Too long…

12 01 2012

It’s been too long since I blogged and I don’t know where to start… V and I are back in Sweden after a month in Spain. Life in Brussels seems so far away but we will be going back on the 22nd January. This first week in Sweden has mostly been about getting 100% healthy, as both V and I got sick the last two weeks in Spain.

A summary of the last month:

    • Cultural differences: in Spain people are worried about babies getting cold, in Sweden it is important that the baby doesn’t get too hot
    • Husband and father took holidays to work in the family business – not always popular with the wife…
    • Small baby, big virus! V got bronchiolitis / rs-virus infection and had to spend 3 days in the hospital in Spain. Then I got the cold of the century. And O and I got a stomach virus that “only” lasted about 12 hours but it was very aggressive. Plus V and I got eye infections
    • Eye infections are called “cold eye” in Spanish and people think it is due to being exposed to cold air.
    • V got a new cousin on New Year’s Eve – his name starts with M, just like his parents’ and brother’s and all whose birthdays just happen to be in December as well!
    • V’s two cousins, 8-year old M and 5-year old M (not siblings! just realised that V’s three cousins, three grandparents, two uncles and one aunt have names starting with M plus his first family name!) loved their little cousin even if 5-year old M was a tad jealous of the attention her mother gave him…
    • If you want me to keep a secret, let me know that it is a secret!! Too many secrets to be kept from parents-in-law and various “siblings-in-law”…
    • Temperatures ranged from 16 degrees to -3 in Spain. An exceptionally warm Xmas, both in Spain and in Sweden
    • I never got around to bake the safran buns with marzipan, despite Millan publishing her recipe and I buying all the ingredients
    • My German sister-in-law and I have three languages in common – Swedish, English and Spanish but we speak mostly Spanish to each other.
    • No internet connection for a month was very frustrating!
    • I discovered that with digital TV you can switch to VO (versión original, i.e undubbed version) and / or subtitles (in Spanish) when watching American films and tv-series
    • Baby V is no longer so small, he gained 1 kg in 18 days. Fortunately his growth has slowed down a little since then!
    • Security staff in Copenhagen airport definitely the friendliest, Brussels airport staff quite nice as well and Charleroi third. Madrid Barajas’ staff the most unfriendly and unhelpful with a mother travelling alone with a baby.

  • Scaninavian airlines the most baby friendly airline! Both price-wise and service-wise.
  • “Ajo” was the most popular word during our stay in Spain. Spanish children “have to” learn this word first as it contains a very important sound in the Spanish language. I claimed that most of the time when V “said” “ajo”, it was just a sound he happened to make and it would be more of a challenge to teach him to say “jamón” or “Jorge” 😉
  • People thought that it was cute that V wears “un pantalón”, i.e real trousers… Eh? Well, many Spanish babies wear old-fashioned knitted stockings, with or without a “faldón” (skirt), also boys!
  • A baby has to use a pacifier, according to O’s sister and a random woman in the hospital. I am not anti-pacifier but I don’t understand why we have to force V when he doesn’t want one and seems to be doing perfectly ok without it! He sometimes sucks his fingers but it is not a real habit (yet) and I am not too worried…

The baby is wearing real trousers!?

Photos and more posts will follow soon!


Actions

Information

24 responses

12 01 2012
Brysselkakan

Välkommen tillbaka! Och tack för den “snälla” versionen av er vistelse i Spanien😉

13 01 2012
petchie

Brysselkakan, tackar så mycket! Och ha ha, ja, det blev snällversionen här på bloggen😉 Man vet ju inte vem som läser…
Ser framemot att ses när vi är tillbaka i Bryssel!

12 01 2012
Annika

Skriver under det som Brysselkakan säger. Antar att det var snällversionen allt du skrev🙂
Prövande många ggr säkert.
Nu får ni ha det så fint hemma i Sverige tills det är dags att styra kosan hemåt igen!
Kram!

13 01 2012
petchie

Annika, nja, jag försökte hålla det på en civiliserad nivå här på bloggen… Det var inte en lätt månad, precis som jag hade förutspått men jag försöker att vara en lika mycket “gås” som min svärmor – att allt ska rinna av mig…😕
Tack, jag njuter av att vara hemma igen, det behövdes för att hitta balansen i tillvaron igen!
KRam

12 01 2012
utvandrare2000talet

Ja, ni har varit med om mycket denna december. Puh! Jag blir helt slut, lider med er! Sjukdomar i minut och parti. Hoppas det ska vara slut nu, så ni får njuta av tiden i Sverige innan det bär av till Bryssel igen.
För övrigt håller jag helt med om att SAS är otroligt barnvänliga. Jag kände precis samma sak efter mina flygningar nu, de var överlägsna Continental och United som var två andra bolag jag flög med.
Dock lite minus för svenska flygplatser (plats som i singular då jag bara har erfarenhet av Arlanda) var att man behövde checka in barnvagnen vid disken och inte vid gaten som jag gjorde på alla andra flygplatser. Vi hade förvisso med sele men det blev rätt drygt ändå, hade gärna haft vagnen till gaten som jag hade på de andra flygplatserna. Förvisso hade Arlanda vagnar att låna men de var slut då vi var där så hade ingen nytta av dem.
Det där med napp, känner igen liknande kommentarer. Vissa verkar se det som en naturlag, barn ska och måste ha napp. Men som du säger, varför truga om barnet inte vill ha, känns onödigt. Som du kanske minns har vår Stella också vägrat nappen, har försökt men nu känns det ju helt onödigt börja truga mer.
Utan internet en hel månad, det är snudd på tortyrstraff det. Eller som flygvärdinnan (manlig sådan, kanske man säger steward då) sa i speakern på flyget “….och så ska mobiler och annan elektronisk utrustning stängas av, nu kommer väl ångesten smygande för er alla då ni inte kommer in på facebook på 8 timmar…”
Vad söt gullungen är i riktiga byxor, det syns han blivit så stor och lagt på sig. Gullungen!
Sköt om er, kram!

15 01 2012
petchie

Anne, som alltid när man är mitt uppe i ngt jobbigt fokuserar man bara på stunden och hoppas att det ska gå över snabbt. Jag kan ärligt säga att det var en lättnad att komma ifrån svärfamiljen när vi var på sjukhuset!! Inte för att jag så klart ville att mitt barn ska lida och vara sjukt (låter ju som Münchhausens by proxy eller vad det heter…) men V var hela tiden vid gott mod, sprattlade och “pratade” även om han inte kunde andas ordentligt, stackaren.
Jag har rest utan barnvagn och burit V i sele men det börjar han snart bli för tung för och då är det ju jättebra om man kan ha vagnen med till ggaten. Vet faktiskt inte hur det funkar i Belgien och Spanien…
Nä, både O och jag är överens om att inte truga napp på V. Det känns som det ibland är mer i de vuxnas intresse att kunna sätta en propp på barnen…
Japp, det var jobbigt att vara utan internet så länge, speciellt som jag ofta känner mig väldigt isolerad i Spanien. Innan har Os föräldrar haft internetuppkoppling hemma – när lillebror bodde hemma men han har flyttat och föräldrarna har ju inte ens en dator så ingen idé att ha internet då.
V har vuxit jättemycket den senaste månaden och jag är orolig att kläderna som jag lämnade kvar i Bryssel är urvuxna redan😕
KRAM!!
Ha ha,

13 01 2012
Karlavagnen

Amen!🙂 Log igenkännande från diskussioner jag lyssnat på eller haft med kollegor och vänner som har barn. Å visst är det toppen att man kan ha VO på vissa tv kanaler (det trodde jag att du visste). Om du tycker att spanjorerna har lätt hipokondriska tendenser så är de inte något mot italienarna. Men det är en helt annan diskussion och nu måste jag gå till jobbet. Njut av helgen!

17 01 2012
petchie

Karlavagnen, ha ha, jag kan tänka mig att du har många historier att berätta efter dina år i Spanien och nu Italien…
Nej, jag har liksom inte ens tänkt tanken förut att man kanske kunde ställa om ljudet på tv:n!! Nu kanske jag tom kan börja kolla på de franska / vallonska kanalerna i Bryssel😉 Det blir ju mest de flamländska eftersom de inte dubbar…
Kram

13 01 2012
Desiree

Åh vad kul att du är tillbaka. Hoppas du och lille V snart är fullt friska igen. Ni har då verkligen fått eran dos av virus och elände. Det är rätt intressant med alla dessa kulturskillnader vad gäller barnuppfostran ect. Jag hoppas att ni får det rikigt skönt nu i Sverige den tid ni har kvar där.
Kram!

30 01 2012
petchie

Tack Desiree! Det tog ett tag men vi blev friska till slut. Även om jag FORTFARANDE hostar med jämna mellanrum, men bara om jag pratar😕 Kulturskillnaderna när det gäller barnuppfostran etc är verkligen jobbiga, och det är ju inte O och jag som har olika uppfattningar utan “bara” den spanska familjen… Suck.
Stor kram

13 01 2012
Stef

Usch låter inte roligt med alla sjukdomar! Hoppas ni mår bättre nu!🙂 Vad roligt det där med byxorna, haha! Ja ibland så förvånas man över vilka kulturella skillnader det finns! Kram

30 01 2012
petchie

Stef, det var verkligen 2-3 SJUKA veckor men nu mår vi bra (peppar, peppar, ta i trä…)! Tyvärr har kulturskillnaderna verkligen visat sig sedan vi fick barn, men som tur är har O och jag inte några större meningsskiljaktigheter när det gäller V utan det är bara när vi är i Spanien som det är problem. Men oj, jag höll faktiskt på att bli GALEN!
Kram

13 01 2012
nilsandsofia

Oj ja, det later som en ratt tuff december. Roligt saklart att resa men lite jobbigt att inte vara hemma pa sa lange med en liten ocksa sakert. Forstar nu varfor den riktiga julkanslan inte infann sig! Du far prova bullarna i ar i stallet😉.
Usch sa otackt med RS viruset. Du ar den andra av mina vanner som fatt det precis vid jul i ar. En av mina svenska kompisar har i Bristol akte hem till Malmo med barnen over jul och hamnade da pa sjukhus hela julveckan med sin lilla 6 manader gamla son. Det tog dod pa julkanslan aven for dem …

Skont att ni mar battre nu!! Och jag hoppas att ni far ett riktigt roligt 2012!

Stor kram
Millan

30 01 2012
petchie

Millan, jag kan säga att det var nog min tuffaste december ngnsin, och egentligen inte så mkt pga av att V var sjuk utan mer pga kluturkrockar med min galna svärmor… Hjälp! Det får bli lussekatter med mandelmassa i december2012 istället, då kommer vi ju dessutom fira i Sverige!
Det var synd om V, stackaren, när han hade svårt att andas men han var ändå förvånansvärt pigg, åt som vanligt och var vid väldigt gott mod trots allt! Men jag hoppas att vi slipper fler sjukhusvistelser med V!!
Stor kram

13 01 2012
Cosmopolitan

Ojoj! Även i korta drag låter er december galet jobbig. Tror säkert det var kul att träffa Os familj, men det kan va påfrestande nog med kulturkrockar och att inte kunna va ifred med sådan liten även om man är frisk…
Hoppas ni kan pusta ut nu och njuta av att vara i Sverige.
Kram

30 01 2012
petchie

Cosmopolitan, japp, det var en helt galen månad i Spanien!! På ett sätt var det skönt att vi blev sjuka för då fick vi vara i fred i en vecka i stan istället för att bo med Os föräldrar i byn… Det blir ju så extremt intensivt när man bor inpå varandra så länge, speciellt som den spanska familjen är så INTENSIV, det är liksom inte tal om att få rå om sig själva lite vilket det ju är hemma hos mina föräldrar där vi kan åka iväg och göra egna saker ibland.
Så ja, det var såååå skönt att komma hem till Skåne nu i januari och vila upp mig (och V) efter den intensiva månaden i Spanien. Bara ta det lugnt, njuta av stillheten och tystnaden och folk som är lugna!!
Kram!

13 01 2012
Bella

Har saknat dig o dina uppdateringar… Skönt att ni mår bättre!

30 01 2012
petchie

Bella, tack, vad glad jag blir! Ska uppdatera mera…
Kram!

13 01 2012
nilsandsofia

Ps, jag har gett dig en award pa min blogg idag🙂. Kram

30 01 2012
petchie

Millan, stort tack och jag har äntligen skrivit om den!
Kram

13 01 2012
saltistjejen

Hahahaaaa!! kan inte låta bli att skratta!!!! Du verkar haft en rätt händelserik jul.🙂 Härligt att V vuxit så mycket också! Och att han fått spendera tid både i Sverige och i Spanien. Och du, det där med cold eye var lite kul. Här kallas det Pink eye. Men det är nog mer för att ögat kan bli “rosa-rött” än för att infektionen orsakas av något pink…!😉
Och om V inte är intressead av napp så strunta i det. Är mitt råd. Men så är jag svensk också haha! Och tycker det är ok för barn att vistas utomhius (väl påklädda förstås) även i kyligare temperaturer.
SKÖNT att det inte blev värre med V’s RS också. Det kan vara otroligt läskigt. Och bra att du inte längre är sjuk. Tyvärr är det ju rätt vanligt att man själv eller ens barn får olika infektioner när man träffar mycket nytt folk. Hoppas iallafall att ni kan ha det skönt i Sverige nu.🙂
Härligt att ha dig tillbaka online också! Har saknat dina uppdateringar!🙂
STOR KRAAAM!

9 02 2012
petchie

Saltis, ja, till och med jag kan skratta åt eländet efteråt nu när jag har lite distans… MEN när jag är mitt uppe i det i Spanien faller det många tårar kan jag berätta!! De har verkligen en massa konstiga uppfattningar i Spanien men jag vet inte hur mkt som är pga att mina svärföräldrar är av den äldre generationen (och inte är så utbildade / belästa). Jag kan ju inte jämföra dem med min egen familj där både mormor och mor var / är sjuksköterskor…
Ja. jag tänker minsann inte tvinga ngn napp på V! Det är intressant att jag fått napp-rådet av min svägerska vars 5½-åring precis slutade med napp vid jul!! (alltså det var hon som sa att det är bättre napp än tummen / fingrarna för det är lättare att vänja av…)
Vi var mycket lättade att V inte blev sjukare av RS-viruset, hans rumsgranne på sjukhuset var så mycket illa däran och åt inte, stackaren. Men nu vill vi slippa fler sjukhusvistelser!
Kram!!

14 01 2012
Olgakatt

Har undrat hur ni hade det i Spanien och förstår att det var en blandad och tidvis frustrerande upplevelse. Kommande besök blir kanske inte fullt så långvariga…. Men säkert utvecklande för personligheten;)

Klart att V ska sova utomhus. Sverige har ju ute-dagis också där barnen är utomhus alltid. Lär vara mindre vanligt med infektioner bland de barnen, bl a.

God fortsättning på 2012!

9 02 2012
petchie

Olgakatt, man kan lugnt säga att det var en frusterande vistelse i Spanien! Jag som nästan aldrig har hemlängtan, längtade hem till en “riktig” jul i Skåne med familjemys och lugn och ro… nästa jul! Ha ha, det blir nog inte fler månadslånga Spanienvistelser och det är nog tur (för vårt äktenskap…).
Jag har berättat om utedagisen i Skandinavien och folk, inte bara spanjorer, blir chockade!
Tack det samma, och hoppas att vi ses under 2012!

Leave a Reply

