Summer is not over yet…

15 08 2012

I keep reading on Swedish blogs that summer is over, that it is “late summer” (sensommar) and people feel that autumn has started!? I am sorry, but NO!!! Summer is definitely NOT over yet! I understand that for Swedes who holiday in June-July, and for whom the schools start this week or next, it might feel like summer is over, but I beg to differ. First of all, because V and I and my sister have holidays, and second of all: it is going to be 28 degrees on Sunday!

P1020132
V and I arrived last Friday to Copenhagen airport and took the train to Lund where we stayed with my sister. She made a bed for V in her Ikea foot stool but in the end he slept in the bed with me (and she on the sofa)

P1020140
On Saturday my friend L who lives in the south of France and who just happened to be back in Sweden right now as well came to my parents’ place with her 2-year old daughter and French boyfriend. It’s difficult to get a 1-year old and a 2-year old to look in the camera at the same time! (not to mention their mothers!)

P1020150
Somebody tried to access the computer but used the wrong password…

P1020162
… and then googled “xdddd” – I love the first result: “2. A type of computer chat phrase commonly used by people who spam the keyboard for no reason”. V, does it ring a bell??😉

P1020152
Barbequed wild boar and butter-fried chantarelles (“handpicked” from the supermarket)… yummy!

P1020176
Breakfast in the garden

P1020177
And once again I protested when my father told me of his plans to cut down the old plum tree, and once again he got annoyed with me! Yes, I can see that the trunk is almost hollow, that parts of the tree are not very healthy and it doesn’t give fruit but it is not dead yet and I think that old trees are beautiful… but ok, it is his (and my mother’s) tree!

P1020188
My sister absolutely loved “Ta mig till havet” by Peter Lundblad when she was 4-5, and she still does😉

P1020191
We took the scenic route to the summer house, “turning left in Önneköp towards Hörröd” as our father suggested

P1020192
V gave me his cold last Wednesday and I have had a week of blowing my nose until it was bright red😦 but I am finally feeling better! My sister’s Swedish summer playlist on the iPhone also helped

P1020193
Ah, finally at the summer house! We got here on Sunday and will stay a week (spent last night in Copenhagen though)


Actions

Information

14 responses

15 08 2012
Miss Marie

Härligt! Håller med om att sommaren inte på långa vägar är över! Folk måste vara galna, det är ju 23 grader i vattnet, det betyder ju högsommar!🙂

17 08 2012
petchie

Miss Marie, wow, 23 grader i vattnet!! Ok, det är SJÖvatten så det är ju ofta lite varmare än Östersjön men ändå😉 Augusti är verkligen en jättebra sommarmånad även i Sverige men folk envisas ju med att semestra i juni som jag tycker ofta är väldigt kall och regnig…

15 08 2012
saltistjejen

Så härligt!!! Fast jag förstår känslan av att sommaren är över. I Sverige. Just när skolorna började tycke jag alltid att man gick in i “ett annat ljus”. Då kändes det lite som om hösten var på gång. Nu tänker jag inte lika mycket på det eftersom vi ju inte har de där ljusa kvällarna/nätterna här så vi har ju alltid sensommarljus här hahaha!😉
men temperaturerna under sena augusti KAN ju vara underbara också! Och man får liksom sommaren “tillbaka” de dagarna! Hoppas nu att ni får njuta riktigt mycket!!! och jag hoppas vi kan ses när vi båda är i Sverige (och Skåne!!)!!😀
KRAM!

17 08 2012
petchie

Saltis, absolut, har man börjat jobba igen / börjat skolan så känns det nog redan som om hösten är på väg även om det fortfarande ÄR varmt och soligt. Ute i Europa är ju augusti = semester så det är sommarmånaden nr 1! Vi kommer nog att fortsätta att ha semester i augusti i och med att Vs dagis är stängt då och även när han har börjat skolan eftersom skolorna inte börjar förrän i början av september. Jag har hellre semester i slutet på sommaren än i juni…
Jaaaa, vi njuter så mycket vi kan! Och håller tummarna att vi kan ses i slutet av nästa vecka!
Stor kram

16 08 2012
Desiree

Vilka härliga och fina semsterbilder. Nej, sommaren är inte över! Jag håller med dig till fullo. Men det är nog så att många svenskar säger det eftersom det gått på semester sedan midsommar och nu varit lediga i sina fem veckor och börjat återgå till jobbet. Men jag har tidigare alltid tagit semster i augusti och för mig är augusti en sommarmånad hela månaden ut och inte en höstmånad. I år har det inte blivit någon semster eftersom vi inte vetat hur det blir med jobb för C men förhoppningsvis kan det bli någon liten resa längre fram under hösten.
Härliga bilder som sagt och roligt att få följa V i hans upptäcktsfärder i livet på olika sätt. Hoppas att er flytt gick bra och att ni kommer att trivas utomordentligt bra i ert helt egna hem som är ert på riktigt.
Kram!

17 08 2012
petchie

Desiree, tack🙂 Naturligtvis måste det kännas som sommaren är över när semestern är över😉 Men att säga att hösten är på g tycker jag är lite överdrivet när det faktiskt fortfarande är sommarvärme ute. Jag har kanske ett annat perspektiv också eftersom augusti är semestermånaden i Belgien och större delar av Europa… Vi kommer fortsätta att ha semester i augusti och det är faktiskt ganska skönt att vara ledig i slutet på sommaren än i början.
Jag håller tummarna att det löser sig med Cs jobbsituation och att ni kan ta en längre semester / resa senare i höst.
Tack, jag hoppas att vi kommer att komma snabbt i ordning i lägenheten när grovjobbet (golvslipning och målning) är klart – förhoppningsvis i september.
Kram

16 08 2012
olgakatt

Har alltid föredragit sommarsemester i augusti! Klart att det är sommar ett bra tag till! Hoppas vi får ihop ett möte innan du far iväg igen!

17 08 2012
petchie

Olgakatt, det är lite svårt att hålla med om att sommaren skulle vara över när solen skiner och det är bättre väder än på länge😉
Jag mailar!
Kram

16 08 2012
Annika

Sommar är det till 1 sept. OCH här i USA räknar jag nästan september som en sommarmånad också.
ja, folk hemma avskriver nog sommaren så fort skolorna börjar igen.
Jag åkte hem igår, precis när sommarens enda värmebölja drog in. HAHA!!
Oh well, jag får mitt lystmäte här istället. Jag längtar till hösten fö…
OCH ni har flyttat…TILL ngt som är ERT. Underbart!!
Kram!!

17 08 2012
petchie

Annika, WELCOME BACK!!! Så härligt att du är tillbaka i bloggvärlden även om jag förstår att det är jobbigt innan du riktigt har landat tillbaka i den amerikanska vardagen!
Ja, i Belgien (och i SPanien) börjar inte skolorna förrän i september och folk semestrar i augusti så där fortsätter det att vara sommar några veckor till!
Men jag är precis som du en höstälskare så jag känner absolut ingen ångest över det snart är höst (däremot ser jag kanske inte riktigt framemot att börja jobba igen om en vecka…).
Ja, det ska bli otroligt skönt när vi väl har kommit i ordning i det nya hemmet men det lär ta tid…
KRAM!

16 08 2012
narmasthjartat

Är det sommar så är det – och är det svensk sommar så får den gärna fortsätta ända fram till jul. Den här fuktiga hettan som vi har byter jag dock hellre ut mot Montréals ljumna, underbara höst! Bästa årstiden alla kategorier. Här alltså. Härligt ni har det! Och vad stor han är!!

17 08 2012
petchie

Exakt Emma! Svensk sommar får gärna vara ända till påska😉 Jag kan förstå att du ser framemot hösten i Montréal, och jag som älskar hösten ser också framemot den årstiden även om den kan vara ganska regnig i Bryssel…
Japp, V har blivit så stor och klok🙂 Mindre än en månad till 1-års dagen, det är STORT!
Kram

20 08 2012
Karlavagnen

Ha den vägen känner jag igen! Vi måste ses till sommaren 2013! Eller måste och måste… Om du/ni har tid och lust!

2 09 2012
petchie

Karlavagnen, jag håller helt och hållet med!! Vi har sagt det så många ggr men vi har väl knappt varit i Skåne samtidigt!?😕 Min syster, V och jag var förresten på loppisen i gamla Konsumbutiken i Vittskövle och jag tänkte på dig!
Kram!

Leave a Reply

