Something Swedish…

25 10 2012

I have never really understood what is Swedish about this bread that we buy in Colruyt (almost like Costco in the US, just almost…), but it’s quite nice:

P1030005

My mother found this in our small supermarket around the corner, water from the small village in Sweden where we have our summerhouse:

P1020969

According to the sign it is the oldest bottled water in Sweden as it originates from rain water that fell 5000 years ago. The sign contains one incorrect fact though, the village is not on the south-west coast of Sweden but the south-EAST coast. I don’t think that many Swedes have heard of Malmberg’s water but we know it from the restaurants in Åhus (the closest town) that serve it, and we bike past the company on our way to the ice cream factory (Ottos)…

You might recall this photo of something else reminding me of the village where our summerhouse is:

P1100697


Actions

Information

12 responses

25 10 2012
utvandrare2000talet

Malmbergs vatten var helt nytt för mig! Intressant dock…där ser man.
Vi har nån gång köpt svensk korv från marknaden, dock vet jag inte vad för svenskt det är med den, smakar inget “svenskt” direkt… men de säljer diverse korvar som svensk korv, tysk korv osv. Ibland undrar jag om det inte bara säljer mer för det låter exotiskt (ta mer betalt?) om man säger det är si och sån nationalit på varan…

28 10 2012
petchie

Anne, ja, det är verkligen inget känt mineralvatten i Sverige så det kändes väldigt otippat att hitta det i en liten kvartersbutik i Bryssel!
Ha ha, jag tror också som du att det ibland sätts ett exotiskt namn på matprodukterna för att folk ska bli mer nyfikna. Brödet är helt ok, men jag tycker inte att det smakar särskilt svenskt.

26 10 2012
My

Nice! Vad roligt med vattnet.
Själv brukar jag påpeka för belgare som jag besöker IKEA med att bäddsoffan Beddinge är döpt efter stället (stranden) där David och jag förlovade oss.🙂 Fun facts galore!!

28 10 2012
petchie

My, det visste jag inte att ni förlovat er i Beddinge! Jag hade en fransk kollega ett tag som uttalade bäddsoffan för “bedänsch”😀 Jag försökte en gång att fråga om köksluckan Lidingö på Ikea i Zaragoza men det funkade inte (dvs de förstod mig inte) och det visade sig att de bara kallade den för “Lidi”.

26 10 2012
Olgakatt

Jag blir alltid glad när jag serveras Malmbergsvatten och har druckit det sedan lanseringen för många år sedan. Närproducerat, liksom Ramlösa, men inte från Carlsbergkoncernen….

28 10 2012
petchie

Olgakatt, visst är det trevligt med närproducerat som dessutom är småskaligt. Som t.ex Ottos glass som dessutom ju är mycket god…

26 10 2012
Desiree

Malmbergsvatten har jag inte heller sett innan. Men kul att de säljer lite svenska produkter på er närmaste livsmedelsbutik. Vad var det för svenskt bröd? Smakade det svenskt🙂

28 10 2012
petchie

Desiree, i de flesta mataffärer i vissa områden i Bryssel har de svenska produkter på den “internationella hyllan” inkl fiskbullar! Nu har just den här lilla matbutiken inga svenska produkter förutom Gille-kakor och Malmbergsvattnet.
Jag vet inte riktigt vad som är så svenskt med det “svenska” brödet men det är helt ok, och är ett av brödsorterna som vi brukar köpa. Allt är relativt och tja, det är väl mer svenskt än baguette😉

29 10 2012
Annika

DET vattnet har jag aldrig hört om förr.
Yngsjö ser ut som en efterapning av Iittala. Men det är det ju många ljusstakar som gör.
Brödet hoppa jag var gott även om det inte direkt var svenskt🙂
Kram!!

31 10 2012
petchie

Annika, du är inte den enda😉 Det är våra grannar här i Bryssel och lokalbefolkningen runt Åhus som dricker Malmbergs!?
Japp, det är många ljuskoppar som ser ut som Iittalas Kivi. Just de här gav jag bort till några kompisar. Två av mina Iittal ljuskoppar har spruckit så jag borde önska mig nya…
Brödet är helt ok, inget speciellt men ett av de godare i mataffären.
Kram

30 10 2012
Emmama

Jodu, arma Hannas öde känner jag till! Visst hette hon så? Jag har alltid haft ett morbidt intresse av krimöden och farfar som var journalist visste ALLT så detta har vi diskuterat många ggr…

Kram kram!

31 10 2012
petchie

Emma, visst hette hon Hanna, stackars kvinna! Jag har faktiskt skrivit om henne förut och hennes gravsten: https://petchie.wordpress.com/2010/02/25/show-tell-life-after-death/
Min farfar var också journalist!!
Kram

Leave a Reply

