A June Week in Sweden – seen from a 9-month old’s perspective

1 07 2012

This is bad, bad, bad! Am I only blogging once a month?? Unfortunately I just don’t seem to find the time to sit down and write more often😦

This week my aunt is visiting us, and last week V, O and I were in Sweden, and what did we do before that…? Well, I went on a one-day shopping trip to the UK with three other mums (American, Irish and Swedish), and oh yeah, I have been working  [half-time in June – it has been fantastic!] and V has been going to the creche (except for 20 days in May when he was ill, plus the week before we went to Sweden)… We are hoping for a visit from my parents in July, maybe a long weekend in Spain and then we are off to Sweden again in August. And I am back to full time work on Monday😦

P1010654
V tried sleeping in my old crib for the first time and he slept ok… until around 04 when he woke up because it was completely bright in the room. The blinds in the window facing south are quite useless as there is a window without blinds facing EAST… He also played with some of my and my siblings’ old toys!

P1010681
And helped “mormor” (maternal grandmother) unpack the food in the summer house…

P1010715
The bed rooms in the summer house are not better prepared for the summer sun rising early in the morning… On Midsummer’s Eve morning V and I went for a walk to the beach at 06, I dipped my toes in the water [while V had a nap in the pram, how cheeky!], walked along the deserted roads in the summer house neighbourhood, saw squirrels and rabbits, picked up the newspaper from the mail box, bought newly baked rolls from the baker’s trailer (open from Midsummer until end of August) and then played on the deck until my mother and sister woke up. And yes, V can crawl AND stand up wearing his “sleeping bag” (he looks like Maggie in The Simpsons).

P1010718
Played with daddy who joined us on the Thursday evening before Midsummer’s Eve

P1010723
Midsummer’s Eve was celebrated for the 5th (only 3rd time for me) year in the summer house together with my parents, siblings and random friends…

P1010724
You know how you usually pull a face after drinking snaps (vodka)? Well, those of us who drank the alcohol free snaps pulled faces as well… Euck! It smelt like snaps but tasted like… flavoured water.

P1010726
The pickled herring from Äspets rökeri (smokery in Åhus run by a Dane called Jesper) was delicious! I made meatballs with some red pesto I found in the fridge, quite good if I may say so myself😉

P1010734
Who needs toys when there are lots of fun things to be found in the kitchen?

P1010735
and you can practise standing up – moving around with the help of the handles on the kitchen drawers (but you get a bruise on your chin if you lose your grip / balance…)

P1010742
Nobody got so drunk that they ended up under the table at the party, but V liked the floor with the heating (and so did those of us who opted for the half of the table that was indoors!)

P1010751
Midsummer day breakfast

P1010749
Maybe some of the kitchen cupboards should be child proofed as daddy can’t block the door all the time…

P1010753
Some more 70’s toys!

P1010758
Life under a table… V still sometimes get stuck under the tables, especially when he tries to stand up under them and hits his head, panic!

P1010761
Not really beach weather, but fingers crossed for our return in August!

P1010764
Skånsk spettekaka

P1010765
Belgian waffle “cakes”

P1010770
How many prams have V and I tried by now? My parents’ lovely neighbours gave us TWO old prams, so we have one in town and one at the summer house!

P1010789
Another kitchen, different handles and drawers but also good for support😉 We went to Älmhult, the Ikea town (village?) in Småland and met up with Marianne and her husband. O was really pleased to visit the original Ikea before it closes down later on this year, and to talk to an Ikea man! I was just very happy to meet with Marianne again, a dear blog friend. And V, well, he was happy with the kitchen layout and all the plastic containers in one of the drawers!


Actions

Information

17 responses

1 07 2012
Saltistjejen

Å så roligt att få se bilder Petra! men jag förstår att du inte har tid och energi att blogga mer. Det är helt okej!. Får se själv hur det blir nät jag börjar jobba. Gissar att det lär bli mycket mindre bloggande då.
Han är så stor nu V! Och så söt!!!! haha jag skrattar åt din liknelse med Maggie i Simpsons men den stämmer faktiskt där på fotot med sovpåsen!🙂
KUL att du fick träffa Marianne också! Tänk hon träffade ju Ella när Ella var nästan exakt lika gammal som V då jag var hemma med henne i Sverige det året.🙂 Men jag visste inte att det Ikeavaruhuset skulle läggas ner.
Stor kram från oss alla här borta!

2 07 2012
Marianne

Ja, lilla Ella som är min första bloggbebis! : )

De håller på att bygga ett nytt varuhus här, för det gamla är så litet. Nu ska även vi få ett fullstort varuhus. Kram!

3 07 2012
petchie

Saltis, det är ju TUR att Marianne är snabbare än jag på att svara på alla ni som trodde att Älmhult inte skulle ha något Ikea i framtiden😉 Jag uttryckte mig uppenbarligen lite luddigt!
Hi hi, kul att Ella är hennes första bloggbaby🙂
V är STOR! Och han känns inte alls som någon baby längre eftersom han kryper, klättrar och står – jag tror att faktiskt att han kommer att gå väldigt snart! Han har redan börjat testa att släppa taget men det gillar ICKE hans oroliga föräldrar!
Stor kram och grattis ännu en gång till det nya jobbet!!

1 07 2012
annajohanna

Härliga bilder från en väldigt mysig midsommarvecka! Skånsk spettekaka – sponsored by IBM😉 Mina kollegor skrattade gott när jag berättade att ni åkte till Älmhult för att min svåger skulle få uppleva det första IKEA-varuhuset innan det nya byggs…

3 07 2012
petchie

Jo, och en bidragande faktor till mysigheten var DU! Tack för att du tog ledigt några dagar och umgicks med oss!!
Ha ha, jag förstod inte alls vad du menade med IBM, undrade om spettekakan råkade ligga på fars IBM-tallrik innan jag såg hans t-shirt i bakgrunden.
Jag vet, vi är Ikea-galningar😉
KRAM!

1 07 2012
Brysselkakan

Va!? Inte stänger Ikea väl ner det helt innan det nya är klart. Eller? Låter ju helt galet, vart ska alla i den delen av Småland åka?

2 07 2012
Marianne

Det nya varuhuset är snart klart. Jag har inte koll på några datum, men det nya är definitivt klart i höst. Och då stänger det gamla. Det blir en handelsplats runt om också, så vi får lite nya affärer här i Älmhult. : )

2 07 2012
Brysselkakan

Så inget Ikea inne i stan längre då? Känner ju väl till Ikea i Älmhult då jag jobbade som utbildningskonsult både där och på IOS i många år när vi bodde i Växjö.

3 07 2012
petchie

Hoppsan, jag uttryckte mig visst lite luddigt, inte ska det stänga ner helt i Älmhult, det hade ju varit helt galet!😉 Det var verkligen ett litet Ikea så jag förstår att Marianne och de andra älmhultingarna ser framemot ett riktigt Ikea-varuhus🙂 Jag tror faktiskt att jag varit där förut, eller kanske inte inne på varuhuset men i Älmhult har jag varit (även om det var måååånga år sedan).
Kram från Stockel🙂

2 07 2012
Jess

Älskar dina bilder!! Viggo är ju så underbart söt! Vad han växer minsann.
Ni ser ut att haft en riktigt trevlig midsommar i stugan.

Jasså, så det första ikea huset ska stängas. Har du några bilder därifrån? Jag har aldrig sett det.

Kram!

3 07 2012
petchie

Jess, tack🙂 Ja, Viggo växer och utvecklas så att det knakar! Den senaste månaden har det hänt så otroligt mycket! Jag har en känsla av att han kommer att börja gå snart och då kommer han inte att gå utan SPRINGA! Hjälp! Bevare oss för hur det ska gå😉
Det första Ikea-varuhuset är egentligen inget speciellt, alltså man ser inte att det är så gammalt eftersom det väl är ombyggt och påbyggt flera gånger. Det man märkte mest var att det är så otroligt opraktiskt med nivåskillnader (med ramper för barnvagnar etc) och trånga gångar. Marianne berättade att det är mycket som de inte säljer just pga trångboddheten, bla inga dukar. Vi skulle ha köpt nya överdrag till mina föräldrars barstolar i sommarstugan men de hade varken barstolarna eller överdragen…
Kram!

2 07 2012
Marianne

Haha, så roligt tema! Ja han hade verkligen bra stödhandtag hela midsommarhelgen i Sverige! Vilken fin bild du fick, min bild på er blev alldeles suddig : ( Jag skulle ha tagit fler : (

KRAMAR!

3 07 2012
petchie

Marianne, ja, det var mååånga bilder på V i olika kryp- / klätter- / stå-upp-balanserande-positioner😉 Ert kök fick MVG, både av O som ju gillar skåpluckorna ni valt och från V tack vare handtagen😀
Det kommer fler fototillfällen, jag lovar!
Tack ännu en gång för en jättemysig eftermiddag och hoppas att vi kan ses i augusti! Vad var det nu igen, go-cart och shopping i Kristianstad…
Kram

2 07 2012
Froken Anki

SÅ härligt ni haft det i Sverige, trots det trista vädret. Men svensk sommar kan ju vara sådär, tyvärr. Kul att ni hann få till en bloggträff också.
Så stor han blivit V! Det är alltså full fart hemma hos er nu.😉 Haha, ser jätteroligt ut med sovpåsen på när han kryper.
Jag har ju inte heller varit så flitig med bloggen på sistone. Blir väldigt sporadiskt. Och värre lär det väl bli när jag börjar jobba i augusti. Eller så får jag med disciplin – kanske! VI får väl se. Hur som helst, så är det. Man får prioritera. Roligt att du iaf skriver emellanåt och visar bilder. För det är ju så roligt att få följa er och se V, hur han växer.
Ha det så bra tillbaka hemma nu, och hoppas ni får ha finväder när det är helg åtminstone.
kram

3 07 2012
petchie

Tack Fröken Anki för de peppande orden! Det ÄR svårt att hinna med bloggandet när man jobbar heltid, eftersom det är så mycket annat som ska hinnas med – tvätt, städning, ta-det-lugnt-tid, leka med V… Alltid något som blir lidande😦 Jag håller tummarna att du klarar av det bättre än jag😉
V såg ut som en liten larv när han kröp runt med sovpåsen på, hi hi. Men det var väldigt skönt att kunna gå ut med honom och gå tidigt på morgonen i pyjamas och sovpåse. Jag själv var inte mycket bättre klädd, ha ha (dock ingen sovpåse och inte pyjamasbyxor)…
Vi hade några fina sommardagar när vi var hemma men så klart ICKE på midsommarafton😦 På FB lät det som det var strålande solsken i hela Sverige förutom just i Skåne.
Kram och njut av den sista ledigheten innan höstterminen börjar!!!

3 07 2012
Miss Marie

Härligt! Ni har verkligen haft fullt upp, och jag förstår att V har mycket att upptäcka i alla nya hus!🙂

3 07 2012
petchie

Miss Marie, tack! Det var en härlig vecka hemma i Skåne men det var ju INGET i jämförelse med er vecka på Gotland!!! Wow, vi måste åka dit en sommar! Jag har varit på Gotland en gång, klassresa i 6:an, vi cyklade runt på ön och bodde på vandrarhemmet vid Lummelunda grottorna (tror jag det var).
Vad tror du V upptäckte först av allt hemma hos mina föräldrar? Jo, VIDEOBANDSPELAREN! Ah, vad roligt det var att stoppa handen i den, varje dag, så fort han fick chansen! Det gällde att distrahera honom men det var full fart framåt varje gång han var lite ensam😀
Kram

Leave a Reply

