First Saint Nicholas party

8 12 2011

V and I were invited to two Xmas parties yesterday, the first one already at 11 o’clock with our mother & baby group, and then at O’s office at 16.00. Since we had had quite a difficult night and it was the first (out of 4) day back in Brussels after the time spent in Sweden, I decided to cancel our participation in the morning Xmas party. I have realised that I’d better limit the activities we have instead of overdoing it and disrupt our so-called habits (which habits?). Also I do feel a little stressed about the fact that when V and I fly to Spain on Sunday, we won’t be back for more or less 6 weeks, and I need to get organised.

The afternoon Xmas party in O’s office was actually a Saint Nicholas party. The Belgians celebrate Saint Nicolas / Sinterklaas on the eve of the 5th / morning of the 6th December and it is traditionally the day that the children get their Christmas gifts. Our little V will be spoilt with gifts for Saint Nicolas, Christmas Eve (in Sweden) and for Epiphany (los Reyes in Spain).

We spent a few hours with O’s colleagues and children, and I realised that we will have to get used to loud environments from now on! V, who didn’t seem very disturbed by the noise, got to meet Nicholas and his helper, Zwaarte Piet, and received a present. What did he do? He let out a huge yawn! Our little boy is so blasé about getting presents 😉
The present was suitable for 18+ months so V will have to wait until March 2013 to play with it!

Actions

Information

10 responses

8 12 2011
saltistjejen

Vilken fest! och du, den där leksaken (om den på bilden är V’s) kommer han garanterat att kunna ha roligt med betydligt tidigare än vid 18+ ! Kanske inte exakt till vad den är till för, men det spelar ju mindre roll. Att banka och slå, vifta med den eller tugga på den, DET kommer han kunna göra om bara något halvår eller så.🙂
Härligt att ni kan fira så många “jular”!
Kramar till er i hela familjen!!

13 01 2012
petchie

Saltis, ja, jag var imponerad över julfesten för barnfamiljerna på Os företag! Och framförallt alla presenterna! Sedan reagerade Os kollegas fru (engelska) och jag på att de lite äldre flickorna fick STRYKBRÄDOR i julklapp – snacka om icke-könsneutralt! Däremot fick både deras dotter och V likadana julklappar så för de mindre barnen var det mer jämställt.
Ha ha, jag tror också att V kommer att leka med leksaken innan han är 18+ månader (om vi låter honom)🙂
Kram tillbaks till hela familjen!

9 12 2011
Desiree

Vad kul att få gå på St Nicholas fest. Vilken fin present han fick lille V. Jag tycker du gjorde ett klokt val som skippade den ena festen om ni haft lite av en jobbig natt. Hoppas att det funkar bra med resan till Spanien. Åker ni bil eller flyger ni? (Flyger antar jag). Fin present han fick lille V även om det kommer dröja lite innan han kan leka med den. Roligt att få läsa om hur just St. Nicholas firas och går till.
Kram och trevlig helg. Ha en bra resa till Spanien.

13 01 2012
petchie

Desiree, Vs julklapp kändes väldigt påkostad för att vara från Os företag, även om de säkert fått mängdrabatt😉
Det är bara att inse när man har barn att man inte kan göra allt på samma gång. Det blir bara stressigt för alla och inte roligt. Jag tycker dock inte att man behöver helt skippa ett socialt liv och resor etc men man får bara ta det en aningen lugnare än i vanliga fall…
O körde till Spanien på lördagen och V och jag flög på söndagkvällen. Perfekt lösning! Vi behöver bilen när vi är i Spanien och dessutom skulle vi hämta en massa barngrejor – babysitter, barnvagn (den vi lånat av min kollega var ganska värdelös…) plus alla julklappar vi fick. Och så hade vi slut på olivolja och den får vi av Os föräldrar i 5-litersdunkar!
Kram!

9 12 2011
nilsandsofia

Skoj med forsta julen och allt den innebar!🙂 Han ar sa sot den lille!! St Nicholas har jag hort talas om mycket har pa jobbet i veckan da jag jobbar med tjejer fran hela europa och det verkar vara en traditon for de flesta av dem. Dock ar det lite olika beroende pa var man bor. Min tjeckiska kollega berattade att barnen far presenter medans min tyska sa att barnen putsar sina skor och sa lagger St Nicholas godis dari. Lite roligt med alla dessa traditioner🙂.

Ja nar de sma ar sa liten som V sa kanns 18 manader som en hel evighet. Jag kommer ihag att vi fick klader i storlken 12-18 months nar Nils var nyfodd och jag fattade inte att han nagonsin skulle kunna ha sa stora klader🙂. Fast jag gissar att V kommer leka med den dar traktorn langt innan han ar 18 manader!🙂 Kram

13 01 2012
petchie

Millan, nu blev det ju inte så mycket julstämning för oss utan jag hoppas på julen 2012 istället😉 Men visst var det kul att få uppleva t.ex den första Saint Nicholas-festen, det är en ny värld som har öppnat sig för oss! Jag visste inte ens att Os företag anordnade sådana här julfester för barnen🙂 (företaget min far arbetar på gjorde det när vi var små, både Disney-film på bio före jul och julfest i januari med julklappar och stora godispåsar!)
Ha ha, det har du rätt i – jag har t.ex nästan missat att använda vissa av kläderna V fick i present när han föddes för jag tyckte de var så stora och sedan var de helt plötsligt nästan urvuxna! Vi har en hel del kläder i Bryssel för “6 månader” som jag är rädd att de nästan är för små när vi kommer tillbaka om drygt en vecka (och då är V bara 4,5 månader).
Och ja, visst kommer V att leka med sin julklappsleksak innan han är 18 månader, det är jag också säker på.
Kram

9 12 2011
Taina

Hade ingen aning om att de fick sina presenter så tidigt! Hahahaha skrattade åt V’s present. Ja det blir nog att glo på den tills det är dags att leka med den. Men då kanske han redan hunnit tröttna på den?

Kram kram

13 01 2012
petchie

Taina, de börjar tidigt i Belgien (Nederländerna och Tyskland?) med julklapparna. Jag tror dessutom att barnen får julklappar både till Saint Nicholas OCH till jul nuförtiden! Precis som spanska barn får julklappar både till jul OCH till Trettonhelgen när det förut bara var till Trettonhelgen. Orättvist att svenska barn “bara” har ett klapptillfälle😉
Ha ha, jag kanske får lägga undan Vs julklapp tills han blir lite äldre så att han inte hinner tröttna innan han är gammal nog.
Kram!

12 12 2011
Jess

Aha, så barnen som firar St Nicholas får alltså presenterna redan nu. Får de inga alls på julafton/juldagen sen då?
Roligt att V fick en present också.
Mina har en liknande traktor med släp hos mormor och moffa och den spelar Old McDonalds…om och om och om igen…
Om den som V fått lär DU ha bankat sönder den innan dess V hunnit bli 18 månader. Den är sååå irriterande.. Ha,ha,ha!
Fast di små gillar den såklart. Allt som låter och repeteras till öronen blöder.🙂

KRAM!

13 01 2012
petchie

Jess, jag tror att de flesta belgiska barn får julklappar både till Saint Nicholas och till jul… tror jag iaf! Jag har faktiskt ingen aning om hur belgare firar jul, om det är julafton eller juldagen som är den stora “Juldagen”. Borde kolla upp det där😉
Ha ha, jag kan tänka mig att man kan bli rejält trött på leksaker med ljud – vi har fått 2-3 sådana redan och jag tror att man får ta ut batterierna efter ett tag. “Hoppsan, leksaken funkar inte längre”😕
Kram!!

Leave a Reply

