Baby stuff in May

14 05 2012

Some of the things we have done so far in May:

V started the crèche (kindergarten / day-care), and it went fairly well. He doesn’t seem to miss us too much, and is not afraid of the other children nor the staff. However, he refuses to nap, which means that he gets very tired around 10.30-11 and then cries quite a lot. Poor baby😦 So far he has only spent half days there but next week will be a full week. Fortunately I work only half-time in June and we are off to Sweden for 10 days so hopefully he will slowly get used to it over the summer…

P1010263
May started sunny, at least the first day… which was lucky as I had organised a picnic in the park with the mother-baby group! Babies, bellies and hubbies joined and it was a great success (thanks to the sun and the delicious food everyone brought!).

P1010287
Then it got colder and we stayed inside to play… V practised sitting up without support, still falling over every now and then, and is still moving / sliding backwards and getting stuck under furniture to his big frustration!

P1010323
We read books in Spanish (bilingual Spanish-English books that I picked up at Marshalls when we lived in Puerto Rico)…

P1010406
and in Swedish, for some reason this book was H-I-L-A-R-I-O-U-S today!

P1010366
I made another quilt, for a friend’s baby. As you can see I am not an expert seamstress but I like the creative part of sewing! Lots of new projects in mind…

P1010380
We found another distraction!

P1010375
and gave up on wearing the new trousers that just won’t button up! The buttons don’t “click” and as the trousers were bought in the winter sale back in January they are are not returnable.

P1010349
Sweet hands that can pull hair really really hard – ouch!

P1010415
And this evening, falling asleep at the table… No wonder, when refusing to nap in the afternoon and being sick. 4th week of V and / or me having a cold, at the moment both of us😦 Fingers crossed that we will both feel better on Wednesday when we are planning to drive to Switzerland for the long (Ascension) weekend.


Actions

Information

15 responses

15 05 2012
Saltistjejen

Han är så ooootroligt söt nu V! Jag gillar den åldern han är i också. Så mycket som händer och de börjar verkligen bli små personligheter då!!! Tänk att han sitter redan.🙂 Och uggletröjan var ursöt!
Hoppas ni snart kryar på er bägge två!
Jag tror det kommer bli bra på dagis snart. Det tar lite tid för dem att vänja sig men det brukar gå rätt fort. För vår del blev det ju så att E sov bra på dagis men inte hemma hahaha!
KRAM!!

28 05 2012
petchie

Saltis, ja, han är både söt och så otroligt rolig! Han har till slut lärt sig krypa / dra sig FRAMLÄNGES, antagligen tack vare att han inte har strumpor på sig i den tillfälliga värmeböljan vi har i Bryssel😉 Och han tar sig snabbt fram till sladdarna han INTE får pilla på – och jag ser på honom att han VET att han inte får men han gör det ändå… Vi kommer nog att få skaffa sele till honom när han börjar gå för han kommer vara “all over the place” (för att citera Prins Daniel, hi hi, när Prinsessan Estelle föddes).
Uggletröjan (egentligen body) är från Lindex, de har verkligen jättefina barnkläder. En kompis berättade att hennes dotter har den i rosa.
V är FORTFARANDE sjuk😦😦 Har inte varit på dagis på över två veckor nu vilket innebär att han bara varit där tre inskolningstillfällen plus tre halvdagar sedan han började. Hoppas hoppas att han blir friskförklarad imorgon av doktorn trots att han andas som en astmatiker… (han får inhalatorbehandling två ggr om dagen)
Stor kram

15 05 2012
Stef

Åh vad söt han är! Och så många språk han kommer att tala!🙂 Helt underbart! kramar

28 05 2012
petchie

Stef, ja, vi hoppas att han kommer att bli ett språkgeni och inte en stackars förvirrad pojke som inte kan tala något språk alls😕 Vi får väl se om hans första ord blir på spanska / svenska eller kanske FRANSKA, hemska tanke😀
Kram!

15 05 2012
Jess

Underbar söta Viggo!!
Roligt med träffen du ordnat. Fint väder fick ni också. Kanon!
Vilken fin bok han har om sig själv. Är den special beställd eller fanns den med hans namn?

KRAM!

28 05 2012
petchie

Jess, tack🙂
Du var också på någon svensk mamma-barn-picknick för några veckor sedan såg jag på FB? Jag har ju inte kunnat gå på den engelsktalande mamma-baby-gruppen sedan jag började jobba så jag tyckte att vi kunde träffas på en helgdag istället. Det var jättekul att det var så många som kom och jag var verkligen så glad att vädret var fint på 1 maj!
Det finns ett antal böcker om Viggo, jag hittade dem av en händelse på Bokus och önskade dem åt V… Viggos ord fick han i julklapp av sin mormor och morfar och jag hoppas att det kommer fler Viggoböcker😉 Just den här boken är perfekt även för hans pappa som jag hoppas ska lära sig lite mer svenska eftersom varje sida är full med “ord + bild”, så son och pappa kan lära sig svenska ord tillsammans!
Kram!

16 05 2012
Desiree

Krya på er och hoppas att ni snart mår bättre. Det blir väl lätt så att första tiden på dagis genererar många sjukdagar men det är ju bra att börja redan nu på våren så hinner Viggo bygga upp lite av ett immunförsvar till hösten och vintern förhoppningsvis. Han är så söt. Så kul att du hittat en bok med hans namn. Jag tycker du är otroligt duktig med lapptäckena du gjort. Detta är ju jättefint.
Kram!

28 05 2012
petchie

Desiree, det är ju det som är grejen: jag tror inte att vi kan skylla på dagis när det gäller Vs långdragna förkylning. Han var nämligen förkyld med feber INNAN han började på dagis, jag blev sjuk under hans inskolning och smittade antagligen honom tillbaka… Han har inte varit på dagis nu sedan den 10 maj!!😦 Men ja, jag hoppas också att han bygger upp ett bra immunförsvar innan hösten och vintern för annars får jag ärligt talat sluta jobba!!!!
Viggoboken är jättefin och jag hoppas att han får fler i present av sina morföräldrar för det är väldigt kul att läsa om en liten pojke som heter likadant.
Tack, vad glad jag blir! Jag tycker att det är jättekul att vara kreativ med tyg, men jag skulle aldrig sy kläder… När jag var yngre sydde jag mycket men jag är absolut ingen expert. Tyvärr är jag ganska otålig och vill att allt ska gå FORT och då får man ibland sprätta en hel del… Vs lapptäcke måste jag sy om för vissa sömmar har lossnat😦 Min kompis blev jätteglad för lapptäcket till hennes son. Du ser kanske att det är i de franska färgerna för de är fransmän och bor i Schweiz så jag tyckte det passade perfekt med “mannen på bergstoppen” och “fjällstugorna” (tyg från Ikea).
Kram!

16 05 2012
Annika

Gud vad söt han är!! Vilken liten sockersmule-pojke. Underbar!!
Krya på er. Dagisbacillern tar det ett tag att vänja sig vid.
Kram!

16 05 2012
Annika

OOOO Viggo-böckerna har vi flera stycken här. De har alltså ngra år på nacken, som du förstår🙂
SÄ söta är de. OCH så himla passande för Viggo med Viggo🙂

28 05 2012
petchie

Annika,🙂 Tack, V har fortfarande inte blivit frisk och jag tycker så synd om honom. Han hostar och andas som en astmatiker, men det är väl förkylningsastma som han antagligen kommer att få varje gång han blir förkyld i några år framöver😦 Jag tror inte ens att han hann få några dagisbaciller utan det är ett virus som han hade redan innan dagisstarten… Imorgon får vi veta om det är körtelfeber eller något annat jobbigt virus.
Jag kände inte till Viggoböckerna men hittade dem av en händelse på Bokus och önskade dem åt lille V. Jag vet att barn tycker att det är jättekul att ha böcker som handlar om någon som heter likadant som en själv (har köpt Emil-böcker till en liten Emil och Maja-böcker (som i Majas alfabet till exempel) till ett syskonpar. Jag förstår att Karolina gillade Viggoböckerna, de är otroligt gulliga tycker jag.
Kram!

23 05 2012
gnuttan

Så har jag äntligen fått läst ikapp mig här på bloggen – har tänkt så mycket på det, men har bara inte kommit igång. Tiden rusar ju bara iväg. Så stor söta V har blivit!! Såg ju på FB att ni kom er iväg också, så hoppas förkylningen gav med sig.

28 05 2012
petchie

Gnuttan, jag borde göra det samma på din blogg men det går i ett här om dagarna. V är inne i en intensiv period med krypövningar – det går FRAMÅT nuförtiden, och en låååångdragen förkylning som fortfarande inte är över, så det är liiite gnälligt om man säger så😕
Men vi kom iväg till Schweiz och det var otroligt lyckat! O och V kom mycket bra överens med min fina gammelmoster (fars morbrors schweiziska änka!) och O blev förälskad i området runt Genèvesjön som jag älskar så mycket.
Kram!

28 05 2012
bryssling

Jösses så söt han är lille killen! Jag har ju inte kollat in här på länge, inte på min egen blogg knappt, men så fantastiskt roligt att få en så glad överraskning och att få se hans vackra bruna ögon! Kram!

28 05 2012
petchie

Bryssling😀 Ja, vi tycker också att han är väldigt söt! Du kan tänka dig hur glad jag är att V fick bruna ögon även om spanjorerna tycker att det är “o-originellt” (de tycker fortfarande att han är väldigt söt). Jag ville ju ha en liten spanjor😉
Kram!

Leave a Reply

