Our little table climber…

30 04 2013

I think that I will go crazy!!! V’s new favourite thing is to climb up on the table and I say “nej!” (no in Swedish), take him down and try to distract him probably 20 times per evening! He has also started to say “no” while he does it… Terrible two’s, here we go! He will turn 20 months on the 10th May.

DSC_0305

But he is also the sweetest little boy, who even though he gives most of his attention and hugs to his daddy, also cuddles with me (when O is not at home at least!), blows kisses and loves talking on the phone with his Spanish abuelos and on Skype with his Swedish mormor & morfar. He knows how to turn on the radio, increase the volume and starts to dance!

DSC_0317

He loves reading his books about Pelle (Jan Lööf books) and the story about the red apple (Sagan om det röda äpplet) – a Swedish book that O very often reads in Spanish, I am impressed how he (O) manages to guess the story almost word for word thanks to the pictures!

He can take instructions in both Swedish and Spanish (and French at the creche), for example O will tell him to get his gorro (hat) or tonight when I told him to build a tower, he went straight to his room and did just that with his building blocks!

DSC_0338

His active vocabulary might not be huge, which is understandable with 4 (FOUR!) languages around him but he asks for agua and pan (bread), banana he has abbreviated to ba, he says ja (yes), titta (look) and tittut (peek-a-boo) in Swedish as well as momma (mormor = grandmother in Swedish). And of course mamma and pappa, which is both Swedish and Spanish (practical!). He is extremely chatty but unfortunately we don’t understand everything he says.

DSC_0290

The social bee loves hugging his girlfriends (we don’t know that many boys his age!), sharing sippy cups (despite our protests, exchanging of germs and viruses isn’t such a great idea, we think), picking daisies at the playground and say hello to dogs in the street. I am always on the lookout for dogs to show him that I find myself doing it when I am alone as well, ha ha!

DSC_0296

Vacuum-cleaning, mopping the floor, playing with water in the sink and wiping the windows are favourites that I wonder where he gets them from – we definitely don’t like cleaning that much 😀

DSC_0330
NB how his father has fenced in the balcony with a net, it wasn’t very child-safe before…

DSC_0331
He can also create a real mess… NB Behind V there are 30 litres of Spanish olive oil (in the cardboard box + the two big yellow bottles) that we brought back from Spain!

He has periods when he refuses to go to sleep in the evenings but he sleeps through the night since he was probably around 6 months (more or less??). But usually his routine is to drink his bottle in bed and then fall asleep unaided. He might complain a little bit but most of the time he gets quiet within minutes, otherwise we will go in to see him and comfort him a little before we leave him to fall asleep on his own. He still sleeps in his crib in our room but that will change soon as somebody else is taking over the crib in a few months’ time. He usually sleeps between 20.00/21.00 – 7.00 / 8.00 (we keep him up until 21.00 on the weekends so we get to sleep longer in the mornings!) and has one nap during the day (1-2 hours).

Next weekend, Ascension weekend, we are off to Sweden to meet his first Swedish cousin and my first nephew, little M*. We can’t wait! A cosy family weeekend in the summer house by the Baltic sea is awaiting us!

*) you might remember that I have mentioned that V’s three Spanish cousins have names starting with M!? Well, now he has 4 cousins with names starting with M; plus his two grandmothers, his Spanish grandfather, an uncle and one aunt!


Actions

Information

14 responses

1 05 2013
annajohanna

Åh, vad jag längtar efter er! Ett sånt härligt inlägg det här var – det liknar ju Anna G:s fina månadsrapporter om hennes lille V. Stor kram❤

4 05 2013
petchie

Jo, tack, vi längtar också! Jag önskar att jag också hade skrivit något som Annas månadsrapporter men det har bara inte blivit av😕
Kram!

1 05 2013
My

Vad mysigt att läsa om hur Han växer den lille! Känner igen mig i det hör med förtrotsen som pockar på… Luka är inte uppe på borden än, men på stolar och i soffan kan man ju alltid ställa sig upp. Håller på att bli heltokig ibland!
Kul dt här med flerspråkighet och att man märker tydligt att de förstår instruktioner på olika språk. Luka har varit väldigt verbal på svenska hittills, men nu har även de franska orden börjat dyla upp. Vi njuuuuter av att lyssna!🙂
Hoppas ni får det mysigt hemma i skåne!

4 05 2013
petchie

My, så roligt att du är tillbaka i bloggvärlden! Jag förstår att det varit ett tufft år för er också med jobb, studier etc.
Det är frustrerande med trotsigheten och envisheten, och jag kan bara tänka mig att det iaf här hos oss kommer att bli värre när V blir storebror om några månader… Ojojoj! Jag hoppas iaf att han slutar klättra på bordet snart! Ibland är han dock bara för gullig när han säger “no, no” (eller om det är “non, non” på franska och inte spanska?) samtidigt som han gör exakt vad jag säger till honom att INTE göra. Han VET om att han inte får och jag vet ju att alla experter säger att de gör det för att få en reaktion och att det bästa är att distrahera men det är inte alltid han vill bli distraherad…
Vad roligt att Lukas ordförråd är så stort redan! Jag blir lite stressad när jag läser om alla andra barn som kan så många fler ord än V men samtidigt så förstår jag så klart att med fyra språk (O och jag pratar ju fortfarande engelska med varandra) och tredjespråket franska hela dagarna på dagis så är det många intryck som ska sorteras först.
Tack, vi ska njuta av långhelgen med hela familjen, längtar!
Kram!

1 05 2013
bryssling

Så fantastiskt roligt att få ta del av er vardag! Så kul att få se så många bilder på den lille vackre! När ses vi nästa gång månntro? Kommer ni alls till Sverige i sommar? Vi planerar att åka till era hemtrakter sista veckan i juni.🙂
Stor Kram!

4 05 2013
petchie

Bryssling, ojoj, jag är skyldig dig ett långt email, ursäkta!!
Hemtrakter som i SKåne eller Bryssel?? Jag blir sjukskriven från den 10 juni i preventivt syfte så det blir Bryssel hela sommaren precis som för två år sedan… BF 3/9 och vi hoppas på tidigast mitten av augusti… Än så länge, peppar, peppar, ta i trä, är läget oförändrat (trots att det INTE blev cerklage)!
Stor kram

1 05 2013
My

Vi ska till Bryssel en sväng i juli, vore superroligt om vi hann förbi er i stockel!🙂 Ska skriva upp det på listan över saker att hinna med. När är den lille beräknad till förresten?

4 05 2013
petchie

My, ni är så välkomna att titta förbi och klättra på möbler😉 Den lillA😉 är beräknad till den 3/9 och som sagt, jag kommer att vara sjukskriven från den 10/6 i preventivt syfte så vi hoppas på mitten-slutet på augusti som tidigast ankomst.
Kram

2 05 2013
Bella

Så kul att få en liten inblick i er vardag. Jag tyckte det blev mycket enklare med Dani efter han fyllt två när han kan leka mer själv och inte klättrar upp så fort man tittar bort eller snubblar, trillar så lätt.

Kul att läsa om tvåspråkigheten, Dani pratar mest svenska men förstår båda språken perfekt. Jag hade tänkt jag skulle försöka hitta fler spanskspråkiga barn (föräldrar) i Göteborg och ordna en spansk/svensk lekträffgrupp…

Läste någonstans att barn i den här ålder lär sig 2-3 nya ord om dagen och ökar sitt ordförråd från 200 till 600 på ett halvår… Glad att vi ska spendera sommaren i spanien så han får höra/prata mycket spanska.

Kram på dig och hoppas du mår bra!
Jobbar du eller kommer du vara hemma?

4 05 2013
petchie

Bella, välkommen tillbaka!! Vardagen ja, kvällarna är stressiga med dagishämtning, hem och fixa middag medan V gnäller och vill vara uppe och se (och RÖRA allt!) men ändå så mycket bättre än de första 4 månaderna det här året då jag var förlamande illamående och trött😕 Jag känner att jag har börjat leva igen! Morgnarna är mindre stressiga eftersom vi då är hemma båda två (O jobbar ofta sent) och vi försöker att anpassa oss till Vs rytm även om det ofta innebär att jag kommer senare till jobbet än jag egentligen vill…
Jag kan tänka mig att Danis ordförråd är mycket större än Vs. Jag blir lite stressad av att höra och läsa om barn i Vs ålder som kan fler ord men jag har även exempel i min närhet på ett ettspråkigt barn som talvägrade fram tills hon var 2! V älskar att snacka, att vi sedan inte alltid förstår är en annan sak men jag tror och hoppas att hans ordförråd kommer att öka med tiden. Han förstår ju oss! Jag tror att just det att han oftast bara hör mig prata svenska (även om vi skypear med mina föräldrar flera ggr i veckan och vi har svenska barnfamiljer som vi umgås med här i Bryssel) och O prata spanska + franskan hela dagarna på dagis gör att hans ordförråd är lite “ooutvecklat” eller vad man ska kalla det.
Jag jobbar fortfarande, 100%, men kommer att vara sjukskriven från den 10 juni i preventivt syfte pga vad som hände i förra graviditeten… Än så länge ser allt bra ut, bättre än förra gången men jag började medicinera tidigare den här gången och försöker ta det lugnt (men det är ju oundvikligt att lyfta tungt dvs V…).
Kram!

2 05 2013
narmasthjartat

Vilket inlägg! Vad glad man blir-som inbitet Petchiefan-att mötas av detta när man kikar in här! Vad stor och fin…och lite jobbig,-) han är. Känner så väl igen det där, vi har en liten klättrare hÄr vi med. Suck. Men jag är beredd att hålla med Bella, efter två blev det lite enklare. Ilia började trotsa redan vid 1.5 och hade perioder mellan 2 och 3 men det där med att hela hela tiden måste vaka över henne, som är det jag tycker är jobbigast, blev det snabbt mindre och mindre av. Trots är också tufft förstås men på ett annat sätt. Man får i alla fall pauser efter två – nu är det inte en lugn sekund så länge L är vaken. Pust.

L är inne i värsta perioden nu tycker jag. Han öser på, klättrar, busar, och får ibland vredesutbrott när han inte får som han vill samtidigt som det inte går att förhandla med honom som med Ilia. För det mesta är han glad men en livsfara -för sig själv. Suck.

MEN 3 år är en DRÖM för oss. Ilia är så fin och stor och ja, det är helt underbart. Tur det – annars hade det varit tufft nu med två små monster, hehe.

Det var det som gjorde att det faktiskt gick att resa med dem bägge två. Du kommenterade att du inte kände dig trygg med tanken på att resa själv med V och minstingen i vår. Kan förstå det, jag hade inte pallat det när Ilia var mindre. Hon vet att det är viktigt att hålla ihop, springer aldrig iväg eller så och hjälper faktiskt till på riktigt (“håll i den här medan jag knäpper fast L i vagnen” och sånt) – det är en milsvid skillnad mellan en 2-åring och en 3-åring.

Haha, jag känner så väl igen det där med att säga “titta vovven” till mig själv trots att jag går utan barn.

Skönt att det funkar med sömnen…

Hur är det med dig då? Hur mår du?

4 05 2013
petchie

Närmast hjärtat, åh, vad glad jag blir av din kommentar!! Ja, V har varit ganska trotsig ett tag nu, slänga sig på golvet och skrika (eller gå-vägra liggandes på marken när vi skulle hem från dagis en dag och O glömt lämna vagnen… jag fick snällt vänta på att O hämtade upp oss!), inte lyssna på uppmaningar som jag VET att han förstår! Jag är så trött på att säga “nej”, vill kunna säga “ja” till honom. Blöjbytena är värst, oj, vad han hatar dem (speciellt efter han gjort Nr 2, då ska det absolut INTE bytas blöja!!?)! Jag hoppas bara att det inte blir värre i höst när han blir storebror?😕
Det låter skönt att 3 år är en så mycket lättare ålder! Det är väl därför det rekommenderas att ha 3 år mellan syskon… Jag går just och funderar på syskonvagn så att jag kan hämta V på dagis i höst. Min mor har sagt flera ggr att jag fick minsann gå bredvid min brors liggvagn men jag säger hela tiden att det är STOR skillnad på en 2-åring och en 3-åring (som jag var när min bror föddes)! En ståbräda tror jag inte heller på, jag litar inte på V i trafiken än (och det är också en stor skillnad, vi bodde i en liten by med villakvarter med gångvägar utan trafik, vi bor visserligen i en relativt lugn del av Bryssel men trafik, det har vi!!)… Nej, det får nog bli en syskonvagn trots allt.
Ha ha, det var ju bra att det inte bara är jag som håller utkik efter hundar när jag är ensam😉
Igår var jag ensam med V och det tog ca 2h att natta honom, jag somnade själv mellan varven…
Det är bra med mig, mycket bättre än före (och under) påsk, jag kan äta ordentligt (en kollega frågade inte så ofinkänsligt om jag “alltid äter så här mycket eller bara nu under graviditeten” eftersom jag sitter och äter mandlar på varje möte😀 ) vilket är helt underbart efter ett långdraget illamående. Sjukskrivning i preventivt syfte om ca en månad pga problemen jag hade i förra graviditeten, det är skönt att min doktor tar det på allvar trots att jag hittills, ta i trä, inte har några problem (tack vare tidig medicinering?). Ärligt talat ska det bli ganska skönt att ta det lugnt i sommar även om, (eller kanske just därför!), jag är orolig att babyn ska komma för tidigt… Vi har försökt mobilisera familjerna för att ha hjälp och stöd i sommar, både innan och eventuellt efteråt. V kommer att fortsätta att gå på dagis, både i sommar och i höst men vi hoppas på kortare dagar för honom. I sommar med hjälp av familjemedlemmar och hans barnvakt som kan jobba några veckor under sommarlovet.
Kram!

3 05 2013
desiree

Lilla V så otroligt söt han är. Även om han befinner sig i trotsåldern så verkar han ha en otroligt stor portion med charm. Det är ju helt fantastiskt att han växer upp med hela fyra språk kring sig.Han är verkligen en internationell liten kille. I och med att han får spanskan och svenskan från er och sedan resten på dagis så borde det finnas goda chanser att han behåller och håller alla dessa fyra språk vid liv. Han är otroligt lik Oscar måste jag säga. Ha det underbart i Sverige och så spännande att få träffa lillkusinen M för allra första gången.
Kram!

4 05 2013
petchie

Desiree, han ÄR ett litet charmtroll för det mesta😉 Han är otroligt social och vill gärna ha kontakt med andra barn och vuxna. Sätter sig gärna i andra vuxnas knä och kramas. Det är härligt med ett sådant socialt barn, speciellt som jag själv var väldigt blyg som liten…
Jag tycker att det är så roligt att se hur hans språk och ordförråd utvecklas! Han låter väldigt spansk när han säger “mamma” och som sagt, han säger “no” (spanska eller franska?) när jag säger “nej” till honom. Det är ju så att flerspråkiga barn börjar med att välja de lättaste orden, “pan” och “agua” är väl lättare än “bröd” och “vatten”!
Hi hi, alla tycker att han är sååå lik O! Jag ville ju ha en liten spanjor så jag klagar inte😉 Vi får se om nästa barn blir mer lik mig?
Tack, det ska bli så spännande att träffa min brorson / Vs kusin för första gången! Det ska bli roligt att se hur V reagerar! Han fick träffa en liten baby nu i veckan och han var mycket intresserad, inspekterade när det ammades och ville ta på honom när han låg i vagnen… Jag hoppas att det inte blir alltför mycket svartsjuka i höst!
Kram

Leave a Reply

