The messy everyday life

30 10 2012

I don’t know how it looks in your home during the day but even though I tidy up every evening, a certain small family member has a tendency to make a huge mess as soon as he gets up!

P1030019
More or less tidy, at least the floor. The dining table is full of stuff to be organised, and all those boxes, sigh… As we haven’t found any nice chairs that we like, we have kept the blue & green chairs which are supposed to be painted white. O inherited them from a friend who moved to Australia a long time ago. The carpet underneath the table is too small and should really be somewhere else (by the not-yet-bought sofa maybe?).

P1030020
I really hate having the laundry drying in the middle of the room, especially as V likes to remove the clothes from the rack…

P1030040
Here he is walking around with two of my socks (clean!) (as I write this he’s throwing one of my knickers around – clean but not yet dry!)

P1030039
V’s favourite spot! And yes, he usually wears trousers but he was too busy to let me finish dressing him😉

P1030041
This is what I am talking about! Recycling on the floor (it will eventually, hopefully, be placed in the drawer under the sink when we have moved the cleaning products to a wall cabinet in the toilet!)… I let V play with it while I was trying to cook!

P1030043
The stew (kalops!) I was making while trying to entertain V at the same time…


Actions

Information

18 responses

30 10 2012
Miss Marie

Det är som det är när man har småbarn, ordning och reda hemma är inte prio ett, fast jag försöker alltid plocka undan på kvällen så Alfred kan stöka till det sen igen när han vaknar på morgonen!😉 Jag ogillar också att hänga tvätt inomhus, men har man ont om plats så har man! På sommaren kan vi torka den på balkongen, men det funkar inte nu längre…

10 11 2012
petchie

Miss Marie, jag har också insett att det är bara att acceptera att så här ser det ut (under dagarna iaf) när man har småbarn. Vi har tur som har två balkonger, en mot gatan där man INTE får hänga tvätt, och en mot bakgården (där är det ok!?) men som du säger, det funkar ju inte på den här tiden av året. Jag stör mig mer på tvätten som alltid hänger på tork i vardagsrummet än på Vs stök😉
Kram

30 10 2012
Brysselkakan

Det blir rörigt utan småbarn också. Om det var en tröst eller bara gjorde att framtiden känns ännu tråkigare får ni själva avgöra😉

10 11 2012
petchie

Ha ha, Brysselkakan, tack för den🙂 Jag hoppas iaf på mindre köksredskap på golvet när V har blivit en aningen äldre😀 men då är det väl annat som ligger där (typ kläder)…

30 10 2012
annajohanna

Haha, perfekt “gömställe” för V i badrummet. Jag är så avundsjuk på ert vitrinskåp – det är så fint! Det kanske slutar med att jag köper ett likadant.🙂

10 11 2012
petchie

Jo, visst är det gulligt med Vs lilla gömställe i badrummet? Han kan sitta där och kura hur länge som helst och fnittrar lite förtjust när man kommer och frågar vad han gör😉
Det enda negativa med Hemnes-skåpet (envisas med att först skriva Hemnet, ha h) är att det är väldigt grunt så lådorna är inte jätteanvändbara, speciellt inte de två små överst. Men jag ÄR nöjd, vi har allt [uppackat] porslin där, precis bredvid matbordet.
Kram

30 10 2012
bryssling

Åh vad fint ni har fått det! Det ser verkligen mysigt ut! Jag försöker strunta i att det blir rörigt… men så blir man överrumplad av besök och skäms som en hund.
Jaa, så fint vitrinskåp!

10 11 2012
petchie

Bryssling, tack så mycket!!🙂 Jag är väldigt nöjd med det som är klart även om det känns som det är mycket kvar… Det är så härligt att äntligen få inreda något som är vårt EGET, trots att det “bara” är en lägenhet med två sovrum..
Det är Hemnes-vitrinskåp. Jag var inspirerad av ert fina röda skåp som ni hade i Bryssel, har ni kvar det? Men jag ville inte ha glasdörrar hela vägen ner pga V, så det blev just det här skåpet. Dukar, underlägg och servetter får plats i lådorna men de hade gärna fått vara lite djupare…
Kram!

30 10 2012
narmasthjartat

Ha ha, sötisen! Erat hem börjar se ut som ett riktigt HEM -mysigt, ljust och fint. Jag har inte riktigt samma problem vad gäller stöket -hemma hos oss är det JAG och L som stökar till medan min ordentliga 2.5-åring och hennes far suckande går omkring och plockar i ordning efter oss.

10 11 2012
petchie

Närmast Hjärtat, ja, det är alldeles underbart med ett HEM som är vårt eget! Nu ska vi bara bli klara med renoveringen, uppackningen och inredandet… vi har ju inte ens en soffa!!
Ha ha, jag kan riktigt se hur lilla O går runt och suckar över din och Ls röra😉
Kram

30 10 2012
Emmama

Det ser jättefint ut! Jag ser inte det stökiga, lovar!🙂 Jag gjorde kalops i söndags, det är verkligen så himla gott! Vad kul att vara tillbaka och läsa din blogg! Kram kram!

10 11 2012
petchie

Emma, välkommen tillbaka, det var ett tag sedan! Tack, nu har jag ju valt kameravinklarna så ni inte ser den STORA RÖRAN i det andra hörnet av vardagsrummet😕
Kalops är så mumsigt på hösten, vi åt rester, som jag fryst in, igår kväll, med potatis- och palsternacksmos. Gott!!
Kram!

30 10 2012
My

Oh vad jag känner igen det! Luka är mästare på att dra fram grejer. Vi försöker också plocka undan och ha det “vuxenfint” på kvällen, men det blir ändå väldigt mycket plock hela dagarna.🙂
Men vad fint ni får det i lägenheten, härligt!

10 11 2012
petchie

My, japp, det är väl den där åldern😉 Även om det nog fortsätter även när de kommer upp i åldrarna, kan du tänka dig “legoåldern”? Snacka om jobbigt att plocka upp! (men då får de minsann hjälpa till när de blivit så gamla!) Jag minns fortfarande hur det LÄT när min bror röjde runt i sin trälåda med legobitar på helgmorgnarna när jag ville SOVA!😀
Ja, vi trivs väldigt bra i lägenheten även om det är mycket kvar att fixa.
Kram!

31 10 2012
Saltistjejen

Äsch det är så det är helt enkelt. Bara att acceptera. Vi försöker också plocka undan hyfsat när E lagt sig men det beror på hur mycket som är framme. Och hur mycket ork man har. Dessutom bor vi ju så trångt att mycket MÅSTE vara framme ändå eftersom vi inte har ngnstans att förvara det mer än som högar på golvet eller så:-/ Men men, så är det. Huvudsaken är att man inte får kruppanfall varje dag på stöket. Haha!😉
Kram!!

10 11 2012
petchie

Saltis, du har en skön iställning – luttrad småbarnsmamma med två katter och inte så mycket plats🙂 Jag försöker att vänja mig vid det jag också… Imorse puttade V mig så att jag trillade från hukande till sittande pladask på en träskallra – AJ! Jag är mest orolig att jag ska snubbla på Vs grejer medan jag håller honom eller något annat ömtåligt…
Kram!

31 10 2012
cosmomirtha

Ja, som alla säger, det är så det är. Men faktiskt, på dagis lär de sig att direkt man använt något så ska det läggas tbax på sin plats. Vi försöker utnyttja det hemma oxå och det går rätt så bra. Men är man ensam, ska laga mat och underhålla barn samtidigt, då blir det lätt stökigt. På kvällen innan Påsen ska sova hjälps vi alla åt att plocka ihop hennes saker. Det tycker hon är kul och då blir det inte så jobbigt heller. Fast vi har samma problem som Saltistjejen, bor man trångt så måste vissa saker va framme alltid. Inte alltid så kul. Men det ändrar sig snart!🙂
Håll modet uppe och blunda.😉

10 11 2012
petchie

Mirtha, jag försöker också att lära V att plocka undan men han föredrar att dra fram😉 Och det roligast är ju alla köksgrejor som ligger i ett skåp utan dörrar – jag har så klart strategiskt lagt grejor som inte är ömtåliga där. Kakformar, burkar etc…
Jag är faktiskt ganska bra på att blunda och kliva ÖVER röran, hi hi.
Kram

Leave a Reply

