BVC and passport

1 12 2011

Tomorrow is a big day for little V: he will get his Swedish passport! I applied for it on Monday and it was ready to be picked up two days later but I haven’t had time yet. And we are going to have a very Swedish baby experience: going to BVC, the Child health care centre, to get him weighed and measured. It will be interesting to compare it with the Belgian ONE (Office de la naissance et de l’enfance).

Both V and I are enjoying our time in Sweden. V is getting lots of attention from  his grandparents and I get to rest a little. But we miss V’s dad who is back in Brussels. We are returning to Belgium on Tuesday and then the whole family will head to Spain next weekend for a month!


Actions

Information

8 responses

2 12 2011
saltistjejen

Vad härligt det låter! Och jag förstår att han får enormt mycket uppmärksamhet från alla! Skönt för dig också! Avlastning och hjälp. Tråkigt bara att O är tillbaka i Bryssel nu. Men snart har ni ledigt allihop och då får ni ses alla igen lääänge!!!!🙂
Kram!!

3 12 2011
petchie

Saltis, vi har det så mysigt hemma även om vi inte hittar på så mycket – vila, mys och så kanske en inplanerad grej per dag (BVC, blogglunch, träffa gammel-farfar en stund). Ja, vi saknar O men skypear varje kväll och han pratar med V. det ska bli härligt att vara tillsammans i en månad nu även om omgivningen kanske inte kommer att vara så lugn😕
Kram!

2 12 2011
Karlavagnen

Excellent news!!! Glad you made it to Sweden okay and got the passport sorted. So this means you are flying to Spain then? Enjooooy y saludos a España y toda la familia de O, aunque no les conozco…🙂

3 12 2011
petchie

Karlavagnen, muchas gracias! Passansökan gick smidigt även om poliskvinnan började mumla om uppehållstillstånd från Belgien då fick jag lite panik! Flygbiljetter bokade till Zaragoza från Charleroi nästa söndag!
kram

4 12 2011
Marie

Vad mysigt! Det är ju så härligt att kunna spendera lite mer tid med familjen när lillen är liten, eller ja, sen också!🙂 Häftigt att prova på BVC, det har vi aldrig gjort, jag är lite avis!😉 Svenskt pass ska vi ansöka om i sommar, tänkte vi. Gör vi det från Tysland måste vi åka till Berlin först! Och så kostar det ju skjortan ändå. Än så länge har Alfred brittiskt pass, för att få det tog vi en bild hemma, skickade iväg och sen en vecka senare damp passet ned i brevlådan! Jag blev chockad över att det var så enkelt att få brittiskt pass jämfört med svenskt, man tycker ju att det borde vara likadant i hela EU. En månad i Spanien låter spännande… och lite småjobbigt kanske? Eller så är det bara jag som aldrig skulle kunna stå ut med makens familj i en månad…!😉

6 12 2011
petchie

Marie, jag har verkligen njutit av den här vistelsen hemma – både för att det är otroligt roligt att se V med familjen men också för att få ite hjälp under dagarna med honom. Jag känner mig utvilad ochjag hoppas att O är det också!
BVC var en trevlig upplevelse, de var väldigt tillmötesgående och vi ska dit igen i januari eftersom vi inte kommer att få tillfälle att gå på den belgiska motsvarigheten på nästan 7-8 veckor! Får se om vi får V vaccinerad i Spanien i slutet på december, annars kan vi då det på BVC när vi kommer hit igen.
Ja, spanskt pass till V var jättekomplicerat så jag tyckte att det svenska var lätt men definitivt inte lika lätt som att få ett brittiskt.
Jag BÄVAR inför en månad i Spanien, hjääälp!! men jag ska försöka att stå ut… det är därför V och jag åker direkt från Spanien tillbaka till Sverige i januari, jag behöver antagligen (definitivt, jag vet det) vila upp mig igen!😕
Kram

4 12 2011
desiree

Underbart att du har fått njuta mycket av Sverigevistelsen och fått tillbringa sköna och mysiga stunder med familjen. De i sin tur har fått lära känna lilla V. Vad snabbt det gick med passet. Kommer han att ha tre pass (svenskt, belgiskt och spanskt?)
Jag hoppas att ni får en underbar månad i Spanien också men nog kommer farmor att skämma bort lille V där också precis som mormor och morfar säkerligen gör. Det är ju precis så det ska vara🙂
Fortsätt njuta av sista dagarna här i Sverige nu.
Kram!

6 12 2011
petchie

Desiree, det har varit underbart att se hur V och den svenska familjen har lärt känna varandra. Så härligt! Nu ska jag bara låta den spanska familjen göra det samma… jag är lite nervös för det eftersom de är så himla intensiva och jag hoppas att de ger V lite andrum…😕
Nej, V kommer inte att få ett belgiskt pass, eftersom man inte blir automatiskt belgisk medborgare bara för att man föds i landet. Men spanskt pass blir det väl så småningom när O har lyckats lista ut alla byråkratiska hinder…
Nu ska V och jag ut och flyga två gånger den här veckan, håll tummarna för oss!
Kram

Leave a Reply

