Son’s +115 books…

18 01 2013

Is it normal that a 16-month old boy has +115 books already?🙂 I guess not but with a Latvian auntie who has a printing company (thank you, Z for the amazing contribution to V’s library!!!) and a book-loving mother, grandparents, aunt & uncle it might be understandable!

P1030643
Trying to get some of the books organised…

He has books in Swedish, Spanish, French and English (and I found one or two in Italian as well)! He even has the same book in Swedish, English and French (Ensam mullvad pa en scen / The best singer in the world / Le meilleur spectacle du monde* by Ulf Nilsson & Eva Eriksson). Practical if any of our international friends would like to understand what we are reading.

P1030644
Opps, some of mummy’s political science books mixed in with the children’s literature

His father might not agree, but I think that he needs more Spanish ones – any tips on classical Spanish children’s books?? O comes from a non-reading family and I don’t think that they had any children’s books when he was a child (how sad!)…

*) Interesting how the translated titles have nothing to do with the original one!!


Actions

Information

18 responses

18 01 2013
Brysselkakan

Oj vad böcker! Våra barn har nog aldrig haft så många men de har väldigt mycket lyssnat på ljusböcker från att de var små, hade väl lite svårt att hinna med att läsa för tre små liksom!
Hoppas allt är bra med er, vi har -12 idag och sol från blå himmel. Väldigt mycket vinter med andra ord.

18 01 2013
petchie

Det ar minus 6 har tror jag och nga enstaka snoflingor singlar ner fran himlen. Men V och jag ar sjuka, varit hemma sedan i tisdags. jag stortforkyld och han hostig och dubbelsidig ogoninflammation, stackaren. Inte latt att vara sjuk sjalv nar man ska underhalla en liten en, men han har iaf liiite mindre spring i benen (det nya ar annars att klattra upp pa matsalsbordet!!) och vi kan lasa / mysa tillsammans i soffan. Nu vaknar han! Kram!

18 01 2013
Miss Marie

Den där samhällsvetenskaplig metod låter ju himla spännande, somnar han gott med en…?😉

Jag som tyckte Alfred har mycket böcker men han ligger i lä här!🙂

18 01 2013
petchie

Miss Marie, ha ha, den somnar nog aven hans mamma till😉 Typ den forsta boken jag laste pa universitet och typ aldrig oppnat sedan dess… O skulle saga att det ar dags att gora sig av med sadana bocker!
Vi har ju som sagt fatt de flesta av bockerna av min lettiska “syster” som har ett boktryckeri dar manga svenska / skandinaviska bocker trycks. Guld vart for en bokalskare som jag och som hoppas att det smittar av sig pa sonen… *och det verkar det ha gjort an sa lange!

18 01 2013
Saltistjejen

Å så underbart!!!!! och du Ensam Mullvad på en scen är ju helt fantastisk!!! Den har E också!🙂
Finfina V tänk när han blir större och kan läsa på alla de språken! Wow!!!
Kramar!

24 01 2013
petchie

Saltis, visst ar det helt underbart – jag ALSKAR bocker och blir alldeles lycklig av att se alla vara bocker nu antligen uppackade! O korde ner tva av min farfars bokhyllor till Bryssel efter jul, en tredje ska ocksa hit for att det ska bli lite luftigare bland bockerna🙂
Vad roligt att E och ni gillar Ensam mullvad, jag hade aldrig hort talas om den men den ser lovande ut!
Det ska bli sa roligt att se hur Vs sprak utvecklas, an sa lange ar det mest “mamma” (betyder bade mamma OCH pappa, garna med spansk intonation), “mpa” (=lampa), “hejdo” och “njam-njam” (mat) som galler.
Kram!!

18 01 2013
Desiree

Härligt med många böcker och kul att han har så många böcker på så många olika språk. Har alltid gillat böcker. Go Viggo och fortsätt med många böcker.
Kramar!

24 01 2013
petchie

Desiree, det finns inget harligare an ett hem fyllt med bocker tycker jag sa det gor mig sa glad att V redan har ett valfyllt bibliotek! Han gillar faktiskt att sitta och bladdra i dem, han har egen hylla langst ner i bokhyllan…
Kram och lycka till nu i Bern!

20 01 2013
annajohanna

Och det här är bara början…! Han kommer att behöva ett eget bibliotek snart🙂 Stor kram på er

24 01 2013
petchie

Jo, ha ha, jag vet och jag tror att O ocksa har fattat att detta bara ar borjan…😉 An sa lange ar ju alla hans bocker i vardagsrummet men det blir nog en hel del bocker i hans eget rum ocksa nar det nu blir fardigt…
Kram!

21 01 2013
Anna Granström

Wow, inte illa med ett sånt “bibliotek” för en liten knatte🙂

24 01 2013
petchie

Anna G, alldeles underbart tycker delar av familjen😉 Jag kan tanka mig att din lille V ocksa kommer att fa ett jattefint bibliotek med en sadan lasande mamma🙂 kram!

21 01 2013
narmasthjartat

Vilken skatt!!! Vi börjat visserligen också samla på oss ett helt bibliotek men vi kommer ännu inte i närheten…

24 01 2013
petchie

Narmast hjartat, jag blir alldeles varm i hjartat nar jag ser lille V sitta och bladdra i sina bocker. Jag kan tanka mig att det ar lite svarare att samla pa sig ett stort bibliotek nar man bor pa andra sidan Atlanten och dessutom vet att man ska flytta tillbaka nagongang… O har svurit manga ggr over att behovt slapa mina bokkartonger fran bostad till bostad😉 Kram

24 01 2013
narmasthjartat

Men kanske kan böckerna bli ursäkten som får oss att ta båten över atlanten? De har sådana där billiga atlantkryssningar som inte lockar många passagerare -kryssningsfartyg som kryssar karibien på vintern och medelhavet på sommaren- eller det är nog tvärtom, hur som helst så är det bytet som är billigt och jag romantisera tanken på att inte se land på ett par veckor. Att sedan komma iland. Kanske ångrar jag mig väl ombord med två galna barn eller så är det precis som jag inbillar mig, en härlig paus ifrån livet. Och så kan man flytta med sig alla saker också – en del kryssare går NY – BCN…

Det är så roligt med böcker. Olivia som snart fyller tre är numera riktigt, riktigt rolig att läsa för och med. Helt underbart. Igår låg vi i en timme med tre böcker om och om igen. De får ju favoriter men sen byter de plötsligt och återupptäcker nya. Just nu är en av favoriterna den hon fick av dig – det var hennes favorit även i höstas men nu har hon återupptäckt den🙂

25 01 2013
petchie

Jag tycker att det later som en alldeles underbar ide! Det skulle jag ocksa vilja gora en gang!! Men visst, det kanske kan bli langtrakigt for tva sma barn men samtidigt sa finns det ju pool, lekplatser och andra aktiviteter pa sadana kryssningsfartyg aven om de kanske inte har alla aktiviteter just pa en sadan Atlantkryssning.
Vad roligt att lilla O gillade boken hon fick av oss (som du kan se i den sa trycktes den i just Lettland sa det var en “gratisbok” fran min lettiska “syster”)🙂 An sa lange ar V mest intresserad av att bladdra i bocker men han borjar kunna koncentrera sig kortare stunder for att lyssna pa hoglasning. Bockernas varld!

25 01 2013
petchie

Och sasongen nar man korsar Atlanten kanske inte tillater utomhuspoolbad…?

3 03 2013
Bella

Jag som tycker Dani har mycket böcker, kanske hälften 60-70
Han älskat dem och ligger ofta på mage med benen i luften o läser. Så söt! Jag tror böcker är det bästa man kan ge barn även om jag måste erkänna att de flesta handlar om fordon, städer ( vilket Dani älskar)…
Mina gamla böcker är han tyvärr inte lika förtjust i, förutom morfar är sjörövare;)

Jag tänkte köpa lite fler spanska barnböcker när vi är där i påsk men känner inte heller att jag har så bra koll, tror inte man läser så mycket för sina barn som i Sverige?!

Leave a Reply

