Back to reality…

23 01 2012

V and I are back in Brussels and my to do-list consists of:

  • trying to figure out child-care for after Easter… I start to work on the 1st March and my parents are coming to take care of V the first month. Visiting a private creche tomorrow.
  • Remove the few Xmas decorations I put up in December
  • clarify a misunderstanding between me, the HR person and the director. Not so fun😦 Done!
  • re-start, for the umpth time, the house-hunt – absolute deadline is 1st May (we can stay in our current home until mid-August)! We have one house visit on Saturday morning.
  • unpack all the boxes…
  • pack away all V’s outgrown clothes. Done!
  • Get O to fix the washing machine that is leaking…
  • See an old friend who is coming to Brussels for a work meeting tomorrow
  • Appointment at the hairdresser’s on Wednesday
  • Meet up with new Irish friend to meet her new baby on Thursday
  • Mother & baby group on Friday
  • Read “We need to talk about Kevin” for the mother & baby group book circle in February
  • Send thank you-cards to everyone who gave gifts when V was born (long overdue!!).
  • Print photos for thank you-cards
  • Meet up with friends
  • Hand over snus that I bought for some Swedish friends…
  • Hand over some Spanish chorizo and jamón to friends who have helped us out lately
  • Buy a high chair for V, my sister and I bought one for him in Sweden and he loved sitting with us at the table
  • Go for walks and sing with V every day. I have put a small cd player in his room and I’m re-discovering all the old children’s tunes (and realising I have forgotten both lyrics and melodies, hence the cd player…)

This is how V sleeps… at least when I have removed his mittens after a walk outside😉


Actions

Information

19 responses

23 01 2012
Karlavagnen

Wow, one hefty list to sort out. Welcome back!!! And good luck with everything!!! Look forward to the progress report.

13 02 2012
petchie

Karlavagnen, tackar! Hm, hur mycket har jag fått gjort på listan? Fortfarande en massa ouppackade kartonger men har ingenstans att göra av grejorna som är i (bl.a böcker) och inga tackkort är skickade… men annars fick jag trots allt gjort ganska mkt innan jag började jobba förra veckan.

23 01 2012
Bella

Det är iallafall skönt när man får saker gjorda och kan stryka😉

13 02 2012
petchie

Bella, absolut – det är det bästa med listor, när man kan bocka av!

23 01 2012
ida

Mysis!🙂 Vilken go bild! Ni verkar ha haft det tufft med alla sjukdomar och flängande. Hoppas att ni får lite lugn och friska tider nu.

13 02 2012
petchie

Ida, tack! Jag hoppas att vi kan träffa lille N och dig nästa gång vi är hemma, det skulle vara kul! Ja, det är verkligen skönt att veta att vi inte ska flänga alls på ett tag nu… fram till påsk då det blir Spanien igen!

23 01 2012
saltistjejen

Diger lista. Men det låter som om ni håller på att etablera er vardag igen nu. Skönt och lite jobbigt på samma gång antar jag. Och spännande med dagis. Hoppas verkligen ni hittar något som ni tycker om och känner förtroende inför. Det är A och O tycker jag när man ska jobba. Vi hade ju enorm TUR eftersom få dagis här är så bra som det vi har E på. Skulle i nuläget ha svårt att tänka mig något annat dagis men OM det någongång skulle bli ytterligare barn är ju sannolikheten inte så stor att det blir detta dagiset. Iallafall inte flera år. Eftersom de tär knutet till M’s jobb. Lycka till med ert letande iallafall!
Kramar!!

15 02 2012
petchie

Saltis, så fort man tror att man har fått rutiner så förändras ngt, i vårt fall att jag började jobba😦 Men det börjar också bli rutin… Vi har hittat ett svindyrt privat dagis som egentligen är den enda möjligheten… nära till metron och de har plats för V. Mer kan vi knappt begära just nu men som tur är har jag hört mkt gott om dem.
Kram!

23 01 2012
my

Vilken fin bild! Vår plutt sover i vagnen alltid nu eftersom han verkar trivas bäst där och han dessutom är lättflyttad. Fast han kryper ihop till en liten boll var han än sover, med händerna (gärna invirade i en filt el likn) halvt instoppade i näsan. haha. Knäppunge. Alla sätt är bra utom de dåliga, right?

Synd att vi inte hann ses när ni var här, men den där jäkla förkylningen kom ju och förstörde allt. Men det går fler tåg… Vi kommer till Bryssel i två veckor i början av mars och jag lär behöva alla möjliga utflyktsprojekt för att hålla mig borta från svärisarnas hus så mycket som möjligt.
Vi får se om vi hinner ses då!

16 02 2012
petchie

My, jag gillar också bilden även om det ser lite spooky ut när V sover med händerna utsträckta så där! Vad gulligt Lukas sovsätt låter! De är för härliga! V sover för det mesta med händerna utsträckta rakt ut från kroppen, det kommer nog från hans pappa😉
Jaaa, vi får absolut försöka ses när ni kommer till Bryssel. Tyvärr jobbar jag ju men det ska nog gå att fixa ändå. Hi hi, förstår EXAKT vad du menar…
Kram

23 01 2012
Mimi

Wow lots to do! Hope you find a great child care place for V. Great that your parents are going to keep him in the beginning. Enjoy the rest of your time off and good luck with house hunting.

16 02 2012
petchie

Mimi, yes, lots to do and little time… but I did manage to get quite a lot done before I started to work last week. It was a month early for work but it is working out quite well. I am hoping to work half-time another month later on in spring..
Thanks, the house hunting has been going on for almost 2 years now😦

24 01 2012
Desiree

Välkommen hem och tillbaka till Bryssel Petra. Ni har ju varit borta ett bra tag. Alltid skönt att få komma hem till sitt och sina saker trots allt. Jag hoppas att du hittar ett dagis som känns bra och rätt. Hur svårt/lätt är det att hitta platser? Har du ställt V i någon kö eller hur funkar det? Håller också tummarna för att det löser sig med hus och boende för er.Låter lite jobbigt att behöva packa upp samtidigt som ni är ute och letar nytt boende och ni bara ska bo kvar tills sommaren. Men hoppas att det ordnar sig. Överväger ni att hyra något även om det betyder att ni måste binda upp er på 2-3 år om det skulle vara så?
Ha en trevlig vecka och njut av vänner och annat mysigt som du har på din to do list.
Kramar!

24 01 2012
Annika

Välkommen tillbaks till Bryssel igen.
DET var då en lista som heter duga.
Ja, just barnomsorgen hoppas jag att du kan fixa snart, och att dagis eller dagmamma ska vara det bästa av det bästa!
Bra att dina fldrar är här den första månaden. Ska du jobba heltid?
OCH husletandet…all lycka där med. NU är det dags att NI ska få ngt alldeles eget!!! Där ni kan stanna SÅ länge NI vill!!
Hoppas att du snart kan stryka fler punkter på din lista.
KRAMAR!!

24 01 2012
Mia

Haha, jag hoppas du lyckats stryka “remove x-as decorations” vid det här laget. Fast okej du har ändå en godkänd ursäkt.🙂

ja jag läste om nudiststranden, tog inte med det i texten. Tänkte att det kanske inte alls får Ramatuelle att verka lockande, men jag kanske har helt fel.🙂
Haha, vad hände med bilen? Just det där med bilar är ett problem för mig för man behöver ju ofta en bil för att ta sig runt mellan småbyarna osv men jag hatar franska bilförare. Oartiga och slarviga och livsfarliga.🙂
Får man vara nyfiken och undra vilken förening/websajt ni hyrde stugan av? Jag samlar på sådana länkar.

KRAM!

24 01 2012
Brysselkakan

Du verkar ha fullt upp! Men får du en stund över så har jag gett dig en utmaning på min blogg!

26 01 2012
Brysselkakan

Och nu har jag gett dig en award också! Hur ska du hinna😉 Kika in hos mig så kan du läsa mer.

26 01 2012
Stef

Ojdå, det var ingen liten lista! Hoppas att ni haft en mysig semester! kramar

27 01 2012
narmasthjartat

kan inte se bilden :-((

Hoppas du hittar ngt bra for V!

det later som at du sa smatt kryper ut ur babybubblan. Bade harligt och Jobbigt, antar jag.

Men du…vem kom med det bokvalet till mammagruppen? Just i det sammanhanget skulle jag iaf vara alldeles for overkanslig! Fast jag borde inte saga ngt, O var 11 manader nar vi akte till Argentina och det gick ju bra.

Kram fran en sang i Andalusien

Leave a Reply

