Little E is 6 weeks

17 10 2013

Little E is 6 weeks old already and I really should blog more often!

Maybe you are interested in why we named her E? Well, my maternal grandmother had the same name and as she sadly passed away just before Christmas 2010, I wanted to honour her by naming our daughter after her. What is interesting is that my grandmother (1922 – 2010) and little E are not the only ones in my family with this name:

  • my grandmother was named after her paternal grandmother, i.e my great-great grandmother, who lived 1844 – 1919.
  • the wife of my great-great-great-grandfather (1821 – 1869).
  • and my great-great-great-great-great-grandmother (1814 – 1841).

Also, on my grandmother’s mother’s side there were at least two E’s and that is just in my mother’s family! I know that on my father’s side there have been plenty of E’s as well. When searching the family tree a few years ago I came across one ancestor who was married to two E’s, not at the same time mind you.   😉

According to the family records, the E’s on my grandmother’s paternal side spelt their names with double l, while on the maternal side the name was spelt with one l. We chose to spell the name with double l, just like my grandmother’s name.

Name trivia & statistics (from svenskanamn.se):

  • Origin of the name – a Swedish short version of “Helena” (Helen / Hélène / Elena) which is Greek for “torch”.
  • E with one l: 5297 women in Sweden, and out of those, 1631 live in Skåne, my region, and 683 in Stockholm…
  • E with double l: 33 women in Sweden, 23 of them in Skåne, and out of those 23 women there are 4 in both Trelleborg & Kristianstad and 3 in my hometown Eslöv.
  • In other words, it is a typical name from Skåne that is not that popular in the rest of the country!
  • However, it is also the name of a Swiss sewing machine brand!

P1130084
A shop in Brussels has the same name as our daughter!


Actions

Information

12 responses

17 10 2013
Brysselkakan

Kul fakta om E:s namn! Och att det finns så många av dem bakåt i din släkt!
Och du! Den butiken har jag fyndat i, vi bodde ju inte så långt därifrån första tiden i Bryssel.

18 10 2013
petchie

Men så komiskt att du känner till den affären!! Jag tog fotot redan 2011 och jag fick gå igenom många foto-foldrar idag innan jag hittade det!
Jag tycker att det är så kul med släktforskning och hoppas få tid att göra det i framtiden. Innan jag träffade Oscar hade jag två favoritnamn för flickor, Ella som min mors farmor hette (och som jag tyckte mycket om när jag var liten, hon bodde med mormor och morfar) och Alva, en mycket snäll tant som var väninna till mormor! Ella betyder ju ‘hon’ på spanska och när mormor gick bort kändes hennes namn som det givna för en dotter ❤

18 10 2013
Brysselkakan

Tror inte ens butiken finns kvar längre! Namn är kul och viktigt, de ska ju ha det hela sitt liv!

2 11 2013
petchie

Ja, man får ju hoppas att barnen tycker att man har valt ett bra namn när de växer upp och kan uttrycka sig!

18 10 2013
desiree

Tiden går så himla snabbt. Helt otroligt att E redan är 6 veckor. Hon är så söt! Viggo verkar vara en underbart gullig storebror. Jag tror E alltid kommer vara fint beskyddad av sin bror.
Väldigt kul och intressant att få läsa mer om E´s namn. Hade ingen aning om att det var ett svenskt och dessutom skånskt namn. Ett vackert namn som är lätt att stava och bokstavera. Ett namn som funkar väl internationellt likaså. Finns det med som namnsdagsnamn i svenska kalendern?
Jag är dessutom imponerad över hur bra koll du har på din släkthistoria. Det är alltid något som är intressant. Något som E säkert kommer att uppskatta när hon blir lite större.
Ha en fin helg.

2 11 2013
petchie

Desiree, och nu på tisdag är hon hela två månader! Det går nästan för fort i min smak även om jag så klart är nyfiken på hur hon kommer att vara när hon utvecklas och blir större!
Vad glad jag blir att du gillar hennes namn! Ja, det är ju ganska ovanligt i Sverige, jag känner bara en förutom min mormor som har det namnet och hon hade det som andranamn med enkel-l. Nej, det finns inte med som namnsdagsnamn i kalendern men hon får fira “Maria” som är hennes andranamn och som hon delar med mig, moster, mormor, faster och hennes enda flick-kusin (det är bara min mamma som har det som tilltalsnamn dock) 🙂
Det är tack vare att mina mor- och farföräldrar släktforskade som jag har koll på släkten! Jag hoppas kunna sammanställa all information plus samla in mer info om Os familj i framtiden! Jag har alltid varit intresserad av historia så det är kul att veta lite om vår bakgrund.
Kram!

25 10 2013
utvandrare2000talet

Det märks att det här med namn inte är något som ni lättvindigt gett barnen utan det är genomtänkt och något ni ägnat en hel del tid åt. Jag gillar verkligen all historia du räknar upp, även det här med att ära din mormor. Fint.
Apropå det här med Alva. Egentligen tycker jag det är ett vackert namn och i min smak, det är bara ett men och det är att det populäraste (typ enda…) utestället/krogen/nattklubben som gällde då jag var ung hette Alvas. Så det namnet har liksom ofrånkomligt den där associationen av allt vad man u förknippar ett uteställe med då man är i 20-årsåldern och så…

2 11 2013
petchie

Anne, jag hade tänkt ut namnet redan till V, om han hade varit en flicka 😉 En annan grej som är lite av ett sammanträffande men som är kul är att vi alla fyra har namn med fem bokstäver!
Ha ha, jag förstår att du har vissa fördomar mot nmnet Alva i och med namnet på krogen! Det är ju ofta så med namn att om man har känt någon / något med samma namn så är det svårt att bortse från vad man tyckte om den personen (eller stället i ditt fall). Kanske tur att vi inte bestämde oss för Alva 😀
Kram

29 10 2013
Anna Granström

Kul att få veta bakgrunden till namnet! Ellna är fint! ❤

2 11 2013
petchie

Tack Anna, roligt att du tycker att namnet är fint!

9 11 2013
Anna (Sthlm)

Specielllt med ett namn som har så mycket historia. Och kul att det råkar bli så att alla har namn på fem bokstäver!

6 05 2024
monkblu appeals

Discover the newest additions to Monk Blu’s collection, blending street style with comfort and fashion. Explore a variety of trendy and edgy clothing items crafted to enhance your streetwear look. Whether it’s graphic tees or urban-inspired jackets, Monk Blu caters to the fashion-forward individual who isn’t afraid to make a statement. Redefine your street style and shop now!

<a href=”https://monkblu.com/”>Browse the Best in Street Style</a

Leave a comment