Something for the walls

10 11 2012

I like my walls to be white but not bare! In other words, I like to decorate the walls with pictures, photos and posters. At the moment I am slowly getting frames for all the pictures and posters that I have been collecting over the years. Yesterday I showed O where I want to put the old maps that we bought in London in 2006 (?): maps of Spain, the south of Sweden, the Caribbean and Belgium (see the theme here?) but before we can put them up, I need to find frames for them.

This is one piece of art (signed and numbered) that I bought a few months ago. I first saw it in the Swedish magazine Family Living, in a photo from the tv-presenter, author and blogger Ebba von Sydow’s home, and then another blogger, Weronica, showed it from her home and that’s how I found out the name of the artist, Stina Wirsén. She has actually made some quirky children’s books that V really likes. I love the simple lines of the drawing, and ordered it from the great Swedish art web-site called Wonderwall.

P1030004
Stina Wirsén’s Baby will hang above our bed eventually

We are also going to have some original art on our walls from my grandparents’ homes, but those paintings need to be brought from Sweden first…


Actions

Information

8 responses

10 11 2012
olgakatt

Jättefin!

10 11 2012
Brysselkakan

Den tavlan är fin, enkel men uttrycksfull på något sätt.

10 11 2012
desiree

Fin tavla. Jag gillar också att ha saker på väggarna. Vi har ju både lite konst som jag fått av min farfar och sedan några tygtavlor och en del av mina foton uppsatta. Tycker att vita väggar är bra och neutralt för att just sätta upp konst. Här i lägenheten i solna är väggarna helvita och vårt kommande hem i Basel har också vita väggar.
Har också en stor USA karta uppsatt som jag gillar mycket där vi satt röda klistermärken på de platser vi besökt. Kul att både kolla in fortsätta bygga på.
Ha en trevlig helg.
Kram!

10 11 2012
mariannea

Fin tavla! Så roligt när man ser någonting så som man tycker om, och lyckas få tag i ett exemplar!

Vi har också en karta som tavla. Ett sjökort över Bosporen, sundet som delar Istanbul i öst och väst. Hade varit kul att ha över Kairo och Sofia också, men då ska de vara lika snygga som sjökortet, och det har vi inte hittat.

Jag gillar också när det är enfärgade väggar och ha tavlor. Har man en mönstrad tapet försvinner tavlorna ofta, och då blir det inte lika roligt.

Har också funderingar på att framkalla en del foton från Kairo i svartvita förstoringar och göra en fotovägg, kanske i trappan. Vi får se.

Ska bli spännande att se hur ni får det. Hm, ni har alltså kommit så långt som till tavlor? Det är lååångt kvar till det hos oss : (

Kramar!

10 11 2012
my

Vilken fin! Väldigt enkel, men säger så mycket. Älskar sådan konst.
Har stött på Wirséns barnböcker en del här hemma, mycket roliga figurer.🙂
Här håller jag för fullt på att beställa lite nya foton för att uppdatera min fotovägg i hallen, börjar bli dags för lite nytt nu.

11 11 2012
Saltistjejen

§Vad kul att ha en tavla av Stina Wirsén! Jag älskar hennes böcker!!!!🙂
Och visst blir ett hem så mycket mer personligt med tavlor, foton och posters på väggarna. Vårt är dock numera mest prytt av E’s teckningar haha! och vi har ju inte så mycket fri väggyta att tala om rent allmänt så många tycker nog vi har det plottrigt. Men jag tycker det känns ok. och jag gillar att sätta upp E’s alster. Försöker byta då och då också men ofta blir det samma som sitter uppe ganska länge.
Stor KRAM!

12 11 2012
narmasthjartat

Den är så fin, har också sett den tidigare.

Har också Stina Wirséns böcker här hemma, bl.a. Ilias storfavorit “Vem är arg” där en katt och en nalle slåss, bits och bygger klossar om vartannat. Wirsén har ju hamnat i blåsväder nyligt iom att en av hennes figurer (i hennes film) såg ut som de gamla blackface-bilderna. Det kan man kanske diskutera, jag har inte lagt mig i. Tycker hon är så bra.

Här har vi också haft debatt om hennes alster. Vi hade besök av ett par chilenare som var helt chockade över att jag lät min dotter läsa en bok om figurer som gör sånt som man inte får göra. Fånigt tycker jag. Det är ju just därför Ilia älskade den redan från 1 1/2 och fortfarande gör det ett år senare. Varför ska inte barn få se sina känslor representerade i sina böcker när vi får det i våra?

Wirsén är BRA!

12 11 2012
Annika

FIN!
Känner igen namnet Stina Wirsen. Månne Karolina ha ngn bok av henne sen gammalt?
Måste googla henne.
Kram!!

Leave a Reply

