i öronen. Går bra med napp också men det kanske han inte har?
Ha så superhärligt i Sverige nu!!
Hur länge stannar du där? Och hälsa Mimmi sååå mycket från mig Ge dem båda en kram!!!! För jag har förstått att du ska träffa dem.🙂
Kraaaam!

30 11 2011
petchie

Saltis, det gick alldeles utmärkt att flyga med V, speciellt som vi ju hade sällskap av två vänner. Det är nästan att jag skäms över att vara lite nervös när jag tänker på dig, Anne, Annika och alla andra utlandssvenskar som flyger / flygit över Atlanten med småbarn. Nu flyger V och jag ensamma tillbaka till Bryssel på tisdag och den 11/12 bär det av till Spanien med flyg så tre flygningar på två veckor!
Jag ammade på planet, men hade för säkerhetsskull med mig modersmjölksersättningspulver med mig och köpte en flaska vatten på flygplatsen (efter säkerhetskontrollen). V klarar sig ofta på bara amningen när vi är ute så det är väldigt smidigt. Napp har han inte, jag testade några ggr, och han bara spottade ut den. Kanske borde jag testa igen!?
Det blir 1,5 vecka hemma den här gången men jag planerar ca 2 veckor i januari och då åker vi direkt från Spanien till Sverige.
Vi träffade Mimmi i söndags och Olgakatt igår, mycket trevligt!
Stor kram!

25 11 2011
Karlavagnen

Saltis är som alltid väldigt klok!🙂 Å jag är en fegis så jag hade tagit med två burkar med välling så att man slipper ev. matvägran. Så det har inte lösst sig med svenskt pass då , eftersom du ska ansöka om svenskt pass? Hur gick det med spanskt pass? Ska läsa mig lite mer up to date så det är möjligt att svaren står i ett annat inlägg.
Njut och ha det jätteskönt!!! Härligt att allt verkar gå bra!!! Kram!

30 11 2011
petchie

Karlavagnen, Saltis är en mycket klok person men V klarar sig för det mesta på amningen när vi är “out and about”. Jag hade med mig pulver till nappflaskan men det behövdes inte, skönt.
Jag ansökte om svenskt pass åt V i måndags och idag kunde det hämtas på polisstationen i Eslöv (dock har jag inte hämtat det än). Spanskt pass är såååå mycket mer komplicerat att ansöka om, något annat var väl inte väntat. Först måste O registrera vårt äktenskap på den spanska ambassaden i Sthlm eftersom vi gifte oss i Sverige, sedan kan han registrera V på den spanska ambassaden i Bryssel…
Vi njuuuuter i fulla drag, V av all uppmärksamhet och jag av att kunna sova siesta några ggr om dagen😉
Kram!

25 11 2011
Brysselkakan

Ta med mer ersättning. Säger hon som trodde ena sonen inte skulle känna skillnad på Findus och Semper…

30 11 2011
petchie

Brysselkakan, tack för tipset. Jag tog med två paket ersättning men ska väl försöka testa ändå med Nestlés Nan som säljs i Sverige, Spanien och Belgien för annars måste O fylla bilen med ersättning eftersom vi ska vara iväg i ca 6 veckor från Belgien (4 v i Spanien + 2 v i Sverige i januari).

25 11 2011
Anna (Sthlm)

Jag skulle nog ta med ett extra paket ersättning ifall han inte gillar annan sort. Men du ammar ju också så du har ju alltid det!

Isolde verkade inte märka eller bry sig någonting om trycket på flyget varken när vi flög när hon var 3 månader eller nu vid 9. Så jag behövde inte amma och hon sög inte på sin tumme heller. Så oroa dig inte för mycket för det fast bra att vara förberedd såklart.

Baby toiletries inkluderar blöjor eller för annars såg jag inte det på listan🙂 Vad är muslin squares??

Hur länge ska ni vara i Sverige? Vad skönt att ni kan låna vagn o dyl. Det som är bra när de är så små är ju att de inte behöver så mycket. De är ju fortfarande för små för leksaker. Packa inte för mycket kläder som sagt för du kommer nog få/vilja köpa en del hemma!🙂

Förresten, bra salva att köpa i Sverige (fast jag tror den är fransk egentligen) för barnrumpor är Inityol.

Kram!

30 11 2011
petchie

Anna (Sthlm), jag följde era råd och tog med två paket ersättning… men jag ska nog ändå testa med Nestlés Nan som är den ersättning som säljs i Sverige, Spanien och Belgien. Det hade ju varit praktiskt att kunna köpa ersättningen på plats och inte behöva ta med när vi ska ut och resa. Ofta räcker det med amningen när vi är ute, så jag ammade bara V under resan.
Ha ha, naturligtvis hade jag blöjor med mig i handbagaget och väl framme hade morföräldrarna redan köpt ett stort paket blöjor. Muslin squares är Ikeas beskrivning på vad de i Sverige kallar för tvättlappar men som jag tycker är alldeles för stora för att vara tvättlappar. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908/ Vi använder dem bl.a som kräkskydd.
Vi stannar nästan 1,5 vecka i Skåne, till nästa tisdag (6/12) och sedan bär det av till Spanien den 11/12.
Jag har köpt Bepanthen på Apoteket, blev rekommenderad den salvan för både barnrumpor och bröstvårtor men hittills, peppar, peppar har varken V eller jag haft problem med sånt…
Kram

25 11 2011
Desiree

Ha en bra resa och ha det nu riktigt mysigt i Sverige men det är jag säker på att ni kommer att få du och V. Vad skönt att du slipper kånka på bilbarnstol, vagn som är stort och svårt att bära/frakta på egen hand. Njuuut av en fin och mysig första advent med familjen i Sverige.
Kram!

30 11 2011
petchie

Desiree, jaaa, vi har det jättemysigt!! Det är skönt att få hjälp under dagarna, V får mycket uppmärksamhet och jag kan ta några tupplurar🙂 Det är verkligen smidigt att slippa släpa på bilbarnstol och barnvagn på planet. Babybjörnen är sååå praktisk när man är ute och reser (även kortare sträckor som på metron och spårvagn i Bryssel).
Kram

27 11 2011
emmasofiadedorson

Hoppas du har det bra här i Sverige nu -och inte blåser i väg med “Berit”. Eller drog den inte förbi era trakter?

Hur lång flygresa är det? Kan ju inte vara så lång. Hoppas det gick bra för de små öronen. Som Saltis sa, bra med ersättning eller amning vid start och landning. Jag ammade alltid O och nu brukar hon få nappflaska och hon har nog aldrig gnällt av den anledningen och hon KAN vara en av världens mest flygvana 20-månaderstjejer, stackarn.

Ha det fint!

30 11 2011
petchie

Emma, jodå Berit eller “lill-Berit” drog förbi Skåne i söndags och det var rejält blåsigt. Julgranen på ett av Eslövs torg hade knäckts men vi slapp strömavbrott!
Flygresan är löjligt kort i jämförelse med de flygresor du och O är vana vid – knappt 1,5h!! Det verkade inte vara några problem med Vs öron men jag ammade honom för säkerhetsskull. Han sov / ammades under hela flygresan och skrek bara vid blöjbytet på Kastrup när vi väl hade kommit fram😉
Nästa vecka ska vi först flyga tillbaka till Bryssel och sedan bär det antagligen av till Zaragoza nästa söndag. O kör och V och jag flyger.
Kram

27 11 2011
Anna L

Hej! Tack för en intressant blogg. Jag bor i Spanien och i onsdags föddes min dotter. skulle gärna vilja åka hem till jul men passprocessen verkar ju minst sagt långdragen… Fick därför lite hopp när jag läste om Vs “travel certificate”, vad är det för något?

29 11 2011
petchie

Hej Anna och välkommen till bloggen! jag har mailat dig svar på din fråga.

Leave a Reply

