Votre train ne circule pas…

31 10 2012

I wrote last week that V and I were travelling to the south of France (Provence) to see my old friend L who lives there with her French boyfriend and their 2-year old daugther. Well, that didn’t happen thanks to [bloody] SNCF, the French railway company, that just happened to decide to go on strike last Thursday. According to the first information that L and I managed to get, it sounded quite positive: 7 out of 10 TGV would be running like normal. However, it turned out that our train was one of the 3 (out of 10) that were cancelled 😩

DSC_2172
We missed out on this view over le Luberon in Provence – photo from O’s and my quick visit in August 2010

We were all very disappointed but I was at least happy that V and I didn’t get up at 05 in the morning to be at Gare du Midi at 07 to find out that the train wasn’t going to depart… I was also happy that O came back one day early from his quick tour of Puerto Rico and the US, on Friday morning. I could have decided to work Thursday and Friday last week and the beginning of this week but V and I have spent some quality time together instead. And today we are off to Spain:

P1010997
The outskirts of O’s village in AragĂłn, Spain

P1010972
We will probably have some of my favourite tapas, “boquerones con olivas / aceitunas” (sardines with olives). No fancy tapas bar but the local one across the street from my parents-in-law’s house

P1010984
and we will visit the church where V was baptised at Easter, and say hello to the sweet nun who helped us with the baptism

P1020015
and have fika at the local pastelerĂ­a

P1020019
and spend time with O’s parents, M & M

Actions

Information

10 responses

31 10 2012
Miss Marie

Oh ja, visst Ă€lskar vi fransmĂ€nnen som strejkar dĂ„ och dĂ„! 😉 Nej, det Ă€r riktigt jobbigt, sĂ€rskilt nĂ€r deras strejker aldrig verkar leda till nĂ„got! Skönt att ni ska Ă„ka till Spanien! Vi har ocksĂ„ lĂ„ngledig helg sĂ„ vi beger oss till England o Ă€ter fish and chips istĂ€llet för tapas! 🙂

10 11 2012
petchie

Miss Marie, eller hur!? 😉 NĂ€r jag bodde i Frankrike insĂ„g jag att fransoserna Ă€r sĂ„ vana vid strejker att de bara rycker pĂ„ axlarna. Det Ă€r liksom ingen mening med att bli arg / irriterad men det blev jag den hĂ€r gĂ„ngen minsann!! Jag hade verkligen sett framemot den hĂ€r helgen med en av mina bĂ€sta vĂ€nner som jag ser alldeles för sĂ€llan 😩
Ha ha, fish & chips Àr ju ocksÄ gott!! Jag har haft en sÄdan enorm lÀngtan till en lÄnghelg i England sedan jag var pÄ snabbtur till Canterbury i juni och shoppade med nÄgra vÀninnor. Vi fÄr se om det blir nÄgongÄng efter jul, det Àr ju inte sÄ lÄngt med antingen Eurostar eller fÀrja frÄn Calais.
Kram!

31 10 2012
M

Oh, vad jag lÀngtar tillbaka till vÄr hÀrliga PÄsk i I!!
Hoppas ni fÄr en hÀrlig kvÀll ni 2 sjÀlva och dÀrefter fina dagar tillsammans alla!
Kramar

10 11 2012
petchie

Mor, ni Ă€r vĂ€lkomna tillbaka nĂ€sta pĂ„sk 🙂 Kul att ni tyckte att det var hĂ€rligt i pĂ„skas!
Vi hade en fin lÄnghelg i Spanien Àven om vÀdret var bÀttre förra gÄngen. Kram

31 10 2012
Brysselkakan

Fast du fick ju trĂ€ffa min man istĂ€llet 😉 Och sĂ„ blev du med cykel!
Ha det bra i Spanien och hoppas vÀdret Àr pÄ er sida!

10 11 2012
petchie

Brysselkakan, och det var minsann inte fy skam 😉 Jag Ă€r fortfarande sĂ„Ă„Ă„ tacksam för cykeltransporten!! Hoppas att vi ses snart igen min vĂ€n!
VĂ€dret var definitivt bĂ€ttre i slutet pĂ„ september i Spanien Ă€n början pĂ„ november men det Ă€r vĂ€l ganska logiskt nĂ€r jag tĂ€nker efter…
Kram!

31 10 2012
Marianne

Vad fint ni fĂ„r hemma! Jag tror att alla har det lika stökigt i smĂ„barnsĂ„ldern, möjligen inte de som har tre nannys och fyra stĂ€derskor …

Trist att ni inte kom i vÀg till Frankrike! Men hÀrligt med Spanien i alla fall.

Jag kom pÄ en sak. Mejlar.

Kramar!

10 11 2012
petchie

Marianne, tack, vad snĂ€ll du Ă€r! De vĂ€lvalda fotovinklarna gör ju sitt att ge det intrycket 😉 Ja, vi har dĂ„ definitivt inte tre nannys och fyra stĂ€derskor men vi har en jĂ€ttesöt engelsk tjej som sitter barnvakt ibland pĂ„ helgerna – bara för att vi ska fĂ„ en chans att stĂ€da / röja utan V som inte Ă€r lika intresserad av sĂ„dant arbete (inte jag heller egentligen, hi hi).
Det var tur att vi hade Spanien att se framemot för jag blev vÀldigt besviken över den instÀllda Frankriketuren.
Tack för mailet!!
Kram

1 11 2012
desiree

VÀldigt synd att ert tÄg var en av dem som stÀlldes in men inte mycket att göra. Tur i oturen att ni som sagt fick reda pÄ det sÄ pass tidigt att ni inte Äkte till stationen och sedan stod dÀr vÀldigt tidigt pÄ morgonen för att inse att ert tÄg inte gick. Det fÄr helt enkelt bli en annan gÄng som ni fÄr Äka till L i Provance. Men nu har ni en hÀrlig och trevlig Spanien resa att se fram emot. JÀttemysiga foton frÄn era tidigare resor..
Ha det bra
Kram!

10 11 2012
petchie

Desiree, nej inte mycket man kan göra, förutom att bli lite sur 😉 Men som sagt, jag var evigt tacksam att jag lyckades ta reda pĂ„ att tĂ„get var instĂ€llt redan dagen INNAN och inte pĂ„ morgonen pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsstationen för dĂ„ hade vi fĂ„tt Ă„ka hem igen mitt i rusningstrafiken pĂ„ metron och det hade INTE varit roligt med barnvagn och ryggsĂ€ck…
Vi fick nĂ„gra mysiga hemmadagar istĂ€llet V och jag pĂ„ tumanhand eftersom O var i USA och förra veckan jobbade han fram till onsdagen. Det var ganska skönt att bara vara hemma ocksĂ„, och inte flĂ€nga runt sĂ„ mycket…
Kram!

Leave a Reply

