Random photos from V’s first visit to Sweden

4 12 2011

Little V and I have had a great week back home in Sweden. We’ve been spoilt with attention, love and presents but we miss O and it will be nice to see him again on Tuesday when we return to Brussels.

My mother and I found our old classical Brio toys in the attic – V is still a bit too young for them but soon…

V has met for the first time my soon-to-be 92-year-old grandfather (V has his name as a second name), my aunt, my Latvian sister Z & her children, and of course my brother who will be V’s godfather and his fiancée, as well as two blog friends. Tomorrow we are having lunch with two of my second cousins and one of V’s “third” cousins who is just a few months older than him.

Trying out a Swedish pram, incidentally also made by Brio, just like the wooden toys!

A happy baby at the BVC (Swedish child health care centre). Don’t worry, V’s grandmother was standing just next to him even if she’s not visible in the photo

V’s mother, aunt and grandmother enjoyed a classical dish, “Flying Jacob”, on Friday while his grandfather and uncle had a whisky tasting session in Malmö

The quality of the photos taken with our small Lumix is still awful😦


Actions

Information

18 responses

5 12 2011
Desiree

Brio leksakerna är jättefina och verkligen klassiska. Roligt att ni hittade dem och att Viggo snart kan anväda dem. Jag tror att han kommer ha mycket kul med dem. Ser ut som ni haft en riktigt bra tid i Sverige. Det var ju perfekt att ni fick chansen att komma hit och vara här en stund innan jul eftersom det sedan blir julfirande i Spanien för er detta året. Häftigt att Viggo fick chansen att träffa sin gammel morfar. Det är coolt.
Njut av sista dagarna och ha det bra innan ni återvänder.
Kram!

9 12 2011
petchie

Desiree, det roliga med Brio-leksakerna är att jag faktiskt bara kände igen hunden. Vi har även en hel del järnvägs´delar inklusive en tågfärja, men vi har inte hittat min brors Brio-tax än! Min brors flickväns föräldrar kom på glöggfika första kvällen vi var hemma och de gav V ett jättefint Brio-lok som man kan dra efter sig. Jag blev så glad för jag älskar de här fina, gedigna träleksakerna.
Det var helt underbart att komma hem en sväng före jul, och vi åker ju tillbaka i januari. Som O säger, vi får passa på när jag ändå är ledig.
Jag sörjer så att min mormor inte hann träffa V men jag är gla att min farfar iaf fått uppleva honom. Själv hann jag träffa alla utom en av mina föräldrars mor- och farföräldrar innan de dog, men så var ju mina föräldrar yngre än O och jag när de fick mig.

5 12 2011
saltistjejen

Så MYSIGT ni har det! Härligt!!!!!!🙂
underbart att ni fått såpass mycket tid ändå och att V hunnit med att träffa både vänner och familj.
Det lär ju bli minst lika intensivt i Spanien…!😉
KRAM!

13 01 2012
petchie

Saltis, det var så mysigt och det är lika mysigt att redan vara tillbaka i Skåne igen! Det har faktiskt inte varit så intensivt, vi tog det lugnt både förra gången vi var hemma och nu. Har faktiskt inte träffat många kompisar alls, inga alls den här gången hittills eftersom vi fortfarande var lite krassliga när vi anlände för snart en vecka sedan. Nästa vecka kanske blir en aningen mer intensiv.
I Spanien var det mest intensivt med familjen som är INTENSIV i sitt sätt att umgås men annars tog vi det lugnt. I början var Os vänner med barn sjuka så då skippade vi att träffa dem och sedan blev vi sjuka så inte mycket socialt umgänge utanför familjen alls.
Stor kram

5 12 2011
Karlavagnen

Äsch, Saltis så precis det jag tänkte. SÅÅÅ MYSIGT!!!🙂
Å en liten söt V är det!!!

13 01 2012
petchie

Karlavagnen, det blir ju nästan mysigt per automatik när man är hemma under vinterhalvåret. Vi svenskar är världsmästare på mys tycker jag. Och visst är V en söt en, det tycker jag helt opartiskt😉
Kram

6 12 2011
nilsandsofia

Ah harligt med sverigebesok! Det ar allt nagot valdigt speciellt med den dar forsta resan hem med sitt barn. Att fa visa upp sitt land for bebisen och bebisen for alla nara och kara!🙂
Brioleksakerna ar sa sota!! Valdigt retro🙂. Blir det Spanien for er i jul? kram

13 01 2012
petchie

Millan, ja, det var verkligen så kul och speciellt att komma hem med V första gången. Tyvärr hann vi inte träffa alla mina allra bästa vänner eftersom de var bortresta / upptagna. Nästa söndag innan vi åker tillbaka till Bryssel ska vi hinna med en sväng inom Köpenhamn för att träffa min äldsta vän!
Jag älskar Brioleksakerna och jag blev så glad över att V fått sin första egna leksak från Brio – ett drag-lokomotiv av min brors flickväns föräldrar!
Japp, det blev ju Spanien över jul och nyår och det gick väl som jag hade trott. Jobbigt, och inte bara pga att vi blev sjuka…
Kram

6 12 2011
Annika

Jag bara ler då jag ser V. Han är som en docka!
GUD så söt!
Flygande Jakob är ju GÖTT så det förslår. Trendigt också efter att ha legat i glömska och dvala under så många år😉
Ny blir det Espana då!!
HOPPAS det blir TOPPEN också!!!
Kramar!

13 01 2012
petchie

Annika, vad gullig du är! Tack får jag väl säga, vi tycker också att V är sååå söt. ‘Flygande Jakob visste jag inte var trendigt, jag gjorde det för ca 5 år sedan för mina franska tjejkompisar i Bryssel och de tyckte att det var väldigt gott. Men det är sant att innan dess hade jag inte lagat Flygande Jakob på år och dar.
Nja, kan väl inte påstå att España var toppen men jag FÖRSÖKER att vara mer positivt inställd… Nu ska vi dit igen, första helgen i februari, och det är nog en mer lagom dos än en månad.
Kramar!

6 12 2011
Mia

Så härligt ni har det!
De där BRIO-leksakerna är så himla fina klassiker, de får du spara till V.

13 01 2012
petchie

Mia, härligt och mysigt sammanfattar verkligen vårt första besök med V till Skåne. Brio-leksakerna är så härligt gedigna och klassiska, och V ska definitivt få leka med dem så småningom. Jag har insett att jag är en “sådan där” mamma som inte alls gillar plastleksaker… men jag får väl låta bli att vara alltför rabiat😉

7 12 2011
13 01 2012
petchie

Brysselkakan, tack för utmaningen, lite så där sent. Får se om jag kan klura ut fem saker om mig att lägga upp på bloggen.

8 12 2011
my

Ni är väldigt välkomna till Trelleborg i januari!🙂 Hur länge ska du vara hemma då?

Och jo, flytt med spädbarn lär bli en upplevelse. Är väldigt tacksam för att jag och Luka tar planet hem lite tidigt och slipper lastande och körande av grejer. Längtar dock efter att få inreda vår lägenhet, och vi kommer att få bestämma själva ur vi vill ha det utan att svärföräldrarna lägger sig i, wohoo.🙂

Hur gjorde du med ammningen på flyget? Sjal över el liknande? Jag är alltid lite tveksam när det gäller ammning bland folk eftersom det finns de som blir stötta även om man är superdiskret med sjal osv. Är aningen nervös inför flyget överhuvudtaget måste jag säga…

13 01 2012
petchie

My, tack för inbjudan. Jag funderar fortfarande på hur vi ska hinna med allt nästa vecka eftersom vi legat lite lågt den här veckan med besök och träffar. Vi stannar hemma till den 22 januari nu.
Jag är så imponerad över att ni flyttade till Sverige runt jul. Vi har ju också flyttat, två ggr till och med sedan V föddes, men det var ju inte så långt… Men vi har nog fler grejor än ni🙂
Amningen på planet gick jättebra, jag hade en halsduk som jag hängde över lite strategiskt. Jag har aldrig lagt märke till att folk har reagerat på min offentliga amning och då har jag ammat i Bryssel, Spanien och Sverige. Men kanske det beror på att mina bröst är så små och inte syns så mycket även när jag ammar😉 Du har inte nämnt hur det gick att flyga med Luka?
Kram

8 12 2011
Stef

Vilka fina leksaker, klassiska!🙂 Ser ut som att ni haft det riktigt mysigt!🙂 Och vilken liten söting han är lille V! kramar

13 01 2012
petchie

Stef, visst är Brioleksakerna jättefina. Det roliga var att jag minsann inte kände igen alla och kom inte ihåg att vi hade så många. Den jag minns bäst har jag inte hittat än – min brors tax som man kan dra efter sig i ett snöre.
V är en sådan solstråle, han ler nästan jämnt!
Kram

Leave a Reply

