Utmana ödet?

7 08 2013

Nu har jag:

– bytt lakan
– bokat färgtid hos frissan på onsdag morgon
– bokat en husvisning på lördag

Innebär det att:
1) vattnet kommer att gå i sängen – snart?
2) jag kommer att föda före lördag / onsdag?

I så fall måste jag bara komma ihåg att boka av de där bokningarna…

Problemet är bara att:
1) Vår barnvakt jobbar åt en annan familj på fredagar och alla våra kompisar jobbar ju så vi undviker helst en förlossning under dagtid fredag
2) vårt första barnvaktsalternativ för kvällar och nätter plus helger är bortrest den här helgen så gärna ingen action till helgen. Vi har en annan vän på stand-by men hon råkar även vara hundvakt den här helgen så hon har ganska fullt upp!

V föddes i vecka 36 + 1, dvs IDAG om samma skulle ske i den här graviditeten! Vi träffade doktorn i måndags och efter att O insisterat på någonslags estimering sa han att han trodde på en vecka till… Naturligtvis kan han inte lova något, graviditeter är after all INTE en exakt vetenskap!

Vi är i alla fall glada att det inte blev en julibaby! Och doktorn sa också, som vi redan förstått, att V var ett undantag – de allra flesta barn som föds i vecka 36 kan andas utan hjälp, så vi hoppas på det om det skulle bli förlossning den här veckan…

Min syster kommer på måndag så nästa vecka är det fritt fram att titta ut, hör du det, lillasyster*?

*) I måndags innan vi träffade min gyn hade vi ett “tillväxt-ultraljud” och jag fick ett sms efteråt från min mor “är det fortfarande en flicka?” – opps, glömde fråga! Samma dag fick jag ett meddelande från en bloggkompis: “tänkte bara skrämma dig lite och berätta att min kompis som trodde hon skulle få en flicka fick en kille idag! Fast de hade bara varit på ett UL så er tjej är nog ett säkrare kort!” Nu har ju visserligen tre andra läkare sagt att det är en flicka men man vet ju aldrig! Och huvudsaken ÄR ju att barnet är friskt men det hade varit lite snopet med en pojke eftersom vi är inställda på en flicka och framförallt – NAMN??? Vi har ju som sagt bara en vecka på oss att registrera namnet (rättare sagt födseln men namnet måste vara bestämt då) här i Belgien…


Actions

Information

21 responses

7 08 2013
Anna Granström

Hoppas hon stannar inne ett tag till! Så himla spännande nu…

7 08 2013
petchie

Ja, en 37-veckorsbaby hade varit perfekt! Och det hade varit så praktiskt med en in-house barnvakt i och med att min syster är här nästa måndag till fredag… Men, som allt annat med barn så går det ju inte att planera🙂

7 08 2013
desiree

Jag lovar att hålla både tummar och tår för att den lille/lilla inte tittar ut förrän efter helgen. Svårt att gissa och plannera. Det kan ju lika gärna vara någon vecka försenat istället för förtidigt. Jag hoppas att du får njuta av din tid hos frissan och får behålla de andra bokningarna. Husvisning? Ska ni flytta till hus? Spännande och kul isådanafall.
Kram och stort lycka till. HOppas att allt går bra nu med allt.

7 08 2013
petchie

Desiree, tack för att du håller tummarna åt oss!
Ja, redan förra året när vi köpte den här lägenheten visste vi att den var för liten för oss (3:a på 85 m2) och vi har hela tiden velat ha ett hus och trädgård. Vi var ju dock i akut behov av ett boende förra året så det blev en liten lägenhet som vi eventuellt behåller och hyr ut om (NÄR hoppas jag!!) vi köper hus. Vi trivs väldigt bra i området men det är ett av de dyraste i Bryssel… vi får se!
Kram

7 08 2013
Miss Marie

Läste just om en brittisk mamma som hade spenderat typ 30000 på att dekorera ett rosa flickrum och rosa kläder eftersom hon skulle få en tjej, men sen blev det en tjej med en snopp!😉 Hoppas bebben stannar kvar därinne ett tag till, du får ta det lugnt!🙂

21 08 2013
petchie

Miss Marie, hoppsan, ursäkta – jag hittade precis din kommentar i spamfiltret! Jag förstår inte varför vissa “riktiga” kommentarer fastnar där medan andra helt uppenbara spamkommentarer slinker igenom.
Ha ha, så snopet för den där kvinnan! Undra om hon försökte stämma sin läkare?😉 Vi har köpt en del flickkläder men blir det en pojke får vi väl hoppas att många av våra vänner får flickor så har vi presenterna fixade redan😀

8 08 2013
Brysselkakan

Tänk om du går över tiden efter allt besvär att få bebisen att stanna där den ska!!! Vore ju rätt komiskt men kanske inte så realistiskt. Håller tummarna att alla saker du bokat in går i lås, att huset är fint och att allt går bra med den lilla när hon väl kikar ut!

16 08 2013
petchie

Brysselkakan, jag hoppas verkligen att jag inte går över tiden! Vi har hela tiden sagt att vi vill ha en augusti-baby eftersom vi redan har svärfar, Vs och Os födelsedagar mellan 7 och 12 september😉
Huset var ju som sagt inte något att ha, men håret blev bra och lakanen är fortfarande rena😀
Kram och tack!

2 01 2015
Lavon

I’m impressed by your writing. Are you a professional or just very knwbeedglaole?

10 08 2013
Froken Anki

Haha, hoppas att du får avverka dessa grejer i lugn och ro och att lillan stannar där hon är ett tag till! Med det sagt håller jag tummarna just i detta nu, eftersom det är den här helgen du skriver om!🙂

Det verkar förresten vara beroende på just bebisen (och kanske läkaren man har) det där med andningen i vecka 36. Erik fick ju också hjälp, han föddes precis vecka 36, och tyvärr en liten komplikation medans en kompis dotter inte behövde andningshjälp alls i vecka 34.
Det kommer säkert gå bra. Vi håller tummar och tår och väntar spänt på hennes ankomst!
Kramar

10 08 2013
Froken Anki

Om det nu är en tjej!😉 haha, vi fick också veta på UL i torsdags att det mest sannolikt är en tjej. Men jag vågar inte lita helt på det ändå, jag är ju bara i vecka i 19 än. När vi fick veta att Erik var en pojke var jag i vecka 30! Och då är det nog lite mer säkert. Dessutom är det tydligen svårare att ta fel på pojkar.🙂

16 08 2013
petchie

Fröken Anki, vecka 37+3 idag och vi väntar fortfarande! Känns lite konstigt, så här “mycket gravid” var jag ju aldrig med V (och inte du heller med Erik!)… Fick ni veta varför du födde tidigt? Det står ju i all litteratur att vecka 35 ska vara gränsen för utvecklingen av lungorna men det finns så klart alltid undantag. Nu hoppas jag iaf att lillasysters lungor ska vara tillräckligt utvecklade!
Med V fick vi först veta att det “nog var en flicka” men nästa gång vi träffade doktorn kunde hon tydligt se att han var en pojke… Spännande om både vi och ni får en liten flicka den här gången!

10 08 2013
annajohanna

Snart kommer jag!❤

16 08 2013
petchie

Jo, lite snopet att det inte blev något den här veckan! Nu får vi se om vår kära bror får träffa babyn nästa vecka😉

13 08 2013
narmasthjartat

åååh vad spännande det är nu, Petchie!!!

16 08 2013
petchie

Emma, det känns jättekonstigt att jag fortfarande är gravid – det trodde vi inte för några månader sedan men är väldigt tacksamma!!

15 08 2013
Froken Anki

Väntar ni fortfarande? :)Eller är hon här?

16 08 2013
petchie

Väntar…🙂

17 08 2013
Jennie Bergius

Kära nån så spännande!!!! Här är det halva tiden kvar🙂❤ Jennie

19 08 2013
petchie

Välkommen Jennie till min blogg! Hur hittade du hit? Vi väntar fortfarande, vilket känns jättekonstigt eftersom V föddes 4 veckor för tidigt och vi varit inställda på ungefär samma den här gången… Tänk, jag är redan två veckor mer gravid än förra gången!!
Lycka till med din egen graviditet!

4 09 2013
Anna (Sthlm)

Tankte pa det du skrev till Anki om de fick veta varfar E kom tidigt. Vi vet ju inte heller varfor H kom tidigt. Jag var ju magsjuk men min barnmorska trodde inte det var det for da brukar snarare kroppen ta paus sa att saga och skydda bebisen. Han var nog bara redo. Vem vet, men sa har i efterhand ar jag ju sa glad att han kom tidigt (och allt gick ju bra) for da fick jag ju en extra manad med honom innan jobbet. Som om han visste om det🙂

Leave a Reply

