The messy everyday life

15 02 2012

Thank you so much for all the supportive comments on my previous post about starting to work again! I will answer all of them, and older comments but little by little… This is not going to be a one-way communication blog, I refuse that!

Working part time is going ok, even though I am very frustrated over the time it takes to get to and from work. It wouldn’t be quicker by car, far from it, and the metro is surprisingly punctual but it still takes me around 40 minutes one way. That is almost 1,5 h every day that I could spend with V instead.*

 V only sleeps 30-45 min in the late morning but that’s ok because we prefer that he takes a longer nap in the afternoon when O is working from home…

Also, as I am trying to squeeze in as much breastfeeding as possible, I breastfeed twice before going to the office (around 13) and then twice in the evening, it feels like I don’t have much time for anything else when I am at home. Except for necessary things like showering, dressing myself and V, eating, giving attention to V and tidying up a little… As you can see our home is quite messy – and then I am not showing you the “full picture”😕

P1000204
Trimming the tulips we bought on Saturday – 30 tulips for 9 EUR.

P1000205
Saving some coffee for O to heat up this afternoon. We finished the last Puerto Rican coffee on Sunday and I am trying to get used to the new coffee flavour😦

P1000203
V entertained himself for 10 min with the baby gym and then couldn’t decide if he was hungry or tired… He’s now snoozing while breastfeeding!

P1000208
Dirty nappy, V’s pj’s and a full load in the washing machine to be taken care of (so far I have only binned the nappy).

P1000206
We have double sets of prams and car seats. V sits in this car seat** when I am in the kitchen preparing my breakfast / lunch and I move it to the bath room when having a shower. One of the prams needs to be taken to a charity shop…

P1000209
V’s room, which is very small, is being used as our laundry drying room. Piles of clean laundry to be folded, dry laundry to be removed from the drying rack to leave space for the load in the machine… sigh.

P1000210
Hm, what should I wear for work this afternoon? At least I made the bed but should really change the sheets. Oh, I can’t find matching bed sheets as we still haven’t unpacked all the vacuumed Space bags (due to a lack of… space!).

P1000211
V’s crib. He never sleeps with the cover as he wears a “sleeping bag”, which is practical when he wakes up around 05.30 and I bring him to our bed where he continues sleeping until 07.30-08.30.

P1000212
He usually naps in the guest bed room, closer to the kitchen / living room.

P1000213
I need to catch up on my diary writing… I try to put tissues in strategic places (including my pockets) but it still seems that I never have one nearby when V throws up!

*) At least if we lived next to the office, where I don’t want to live anyway and then O would have a longer way to commute.
**) We also have a BabyBjörn baby sitter (“relax” in French!) that is in the living room… (it’s an open space really, the kitchen and living room)


Actions

Information

10 responses

15 02 2012
saltistjejen

Ja Petra, det här med att pendla så har ju de flesta som bor och arbetar i en större stad Skulle säga att 40 minuter låter helt normalt och t o m avundsvärt för många. Här är det inte ovanligt med 50-60 minuters pendelavstånd enkel. Jag hade ju över en timme på mitt första jobb här vilket var otroligt långt efter att vi fick Ella. En av orsakerna till att jag ville byta jobb då. Sedan fick jag ju gångavstånd vilket var super! Å andra sidan trivdes jag inte på den arbetsplatsen så jag hade hellre pendlat om jag fått välja…😉 Men visst var det bekvämt att kunna gå till jobbet på 5 minuter! Det var det.
Jag tycker ert hem ser ut ungefär så som alla småbarnsföräldrars hem gör. Det är lite rörigt och kaotiskt mest hela tiden (det finns grader av kaos har jag lärt mig hahaha! ;-)) men du i längden spelar det ingen som helst roll ju! Huvudsaken är att ni mår bra och att ni kan spendera så mycket kvalitetstid som möjligt med lille V. Han är verkligen så otroligt söt!!!🙂
Det är tufft att jonglera jobb och bebisar. Tycker ni verkar klara det hela super!!!!!!
Tusen Kramar!!

1 03 2012
petchie

Saltis, jo, jag inser ju att jag varit väldigt bortskämd som alltid haft mer eller mindre gångavstånd till jobbet! Men Bryssel är ju inte NYC även om trafiken kan vara hemsk i rusningstider, så jag tycker ändå att 40 min är ganska mkt… men så bor vi också längst ut på en metrolinje och jag jobbar i centrum så jag kan inte förvänta mig ngt annat.
Jag tycker faktiskt att andras röriga hem ofta är väldigt mysiga😉 Och det är ganska mysigt med Vs leksaker, tvätt och andra grejor men det som irriterar mig mest är våra ouppackade flyttkartonger som vi inte har ngnstans att förvara…
_Kram och tack!!

15 02 2012
Desiree

Jag förstår att du tycker att pendlingen är jobbig. Det tar ju massor med tid av sådan tid man hellre vill tillbringa på annat sätt som att umgås med familjen. För oss tar det just nu ca 30 minuter då vi cyklar (just nu tar det lite längre tid då vi åker bil pga av all snö som kommit). Jag känner att 30 minuter funkar bra men skulle inte vilja lägga mer tid på att pendla varje dag. Det blir ju trots allt redan en timme som går åt på att pendla. Det som är bra är att vi iallafall normalt sett kan cykla och få lite gratis motion på köpet. Jag skulle dock inte vilja ha en timmer i vardera riktningen. Det hade känts som för mycket pendlingstid.
Finns det inget ni skulle kunna tänka er att flytta till som ligger närmre ditt jobb så att du slipper lägga så mycket tid på att pendla?
Ert hem tycker jag ser ombonat och mysigt ut. Hur länge fick ni bo kvar här? Kollar ni fortfarande en hel del på objekt att köpa?

Att jobba heltid med liten verkar så himla tufft så det är bra att du har kunnat börja och få en mjukstart med halvtid.
Kramar!

15 02 2012
Elisabeth

Förstår att du tycker att pendlingstiden är jobbig. När jag bodde i Tyskland hade jag ca 80 minuter från dörr till dörr enkel resa, men då hade jag bara mig själv att tänka på, och det är ju STOR skillnad!

Visst är badrumsmattan från Ikea? Jag har nämligen en nästan likadan, fast svart med vita rutor, och den är från Ikea.😀

15 02 2012
Annika

Förstår så väl att din pendling inte är kul.
Inte alls.
Trösten är väl kanske att många har det så, eller det kanske inte ens är ngn tröst.
Men, jag förstår dig. Mkt spill på bara åka.
Hemmer set mysigt ut även om det är stökigt, men det spelar ingen roll.
Heja dig!!
HOPPAS att er nästa lgh ligger närmare ditt jobb!
KRAM!!!

16 02 2012
Evelyn Rodriguez

How to make Puerto Rican coffee
Ingredients:

1 / 2 cup water
2 tablespoons coffee
2 ounces boiled milk
1 tablespoon sugar (or to taste)

procedure:

1. Mix the coffee with water and boil 2 minutes.
2. Strain the coffee in coffee sock.
3. In a cup, combine brewed coffee with milk.
4. Add sugar to taste.

PuertoRicoCoffeeShop.com
Choose from our selection of true and delicious coffee from Puerto Rico

16 02 2012
Mia

Åh härliga vardag! Jo jag tycker verkligen att vardagen är rätt mysig med mornar man svär över, den där sköna längtan i magen efter helgen, lunch med jobbarkompisar osv osv. Det är rätt mysigt ändå. Hur känns det att vara tillbaka på jobbet?

18 02 2012
Miss Marie

Ho ho, rent hus?! Ingen prioritet!😉 Det är först när Alfred var lite äldre som vi var tvungna att börja dammsuga lite oftare, eftersom han stoppade all skit som han hittade på golvet i munnen. Damm, gruskorn… allt han hittade! Inte helt bra för magen kanske…😉

19 02 2012
bryssling

Åh vad underbart att få se lite av era vardagsbilder, av hemmet och lille sötnosen och att ni har likadana gardiner, de svarta som N har, ha ha. Åååh, känns som evigheter sedan vi sågs och jag tänker se till att den lille inte hinner bli den “store” innan jag får se honom irl och snusa bebislukten på hans fjuniga lilla hjässa.
Men hu vad jag lider med dig med dina restider, stackars elände. Huga, kanske kan ni flytta närmre? Nog för att det ser väldigt mysigt ut där ni bor. Strunt i städningen, det hinns väl med vad det lider. Jag förstår verkligen tidsbristen, jag har liksom knappt kommit i fas själv med jobb och hem och barn fast jag ju tränat i flera år nu. Ändå räcker tiden inte till, inte till allt man vill.

Stor kram!

23 02 2012
Emmapiraya

Tänk så mycket en lägenhet förändras när ett barn flyttar in, det finns små bebisspår överallt!🙂 Pendlingen måste vara jobbigt.. Jag har som tur som har en 2 minuters cykeltur till mitt jobb och visst underlättar det.. Men det blir bra Petra!🙂

Stor kram!

Leave a Reply

