The Summer Library

17 08 2012

I read in Ikea’s blog Livet Hemma about the summer library: What a self-respecting book case in a summer house needs to contain, and I immediately got a wonderful feeling of summer:

P1020204

    • at least three binoculars (nope, but we have a web-cam that is hooked up to the home server and O is currently spying on us from Spain (which makes my sister feel very uncomfortable!))
    • a board game that nobody’s remembers the rules to and which brings out the worse loser in the family on a rainy day (check!)

P1020205

  • an old camera with a not yet developed film still inside (I found my old pre-digital camera in our move and my father just got the film developed – what a blast from the past, 2004-2005!)
  • old paper backs from a flea market (check! I bought old Penguin books a few years ago in flea market + old children’s books from the local library’s clear-out shelf)
  • an old leather-bound encyclopedia (semi-check! my parents have bought a three piece encyclopedia but it’s not leather-bound and not old)
  • a faded wild mushroom book (does the 2009 Whiskey bible count?😉 )
  • We also have a collection of Midsumer Murders dvds, old and new cook books (including my mother’s home economics book from the 1960’s) and an old “cross word dictionary” etc.

What does your summer library contain?

P1020206
Fun fun fun, according to some… (and has anybody read the Björn Ranelid book?)

P1020207
Did we ever play the board game “Utmaningen” (The Challenge)??


Actions

Information

6 responses

19 08 2012
Marianne

Utan sommarstuga inget sommarbibliotek : ( Men så fort vi bara har alla bokhyllor som vi vill ha har vi ett bibliotek, kan man säga. Nu är det bara halvt än så länge, med bokhyllor på ena väggen och bara en “så-läng-fåtölj” tills vi har rätt fåtölj, en som man kan krypa upp i med en kopp te och en bok och en katt.

Jag kommer aldrig att läsa någonting av B.R. Ursäkta alla som gillar honom, men jag gör inte det.

Snart är det onsdag!!!

Kramar!

2 09 2012
petchie

Marianne, det är sant, inget sommarbibliotek utan sommarstuga men ett RIKTIGT bibliotek är den stora drömmen! För tillfället drömmer jag bara om att få packa upp alla mina kartonger med böcker så jag är ganska avis på ditt halva😉
Jag har inte läst ngt av B.R, vet att min syster avskyr honom och jag tycker mest att han är.. SKUM.
Det var verkligen trevligt att ses, för två veckor sedan drygt nu väl?
Kram!

20 08 2012
Annika

Tjaa, vad finnes??? Kokböcker, gamla böcker från 40-talet, nyare böcker som folk lämnat kvar. Spel, såklart. Kortlekar i parti och minut eftersom vi älskar kortspel hela gänget, lite skärgårdsprydnader, allsångshäften…Lite så kanske???
Det är knappt man vet fastän man är där hela somrarna!!
HAHA!!
Ranelid har jag inte läst, men jag skulle ABSOLUT kunna tänka mig att göra det. Gillar honom på ngt märkligt sätt. Why not? liksom!!
Kram!!

2 09 2012
petchie

Annika, härligt härligt! Vårt sommarbibliotek är ju nyare men det är ändå kul att se vad som har hamnat där sedan vi flyttade in i den nya sommarstugan 2008. Vi är ju en läsande familj så det är mycket böcker men det finns även hel del sällskapsspel som jag tror knappt att vi har rört😉 och kokböcker mm.
Jag har aldrig läst något av Björn Ranelid och kommer nog inte göra det heller. Han är lite märklig tycker jag.
Kram!

22 08 2012
Saltistjejen

Såg ditt svars-sms! KUL att vi kan ses!
Vid 10-tiden på centralen i Malmö låter toppen!! Jag ska möta dig där då.
Och jag ska fixa kontantkortet på svenska mobilen tills dess så vi kan ha kontakt om ngt skulle hända.
KRAAAM!

2 09 2012
petchie

Saltis, det var såååå mysigt att ses – det blev ju Lund istället för Malmö och det funkade ju mycket bättre för oss båda. Hoppas att det inte dröjer lika länge tills nästa gång!
Kram!

Leave a Reply

